Naar
boven

Niet gissen, vraag naar de mening van je doelgroep!

Binnen karelgeenen.nl zijn wij op dit moment op de achtergrond druk bezig met het schrijven van een strategisch plan.

Om tot de welbekende SWOT te komen, hebben wij heel wat brainstormsessies gehouden en data geraadpleegd uit diverse bronnen, zoals Google Analytics. Daarmee kom je een heel eind, maar dit moet wel onderbouwd worden met: de mening van je doelgroep.

Die mening kun je achterhalen door dit structureel te onderzoeken, of ad-hoc in te spelen op een praktijksituatie. Dit laatste hebben wij onlangs nog gedaan en zal ik nu stap-voor-stap toelichten om je inzicht te geven in onze aanpak.

Tom Fishburne - Niet gissen maar vragen

Bron

Praktijkvoorbeeld: waarom maken jullie geen gebruik van onze aantrekkelijke aanbieding?

Misschien kun je je het nog herinneren, want twee weken terug hadden wij nog een actie lopen voor onze cursussen Twitter en Facebook, namelijk twee cursussen voor de prijs van één.

Hiervoor hadden we een aanbiedingspagina gemaakt en dit aangekondigd in onze nieuwsbrief en social media.

Stap 1: links uitbreiden en data bekijken in Google Analytics

Door links naar de aanbiedingspagina uit te breiden met campagne parameters kunnen wij in Google Analytics het gedrag van onze bezoekers terugzien. Hieronder zie je een voorbeeld van een uitbreiding van zo’n link uit onze wekelijkse nieuwsbrief:

https://www.karelgeenen.nl/cursussen/socialmedia?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=24-9-2014

Tip: gebruik hiervoor de Google URL maker

In Google Analytics kun je dan onder Acquisitie > Campagnes zeer leerzame data terugvinden. Je kunt hier bijvoorbeeld terugzien hoe vaak de pagina bekeken wordt en of deze ook echt wordt gelezen. daarnaast kun je zien of jouw doelen met de campagne bereikt zijn.

Is bijvoorbeeld de gemiddelde bezoekduur op de aanbiedingspagina bijvoorbeeld laag of het bouncepercentage hoog, dan is het goed mogelijk dat de pagina niet interessant genoeg is voor de bezoekers. Dit was in ons voorbeeld gelukkig niet het geval :)

Omdat het hier een aanbieding betreft is het analyseren van het conversiepercentage een must! Dit viel ons wat tegen en wij wilden weten waarom.

Met bovenstaande stappen krijg je geen inzicht in de achterliggende gedachte van de gebruiker. Dus op onderzoek uit!

Stap 2: bezoekers per e-mail benaderen

In onze e-mail software van Copernica kunnen wij terugzien wie er doorgeklikt heeft naar de aanbiedingspagina. Deze e-mailadressen hebben wij uit het systeem gefilterd.

Deze hebben we ontdubbeld met de personen die wel gebruik hebben gemaakt van de aanbieding en daarvoor hun e-mailadres hebben achtergelaten.

Vervolgens hebben wij deze personen heel open en eerlijk nogmaals per e-mail benaderd met de vraag wat hun reden was om niet over te gaan tot bestelling. Dit hebben we overigens wel direct de dag erna gedaan om kort op de bal te blijven spelen.

Het aantal reacties was overweldigend en mag gerekend worden tot een van onze e-mails met het hoogste conversiepercentage wat interactie betreft :) Nogmaals bedankt daarvoor!

Stap 3: het uitwerken van de resultaten

De verschillende reacties hebben wij uiteengezet in een spreadsheet en voor zover mogelijk gegroepeerd. Daarna hebben wij opgeteld hoe vaak iedere reactie voorkwam en daarmee een gradatie gecreëerd.

Deze data hebben we daarna in cirkeldiagrammen verwerkt, zodat in een oogopslag voor iedereen intern zichtbaar werd, waar de aandachtspunten liggen.

De aandachtspunten hebben wij daarna doorgesproken en meegenomen in onze SWOT, zodat ze onderdeel worden van ons operationeel actieplan.

Wat wij hiervan geleerd hebben

Uit ervaring weet ik dat dit soort acties (door tijdgebrek) vaak worden overgeslagen. Maar zoveel tijd hoeft het tegenwoordig helemaal niet te kosten met de software en data die we voor handen hebben. Bovenstaande actie heeft ons een halve werkdag gekost, maar veel meer opgeleverd.

“De tijd die je besteedt aan discussiëren over de beweegredenen van je doelgroep kun je beter besteden aan een directe actie om deze te achterhalen”

Een deel van ons buikgevoel is bevestigd, maar er zijn ook NIEUWE aandachtspunten uit naar voren gekomen, waarmee wij onze dienstverlening kunnen verbeteren en een win-win situatie kunnen gaan realiseren.

Uit de grote respons die wij hebben gekregen blijkt dat onze doelgroep ook echt die interactie aan wil gaan en dit niet als belastend ervaart (qua tijd). Dit is geen toevalstreffer, want bij andere vergelijkbare acties was dit ook het geval.

Het zoeken van de interactie met onze doelgroep werkt daarnaast héél motiverend om zaken aan te gaan pakken. Je merkt ook dat dit twee kanten op werkt, als je ook daadwerkelijk iets met de feedback doet en daarover communiceert.

Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Coen van den Brand
Coen is Community / Marketing Manager bij karelgeenen.nl en houdt zich dagelijks bezig met het onderhouden en modereren van het blog en de social media. Daarnaast is Coen ook medeverantwoordelijk voor de bepaling en uitvoering van de Marketingstrategie.
10 reacties op "Niet gissen, vraag naar de mening van je doelgroep!"
  • Christiaan @. Lustig zegt:
    07 Okt, 2014 om 14:31

    Goed stuk. Praat niet óver je klant, maar mét je klant. :-D

    Let wel: Gerry McGovern heeft het altijd over ‘facts, not opinion’. Maar als data-analysten zullen jullie als geen ander waken voor het aannemen van meningen voor de waarheid. ;-)

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      07 Okt, 2014 om 15:10

      Bedankt Christiaan,

      Wij zijn behoorlijk data-driven, maar ook de mening van onze doelgroep willen wij in de besluitvorming betrekken. En wordt een mening geen feit als die maar vaak genoeg voorkomt? Dan is het nog statistisch onderbouwd ook.

  • Robert de Boer zegt:
    07 Okt, 2014 om 18:43

    Goed artikel, als je een webwinkel hebt kan je klanten natuurlijk ook nabellen of de bestelling bevallen is. Zo kom je er gelijk achter wat de belangrijkste verbeterpunten zijn.

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      08 Okt, 2014 om 07:35

      Dat klopt, goede aanvulling. Wij hebben onlangs om die reden ook met cursisten gebeld, dat waren zeer vruchtbare gesprekken.

  • Jeroen zegt:
    08 Okt, 2014 om 08:36

    @coen wat mij in praktijk opvalt is dat de interactie het grootste is als het bedrijf zelf al geïnvesteerd heeft in bezoekers. En daarmee bedoel ik dat ze reeds bezoekers van dienst zijn geweest zonder dat daar een tegenprestatie tegenover stond.

    Een voorbeeld is dan bijvoorbeeld Karelgeenen.nl als blog zelf. Heel veel content geven zonder dat er direct iets voor terug wordt gevraagd of dat elke tekst eindigt met een call to action voor een commercieel produkt. Je zorgt gewoon dat je meer credits krijgt op je “karmarekening”.

    Echter wij kennen ook allemaal de voorbeelden waarbij bovenstaande niet opgaat. Iedereen is wel eens op een website geweest waarbij direct werd gevraagd of je een mening wilde geven over de website. Conversie op deze popup is natuurlijk extreem laag als er geen sprake is van een positief saldo op je karmarekening. Irritatie bij bezoekers is echter erg hoog.

    Hoe kan een bedrijf dat nog niet geïnvesteerd heeft in zijn karmarekening toch meer respons krijgen? Zeer makkelijk: stel er iets tegenover. “Help ons onze site te verbeteren en maak kan op een cadeaubon van 25 euro”.

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      08 Okt, 2014 om 09:49

      Bedankt Jeroen voor deze aanvulling.

      Je hebt natuurlijk gelijk dat het voor ons in de praktijk wat makkelijker zal zijn om feedback te krijgen vanwege ons blog. Ik hoop in ieder geval dat wij voldoende “karma credits” op hebben gebouwd :)

      Ik ben het helemaal met je eens dat je altijd moet proberen om er iets tegenover te stellen. Los van het blog, proberen wij dit ook altijd te doen en daar creatief in te zijn.

  • Jeroen zegt:
    08 Okt, 2014 om 08:39

    @coen, je artikel beoordeel ik zeker als waardevol, vooral omdat je ook aangeeft hoe je het hebt gedaan met de software van copernica.

    Echter ik denk dat ik, en wellicht andere lezers, ook benieuwd zijn naar een of meerdere verrassende uitkomsten.

    Is het mogelijk het artikel aan te vullen met een of meerdere concrete uitkomsten, die er voor hebben gezorgd dat jullie de volgende aanbieding anders gaan doen?

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      08 Okt, 2014 om 09:56

      @Jeroen, dit heb ik tijdens het schrijven overwogen om het duidelijker te maken, maar een kok geeft de ingrediënten van zijn gerechten ook niet prijs ;)

  • jeroen zegt:
    08 Okt, 2014 om 10:24

    @coen
    Had al het vermoeden dat dit de achterliggende reden was om het algemeen te houden. Persoonlijk ken ik een restaurant waarbij de kok wel zijn recepten deelt. Het mooie is dat zijn klanten niet minder vaak langskomen, maar vaker. Wellicht zou je niet het hele recept, maar slechts 1 wisseling van ingrediënt delen?

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      08 Okt, 2014 om 11:15

      @Jeroen, vooropgesteld hebben wij de filosofie om zoveel mogelijk met jullie te delen en zo open en eerlijk mogelijk te zijn. Mijn woordkeus was misschien niet helemaal handig in deze.

      Komt er eigenlijk gewoon op neer dat deze informatie ook zeer waardevol is voor onze concullega’s, die wij liever niet wijzer willen maken :-)

Reageren