Naar
boven

Veel Nederlandse organisaties actief op Social Media, maar hoe?

Tweederde van de Nederlandse bedrijven maakt gebruikt van Social media, maar uit onderzoek is gebleken dat deze moeite hebben de daadwerkelijke waarde hiervan in te schatten. Ze maken accounts aan en posten en volgen, maar de echte interactie blijft vaak uit. Zo weten ze bijvoorbeeld ook niet op welke social media platforms ze moeten zijn, waar er over hen gesproken wordt, waar de concurrenten en de doelgroep zich bevinden. Ze zien de social media wel als belangrijk en voordelig voor het bedrijf, maar weten nog niet zo goed hoe ermee om te gaan.

Zo blijkt ook dat vaak een goede social media strategie uit blijft. Evenals het goed benutten en de waarde ervan lijken nog te onbekend.

Het is in social media uiterst belangrijk om naast een goede strategie, de juiste dialogen te vinden, volgen en hier interactie in te voeren. Tevens is het belangrijk andere marketingtools te integreren. Op die manier kun je als bedrijf veel beter producten promoten en effectief omgaan met je imago.

Uit zelfde onderzoek is gebleken dat het verkrijgen van social media budget afhankelijk is van de aantoonbare waarde. Maar er is toch eerst een goede strategie nodig om dit aantoonbaar te maken. Dit blijkt nog erg lastig voor de meeste bedrijven.

Bedrijven weten dus wel dat social media zeer toegevoegde waarde kan hebben, maar vergissen zich er nog in dat de manier waarop ze deze gebruiken van essentieel belang is. Om er het optimale uit te kunnen halen is meer nodig. Hier komen we weer terug op de strategie welke van groot belang is. Deze strategie kan zorgen voor toename aan contactmomenten met klanten. Met als gevolg betere dienstverlening. Social media heeft natuurlijk het voordeel dat dit vaak gerealiseerd kan worden tegen lagere kosten dan traditionele marketing.

Marketeers van bedrijven hebben moeite bij te houden en te verwerken wat ze op sociale media vinden. Ze begrijpen slecht wat er gezegd wordt over hun merk.

Alterian heeft dit allemaal uitgebreid uitgezocht. Lees hier het rapport.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Babette Soffer
Babette is eigenaresse van Promopostings. Een bedrijf dat zich richt op internet marketing en viral marketing.
9 reacties op "Veel Nederlandse organisaties actief op Social Media, maar hoe?"
  • Nomar zegt:
    07 Feb, 2011 om 14:09

    Het is inderdaad lastig om een goede social media strategie uit te voeren. De kunst om interactie en traffic te krijgen vergt veel out of the box thinking of erg veel en intensief bezig zijn. Goed artikel

    Reageren
  • parkeren schiphol zegt:
    07 Feb, 2011 om 14:51

    De komst van webcare teams op bijvoorbeeld twitter begint steeds meer te komen. Ik bel zelden nog een helpdesk voor 25 cent per minuut. De webcare teams schakkelen sneller.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    07 Feb, 2011 om 15:56

    Ik begrijp niet hoe dit artikel kan beschrijven dat bedrijven sociale media wel als belangrijk en voordelig (??) zien, maar ze vervolgens niet weten hoe ze hier als organisatie mee om moeten gaan. Hoe kun je iets belangrijk vinden als je er niet weet hoe je er mee om moet gaan? Dat er kansen liggen, is voor iedereen inmiddels duidelijk.
    Een eigenschap van hulpmiddelen (en dus ook van sociale media) is dat ze op verschillende manieren ingezet kunnen worden. Er is dus geen “goed” of “fout”, alleen een “werkt” en “werkt niet”. En of dat iets werkt kun je – door de afhankelijkheid van het collectief – maar op een manier bepalen; door het te proberen. En volgens mij ligt daar met name de pijn; angst om te experimenteren en imago-schade op te lopen, angst om de controle te verliezen van een bepaalde boodschap.
    Uiteraard betekent experimenteren niet dat er geen strategie nodig is, echter is er kennis en ervaring (van zowel het medium als de doelgroep) nodig om stapje voor stapje dergelijke media op te nemen in een organisatie.

    On a side note: Ik ben van mening dat de angst om de controle over de boodschap kwijt te raken, vaak veroorzaakt wordt doordat de meeste organisaties er zich bewust van zijn dat er discrepantie zit tussen wat er beloofd wordt vanuit marketing, en wat de ervaring van de klant is. En dat komt wat bij betreft dan weer door de trechter-vormige sales-funnel; voor veel organisaties is een transactie het einde van een proces, terwijl dit voor de klant juist het begin van de relatie is. Maar goed, dat is weer een heel onderwerp. Wat was de vraag ook alweer? :-)

    Reageren
  • Crosstrainer zegt:
    09 Feb, 2011 om 21:16

    Het ligt er ook een beetje aan wat je business is en wat je doelgroep is.

    Social media heeft veel voordelen, het is goedkoop. Werkt snel en effectief. En je krijgt direct actie

    Reageren
  • pe-opleidingen.nl zegt:
    10 Feb, 2011 om 17:35

    hoi strategie moet heel simpel zijn mi…….niets terug verwachten maar geven……..zie het als gratis reclame en free publicity…..veel mensen volgen en lezen maar schrijven niets
    verder kunnen er veel adressen verzameld worden maar het is net als met linkbuilding……wie ben je, wat wil je, wie en wat is relevant ? er dienen dus heel veel keuzen gemaakt te worden !
    vr groet
    bert

    Reageren
  • Else van Es zegt:
    11 Feb, 2011 om 21:24

    Social media zijn niets meer en niets minder dan nieuwe communicatiekanalen. Het is zaak om te leren wat de eigenschappen er van zijn, hoe werkt het en wat kan ik er mee? Onderzoek of je klanten en/of potentiële afnemers gebruik maken van deze communicatiemiddelen. Zo ja, start de conversatie. Communiceer zoals je zelf ook aangesproken wenst te worden. Denk wel dat je niet communiceert om het communiceren. Zorg voor relevante content voor je doelgroep. Wees consequent en (altijd) bereikbaar.
    Groetjes,
    Else van Es

    Reageren
  • Jablotron alarmsystemen zegt:
    14 Feb, 2011 om 11:09

    Goed artikel. Ben een hoop wijzer geworden.

    Reageren
  • soufyan zegt:
    16 Feb, 2011 om 18:49

    Sociale media word zeer onderschat door zowel profit als non-profit organisaties (op WikiLeaks na dan).

    Zeker handig artikel heb weer wat geleerd thanks.

    Reageren
  • Rob zegt:
    01 Apr, 2011 om 14:09

    Ik denk dat de basis van sociale media niet eens zo’n campagne is, maar regelmatig gebruiken maken en een community opbouwen door middel van communicatie. Gewoon elke dag er wat tijd in investeren door gericht op mensen te reageren en conversaties met ze aan te gaan. Uiteindelijk krijg je denk ik wel een stabiel clubje (zeker als er via andere wegen ook nog mensen naar je Twitter, Facebook, etc. komen). Aan het begin is het even door de zure appel heenbijten, maar zodra je een community hebt opgebouwd komen je boodschappen daadwerkelijk aan en omdat die mensen je kennen zullen ze sneller interesse hebben en ’t doorsturen naar hun netwerk.

    Reageren

Reageren