Naar
boven

Het nieuwe SEO – Travelmap case

Webwinkels en affiliates zijn nog heel weinig bezig met het nieuwe seo. Te vaak hoor je nog dat bedrijven investeren in content om te scoren in zoekmachines en de content niet maken voor de bezoekers. Natuurlijk zijn content en kwalitatieve backlinks nog steeds van meerwaarde, maar vandaag de dag zijn er echter enkele belangrijke zaken bijgekomen. In dit artikel laat ik zien wat reisportal Travelmap.nl doet voor betere posities in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing.

Minder is Meer

Waar we vroeger nog de strategie van meer, meer en meer content hadden, zijn we nu bezig om te kijken welke pagina’s veel traffic genereren en hoe we die kunnen verbeteren. Zo hebben we de pagina’s van belangrijke steden zoals Londen en New York, tegenwoordig voorzien van extra tabs met wijk informatie en dagelijks de nieuwste social trends (beta). Daarnaast hebben we alle belangrijke highlights, zoals musea in de stad, uitgebreid met openingstijden.

We merken dat bezoekers langer blijven hangen op deze pagina’s. De bouncerate lag een jaar terug op ruim 60% en ligt nu rond de 52% . Ook kunnen we bezoekers tegenwoordig bijna 2 minuten vasthouden. Dat was bij onze oude site nog geen 1.14 minuut.

oktober 2011

oktober 2012

Naast het aanpassen van content hebben we meer dan 1000 alinea’s content verwijderd. De teksten waren van weinig meerwaarde. Alle overige teksten over landen, hotspots en steden verbeteren we continu. We maken niet langer gebruik van lijstjes met populaire “vakantietermen” die persé genoemd moeten worden. Wel houden we in de metatitel en h1 / h2 koppen rekening met relevante keywords. De metatitels hebben we leesbaarder gemaakt en passen nu meer bij de inhoud van de pagina’s. We stoppen ze niet meer vol met keywords:

Oude Metatitel: Stedentrip Barcelona – Goedkope Hotels Vliegtickets
Nieuwe metatitel: Barcelona Tips – Hotels en Bezienswaardigheden

Reden om terug te keren

Google is tegenwoordig dol op websites die veel bezoekers binnenkrijgen op hun merknaam of urlnaam als zoekwoord. Geheel terecht, want er is blijkbaar een reden om terug te keren. Door de focus op populaire landen en steden pagina’s steeds te verbeteren zien we al een 30% groei in zoekverkeer op de term Travelmap en Travelmap.nl ten op zichte van een jaar terug.

 

Top keywords willekeurige dag

Staat je eigen merknaam of urlnaam niet in je top 5 keywords? Dan moet je aan de slag met het creëren van meerwaarde voor je bezoekers.

We zijn sinds kort gestart met Vakantie Dagaanbiedingen, op deze pagina staan alle dagaanbiedingen van verschillende reisaanbieders in één overzicht. Op deze manier denken we bezoekers een extra reden te geven om vaker terug te keren. De aanbiedingen worden ook doorgevoerd in onze hoofdtabs, zodat bezoekers elke dag de beste zonvakantie-, wintersport- en stedentrip- deals kunnen vinden. De commissies op dagaanbiedingen zijn veel lager, maar de meerwaarde voor onze bezoekers weegt vele malen zwaarder.

Tot slot

Het mooie is dat, wanneer je dit een tijd lang doet, je vanzelf goede links krijgt, vermeldingen in social media of in offline magazines wordt genoemd. Verder moet je aandacht geven aan de pagina’s die veel verkeer genereren. Zeker weten dat je daar op termijn de vruchten van plukt.

Geschreven door Arne Bos, mede-eigenaar van Travelmap BV. Hij is naast een ervaren PHP Programmeur een specialist in affiliate & zoekmachine marketing.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
6 reacties op "Het nieuwe SEO – Travelmap case"
  • Gonda zegt:
    07 Dec, 2012 om 12:14

    Kijk eens aan, een affiliate die zich open durft op te stellen en mooie, eerlijke tips geeft, dat zie je niet vaak. Zeer interessant en volgens mij zeer waar allemaal. Dank!

    Reageren
  • Jarno zegt:
    12 Dec, 2012 om 11:42

    Mooi artikel, mooie gegevens en een schitterend slot:
    “Het mooie is dat, wanneer je dit een tijd lang doet, je vanzelf goede links krijgt, vermeldingen in social media of in offline magazines wordt genoemd.” -> Dit is precies waar wij al jaren op sturen naar onze klanten. Als je gewoon goed werk levert en het is helder en duidelijk dan hoef je geen links te kopen, aanvragen in te dienen o.i.d. maar dan merken de mensen je vanzelf op.

    nogmaals leuk informatief artikel

    Reageren
  • iemand zegt:
    12 Dec, 2012 om 13:34

    Interessante informatie… maar toch jammer dat de URL naar zijn ‘vakantie dagaanbiedingen’ met een underscore is gemaakt, in plaats van een min teken. Ook jammer dat als men dat zelf forceert, de ‘niet gevonden pagina’ die pagina dan ook niet toont… maar enkel een zoekmachine met de term ingevoerd.

    Kans voor verbeteringen dus.

    Reageren
  • Arne Bos zegt:
    12 Dec, 2012 om 16:36

    In onze ervaring zit er relatief weinig verschil in de waarde welke Google hecht aan een url met †œ_† ipv een †œ-†œ. Ik denk dat het 301-en van alle pagina†™s
    naar een †œ-†œ misschien zelfs negatief effect zal hebben omdat de waarde van de links bij een 301 naar beneden gaat.

    Maar het redirecten van een †œ-†œ naar een †œ_† vanuit usability oogpunt vind ik zeker een goede tip, bedankt hiervoor!

    Reageren
  • Wilfred zegt:
    14 Dec, 2012 om 09:57

    Erg interessant artikel! Ik vraag me echter af of dit wel geldt voor iedere website. Als er namelijk nog niet echt naamsbekendheid is, is het ook niet vanzelfsprekend dat mensen op de merknaam gaan zoeken. Toch geeft dit artikel zeker inzicht.

    Reageren
  • Wim T zegt:
    05 Jan, 2013 om 13:10

    Kijk aan er is toch nog wat te leren je wordt elke dag wat wijzer.
    Dit is nou een artikel waar je wat aan hebt. Kijk ik kreeg ik ook een h1/h2 melding ik dacht is niet zo belangrijk maar hier moet ik toch degelijk wat aan doen.

    Reageren

Reageren