Naar
boven

Trend – Demanding brands: wat eis jij van jouw klanten?

In de zomermaanden (juli & augustus) werd er door Trendwatching vooral terug gekeken naar de trends van het afgelopen jaar. In september was het tijd voor een nieuwe trendbriefing waarin “Demanding Brands” centraal staan.

demanding brands

Afbeelding: trendwatching.com

Dit zijn merken die niet langer werken volgens het principe “De klant is koning!” of het motto “De klant heeft altijd gelijk!”, maar ze  houden klanten verantwoordelijk voor het creëren van een duurzame, sociale samenleving. Ze “eisen” zelfs dat klanten meewerken en hun steentje bijdragen.

Door klanten te beroepen op hun tijd, energie of geld voor een bijdrage aan deze “betere wereld” verdienen merken uiteindelijk het respect van hun klanten.

Wat eis je als Demanding Brand?

Er zijn verschillende topics waarmee je aan de slag kunt:

starticon-planet

 

De aarde – Eis actie voor het behoud van de aarde. Op de korte of de lange termijn. Denk dan aan recyclen, hergebruik en consuminderen.

 

starticon-people

 

De samenleving – Eis acties waarbij mensen iets goeds doen voor anderen. Dit kunnen acties zijn voor vrienden en familie maar ook voor de buurt en willekeurige vreemden.

 

starticon-lifestyle

 

Gezonde levensstijl – Creëer producten die de jouw klanten dwingen tot een gezonde én goede (actieve) levensstijl.

 

starticon-nonprofits

 

Steunen van non-profit organisaties – Eis in naam van non-profit organisaties dat je klanten hen een handje helpen.

 

Daarnaast zijn er nog een aantal basisregels voordat je jezelf een Demanding Brand kunt noemen.

Niet voor iedereen bedoeld

Demanding Brands zullen eigenlijk altijd mensen buiten sluiten, of ergenis oproepen bij sommigen. Maar zodra merken zich vanwege een eerste negatieve reactie inhouden of terug trekken, zal dit worden gezien als slap en vrijblijvend. Je moet laten zien dat je voor de volle 100% achter jouw eisen staat. Je kunt niet iedereen tevreden stellen, dus zullen er altijd mensen zijn die het proberen te verpesten. Gewoon negeren en doorgaan!

Eerlijk en oprecht

Consumenten gaan zelf geen actie ondernemen die hen tijd, moeite en of geld kost wanneer het merk zelf niet het goede voorbeeld geeft. Laat als Demanding Brand dus zien dat ook jij offers hebt gemaakt. Wees transparant en laat zien dat jullie zelf actie ondernemen. Als dit teveel gevraagd is kun je beter een dienstbaar merk blijven ;-).

Eisen zijn geen beloningen

Dit betekent geen kortingen, extraatjes of prijzen. Demanding Brands belonen hun klanten niet voor hun goede acties. Zij eisen het als vanzelfsprekend goed gedrag. Een goed voorbeeld hiervan is het verbod op de verkoop van water in plastic flesjes van minder dan 1 liter in Concord (Massachusets, USA). Zij dwingen mensen op deze manier op meer kraanwater te drinken.

Géén tijdelijke mediastunts

De verschillende acties moeten niet worden gezien of gebruikt als tijdelijke mediastunts. Of éénmalige “goede acties”. Het is de bedoeling dat je als Demanding Brand een continue flow van eisen hebt die goed zijn en echt ergens voor staan.

Voorbeelden

Een aantal voorbeelden van échte Demanding Brands ter inspiratie!

Boodschappen doen zonder verpakkingen

Verpakkingsmateriaal is één van de vele punten waarop veel ondernemingen op kunnen besparen. De volgende twee bedrijven drijven dit tot het uiterste en eisen van klanten dat ze zelf hun verpakking meenemen om boodschappen te komen doen.

Unpackaged

unpackaged

Unpackaged is een supermarkt in London waar je alle ingrediënten los koopt en je eigen containers mee moet nemen. Je kunt zoveel of zo weinig afwegen als je nodig hebt, dus op die manier kun je heel precies inkopen doen. Direct nog een kans op minder verspilling!

In Amerika vind je in.gredients zei leggen precies uit wát ze doen én waarom in onderstaande video:

Ban op plastic

Breng je eigen tas mee in LA

tweet la county

Sinds juni 2013 is het gratis gebruik van plastic tassen in supermarkten volledig verboden in Los Angeles. Hiermee werden zij de grootste stad in de USA met de ban op gratis plastic tassen. Daarnaast wordt er voortaan ook geld gevraagd voor de papieren zakken voor boodschappen. Op deze manier willen ze deze éénmalige verpakkingsmaterialen uitbannen en mensen stimuleren om zelf boodschappen tassen mee te nemen.

Organ Donor Foundation Zuid-Afrika

In mei 2013 opende de Organ Donor Foundation een pop-up store met gedoneerde designer kleding: The Exchange. Een uniek concept waarbij je alleen wat kon kopen als je ter plekke donor werd. In ruil daarvoor mocht je een kledingitem uitzoeken.

The exchange

Bloed donatie: voetbalclub Vitoria

vitoria

Om de campagne voor bloeddonatie te ondersteunen had de Braziliaanse voetbalclub Vitoria bij aanvang van het nieuwe seizoen in juli 2012 de traditionele rode strepen op het shirt wit gelaten. Door bloed af te staan bij de bloedbank konden fans het shirt weer rood laten kleuren. De spelers deden uiteraard ook mee.

Deze actie werd dit jaar vervolgd, middels een speciale Facebook app organiseert de Hematology Foundation van Bahia de “Hemoba Solidarity Cup”. Hierbij worden fans van beide teams gevraagd bloed te doneren namens hen club, de club met het meeste gedoneerde bloed wint. De Hematology Foundation richt zich op onderzoek, educatie en behandelen van bloedziekten.

Toepassen van de trend

Uiteindelijk draait deze trend om een betere, tolerante en milieuvriendelijke samenleving. En het toepasssen ervan moet niet gaan om extra media-aandacht of een goed imago. Ook al heb je nog zo’n goede PR afdeling, daar prikken mensen geheid doorheen.

Het gaat erom dat je het doet omdat je er ook echt in geloofd. Omdat je weet dat positieve acties voor de aarde en anderen het juiste is om te doen.

Wil je aan de slag met deze trend? Dan heeft Trendwatching een handige PDF voor je gemaakt. Hiermee kun je namelijk op een constructieve manier de trend analyseren en vervolgens toepassen op je eigen merk (producten / diensten). Deze PDF kun je hier downloaden.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
1 reactie op "Trend – Demanding brands: wat eis jij van jouw klanten?"
  • janis zegt:
    11 Okt, 2013 om 11:01

    Dit is nou weer eens erg interessante blog.. :)

    Reageren

Reageren