Naar
boven

Snelle afhakers op je site? Zo verlaag jij je bouncepercentage!

Bouncerate slaat op het aantal bezoekers dat jouw website al na een pagina verlaat. Weet je waar dit gebeurt, dan kun je deze pagina’s verbeteren.       

Google Analytics, misschien gebruik je het uitvoerig en misschien doe je er weinig mee. De meeste website-eigenaren kijken vooral naar de bezoekersaantallen en de meest bezochte pagina’s en dan houdt het wel zo’n beetje op. Dat is jammer, want Google Analytics laat nog veel meer zien, zoals het percentage bezoekers dat al na een pagina je site verlaat. Blijkbaar vinden ze niet wat ze zoeken, of verleid je ze onvoldoende door te lezen en weg zijn ze. Bounce Rate – bouncepercentage in het Nederlands – heet dit en het is verstandig hier eens goed naar te kijken.

Een globaal overzicht van het bouncepercentage vind je in Google Analytics onder Bezoekers -> bouncepercentage, maar interessanter is het om het te bekijken per artikel. Klik in dat geval op Inhoud -> Belangrijkste inhoud. Je ziet hier welke pagina’s je de meeste bezoekers opleveren en onder Bouncepercentage het percentage lezers dat na deze ene pagina afhaakte. Is dit heel hoog – globaal alles boven de 60%, maar dit hangt ook van het soort pagina af – dan kun je kijken of je hier iets aan kunt doen. Dit zijn 5 mogelijkheden.

1) Verander het ontwerp van je website en verlaag de bouncerate

Internetters willen niet nadenken. Zodra ze op een link klikken hebben ze – bewust, of onbewust – verwachtingen. Voldoet de pagina hier niet aan dan zoeken ze verder. Zorg daarom voor een zo logisch mogelijke website en pas het ontwerp en de kleurstelling aan op je dienstverlening. Verkoop je een zakelijk product, straal dan zakelijkheid uit. Heb je een webshop voor hippe tasjes voor pubers? Wees dan trendy en trek zo de aandacht. 

2) De titel is essentieel

Volgens Amerikaans onderzoek lezen internetters binnen 200ms de titel boven een pagina. Spreekt deze hen niet aan of voldoet hij niet aan hun verwachtingen dan zijn ze zo weg. Besteed dus extra aandacht aan je titels en laat de belangrijkste zoekwoorden er altijd in terugkomen.

Dit geldt overigens niet alleen voor zoekmachines, maar bijvoorbeeld ook voor e-mailnieuwsbrieven. Gebruik dezelfde titel in de nieuwsbrief en bovenaan de webpagina, zodat lezers direct weten dat ze nog op het juiste spoor zitten.

3) Verbeter je online strategie

Een hoog bouncepercentage valt terug te voeren op twee simpele problemen: je biedt niet de content die mensen zoeken en/of je presenteert het onaantrekkelijk. Vraag jezelf daarom af wat je met je website wilt en formuleer haalbare doelen. Heb je dit gedaan dan kun je:

  • Je website beter indelen
  • Relevante content beter ontsluiten
  • Zorgen voor meer relevante content die je helpen je doelstellingen te behalen

Gebruik je Google Analytics dan kun je via Verkeersbronnen -> Zoekmachines achterhalen via welke woorden bezoekers nu op je site komen. Komen deze woorden totaal niet overeen met jouw diensten of producten, dan doe je iets verkeerd en is het zaak je zoekwoorden beter te kiezen en toe te passen.

4) Kies je doelgroep preciezer

“Wie mijn klanten zijn? Ehm, iedereen.” Je hoort het nog wel eens bij website-eigenaren en hoewel het in theorie mooi klinkt werkt het in de praktijk niet. Een bruincafé trekt een ander publiek dan een studentenkroeg, en zo hoort het ook. Probeer met je website niet elke ‘kroegtijger’ aan je te binden, maar bepaal vooraf een duidelijke doelgroep en strategie, speel in op hun behoeftes en maak voor hen een zo goed mogelijk plek. Het vergroot de kans op succes enorm. Daarbij komt dat heel veel bezoekers niet heilig is. Het gaat om de juiste bezoekers, de mensen die converteren. 

5) Neem de bouncerate met een korreltje zout

Beschikt je website over een blog en trek je veel bezoekers via social media als LinkedIn en Twitter, dan is de kans vrij groot dat je bouncerate hoog is. Je post een linkje naar een nieuwe blogpost via LinkedIn, Faceook of Twitter, een bezoeker klikt erop (zorg voor prikkelende titels!) en verlaat de pagina na het lezen van het stuk.

Natuurlijk moet je er alles aan doen om ze op de site te houden, maar dit soort ‘impuls-bezoekers’ – die vaak gewoon aan het werk zijn ”“ blijven zelden plakken. Maak in zo’n geval terugkeren zo makkelijk mogelijk, door ze attenderen op je RSS-feed, nieuwsbrief en social meda-accounts etc. Zo blijft het contact niet eenmalig.

Conclusie: zo verlaag jij je bouncerate

Een website is nooit af en het is verstandig te meten wat werkt en wat niet. Haken er op bepaalde pagina’s veel bezoekers af – is de bouncerate hoog-, dan voldoen ze waarschijnlijk niet aan de verwachtingen. Verbeter ze in dat geval en zorg ervoor dat je bezoekers wel tevreden zijn. Dan stappen ze niet over naar de concurrent.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rutger Steenbergen
Rutger is eindredacteur van MedischOndernemen. Met zijn bedrijf SEO Zwolle schrijft hij webteksten en geeft hij SEO-trainingen in Zwolle.
12 reacties op "Snelle afhakers op je site? Zo verlaag jij je bouncepercentage!"
  • Internetbureau zegt:
    07 Mrt, 2011 om 14:57

    Leuk artikel. Vooral de titel en content die je bezoekers aanbiedt op je landingspagina’s zijn bepalend voor de BR.

    Belangrijk is ook naar relevante, aan het onderwerp gerelateerd content door te linken op deze landingspagina’s. Vaak zie ik nog dat landingspagina’s te weinig (of zelfs helemaal niet) doorlinken naar diepere content, wat ervoor zorgt dat mensen ook vrij weinig reden hebben om je website verder te verkennen.

    Zie je dat veel mensen via het keyword (extreem voorbeeld) kattenvoer binnenkomen op je pagina met hondenbrokken dan kan het nuttig zijn om links naar je kattenvoer pagina op de betreffende pagina te plaatsen.

    Belangrijk is dan wel dat mensen na het volgen van de link de content aantreffen waar ze naar op zoek zijn. Bedenk altijd wat jij als klant zou willen aantreffen op de pagina waar je naartoe navigeert en pas hierop je content aan. Helaas gebeurt in de praktijk in veel gevallen nog altijd het tegenovergestelde en worden pagina’s niet of nauwelijks met het oogmerk op bezoekers geschreven.

    Als je op je website gebruik maakt van formulieren (javascript) en je hebt geen ‘bedankt voor het invullen’-pagina (oftewel er wordt na invullen van het formulier geen nieuwe pagina ingeladen) kan het nuttig zijn om de ‘submit-knop’ van tracking te voorzien (dit gebeurt niet automatisch in Google Analytics). Het kan namelijk voorkomen dat mensen op je product- of dienst-pagina belanden, het formulier invullen en vervolgens de website verlaten. Dit heeft in sommige gevallen als gevolg dat de Bounce Rate of het Exit % hoog uitvalt. Door middel van de GA javascript tracking zie je dit netjes in Analytics terug en kun je een deel van de Bounce Rate / Exit % verklaren.

    Waarschijnlijk vertel ik geen nieuwe dingen en herhaal ik een aantal dingen uit deze post, maar ik vond het wel belangrijk ze nogmaals aan te stippen :)

    Reageren
  • Posters zegt:
    08 Mrt, 2011 om 10:58

    Goed artikel, inderdaad je pagina’s blijven verbeteren zodat het bouncepercentage lager wordt. Handig is ook op bij Google analytics je uitstappagina’s te bekijken, zo zie je waar de meeste weggaan.

    Reageren
  • Jedidja | Relatiegeschenken zegt:
    08 Mrt, 2011 om 11:17

    Goed artikel. Dit onderwerp is ook heel belangrijk als je bijvoorbeeld als webwinkel Adwords hebt lopen. In Google Analytics kun je dan per landingspagina zien wat het bouncepercentage is. Aan te raden om dit echt goed in de gaten te houden en wanneer een bouncepercentage hoog blijft, is het misschien beter om gewoon de ad uit te zetten en je geld voor een andere ad te besteden.

    Reageren
  • Robin van Olphen zegt:
    09 Mrt, 2011 om 13:07

    Kan de webmaster tool nog iets betekenen in deze kwestie?

    Reageren
  • Nomar zegt:
    09 Mrt, 2011 om 16:59

    Goed artikel. Ook een heel makkelijk trukje is zorg dat je bezoeker meer dan 1 pagina aanklikt, dus b.v. een read more button. Natuurlijk moet de aandacht van de visitor wel eerst getrokken worden

    Reageren
  • Ron zegt:
    10 Mrt, 2011 om 18:19

    Goed artikel het is zeker en vast interessant om weten waar je bezoekers je site verlaten.je kan ook een split pagina maken en dan beiden laten analyseren via de webmaster tool.een ding is zeker meten is weten !!!

    Mvg

    Ron

    Reageren
  • Dennis zegt:
    13 Mrt, 2011 om 11:18

    Erg goed artikel. Begin nu net beetje verder te verdiepen in analyctics. Vergelijk nu deze informatie met de praktijk op mijn eigen website en ja, er kan zeker nog aantal dingen gebeuren.

    Vooral leuk om te lezen: Je website is nooit af. Klopt precies.

    Reageren
  • Edwin Waelbers zegt:
    13 Mrt, 2011 om 19:31

    Ook de manier van doorlinken naar gerelateerde of diepere content heeft een invloed op de bounce rate.

    Bv. op deze blog gebruikt men (en da’s geen verwijt)…

    “Gerelateerde berichten:”

    Beter is om…

    “Bekijk Ook” of
    “Lees meer over”

    …te gebruiken.

    Da’s gebiedend en dat werkt zéér goed op websites.

    Als je geen diepere content hebt over je blog artikel, link dan door naar de categorie pagina. Goed, die staat wellicht ook al in je navigatie menu, maar doe het toch maar.

    Met beide zaken kan je de bounce rate van je artikel gevoelig verlagen.

    Reageren
  • Tatara zegt:
    03 Mei, 2011 om 15:51

    Gewoon betere links maken!!!

    Reageren
  • M.M. Rongen zegt:
    23 Nov, 2011 om 12:43

    Zeer informatief artikel met relevante aanwijzigen!

    Hoewel ons bouncepercentage keurig in het gemiddelde viel, bleek op onze site de schoen te wringen op slechts één zin in de tekst.

    Deze zin vormde de tweede alinea en werd dus vrijwel meteen gelezen… en leidde tot afhaken.
    Nadat de zin “ge-her-formuleerd” werd nam de bouncerate af.

    Zó nauwkeurig komt het dus!

    mvgr.

    MM Rongen
    Omnia Finance & Legal Incasso

    Reageren
  • echte naam op pseudoniem aub zegt:
    04 Mei, 2014 om 12:43

    Interessant artikel die ook nu na twee jaar in grote lijnen nog relevant is. Wel denk ik dat het artikel nog iets uitgebreid kan worden op vlakken zoals responsive en browser compatibiliteit.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld

    Reageren

Reageren