Naar
boven

Tips voor Personal Branding

Je bent een merk, ook een online merk. Los van het feit of het om een persoon of een bedrijf gaat: je hebt een online reputatie. Hoe is jouw reputatie? Een belangrijke vraag, maar misschien is het nog wel belangrijk om te weten wat je aan die online reputatie kunt doen! Dit artikel gaat over jouw online merk, wie je online bent en hoe je hier invloed op uit kunt oefenen.

Belang van Personal Branding

personal-brandingOp basis van de aanname dat mensen wel eens een verloren momentje hebben waarop ze collega’s, vrienden, zakenrelaties of mogelijke werknemers gaan googelen is het belangrijk om je af te vragen ‘Wie ben ik’. Nog belangrijker is misschien wel de vraag: Wie ben ik online? Daaruit komt dan weer de vraag voort: hoe kan ik zorgen dat ik online goed uit de verf kom?

Gezien het feit dat internet steeds meer een informatiebron wordt, niet alleen voor interesses maar ook voor personen, is het goed stil gezet te worden bij de feiten. Je bent misschien wel sociaal, vriendelijk, goed in wat je doet: maar wat als je online informatie dit tegenspreekt? Ga ermee aan het werk en zie dat het werkt!

Personal Branding en resultaat

Natuurlijk kan het ook uit de noodzaak geboren zijn. Wat als je een slechte online reputatie hebt? Als er veel klachten over je bedrijf de ronde doen? Deze tips kun je niet alleen op privé gebied toepassen, maar ook zakelijk werken ze. Verdring ongewenste (bijv. negatieve) berichten naar pagina 2 of zelfs 3 van de zoekresultaten. Ga bij jezelf na hoe vaak je doorzoekt naar deze pagina’s en tel uit je winst. Op naar een positief online imago!

TIP 1: Google jezelf!

Probeer het eens. Je voornaam en achternaam, los en aan elkaar. Of je bedrijfsnaam en eventuele misspellingen… wat levert het voor resultaat op? Positief, negatief, privé, zakelijk, lollig, vakinhoudelijk? Na het googelen van je eigen naam of namen hoef je nog maar één vraag te stellen: kom ik er goed af en ben ik tevreden? Zo ja, lees niet verder! Zo nee? Dan staan hieronder misschien nog wat nuttige tips voor je.

TIP 2: LinkedIn

Wanneer je de voorkeur geeft aan zakelijke resultaten in Google boven Privé resultaten: maak een LinkedIn profiel aan! Deze scoren erg hoog, zeker als je ze goed bijhoudt. Het hebben van een LinkedIn profiel is zowieso goed om je zakelijke contacten te ordenen en te beheren. Je kunt je reputatie daar ook on-site op peil houden door je account te koppelen aan Twitter of je Blog.

TIP 3: Ga bloggen

Bloggen werkt goed. Je naam staat vaak bij ieder artikel vermeld, wat relevantie creeert… en vul de rest zelf maar in. Zeker het bloggen op een prominent blog is de moeite waard voor je online reputatie. Zelf ben ik als ‘auteur’ actief op KarelGeenen.nl en op MarketingPortaal.nl. Deze blogs scoren hoog in de zoekresultaten wanneer ik mijn naam Googel. Natuurlijk moet je wel wat te vertellen hebben.

TIP 4: Wie-o-Wie

Een van de meest eenvoudige manieren om de zoekresultaten te beïnvloeden is het aanmaken van een wie-o-wie profiel. Je koppelt met een paar eenvoudige handelingen je LinkedIn, Hyves en Twitter profiel. Desgewenst kun je een website toevoegen. Het aanmaken van een wie-o-wie profiel kost weinig tijd en biedt een aantrekkelijk rendement wanneer het gaat om je online reputatiemanagement activiteiten.

TIP 5: Haal het nieuws

Vanuit mijn verleden als marketing manager bij een reisorganisatie heb ik geleerd dat ‘het nieuws halen’ ook het nodige rendement biedt voor je online reputatie. Hoewel hierin ook een gevaar schuil gaat en dit niet altijd even makkelijk te beïnvloeden is, is het toch een kans die ik je niet wil onthouden. Probeer natuurlijk te voorkomen dat je negatief in het nieuws komt!

TIP 6: Gebruik verschillende afbeeldingen

Voor de fans, die willen aantonen dat ik zelf niet al mijn tips optimaal inzet: gebruik verschillende afbeeldingen! Zelf heb ik niet zoveel verschillende ‘zakelijk georiënteerde’ afbeeldingen, dus circuleert de foto onderaan dit artikel online. Die foto is al een paar jaar oud en niet echt meer actueel, maar toch: dat is het beeld wat jij van me hebt! Veel verschillende afbeeldingen gebruiken zorgt ervoor dat je afbeeldingen goed vindbaar worden. Er zijn nogal wat media (en personen) die afbeeldingen zoeken of weergeven. Bij gebrek aan afbeeldingen van jezelf worden er vaak afbeeldingen van anderen die op een of andere manier aan je worden gelinkt weergegeven. Niet een hele extreme tip, maar meer voor wie van details houdt.

TIP 7: Twitter

Twitter doet het goed. Ook in de zoekresultaten van Google. Je Twitter account zal zonder al teveel moeite een prominente plek verwerven in de zoekresultaten. En, waarom zou je het dan niet gebruiken?

TIP 8: Reageer op prominente blogs

Prominente blogs doen het ook goed in zoekmachines. Ze kunnen als bijkomend voordeel ook nog wat verkeer naar je website ‘stuwen’. Zorg er natuurlijk wel voor dat het hier gaat om zinnige reacties van toegevoegde waarde!

TIP 9: Eigen website

Veel van de lezers van dit blog zullen beschikken over een eigen website. Omdat je bovendien niet graag zaken doet met een bedrijf (in het eerste contact natuurlijk wel), maar liever met een persoon, is het goed de personen een gezicht te geven. Door de namen op te nemen in paginagegevens en de URL, oefen je bovendien een goede naam uit op je online invloed. Wanneer je veel personeel hebt, bedenk je dan wel dat niet iedereen hier even blij mee zal zijn cq. zijn/haar medewerking hieraan wil verlenen.

TIP 10: Profiel

Op sommige fora of blogs moet je een profiel aanmaken voordat je kunt reageren op blogs of berichten. Los van of dit al dan niet aan te raden is, biedt het wel mogelijkheden jezelf te profileren. Deze maatregel gaat niet op voor alle profielensites, maar zeker wel voor een aantal. Het behoort tot de kunst van ontdekken om uit te vinden welke profielen nuttig voor je kunnen zijn.

Blijf werken aan Personal Branding

Net als alles in marketingland geldt hier ook: blijf werken aan je personal branding. Je moet er wel rekening mee houden dat je reputatiemanagement verder gaat dan alleen de online variant!

Hopelijk zijn deze tips nuttig geweest voor je en zijn ze toepasbaar voor je in de praktijk. Natuurlijk zijn er nog meer tips te verzinnen, reacties en aanvullende tips zijn welkom!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

28 reacties op "Tips voor Personal Branding"
  • Calvin Bleekman zegt:
    07 Apr, 2010 om 09:07

    Goed artikel Wieger! Een aantal goede tips die ervoor zorgen dat mijn TODO lijst weer iets langer gaat worden.

    Reageren
  • AGM scooters zegt:
    07 Apr, 2010 om 12:37

    Personal brandig is goed als je een groot netwerk hebt. zakelijk gezien kan het voordelen opleveren. houd er dan wel rekening mee dat iedereen ook kan zien wie je bent.

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    07 Apr, 2010 om 12:41

    Gebruik een Google toolbar button, ik leg alles netjes uit hoe je die maakt op mijn blog http://www.driesbultynck.be. Goed artikel Karel! Echt goeie tips!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      07 Apr, 2010 om 14:46

      Ik vind het ook een goed artikel, maar is geschreven door Wieger :-).

    • hypotheekrente zegt:
      07 Apr, 2010 om 15:26

      Leuke tip. We gaan even kijken wat we hiermee kunnen.

    • hypotheekrente zegt:
      07 Apr, 2010 om 15:30

      En hop, hier staat ie:
      http://www.google.com/gadgets/directory?synd=toolbar&q=hypotheekrente&hl=nl&gl=

      Iemand een hypotheek nodig? Erg handig om de rente dan af en toe te checken! Bedankt Dries!

    • Dries Bultynck zegt:
      07 Apr, 2010 om 17:31

      @Karel @Wieger my bad, ik was mobiel aan het lezen en dan zie je de author niet, of heb ik er te snel over gefietst?

      @hypotheekrente ik dacht wel dat er mensen zijn die dit konden gebruiken. Het helpt je weer een stukje vooruit in het branden ;-)

  • 21CCS zegt:
    07 Apr, 2010 om 14:32

    Leuk artikel Karel! Personal branding wordt steeds belangrijker en met name voor grotere bedrijven. Het opbouwen van een goede reputatie kan jaren duren. Een aantal negatieve berichten kan deze reputatie echter binnen een paar weken weer afbreken. Dat is de snelheid van het internet. Online reputatiemanagement is dus heel belangrijk. Een aantal van jouw tips kunnen daar zeker bij helpen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      07 Apr, 2010 om 14:49

      Zie mijn bovenstaande reactie, artikel is door Wieger geschreven, ere wie ere toekomt :-)

    • 21CCS zegt:
      07 Apr, 2010 om 21:30

      @ Karel Oeps, even over de auteur heen gelezen. Sorry!

  • Wieger Waardenburg zegt:
    07 Apr, 2010 om 14:51

    @Karel: Dank :-)

    @21CCS: zeer terechte opmerking, daarom staat er min of meer bij vermeld dat het belangrijk is uit het negatieve nieuws te blijven.

    @Calvin Bleekman: Graag gedaan, als je je verveelt hoor ik het wel :-P

    Reageren
    • 21CCS zegt:
      07 Apr, 2010 om 21:43

      @ Wieger: het leuke artikel is dus van jou afkomstig :-))
      Inderdaad, het uit het negatieve nieuws blijven is heel belangrijk voor je online reputatie. Het controleren daarvan kan echter een tijdrovende bezigheid zijn, maar is zeker de moeite waard. Zoals ik al schreef is goede reputatie sneller afgebroken, dan weer opgebouwd. Maar het snel reageren op negatieve uitingen van klanten en het oplossen van hun klachten kan er niet alleen voor zorgen dat je er weer een tevreden klant bij hebt, je kunt daarna ook vragen of zij deze negatieve uitingen willen rectificeren.

  • Fitnessapparatuur zegt:
    07 Apr, 2010 om 17:15

    Maar wat is het doel van personal branding als je zelf geen merk bent? Ik ben zelf geen merk en zou niet weten waarom ikzelf vindbaar moet zijn op het internet. Wel kan ik me voorstellen als je een gewild zakenman bent, dat je via groups e.d. makkelijk bereikbaar bent voor anderen/ zoekenden

    Reageren
  • Roald zegt:
    07 Apr, 2010 om 19:19

    Leuk artikel! Zelf ben ik naar mijn mening al aardig bezig met online reputatie management.

    @Fitnessapparatuur voor personal branding hoef je geen merk te zijn. Denk aan het solliciteren bij een bedrijf, je toekomstige werknemer zal echt wel heel even de tijd nemen om jou te googelen.

    Reageren
    • Fitnessapparatuur zegt:
      12 Apr, 2010 om 13:34

      Ik snap het principe, maar degene die je zoekt moet je naam dan al wel weten! Dat is waar ik op doelde.

      Als je naam (nog) niet bekend is zul je ook niet gevonden worden. Uiteraard kun je jezelf aansluiten bij een groep of netwerk wat je kansen aanzienlijk vergroot om gevonden te worden. Zeker als je actief berichten plaatst.

  • Wieger Waardenburg zegt:
    07 Apr, 2010 om 19:43

    Het ‘geen online merk hoeven zijn’ is niet zozeer de kwestie.

    Of je het nu wilt of niet, je bent een merk. Hoe actief je daarmee bent en hoeveel je daarin investeert is een ander verhaal.

    Wat Roald zegt klopt, andersom is het ook waar. Als je als werknemer ergens gaat solliciteren is het vrij gebruikelijk dat je online tracks na worden gegaan. Of je nu collega, vriend, vijand, werkgever of werknemer bent of googelt: het gaat erom wat je ziet.

    Het buiten de media cq vindbaarheid blijven is ook een strategie, die echter wel een risico met zich meedraagt. Als er iets negatiefs opduikt moet je aan de bak :-)

    Reageren
  • Internet Tilburg zegt:
    08 Apr, 2010 om 15:13

    We gaan het allemaal druk krijgen zo te lezen!

    Reageren
  • Tony zegt:
    09 Apr, 2010 om 12:19

    Leuk artikel. Zeer voor de hand liggend maar o zo vaak vegeten.

    Zeker voor personen die voor een carriére switch staan is het een goed idee. Wat ga er maar vanuit dat de personeelsafdeling van je (hopelijk) nieuwe werkgever echt wel gaat googlen op jouw naam.

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    11 Apr, 2010 om 08:44

    goed artikel indd

    Reageren
  • Marcel Wiegerinck zegt:
    11 Apr, 2010 om 15:40

    Ik ben mijn website aan het vernieuwen en ik wil graag inspiratie opdoen van persoonlijke (personal branding)websites heeft iemand nog wat links naar goede persoonlijke websites’?

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    11 Apr, 2010 om 23:24

    @Marcel: je twittert al, nu nog een LinkedIn profiel. Da’s een mooi begin. Verder scoort het voor je ‘on-site’ reputatie ook wanneer je zakenrelaties een korte aanbeveling laat schrijven. Je kunt dit bijv. vanuit je LinkedIn netwerk vragen en dat dan (wel eerst vragen) op je website doorplaatsen.

    Personal Branding gaat natuurlijk wel veel verder dan alleen je eigen website :-)

    Reageren
  • Internet Tilburg zegt:
    13 Apr, 2010 om 16:44

    Is het een experiment dat Wieger rechts op de website als enige blogger vermeld staan met een sitewide link betreffende zijn artikel?

    Reageren
  • Goedkoopste Makelaar zegt:
    14 Apr, 2010 om 12:21

    Toppie, hier gaan we mee aan de slag.
    Dries bedankt voor de Google Button ;-)

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    14 Apr, 2010 om 21:24

    You’re welcome ;-)

    Reageren
  • Dailybits zegt:
    15 Apr, 2010 om 10:32

    Persoonlijk vind ik een kleinere set aan gebruikte afbeeldingen van jezelf beter, zodat je direct herkenbaar wordt.

    Reageren
  • Bjorn Moermans zegt:
    20 Apr, 2010 om 17:08

    Bedankt voor de tips!

    Reageren
  • Goedkoopste Makelaar zegt:
    29 Apr, 2010 om 14:19

    Wieowie.nl is echt een aanrader, was zo klaar en genereert nu al weer extra bezoekers!

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    05 Mei, 2010 om 23:26

    @Bjorn @Goedkoopste Makelaar: bedankt!
    Natuurlijk is dit niet alles… mocht je zelf nog tips hebben: laat ze hier gerust achter!

    Reageren

Reageren