Naar
boven

Succesrecept: maak het je bezoeker gemakkelijk, dan verdien je meer geld

bezoeker gemakkelijk maken levert geld op header

In 10 oneliners, tweets zo je wilt (ze zijn allemaal minder dan 140 tekens), die ik oppikte uit de masterclasses van Gerry McGovern, geef ik je met dit artikel een 10-punten succesrecept dat de essentie voor je website en online marketing samenvat. 

  1. Elke dag bezoeken echte mensen je website. Echte mensen!
  1. Jij bent niet het centrum van het universum, dat is je bezoeker.
  1. Traditionele marketing is organisatiegericht, webmarketing is bezoekergericht: hoe kunnen we je helpen?
  1. Bezoekergericht zijn, is de uitdaging. Dat is moeilijk, omdat je bezoeker een vreemde is.
  1. De klant is geen koning meer. Hij is dictator. Uiterst ongeduldig, sceptisch en cynisch tegenover traditionele marketing.
  1. Mensen kijken niet naar websites, ze gebruiken websites.
  1. Mensen hebben taken, ze willen een antwoord op hun vragen, een oplossing voor hun problemen.
  1. Geef je bezoekers wat ze willen. Help ze vinden wat ze nodig hebben.
  1. De inhoud van je website doet er toe. Die gaat om het optimaliseren van de tijd die een bezoeker op je website doorbrengt.
  1. Woorden zetten bezoekers in beweging. Geef ze snel en eenvoudig toegang tot de informatie die ze nodig hebben om een beslissing te nemen.

 

Oneliners zijn vaak van die snel scorende no-brainers. Maar dat is in dit geval schijn. Dit lijstje even afwerken als een checklist is niet hoe het werkt.

In essentie gaan deze oneliners over empathie voor de mensen die zoeken en willen kopen wat jij ze te bieden hebt. Empathie in de definitie van bioloog en primatoloog Frans de Waal: het vermogen om de gevoelens van een ander te begrijpen.

Begrijpen is  de cognitieve kant van empathie: je in de ander zijn schoenen plaatsen. Maar empathie heeft ook een gevoelskant die in de marketing nauwelijks erkend wordt. Die is ook lastig omdat het dan om non-verbale communicatie gaat: emoties uiten.

Vijf basisemoties

Als je de mens weer centraal zet (daar gaan bovenstaande 10 punten in essentie over),  dan “moet je gaan denken vanuit antropologie, psychologie, spiritualiteit en hoe onze hersenen werken. Het is het artificiële bovenlaagje dat geherprogrammeerd is, maar binnen die programmatie zitten nog altijd die oude hersenen, die op de vijf basisemoties werken. Eén positieve: vreugde. En vier negatieve: angst, afkeer, verdriet en boosheid”, vertelde Extreme Customer Centricity Evangelist Rik Vera me in een interview.

Makkelijk maken

En over makkelijk maken, dat wil zeggen de negatieve emoties bij je klanten vermijden, zei Vera: “Convenience is de nieuwe loyalty: 91 procent van de mensen blijft trouw aan een bedrijf als zij het hen makkelijk maakt. Let op: makkelijk vandaag is morgen misschien niet meer makkelijk. Als je binnenkort bij Alibaba een account kan aanmaken met een selfie en kan betalen met een smile, dan wordt dat het nieuwe makkelijk. Punt.”

Samenvattend: als je je bezoeker niet geeft wat hij zoekt, is hij zo weer vertrokken. Maak je het je bezoeker gemakkelijk, dan verdien je meer geld.

Hoe gemakkelijk maak jij het de mensen die jouw website bezoeken?

Kun jij meer conversie gebruiken?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
2 reacties op "Succesrecept: maak het je bezoeker gemakkelijk, dan verdien je meer geld"
  • Bas van Pelt zegt:
    07 Jun, 2016 om 16:27

    Mooi wat hij zegt, zet je klant/cliënt (ik gebruik liever cliënt) centraal. Focus je op hoe hij jouw website ziet en hoe je op hem over komt.

    Mensen kopen pas iets bij je als ze vertrouwen hebben in jou en in je product. Een lastige gebruikservaring vermindert het vertrouwen wat ze in je hebben, omdat hun beleving van jouw website bepaalt welke waarde ze jouw product toedichten.

    Het klinkt misschien kort door de bocht, maar als het enige wat ze gezien hebben jouw website is, dan is dat het enige waarop ze jou beoordelen.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      07 Jun, 2016 om 21:46

      Misschien kort door de bocht, maar waar: de eerste indruk maakt een verschil.

      Klanten of cliënten, eigenlijk zijn het allemaal mensen. Een gelijkwaardige verhouding is steeds belangrijker en als er al sprake is van macht, dan is die verschoven naar de klant of cliënt.
      Vandaag moet je blij zijn als mensen voor jou kiezen.

Reageren