Naar
boven

Conversie optimalisatie voor dummies: praktische tips & tools!

Wanneer ik met webwinkeliers spreek, hoor ik bijna altijd de vraag ‘hoe zorg ik er nu voor dat ik gevonden word in Google?’ Dit is zeker geen onbelangrijke vraag, maar wat ik merk is dat deze vraag onterecht meer aandacht krijgt dan de vraag ‘Hoe zorg ik nu dat mensen die mijn webshop gevonden hebben ook iets van mij kopen?’

Hoe je dat kunt realiseren en welke tools je daarbij kunt gebruiken, bespreek ik in deze blogpost.

Wat is een conversie?

Laten we bij het begin beginnen. In de titel noem ik de term ‘conversie optimalisatie’, maar wat is dat eigenlijk? In onderstaande afbeelding wordt dit schematisch weergegeven.

Artboard conversieratio
De eerste stap is ervoor zorgen dat mensen je webshop weten te vinden, oftewel, traffic generation. Zodra dat is gelukt, wil je dat de bezoekers van je webshop iets gaan doen. Met andere woorden, je hebt een doel.

Wanneer iemand jouw doel bereikt, noem je dat een conversie. En om die conversie meetbaar te maken, wordt deze veelal uitgedrukt in een percentage van het aantal bezoekers. Oftewel, als 100 mensen je webshop bezoeken en 2 plaatsen een bestelling, dan is je conversieratio 2%.

In de meeste gevallen zal je doel een bestelling zijn, maar niet altijd. Het gemiddelde conversieratio van webshops ligt ergens tussen de 2 en 3 procent. Dit betekent dus dat 97 tot 98 procent van al je bezoekers niet bestellen!

Slimme webwinkeliers richten zich daarom ook niet alleen op bestellingen, maar bijvoorbeeld ook op aanmeldingen voor de nieuwsbrief, downloads van handleidingen waarbij de bezoeker zijn e-mailadres moet achterlaten, of volgers op Facebook en andere social media kanalen.

Zij weten dat het voor de 97 tot 98 procent een te grote stap is om direct te bestellen en daarom proberen zij deze groep op een andere manier te bereiken. Op een ander (later) moment, via een ander kanaal (bv. social media of e-mail).

Waarom is conversie optimalisatie zo belangrijk?

Er zijn drie redenen waarom conversie optimalisatie juist nu zo belangrijk is:

1. Er is veel verbetering mogelijk. Zoals ik zojuist al zei, hebben veel webshops een conversieratio tussen de 2 en 3%. Oftewel, 97 tot 98% van de bezoekers bestelt niet. Dat betekent dat er nog veel te winnen valt. Afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers die je hebt, kan een verbetering van 2 naar 3% al een zeer positief resultaat voor je dagelijkse verkopen betekenen.

2. Paid search wordt steeds duurder. Door de toenemende online concurrentie wordt ook online adverteren via kanalen zoals Google AdWords steeds duurder. Dus waarom zou je je nog meer uitgeven aan AdWords om meer bezoekers naar je webshop te halen, terwijl je ook je best kunt doen om de bestaande bezoekers om te zetten in klanten?

3. Conversie optimalisatie tools worden steeds goedkoper. Er is een groeiend besef dat conversie optimalisatie belangrijk is, waardoor het aantal aanbieders van conversie optimalisatie tools is toegenomen en de prijs van deze tools is gedaald.

Wat kan ik verbeteren?

Om je enkele praktische tips te geven, volgen hier enkele elementen van je webshop die vaak in conversie optimalisatie testen worden opgenomen. Kijk hier kritisch naar en bedenk je goed welke elementen je zelf zou kunnen optimaliseren.

USP’s

Waarom moeten bezoekers eigenlijk klant worden? Unique Selling Propositions (USP’s) beschrijven puntsgewijs wat jou onderscheidt van je concurrenten.

Voorbeelden van USP’s zijn: gratis levering, levering in heel Nederland, 24/7 klantenservice, voor 16.00 uur besteld, morgen in huis en ruim 1000 modellen op voorraad.

bol.com usp's

USP’s Bol.com

Heb je een prijs gewonnen voor de kwaliteit van je product of service? Benoem dat dan! Laat hier je concurrentievoordeel zien, USP’s moeten direct opvallen in je webshop.

Tagline

Heeft je webshop een tagline waarmee je in een korte zin omschrijft wat er in je webshop wordt verkocht? Vraag iemand die niet bekend is met je product en service om hier eens naar te kijken.

Begrijpt hij of zij aan de hand van je tagline welke service je levert of welk product je verkoopt? Zo niet, vraag dan hoe hij of zij het zou omschrijven. Buitenstaanders kunnen je op goede, nieuwe ideeën brengen.

blokker usp's en tagline

Tagline & USP’s Blokker

Introductietekst

Heb je naast een tagline, of in plaats van een tagline, een introductietekst op de homepage van je webshop? Vraag opnieuw een buitenstaander of deze tekst duidelijk maakt welke service je levert. Hoe zou hij of zij het omschrijven? Beoordeel samen de tekst in op duidelijkheid en de mate waarin het aanzet tot actie.

Testimonials

Waarom laat je je bestaande klanten niet voor je spreken? Als je goede service verleent, zijn klanten vaak bereid om een positieve review of testimonial voor je achter te laten.

Zo’n postief verhaal zorgt voor vertrouwen bij bezoekers die de webshop nog niet kennen. Op die manier helpen bestaande klanten, met het werven van nieuwe klanten.

Afbeeldingen

Het oog wil ook wat. Ik sprak een tijd geleden met een klant die me vertelde dat zijn conversie flink verbeterde toen hij een professionele fotograaf had ingehuurd om zijn productfoto’s te maken. In zijn geval loonde dit de moeite en de kosten.

Toon je alleen producten in je productafbeeldingen? Overweeg ook eens om foto’s te maken waarin iemand het product gebruikt. Zo maak je het persoonlijker.

Leesbaarheid

Dit gaat niet alleen over typefouten – wat zeker slecht is voor je conversieratio – maar ook over de manier waarop de teksten bij producten zijn geschreven. Zelfs als je foutloos kunt schrijven, wil dat nog niet altijd zeggen dat je wervend kunt schrijven.

Net als fotografie is het schrijven van wervende teksten een vak apart. Het inschakelen van een (freelance) copywriter kan hierbij uitkomst bieden en hoeft niet duur te zijn.

Producten

Misschien zoeken bezoekers van je webshop wel naar een product dat je niet hebt. Deze bezoekers zijn bijvoorbeeld via een AdWords-campagne of zoekopdracht in Google bij jouw webshop gekomen.

Zeker wanneer ze via AdWords zijn binnengekomen, kan dit je onnodig veel kosten opleveren. Je betaalt immers voor de klik, maar de bezoeker koopt niets, omdat je het product niet verkoopt.

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de interne zoekopdrachten in je webshop om te achterhalen waar je bezoekers naar zoeken. Lever je de producten die ze zoeken eigenlijk wel? Zo niet, overweeg dan deze producten toe te voegen of achterhaal waar deze bezoekers vandaan komen, zodat je het probleem bij de bron kunt oplossen.

Prijzen

Hoe verhouden je prijzen zich ten opzichte van de prijzen van de concurrentie? Haken bezoekers misschien af omdat je te duur bent? Kortingsacties in je webshop kunnen je een voordeliger karakter geven (als dat is wat je nastreeft).

Regelmatige prijsvergelijkingen met je concurrenten zijn zeker aan te raden!

Tip: lees ook eens dit artikel over het testen van de ideale prijs voor je product.

Call-to-action

Nodig je je bezoekers wel voldoende uit om actie te ondernemen? Een simpele aanpassing van de bestelknop met een actiegerichte tekst – bijvoorbeeld ‘koop nu’ in plaats van ‘in winkelwagen’ – kan wonderen verrichten. Ook kleuren kunnen van invloed zijn op de conversie.

Verschillende kleuren hebben een verschillende beleving bij mensen. Rood wordt vaak geassocieerd met gevaar. Juist daarom kiezen veel webshops voor de kleur oranje voor hun bestelknop, omdat deze aanzet tot actie, maar geen negatieve connotatie heeft.

Retourbeleid

Zoals je vast al gelezen hebt, zijn er nieuwe regels voor o.a. het retourbeleid van webshops. Hier kun je een gratis whitepaper downloaden van Trusted Shops met alle informatie over het nieuwe consumentenrecht.

Een goed omschreven retourbeleid is niet alleen wettelijk noodzakelijk, maar zorgt ook voor vertrouwen en daardoor een beter conversieratio. Zorg dus dat je webshop hieraan voldoet!

Navigatie

Niets is zo vervelend in een webshop als lang zoeken naar een product. Zorg daarom voor een intuïtieve navigatie. Je kunt dit gemakkelijk testen door vrienden of familieleden een product in je webshop te laten zoeken.

Ga er naast zitten om te beoordelen hoe gemakkelijk dit is. Vraag vervolgens om feedback. Waar hadden zij het product verwacht te vinden?

Hoe test en meet ik?

Ik heb je nu een aantal tips gegeven voor het verbeteren van verschillende elementen in je webshop. Je kunt dit uiteraard op gevoel doen, maar dan weet je nooit zeker of de aanpassing echt een verbetering was.

Immers, er zijn ook andere factoren die een rol kunnen spelen (denk bijvoorbeeld aan seizoensgebonden factoren). Gelukkig zijn er verschillende tools die je kunnen helpen om bovenstaande tips op een professionele manier te testen en te implementeren.

Ik heb ze verzameld in onderstaand schema, uiteraard leg ik alles uit in de alinea’s eronder!

tabel testen

Web analytics

Met deze software kun je meten wat bezoekers doen in je webshop. Bijvoorbeeld, welke pagina’s ze bezoeken en welke producten ze kopen. Denk aan Google Analytics of Webtrends.

A/B en multivariate testing

Met deze software kun je de impact van een wijziging op een pagina testen door de originele pagina met de gewijzigde versie te vergelijken. Bezoekers zien dan de ene keer de originele pagina en de andere keer de gewijzigde versie. Op die manier worden externe factoren uitgesloten en kan je objectief een conclusie trekken. Bekende aanbieders zijn Optimizely en Visual Website Optimizer.

Tip: lees ook eens dit artikel over het doen van a/b testen op sites met weinig bezoeken en conversie!

Mouse tracking software

Met deze software kun je de gebruiksvriendelijkheid van je webshop meten door muisbewegingen van bezoekers in kaart te brengen. Bekende aanbieders zijn Clicktale en Crazy Egg. Deze aanbieders bieden bovendien click mapping, wat betekent dat je precies kunt zien waar mensen geklikt hebben.

Onsite feedback software

Deze software toont een pop-up scherm in je webshop en vraagt bezoekers om feedback te geven, bijvoorbeeld over de gebruiksvriendelijkheid van de webshop. Aanbieders zijn Usabilla en Qualaroo Insights.

Realtime on-site personalisatie software

Dit vind ik zelf erg gaaf. Met deze software kun je verschillende bezoekers verschillende informatie tonen.

Als je bijvoorbeeld weet dat klanten een voorkeur hebben voor een bepaald product, dan kan je deze op je homepage plaatsen wanneer zij opnieuw je webshop bezoeken.

Je kunt dit dus afstemmen op iedere bezoeker aan de hand van hun gedrag in je webshop. Een bekende aanbieder is IQnomy.

Klanten en product reviews

Testimonials kun je zelf opvragen bij je klanten, maar er zijn ook tools die dat voor je doen. Wanneer een klant een bestelling plaatst in je webshop, wordt er automatisch een verzoek om een review naar de klant gestuurd.

Deze review kun je vervolgens in je webshop tonen, zodat bezoekers dit ook zien. Dit zorgt voor meer vertrouwen. Bekende aanbieders in Nederland zijn KiyOh en The Feedback Company. Naast klanten reviews kun je ook vragen om product reviews. Een bekende aanbieder hiervan is Yotpo.

Abandonned Shopping Cart software

Het is natuurlijk zonde wanneer bezoekers iets in hun winkelwagen stoppen maar vervolgens niet hun bestelling afronden.

Met abandonned shopping cart software kun je deze mensen een bericht sturen en hen alsnog uitnodigen om hun bestelling af te ronden. Bijvoorbeeld door een korting te geven als ze de bestelling binnen 24 uur plaatsen.

Aanbieders hiervan zijn VE (VEContact) en Jilt.

Tot slot

Aan het begin van dit artikel stelde ik de vraag ‘Hoe zorg ik nu dat mensen die mijn webshop gevonden hebben ook iets van mij kopen?’

Het antwoord op die vraag is misschien niet zo eenduidig als je zou hopen. Wat voor de één werkt, werkt misschien niet voor de ander.

Het is daarom niet verstandig om op basis van andermans onderzoek conclusies te trekken. De enige manier om erachter te komen wat voor jou werkt, is door dit simpelweg zelf te testen.

In dit artikel heb ik je tips gegeven voor de elementen in je webshop die je zou kunnen aanpassen. Om het effect van die aanpassingen te meten, heb ik ook enkele conversie optimalisatie tools genoemd. Door deze testen uit te voeren leer je meer over je klanten en zal het makkelijker worden om ze te begrijpen en vervolgens te converteren in klanten.

Je hebt al veel tijd en geld gestoken in het aantrekken van bezoekers. Met de genoemde tools kan jij er nu voor zorgen dat die inspanning beloont wordt met nieuwe klanten!

Vragen of wil jij je ervaring delen m.b.t. testen op je website? Laat een reactie achter!

Kun jij meer conversie gebruiken?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Bertram Welink
Bertram Welink is Marketing Manager bij webwinkelsoftware leverancier SEOshop, waar ondernemers gemakkelijk zelf een webwinkel kunnen beginnen. Hij heeft in het verleden voor Google en Yahoo! gewerkt en is ruim acht jaar werkzaam in de e-commerce branche.
6 reacties op "Conversie optimalisatie voor dummies: praktische tips & tools!"

Reageren