Naar
boven

Inzet internet marketing zinloos zonder “basismarketing”

De veranderingen in de wijze waarop u tegenwoordig marketing kunt bedrijven, volgen elkaar razendsnel op. Het aanbod van marketingtools als Twitter, Linkedin, Facebook, e-mailmarketing, zoekmachine-optimalisatie (SEO) en de steeds veranderende techniek op websitegebied is groot. Vanwege de laagdrempeligheid door lage kosten en gebruiksgemak wil iedereen hier in meegaan maar hanteert hierbij vaak geen of nauwelijks een ‘basis’marketingvisie. Dit resulteert in een hoop losse flodders.

Geen basis, geen resultaat

Het gebruik van allerlei nieuwe marketingtools is voor veel organisaties inmiddels onontbeerlijk. Daar waar multi-channeling eerder bestond uit de website, een wervende e-mail en een brochure zijn de mogelijkheden tegenwoordig legio. U moet, althans velen voelen dat zo, nu ook Twitteren, op Linkedin staan, een goed vindbare website hebben, bloggen, etc.

Omdat de ontwikkelingen zo snel gaan, neemt men vaak niet of niet voldoende tijd om hiervoor een (goede) strategie uit te stippelen. Zo blijkt bijvoorbeeld  uit recent onderzoek van TNS-NIPO, dat 88% van organisaties in Nederland geen doordachte social media-strategie heeft.

Nog sterker, het ontbreekt binnen veel organisaties überhaupt aan een degelijke marketingvisie. En dit moet toch de basis zijn om gestructureerd, effectief en met rendement nieuwe media voor marketing in te zetten .

Stap 1: Een goede marketingvisie; daar begint het mee

Voordat u allerlei nieuwe marketingtools gaat hanteren, zult u eerst een goede visie op uw marketing moeten hebben. Veel organisaties hebben geen marketingvisie, of deze stamt nog uit de tijd van het opstellen van het ondernemersplan. U zult terug moeten naar de basis en beginnen met het formuleren van antwoorden op vragen als:

  • Wat zijn mijn doelgroepen?
  • Wat zijn potentieel nieuwe doelgroepen?
  • Hoe benader ik deze doelgroepen en hoe willen zij benaderd worden?
  • Met welke boodschap benader ik deze doelgroepen?
  • Wie wil ik binnen de organisaties uit mijn doelgroepen benaderen?
  • Waarin ben ik uniek of anders dan mijn concurrenten en hoe presenteer ik dat?
  • Welke oplossing voor een probleem, vraag of ambitie bied ik klanten?

Deze vragen stellen en beantwoorden, vormen het begin van een marketingvisie die u nodig heeft om de volgende stap te kunnen nemen.

Stap 2: eerst ‘basis’marketing op orde

Pas als deze en overige vragen goed beantwoord zijn, heeft u een visie in handen waarmee bepaalt kan worden welke marketingtools u kunt aanwenden, het marketingplan. En ook dan begint het weer bij de basis; is er bijvoorbeeld geen fatsoenlijke website, geen up-to-date klantenbestand, geen CRM-systeem dan hebben allerlei nieuwe marketingtools ook weinig nut.

Zo vindt men bijvoorbeeld uw bedrijf via Linkedin en klikt vervolgens geïnteresseerd door naar een nietszeggende en verouderde website; einde interesse.

Of u wilt een e-mailing versturen maar heeft ten eerste geen up-to-date klantenbestand en ten tweede geen (goed) CRM-systeem om response of zelfs conversie te registreren; niet effectief en geen rendement.

Door het gemak, de lage kosten van het gebruik van veel van de nieuwe marketingtools en niet te vergeten het ‘ik moet hier aan mee doen’-gevoel stapt men dus vaak ondoordacht en zonder visie in het gebruik van dit soort tools. Daarbij wordt vergeten dat verkeerd en ongestructureerd gebruik eerder tot negatieve dan tot positieve resultaten leidt.

Stap 3: keuze nieuwe marketingtools

Als de ‘basis’marketing op orde is, kunt u gaan kijken welke nieuwe media u wilt inzetten om marketing te bedrijven. Als u goed kijkt naar de antwoorden die u in uw marketingvisie geformuleerd heeft dan is een selectie betrekkelijk eenvoudig te maken. U zult hier ook daadwerkelijk selectief moeten zijn en niet met alle winden mee willen waaien.  Bedenk goed welke manier van naar buiten treden bij u en uw organisatie past en wat bij uw doelgroep past. Hoe wil de doelgroep benaderd worden?

Denkt u vervolgens ook goed na over registratie en opvolging van contacten die door nieuw te gebruiken marketingtools gelegd worden. Maar ook hoe u uw ROI (return on investment) wilt meten. Dit vergt wellicht een andere werkwijze dan u tot nu toe gewend bent.

Conclusie

Om gestructureerd marketing te kunnen bedrijven, zal er eerst een marketingvisie moeten zijn. Bij het ontbreken hiervan is de keuze van marketingtools, oud en nieuw, ongefundeerd, ineffectief en zonder rendement. Zeker het inspringen op allerlei nieuwe vormen van marketing, zoals verschillende social media, is hier een voorbeeld van.

Als u bovengenoemde stappen volgt, zal uw keuze bewuster, meer doordacht en daarmee een keuze met meer rendement zijn.

Begin bij de basis, een goede marketingvisie, want zonder basis heeft u geen fundament om op te bouwen. En pak niet alles tegelijk aan, doe het stap voor stap. Gaandeweg zult u het nodige leren en die kennis kunt u weer toepassen op uw volgende stap(pen) en u helpen in uw keuzes.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Richard Medema
Richard Medema (1975) is oprichter en eigenaar van marketingadviesbureau ViewOpener. ViewOpener adviseert organisaties op het gebied van marketing en sales met speciale aandacht voor nieuwe media.
24 reacties op "Inzet internet marketing zinloos zonder “basismarketing”"
  • Danny Verhoeven zegt:
    08 Sep, 2011 om 10:50

    Helemaal mee eens. Belangrijk is het om je focus te houden. Beter 1 tactiek goed op orde dan 3 niet.

    Toch heb ik ervaren (in de begin periode) dat het lastig is. Je ziet als internet ondernemer overal kansen in en wilt er het liefst zo snel mogelijk mee aan de slag. Toch dan is het belangrijk om niet je focus te verliezen.

    Reageren
    • Richard Medema zegt:
      08 Sep, 2011 om 11:00

      Beste Danny,

      Dank voor je reactie op mijn artikel en goed dat je het me eens bent.
      Wat jij aangeeft, is exact wat ik probeer te schetsen in het artikel. Er zijn inderdaad heel veel kansen en mogelijkheden (vooral tegenwoordig) en daardoor is het lastig te focussen. Als je echter je basismarketing goed op orde hebt, ontstaat van daaruit vanzelf de focus op volgende te nemen stappen.
      Je creëert als het ware je eigen, doordachte focus.

  • Daan Walraven zegt:
    09 Sep, 2011 om 09:52

    Ik denk dat veel (mkb) bedrijven te makkelijk over internet marketing denken. Er zijn maar weinig bedrijven die projectmatig werken, of dat eisen als ze de marketing uitbesteden. Dus dat er van te voren een plan van aanpak gemaakt wordt met smart doelen, projectfasen, deadlines etc. En dat ze dan ook een antwoord formuleren op de vraag ‘wanneer is de marketing geslaagd?’.

    Vaak vinden bedrijven ook dat het allemaal heel snel moet gebeuren en zo goedkoop mogelijk. Vooral mkb’ers willen een super goedkope website en marketing voor een zo’n klein mogelijk bedrag (zo min mogelijk uren). Dan krijg je dat er met losse flodders geschoten gaat worden. Als je succesvol wilt zijn online moet er echt in investeren.

    Reageren
  • Willy Geert zegt:
    10 Sep, 2011 om 10:59

    Leuk te lezen dat er ook online marketing specialisten met gezond verstand zijn ! Veel te veel beloven tonnen euro’s en de bomen tot in de hemel …

    Reageren
  • Reiber zegt:
    10 Sep, 2011 om 23:17

    Duidelijke taal.

    Grote fout die startende ondernemers maken is dat ze alles aangrijpen en denken dat dit het gouden ei is.

    Helaas is niets minder waar.

    Werken vanuit je eigen kunnen en vanuit je eigen bedrijfsidee is de beste start die je nodig hebt.

    Er zijn geen word snel rijk programmas.

    Reageren
  • Battery Supply zegt:
    11 Sep, 2011 om 11:26

    Erg goed dat hier over geschreven wordt. Vaak is het wel vallen en opstaan, dus als ondernemer moet je een aantal dingen eerst uitproberen om te zien of het werkt. Pas dan kan je je daarop concentreren en betere marketing uitvoeren.

    Reageren
  • Louis Jansen zegt:
    12 Sep, 2011 om 08:39

    Eens! En daarmee te weinig bedrijfskundig inzicht: ik heb €10 en ik wil er €20 van maken. Wat is de beste investeringskeuze? Te veel meewaaien met alle winden: de buurman twittert dus ik moet ook. Zinvol artikel!

    Reageren
  • Robert Koops zegt:
    13 Sep, 2011 om 18:27

    Helemaal mee eens. Een stuk naar mijn hart. Ik ben zelf ook met te veel losse eindjes bezig. Zo ver is wel duidelijk. Ik denk dat de kost toch nog steeds voor de baat uit gaat. Investeer in marketing(plan) en uitvoering, anders wordt het helemaal niks! (zeg ik tegen mezelf, ha ha!)

    Reageren
  • Jeroen van PushinPixels zegt:
    13 Sep, 2011 om 21:17

    Ik zie dit zo vaak voorbij komen. Klanten willen meer bezoekers via Google, maar hebben niet door dat met een lelijke onoverzichtelijke site je nog zo veel bezoekers kunt krijgen, je zult niets verkopen.

    Reageren
  • klaas zegt:
    14 Sep, 2011 om 12:34

    Onzin! Deze aanpak is zo 1980. jongens wordt eens wakker, het is 2011!
    Ik schets even een andere situatie. Stel je hebt ergens heel veel verstand van, maar je weet nog niet wat je wil verkopen of aan wie je uberhaupt moet verkopen, leuk plan wordt dat. Ik heb het allemAl gedaan hoor, dus ik weet hoe het moet. in deze tijd begin je gewoon een site, gaat schrijven over je expertise en je leert alles over je lezers. Je vraagt naar hun problemen en behoeftes en gaat dat aanbieden. Hup daar is je business. Is echt geen marketingplan voor nodig….

    Reageren
    • Marijn zegt:
      14 Sep, 2011 om 12:39

      Ben het wel gedeeltelijk met Klaas eens. Je kunt nog de mooiste plannen schrijven, vooraf kun je vaak niet inschatten hoe een bedrijf of website gaat verlopen/ ranken/ scoren. Wel is het belangrijk om een focus te hebben en je ergens op te richten.

    • Louis Jansen zegt:
      14 Sep, 2011 om 12:47

      Het hoeft van mij ook geen marketingplan te heten maar een doel + een aantal KPI’s vooraf opstellen kan geen kwaad. Hoe weet je anders of je de goede kant op gaat.

      Hoeveel marge maak je op een product, hoeveel producten moet je verkopen om je doel te bereiken. Hoeveel bezoekers tegen welke conversie en welke gemiddelde orderwaarde heb je nodig om e.e.a. te bereiken. Dat is voor mij de (online) basis. Gewoon beginnen kan ook werken, maar voelt voor mij als een schip dat ergens naartoe vaart. Dat is prima voor iemand die met een ongelimiteerde zak geld de wereld rond reist maar niet als je tegen een max. kosten percentage omzet wil halen om op het eind van de maand je broek op te kunnen houden.

      M.a.w. gewoon beginnen kan, maar wanneer is het goed/wanneer niet?

    • klaas zegt:
      14 Sep, 2011 om 12:50

      Precies! te vaak vervullen we niet de basisbehoeftes van onze klanten en verkopen we een product. Stop selling, get buyers. Door te beginnen en te testen en op zoek te gaan naar die behoeftes, stamp je veel sneller een business uit de grond. Met de hedendaagse technieken kun je gewoon mensen aan je binden door je expertise om vervolgens te gaan onderzoeken waar de behoefte liggen van je bezoekers.

    • Tim zegt:
      12 Okt, 2011 om 15:49

      Haha, mooi deze reactie. Goed om de twee uitersten qua typen ondernemers te schetsen.

      Ik denk dat je twee uitersten van ondernemers hebt: de manager en de flierefluiter.

      De manager heeft de mooiste strategieën bedacht en werkt deze keurig uit in de praktijk. De flierefluiter ‘kloot’ maar wat aan en leert gaandeweg. De flierefluiter is flexibel en grijpt veel aan wat op zijn pad komt. De manager heeft een strikte focus en wijkt daar niet of nauwelijks vanaf.

      Beiden kunnen succesvol worden, ieder op zijn eigen manier.

      Een combinatie van deze twee uitersten is naar mijn mening het meest effectief: vasthouden aan een bepaalde strategie en hierop focussen, maar zeker openstaan en inspringen op zaken die vooraf niet bepaald zijn.

  • Richard Medema zegt:
    14 Sep, 2011 om 12:54

    Beste Klaas,

    Ook goed eens een andere mening te horen. Als ik jouw reactie zo lees, spreken we over verschillende stadia van het runnen van een onderneming. In mijn stuk heb ik het over ondernemers die weten wat ze willen, weten wat ze kunnen en vervolgens gefundeerd hun marketing moeten gaan bedrijven. In jouw geval spreek je volgens mij over de situatie daarvoor. Men is van plan een bedrijf op te zetten maar kent de ‘kengetallen’ nog niet.
    Je geeft ook zelf aan ”hup, daar is je business”. Daarvoor is er nog geen sprake van een bedrijf/ business. Althans, als je niet weet wat en aan wie je iets wilt verkopen, ben je nog niet aan het ondernemen maar aan het onderzoeken wat je wilt ondernemen.

    Reageren
    • klaas zegt:
      14 Sep, 2011 om 13:07

      Richard, ik weet niet of je wel eens van scrum hebt gehoord. Dit heeft als doel om met korte sprints software te ontwikkelen. Er worden momenteel ook experimenten gedaan om deze sprints ook toe te passen in de business. Elke 30 dagen doe je dan een reorganisatie van je bedrijf, waarbij je weer opnieuw gaat kijken naar je klanten, organisatie en medewerkers. Klinkt een beetje als 1 bedrijf per maand starten als je begrijpt wat ik bedoel. Door het www gaan de veranderingen zo snel, dat je bedrijfsmodel vandaag kan werken maar morgen niet meer

  • klaas zegt:
    14 Sep, 2011 om 13:02

    Ik zal even een voorbeeld geven uit eigen praktijk. ik ben drie maanden geleden begonnen met een site. Een experiment. Onderwerp Lean Development. Maar één doel: leren. Allerlei verschillende onderwerpen geprobeerd. Blijkt Personal Lean een hit te zijn. Was totaal niet mijn opzet. Gevolg: na 3 maanden 3000 bezoekers per maand en enorme aantallen inschrijvers op mijn nieuwsbrief. Heb ik daar kpi’s voor nodig? Nee. De grafieken lopen omhoog, dus dat is ok. Heb ik daar een marketingplan voor nodig? Ook niet. Kon dit niet eens voorspellen.
    Gooi die plannen inde prullenbak en ga iets doen dat je leuk vindt, luister naar je klanten/prospects en je bent in business.

    En nee, Ik heb geen zin om te nuanceren….

    Reageren
    • Louis Jansen zegt:
      14 Sep, 2011 om 13:16

      Wat is het uiteindelijke doel van dit experiment Klaas?

    • Klaas zegt:
      14 Sep, 2011 om 13:36

      @Louis, goede vraag. Doel was en is leren. Komt door mijn achtergrond in Lean. Lean gaat over continue verbeteren. Doel van mijn site: schrijven over mijn passie, hoe krijg ik een zo’n hoog mogelijke conversie en leren….
      Elke inschrijver vraag ik met welke problemen hij of zij worstelt. De oplossingen voor die problemen ga ik uiteindelijk via mijn site aanbieden. Met die intentie ben ik echter niet begonnen. Wilde de wereld laten kennismaken met Lean product Development, meer niet…

    • Louis Jansen zegt:
      14 Sep, 2011 om 15:02

      @Klaas is dat vergelijkbaar dan met elkaar vind je? Een succesvolle blog met volgers (email/social whatever) vs een onderneming waar je geld mee verdient? Of begrijp ik je verkeerd?

    • Klaas zegt:
      14 Sep, 2011 om 15:32

      @louis, wat ik probeer te zeggen is dat je plannen kunt maken tot je een ons weegt, maar soms kun je beter door te testen ervaren waar de behoefte of vraag ligt ipv ellenlange plannen schrijven….

    • Louis Jansen zegt:
      14 Sep, 2011 om 15:35

      Ok helder Klaas. Ik maak graag een beknopt plan (wel met duidelijke doelen en KPI’s) maar graag gecombineerd met “het gewoon gaan doen”. Ik geloof dus in allebei: jou insteek gecombineerd met de basis op orde zonder daar idd Poolse landdagen aan besteed te hebben. Enjoy!

  • Richard Medema zegt:
    14 Sep, 2011 om 13:26

    Klaas,

    Volgens mij zitten we niet eens zo ver van elkaar af. In mijn artikel zeg ik ook dat de ontwikkelingen op internetgebied ontzettend snel gaan. Om te voorkomen dat men zonder nadenken op allerlei rijdende marketingtreinen springt, kan men beter eerst zijn ‘basismarketing’ op orde hebben om goede keuzes te kunnen maken. En in je plannen hou je vervolgens ook rekening met veranderingen en zorg je voor ijkmomenten. Of je dat nu scrum of ijkmoment noemt.

    Reageren
  • Gerard zegt:
    17 Sep, 2011 om 15:06

    Altijd leuk: iemand ageert tegen een artikel en beschrijft daarna dat hij precies die stappen van het artikel heeft gevolgt.

    Nergens staat dat je een plan moet uitschrijven. Nergens staat dat je aalleen succesvol kan zijn door direct producten aan te bieden.
    Je moet bedenken wat je wilt bereiken en welke effectieve stappen je gaat nemen om bij dat doel te komen.

    Ik lees tussen de regels door allerlei stappen ( plan) om te komen tot een business bij Klaas rond het thema Lean.

    In dit geval:
    – bouw een community rond het thema
    – Zoek uit wat de community nodig heeft
    – Ga daarvoor de juiste producten en/of diensten aanbieden.

    Om naar het artikel te verwijzen:
    stap 1: visie is er. Doel is leren en volgers te krijgen
    stap 2: basiszaken zijn geregeld. Blog. Mogelijkheid om in te schrijven etc
    stap 3: Keuze. in dit geval het fremiummodel

    Kortom met kennis van zaken, gestructureerd en gefocussed toewerken naar ene doel.

    Succes Klaas

    Reageren

Reageren