Naar
boven

Hoe verspreid je content succesvol? Met de B’s van Bereik & Buzz!

Op het moment dat je een gave video of infographic hebt gemaakt, wil je natuurlijk dat iedereen het ziet. En dan vooral de doelgroep die jij wilt bereiken. Maar hoe doe je dat: de juiste mensen bereiken met de content die jij hebt gemaakt? Met behulp van deze 4 stappen kun je direct aan de slag.

content distributie

1. Weet wat er speelt bij jouw doelgroep

Het is natuurlijk onmogelijk om iedereen op het web aan te spreken, hoe leuk jouw filmpje misschien ook is. Analyseer daarom goed op welke kanalen jouw doelgroep aanwezig is en welke content zij interessant vinden. Hou daar al rekening mee als je de content maakt. Zorg vervolgens voor een juiste manier voor het delen van de content per kanaal. Plaats op Twitter een korte, pakkende tweet (mét hashtag) en deel op Facebook direct de video en schrijf er een prikkelende tekst bij. Doe dit natuurlijk op de manier die past bij jouw doelgroep.

2. Bereik: maak gebruik van influencers

Bekende bloggers, professionals binnen jouw branche of grote merken hebben een groot bereik op sociale media en andere kanalen. Misschien is er een mogelijkheid dat zij kunnen helpen met het verspreiden van jouw content. Als jij goede content hebt gemaakt, zonder dat het doorspekt is van reclame voor jouw bedrijf, zullen deze influencers dit veel sneller doen. Maak dus gebruik van je netwerk!

3. Buzz: Wordt onderdeel van de dagelijkse content consumptie

Iedereen heeft wel een eigen ‘rondje’ blogs, nieuws en sociale media. Kom daar maar eens tussen als bedrijf. De content die je maakt, moet dus echt opvallen tussen de overload aan content die al geproduceerd wordt. Zorg dus ten eerste voor boeiende en bindende content! Lukt het je om op te vallen, dan zul je beloond worden met reacties, likes of shares. Op deze manier creëer je ‘buzz’ over je merk of product: mensen gaan over je praten! Dat is natuurlijk precies wat je wilt.

4. Zorg dat je gevonden wordt

Het ligt eigenlijk heel erg voor de hand, maar het wordt vaak vergeten: zoekmachine optimalisatie. Heb jij een bruikbaar artikel waarmee je jouw bezoekers direct kunt helpen? Vaak wordt er ook gezocht op hetzelfde onderwerp. Vergeet dan niet om het artikel ook voor de juiste zoekwoorden te optimaliseren voor Google. Als er gezocht wordt op het onderwerp, komt ook jouw artikel naar boven.

Dé manier om content op de juiste manier te verspreiden is dus tweeledig: haal de doelgroep binnen, maar zorg er ook voor dat jij vindbaar bent! Maak gebruik van Bereik (zet de juiste kanalen en influencers in) en Buzz (dring door tot de content consumptie van jouw doelgroep) om jouw content succesvol te verspreiden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met het verspreiden van content. Maken jullie gebruik van een bepaalde strategie?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Susan Dullink
Susan is campagnemanager SEO en Content marketing specialist bij online marketingbureau KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom content en zoekmachine marketing.
7 reacties op "Hoe verspreid je content succesvol? Met de B’s van Bereik & Buzz!"
  • Paul Koks zegt:
    07 Aug, 2013 om 11:37

    Leuke tips!

    Er zijn diverse manieren om je content effectief te verspreiden. In mijn optiek haal je het hoogste rendement door verschillende methoden te combineren. O.a. via:
    – eigen website en/of blog
    – email (database)
    – discussie fora
    – multimedia sites
    – PR berichten
    – social bookmarking
    – sociale newssites
    – via partners

    En optimaliseer je contentpagina op een hoofdthema met een aantal afgeleide/longtail termen. De keywords zijn via diverse tools goed te achterhalen.

    Paul

    Reageren
  • Susan Dullink zegt:
    07 Aug, 2013 om 13:04

    Bedankt voor de goede praktische aanvulling, Paul! :-)

    Reageren
  • Jeremy zegt:
    08 Aug, 2013 om 07:44

    Bedankt voor de tips Paul, misschien had jij dit artikel moeten schrijven. Want wat hierboven staat is zo algemeen en gericht op het verkopen van de cursus.

    Reageren
  • Susan Dullink zegt:
    08 Aug, 2013 om 08:56

    Hoi Jeremy, mijn artikel is inderdaad meer algemeen. Ik heb dit bewust gedaan om het ‘waarom’ duidelijk te maken in plaats van het ‘hoe’. Pas als je een goede strategie hebt uitgedacht, kun je vervolgens dieper ingaan op welke kanalen je precies gaat gebruiken om jouw content te verspreiden. De mogelijkheden zijn voor ieder bedrijf anders!

    Enne, er is nog helemaal geen content marketing cursus. ;-)

    Reageren
  • Coen Koppen zegt:
    08 Aug, 2013 om 15:24

    Hallo Susan,

    Jouw artikel geeft vier belangrijke stappen. Over stap 2: het bereiken van influencers staat op Marketingfacts een artikel van mijn hand dat iets meer achtergrond geeft.

    “Influencer marketing is the process of identifying, researching, engaging and supporting the people who create the conversations impacting your brand, products or services. – Macala Wright.”

    Context is misschien wel het belangrijkst in het identificeren van mensen die de online conversatie beïnvloeden waarin je geïnteresseerd bent. Deze context wordt gevormd door de onderwerpen waar influencers het over hebben, de insteek van jouw campagne of strategie (op welke onderwerpen wil jij je richten), de locatie van de influencers, zowel fysiek als virtueel, en de timing. Wanneer je mensen binnen de juiste context aanspreekt op het social medium dat je hebt gekozen (Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn) of op de blogs die je hebt geïndentificeerd als belangrijk en die mensen vervolgens voedt met content voor het platform waar zij in geïnteresseerd zijn, bereik je de beste resultaten.

    Reageren
  • Susan Dullink zegt:
    08 Aug, 2013 om 16:18

    Mooie aanvulling, Coen. Context is emperor!

    Reageren
  • Gustavo Woltmann zegt:
    25 Okt, 2016 om 15:28

    Influencers zijn dé nieuwe manier om je content snel te verspreiden onder een grote doelgroep, maar ik vraag me af of een influencer met echt veel invloed niet te duur is voor een kleine onderneming. Ikzelf hou het voorlopig bij mijn eigen blog…

    Reageren

Reageren