Naar
boven

Mag je van één marketeer verwachten dat hij alles kan?

Een schouderklopje voor de marketeers

Schouderklopje voor de marketeersBen jij een marketeer die zowel een goed stuk tekst kan schrijven, creatief een brochure kan (op)maken, met het CMS van je website / webshop uit de voeten kan, de CRM database van je e-mailmarketing beheer(s)t, de statistieken uit Google Analytics analyseert, zorgt dat je veel traffic en conversie realiseert en dit ook allemaal nog op elkaar afstemt en managed ”¦ ?

Dan verdien jij een schouderklopje (van je baas), omdat dit helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat je dit allemaal kan! Lees tussen de regels door maar eens welke verschillende competenties je hiervoor nodig hebt.

Maar mag je van één marketeer nog verwachten dat hij alles kan?

Dit is een vraag waar ik graag jullie mening over wil weten.

10 jaar geleden ben ik begonnen als marketeer en heb zelf de vogelvlucht die dit vak meemaakt ondervonden. Het plafond van de mogelijkheden van online marketing is nog lang niet bereikt.

Je ziet dan ook steeds meer specialisaties en functies binnen het vak ontstaan. Dat is natuurlijk ontstaan om alle mogelijkheden die (online) marketing biedt optimaal te benutten.

In de praktijk is er naar mijn mening nog veel onwetendheid over wat het vak marketing precies inhoud. Marketeers weten het wel, maar voor collega’s van andere afdelingen is dit helemaal niet zo transparant en vanzelfsprekend.

“Marketing, die zorgen voor het drukwerk” of “die onderhouden onze website”, herkenbaar?

Wat er tegenwoordig allemaal komt kijken bij het “onderhouden” van een website: SEO, SEA, Analytics, Webmaster Tools, content marketing, A/B testen, zal ik nog even doorgaan ”¦. voor velen abracadabra.

Dit geldt ook voor veel ondernemers en het management binnen het MKB. Dit is ze ook niet te verwijten, want die houden zich hier immers niet vaak direct mee bezig.

Dit management bepaalt hoeveel er in marketing geïnvesteerd wordt en hiermee ook het aantal marketeers in loondienst. Dit zijn er binnen het MKB vaak nog maar één of twee.

Een gemiste kans ten opzichte van de mogelijkheden die marketing tegenwoordig biedt?

Die ene marketeer staat sowieso voor de uitdaging dat hij keuzes moet gaan maken welke marketingactiviteiten hij voor zijn organisatie uit gaat voeren. Alles aanpakken gaat naar mijn mening simpelweg gewoon niet. Ga dan voor goed en ROI. En dat goed aanpakken kost tijd, veel tijd. Hoe je hier het beste mee om kunt gaan, heb ik onlangs nog een artikel over geschreven.

Natuurlijk hangt het af van de omvang van je bedrijf, je doelgroep, breedte van je assortiment en investeringsmogelijkheden. Maar als je de activiteiten van je organisatie uitbreidt, zullen de benodigde marketingactiviteiten meegroeien.

Ja natuurlijk, je kunt uitbesteden. Maar niet iedereen kan daarin investeren, daarnaast moet je wel een gedegen gesprekspartner zijn als je in zee gaat met specialisten (derden) voor het beste resultaat. Ook kan het een bewuste keuze zijn dat je de expertise in huis wilt houden.

Mijn punt: kun je nog verwachten van één marketeer dat hij van alles op de hoogte is en dit ook nog zelf uit kan (laten) voeren?

Zoals je wel merkt, heb ik daar mijn grote twijfels bij. Het kan tot op zekere hoogte. Als ondernemer of marketeer zul je de afweging moeten maken waar je in gaat specialiseren en waar basiskennis vooralsnog voldoende is voor jouw organisatie.

Goed, ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt.

Hoe denken jullie hierover?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Coen van den Brand
Coen is Community / Marketing Manager bij karelgeenen.nl en houdt zich dagelijks bezig met het onderhouden en modereren van het blog en de social media. Daarnaast is Coen ook medeverantwoordelijk voor de bepaling en uitvoering van de Marketingstrategie.
20 reacties op "Mag je van één marketeer verwachten dat hij alles kan?"
  • Jeroen zegt:
    07 Nov, 2014 om 13:31

    Nee, dat mag je niet van 1 iemand verwachten. De praktijk is natuurlijk anders, maar dat is niet de ideale situatie.

    Reageren
  • Matthijs de Hondt zegt:
    07 Nov, 2014 om 13:35

    Er komen inderdaad steeds meer aspecten bij in de online marketing wereld en vind dan ook niet dat iemand ze allemaal moeten kunnen. Daarnaast denk ik dat je beter een aantal specialisten kunt hebben, dan één medewerker die zijn tijd moet verdelen over alle werkzaamheden en half uitvoert.

    Reageren
  • Roland Verkroost zegt:
    09 Nov, 2014 om 07:56

    Dag Coen,

    Een klassiek vraagstuk dat bij meer specialismes, zeker binnen het MKB, speelt. Het betreffende vakgebied breidt zich uit (veelal door ontwikkelingen van buitenaf) wordt breder, gaat dieper en de ontwikkelingen gaan ook nog sneller. Hierdoor wordt het bijna onmogelijk om als enkeling voldoende en relevante kennis op te bouwen en deze ook nog bij te houden.
    Keuzes maken tussen de dingen die waar je zelf goed in bent, in combinatie met het uitbesteden aan specialisten ligt dan voor de hand. Daarmee kan je blijven zorgen voor de samenhang tussen de elementen en ben je ook flexibel in je opzet. Het mooie van digitale marketing is dat het meer meetbaar is en je dus ook meer resultaat gericht kunt sturen, ook als je van dat gedeelte net iets minder af weet.

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      12 Nov, 2014 om 11:52

      Goede tip Roland.

      Meten waar je de beste resultaten mee haalt en je daarin gaan verdiepen! Helemaal mee eens en van deze tijd.

  • Marc Volder zegt:
    09 Nov, 2014 om 15:15

    Heel herkenbaar. Er wordt van je verwacht dat je van alle (nieuwe) ontwikkelingen op de hoogte bent en blijft, dat je deze ontwikkelingen vertaald naar strategie en acties en (in mijn geval) dat je ook zorgt voor de uitvoering. En dat geldt niet alleen voor online marketing.

    In dit digitale tijdperk veranderen de markten, afnemers, behoeften en concurrenten ook steeds sneller. Daar moeten we als marketeers ook op in spelen. Dus nee, je kunt niet van één marketeer verwachten dat hij/zij alles kan.

    Reageren
  • Coen van den Brand zegt:
    10 Nov, 2014 om 07:47

    Bedankt voor jullie reacties.

    Als ik de reacties verspreid over de verschillende media beoordeel, delen deze vrijwel allemaal de mening:

    Dat je NIET meer alles van één marketeer mag verwachten.

    Reageren
  • Claudia zegt:
    10 Nov, 2014 om 09:52

    Heel herkenbaar!
    Ik ben momenteel de enige marketeer bij mijn bedrijf. Het creatieve deel is voor mij (banners maken, copywriting van teksten), het adverteren ook (Adwords), de website onderhouden (CMS), de nieuwsbrieven uitsturen en dan nog klanten helpen tussendoor. Het is heel moeilijk (eigenlijk onmogelijk) om dit allemaal juist te combineren en overal genoeg aandacht aan te besteden. Ik probeer bij te blijven van trends door deze blog nog te volgen. Als KMO roei je met de riemen die je hebt, denk ik, dus doen we ons best maar hé :-)

    Reageren
  • Maartje van den Berg zegt:
    12 Nov, 2014 om 10:01

    Goed om te lezen dat wat ik ervaar idd niet kan. 1 persoon kan gewoon niet meer alles doen tegenwoordig. Wij bemiddelen in zeiljachten over de hele wereld maar eigenlijk ben je meer een media bedrijf aan het worden. Heel leuk, uitdagend, maar als je maar met 2 fte bent dan is er te veel werk! Eerst ben ik nu alle cursussen aan het doorlopen en daarna kan ik dan misschien zaken uitbesteden waarbij ik wel weet waar het over gaat, want anders weet je nog niet wat je uitbesteed!

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      12 Nov, 2014 om 11:59

      Goed bezig! Daarmee creëer je zeker een goede uitgangspositie.

  • jasper runneboom zegt:
    12 Nov, 2014 om 10:57

    Goede vraag en ik denk dat hier geen éénduidig antwoord is.

    Marketing is een enorm breed vak. De kans dat iemand dus alles goed kan is klein. Aan de andere kant kan je niet verwachten dat iedereen het kan betalen om voor elk stukje een marketeer in dienst te nemen. Daarnaast kan het hebben van teveel specialisten ook nadelig zijn. Want een specialist vindt al snel zijn eigen stukje het belangrijkst.

    Denk dat het voor een marketeer dus de vraag is: wie is jouw doelgroep?

    Wil je meer de lijnen uitzetten / kleine bedrijven helpen of juist heel specialistisch bezig zijn.

    Bij de eerste groep is het belangrijk dat je in de basis genoeg van veel weet.

    Bij de tweede groep is het belangrijk dat je van één stuk alles weet.

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      12 Nov, 2014 om 11:47

      Bedankt voor de aanvulling en je reactie Jasper.

      Goed dat je het ook van de andere kant benaderd en ik deel je mening hierin.

  • Nelly zegt:
    12 Nov, 2014 om 12:06

    Inderdaad heel herkenbaar. Ik prijs me gelukkig dat ik een super grafisch designer heb om mee te werken, die gelukkig ook verstand heeft van teksten en CMS en andere marketing zaken waar ik fijn mee kan sparren.

    Reageren
  • Sonja zegt:
    12 Nov, 2014 om 12:49

    Dag Coen,

    Ik heb zelf veel ervaring met het opzetten / optimaliseren van de marketinginvulling bij startende bedrijven / MKB en weet dat het onmogelijk is om alles (en effectief) aan te pakken. Ik denk inderdaad dat het niet meer door 1 persoon te behappen is. Logisch als je de enorme diversiteit van de verschillende marketingtaken en -middelen bekijkt. Naast online marketing heb je bij veel bedrijven (zeker MKB / B2B) ook nog steeds te maken veel offline zaken. Denk hierbij aan beurzen, presentaties, huisstijl, strategie etc. Allemaal veel te veel om bij “de marketeer” neer te leggen.

    Volgens mij helpt het als er een omslag in denken komt. Sales wordt meer en meer direct gegenereerd door de online marketingactiviteiten. Dus is het wellicht handig om kritisch te kijken naar minder salesmedewerkers en juist de online marketingafdeling te versterken! Met personen, maar ook met gerichte en up-to-date kennis! Zo ben je minder afhankelijk van derden en verbeter je als bedrijf de controle.

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      12 Nov, 2014 om 13:29

      Dag Sonja,

      Interessante toevoeging, je hebt een zeer sterk punt met de omslag van denken. Ik ga deze uitdragen, alle beetjes helpen.

  • Ivo Faase zegt:
    12 Nov, 2014 om 14:07

    Finally, justice :D

    Het wordt wel van je verwacht, maar het is inderdaad helemaal niet reëel.
    Je kunt je naar mijn mening als online marketeer dan ook beter focussen op een aantal gebieden en de rest uitbesteden.
    Qua tijd is het bijvoorbeeld al niet mogelijk, aangezien je bijvoorbeeld aan SEA al één fulltime functie kunt hebben.
    Nog zo’n beroep is webshop manager in bijvoorbeeld het MKB. Er wordt dan verwacht dat je leidinggevende, eCommerce manager, online marketeer (incl. SEO, SEA, conversiespecialist, e-mailmarketeer, webanalist, affiliate marketeer, social media marketeer, linkbuilder, etc.) bent..

    Goed artikel, ga ik zeker nog eens doorsturen aan mensen!

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      13 Nov, 2014 om 08:13

      Bedankt voor je nuttige toevoeging Ivo en het delen natuurlijk!

      Toevallig hadden wij na aanleiding van een vraag intern overleg waar een E-Commerce Manager aan moet voldoen. Fijn om te lezen dat we dezelfde richting in denken.

  • Rowin Winkels zegt:
    12 Nov, 2014 om 17:50

    Leuk artikel Coen.

    In de praktijk komt het vaak voor dat ondernemers verwachten dat je als individuele marketeer van alles tot in de puntjes verstand hebt. Dat is niet iets wat een ondernemer mag verwachten. Zij hebben immers zelf ook niet overal verstand van en huren jou niet voor niks in.

    Naar mijn mening is het wel belangrijk dat een projectleider met de ondernemer gaat brainstormen over de ideale aanpak om zo tot een goede (internet marketing) strategie te komen. De projectleider kan vervolgens de juiste mensen (marketeers) aansturen die elk hun eigen kwaliteiten hebben.

    Tot slot: Dit neemt niet weg dat het mooi is als je als marketeer veel verstand hebt van de losse onderdelen. Dit werkt bovendien ook makkelijker als je met meerdere marketeers samenwerkt omdat je ook het nut van dingen inziet.

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      13 Nov, 2014 om 08:05

      Bedankt voor je mening Robin, ik sluit mij hierbij aan.

      En ook een goed argument richting een leidinggevende:

      Zij nemen jou ook aan, omdat ze niet overal verstand van (kunnen)hebben.

      Die nemen we mee in het uitdragen van de omslag van denken, die Sonja eerder aanhaalde.

  • Suzanne zegt:
    13 Nov, 2014 om 18:59

    Interessante vraag!
    Grappig dat jullie dit omschrijven als ‘marketing’ want ik werk al een aantal jaar als communicatie-adviseur en voor mij vallen al de genoemde werkzaamheden onder ‘communicatie’. De scheidingslijn tussen marketing en communicatie wordt volgens mij sowieso steeds vager.
    Ik vind wel dat je kennis moet hebben over al deze zaken en, als je ze niet zelf uit kan voeren, goed moet weten waar je ze moet halen. En vaak kom je dan uit bij een bureau, waarvoor je een goede briefing nodig hebt en dat lukt alleen als je weet waar je over praat!
    Dus: kennis over alle (online) facetten van marketingcommunicatie JA, alles zelf uitvoeren NEE

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      13 Nov, 2014 om 19:29

      Daarom is er waarschijnlijk ook steeds meer vraag naar marketing communicatie adviseurs ;-)

      Bedankt voor het geven van je duidelijke mening!

Reageren