Naar
boven

E-mailmarketing voor webwinkels

Het communicatie middel bij uitstek voor webwinkels is nog steeds de oude vertrouwde e-mail. Ook na de aankoop van een product of dienst is dit meestal nog het enige aanknopingspunt tussen de webwinkel en de klant. Maar toch merk ik vaak dat webwinkels niet altijd gebruik maken van de mogelijkheden die de hedendaagse e-mail software ter beschikking stelt. Veel webwinkels maken gebruik van een “nieuwsbrief” waar ze dan op regelmatige basis reclame mee versturen. In mijn ogen zorgt dit vaker voor ergernis dan voor een omzet verhoging!

Waarom werken met geavanceerde e-mail software?

E-mailmarketing heeft pas het gewenste effect bij een doordachte aanpak. Dit is ook de fout die veel beginnende webwinkels maken. Klanten worden in een lijst gezet en vervolgens na een tijd nog eens gespamd in de hoop dat ze dan nog eens een nieuwe aankoop doen. Bij het lezen van de eerste regel, Beste klant, schuift mijn vinger al richting de delete knop! Omdat dit meestal het enige communicatiemiddel is moet je dit ten volle benutten en dan is een geavanceerde email software zeker geen overbodige luxe.

De voordelen:

  • Het onderverdelen in groepen: iedere webwinkel heeft verschillende soorten klanten, iedere soort klant vraagt ook een andere aanpak. Het segmenteren is voor de aanpak zeer belangrijk omdat je dan een overzicht van de gedane acties hebt.
  • Tijdsgebonden mailing: timing is ook een belangrijke factor bij de mailing! Zowel de mailing bij speciale gelegenheden als het uur waarop de mail verstuurd wordt. Hier zijn natuurlijk veel toepassingen te verzinnen zoals: mail een korting met de verjaardag van een klant. Gaat het product gemiddeld drie maanden mee zorg dan voor een automatisch mailtje na die drie maanden, enz. Maar ook het tijdstip van verzenden speelt een rol! Onderzoek wijst uit dat dit voor bedrijven het best kan gebeuren op dinsdag, woensdag of donderdag en dit net voor de lunchtijd. Voor consumenten zou dit op vrijdag net voor het einde van de dag zijn of op zaterdag door de dag. Toch is dit iets wat ieder bedrijf voor zichzelf zou moeten testen!
  • Persoonlijke benadering: als een e-mail gericht is aan een klant spreek dan de klant ook aan met zijn naam en niet met ‘klant’. Dit komt veel persoonlijker over en kan ook automatisch gebeuren!
  • Meten van het doorklikpercentage: om nu te weten wat het gewenste effect heeft en wat niet, zul je dit moeten meten en vervolgens weer testen.

Besluit

Een goede e-mailstrategie is van groot belang bij een webwinkel! Spreek je klanten persoonlijk aan en zorg voor een meerwaarde in je mailing! Wij zelf maken bijvoorbeeld gebruik van AWeber en hebben hier goede ervaringen mee.

Uiteraard hoor ik graag jullie mening!

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
19 reacties op "E-mailmarketing voor webwinkels"
  • Raymond zegt:
    08 Mrt, 2011 om 14:41

    Wij hebben ook lange tijd gebruikt gemaakt van een simpel PHP script om mailings te versturen. Sinds enkele weken zijn wij bezig met MailChimp. Onder andere omdat we dan gericht (per groep) kunnen gaan mailen en eindelijk kunnen meten.

    Nu schrijf jij “Spreek je klanten persoonlijk aan”. Ik constateer steeds meer mails waarin helemaal geen aanhef meer wordt gebruikt, hoe kijk jij daar tegenaan?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      08 Mrt, 2011 om 15:35

      Het aanspreken met de naam in een mailing is een factor die belangrijk is bij de klantenbinding en draagt bij aan het vertrouwen. Persoonlijk krijg ik ook nog steeds een beter gevoel als ik een mail ontvang waarin ik met men naam wordt aangesproken. Terwijl ik aan de opbouw van de mail goed genoeg zie dat die mail niet alleen voor mij geschreven is…

  • Bjorn van der Neut zegt:
    08 Mrt, 2011 om 14:57

    Gebruik zelf ook MailChimp en ik vind het fantastisch wat je hier allemaal mee kan. Klanten groeperen, verschillende mail groepen, a/b testing, clickrate, website integratie etc etc etc.

    Reageren
  • Erwin zegt:
    08 Mrt, 2011 om 15:21

    # Persoonlijke benadering: als een e-mail gericht is aan een klant spreek dan de klant ook aan met zijn naam en niet met †˜klant†™. Dit komt veel persoonlijker over en kan ook automatisch gebeuren!

    Veel bedrijven als coolblue, wehkamp enz vragen helemaal geen naam bij aanmelding voor de nieuwbrief. Bij een standaard aanmeld formulier is het ook veel makkelijker om de drempel te verlagen om niet om een naam te vragen maar enkel het e-mail adres. Laatste tijd ben ik vrij intensief bezig geweest met mailchimp waar ik heel erg over te spreken ben.

    Aweber sprak mij ook wel aan, maar hoorde daar wat verhalen over dat ze gehacked zijn

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      08 Mrt, 2011 om 15:31

      Ze zijn in het verleden wel gehacked, klopt. Overigens zijn we ook aan het rondkijken naar een Nederlandstalige provider. Ondertussen zou de kwaliteit toch hetzelfde moeten zijn ;-).

    • Erwin zegt:
      08 Mrt, 2011 om 15:41

      Wat is jullie beweeg reden dat jullie een Nederlandstalige provider zoeken? Mailchimp is voor 99% naar de klant te vertalen. Alleen de portal is volledig Engels, maar dat mag geen probleem zijn.

    • Dominique Meijnen zegt:
      08 Mrt, 2011 om 15:45

      Ja inderdaad, als je niet over deze gegevens beschikt kun je daar ook niet op inspelen. Hetzelfde voor de geboortedatum, zonder kun je ook geen verjaardagsmailing doen, enz. Dit is nu net de reden waarom persoonlijke informatie zo waardevol is en je zult hierin een afwegingen moeten maken.

  • Michael Heering zegt:
    09 Mrt, 2011 om 09:17

    Om de drempel zo laag mogelijk te houden bij inschrijving kan je er inderdaad voor kiezen niet de naam te vragen bij aanmelding. Maar deze kan je nog altijd op een later tijdstip opvragen door middel van enquetes of andere webformulieren. Zo bouw je de dialoog met je klant ook op en geef je de indruk dat je echt luistert en je communicatie op de klant afstemt. Het hangt volgens mij vooral van je doelstellingen af welke gegevens je vanaf het begin vraagt.

    Je haalt het in het artikel ook al aan dat je verder met tijdstip moet testen. Ik zou hier nog verder in gaan en aanraden te spelen en uitgebreid te testen. Onder andere ook met naamgebruik in je subjectline.

    Reageren
    • Erwin zegt:
      09 Mrt, 2011 om 10:48

      Mailchimp heeft hier wel leuke tools voor. Je kan A/B testen opzetten. Hij stuurt dan 10% van je lijst een mailing en een dag later de andere 90%. De andere 90% krijgt dan bijvoorbeeld de best converterende onderwerp of tijdens het beste tijdvak de mail toegestuurd.

    • Michael Heering zegt:
      09 Mrt, 2011 om 11:12

      Met A/B testing kan je inderdaad goed testen en spelen met verschillende variabelen en doelgroepgroottes.

      Wat ook het overwegen waard is, is opvolgacties instellen zodat men relevante berichten op de juiste momenten via de juiste kanalen verkrijgt (bv. via e-mail maar ook sms of fax). Met Copernica is dit vrij eenvoudig in te stellen.

    • Erwin zegt:
      09 Mrt, 2011 om 11:23

      Ik heb Copernica op de webwinkelvakdagen even mogen bekijken en het zag er wel indrukwekkend uit. Voor onze omvang gaat het naar mijn idee heel ver en de kosten liggen ook een stuk hoger dan een tool als Mailchimp (dacht ik). Allicht als we een stuk groter zijn is Copernica misschien wat voor ons.

  • Sam zegt:
    09 Mrt, 2011 om 15:55

    Wij maken gebruik van Responsys, een emailplatform voor hele grote emailcampagnes. Dit is omdat we nu en dan mailings versturen naar meer dan 200 000 subscribers. Voor de kleinere campagnes gebruiken we Campaign Monitor

    Reageren
  • Dominique Meijnen zegt:
    09 Mrt, 2011 om 16:41

    Zeer interessant deze meningen en toevoegingen!

    Reageren
  • Jordie van Rijn zegt:
    10 Mrt, 2011 om 12:29

    Het is inderdaad niet zo dat je small, met mid-level en enterprise emailtools zo maar met elkaar kunt vergelijken. Zowel mailchimp en Aweber horen bij de lowlevel vendors, maar dat is in veel gevallen ook prima. Zeker als je niet te veel eisen stelt en je bestand niet erg groot is.

    Als je reviews wilt bekijken en/of geven zou ik de site http://www.email-geeks.com aanraden. Daar zie je al dat er veel meer email tools zijn naast de (in Nederland) bekende namen.

    Ik ben zelf de schrijver van de European Email vendor Feature & Functions guide. Er is meer info beschikbaar over wat belangrijk is in een tool op de site: http://www.emailvendorselection.com

    Daar is ook een lijst met (bijna) alle ESPs te vinden, die is meer dan 300+ groot!

    Reageren
  • Bremshey zegt:
    11 Mrt, 2011 om 10:39

    Wij gebruiken YMLP, werkt ook wel fijn. Zal mailchimp eens gaan bekijken

    Reageren
  • Jaap van Goor (Vaarwinkel) zegt:
    11 Mrt, 2011 om 11:27

    Veel van wat voor jouw website geldt, zal ook voor je mailings moeten gelden. Biedt dus een toegevoegde waarde voor de ontvanger. Geef informatie, vertel over klantervaringen, wat kan je met product X doen, wat zijn trends etc.. Kortom ga dus verder als het noemen van de aanbiedingen van deze week. Tenzij dat de opzet van je website is.
    Hiermee bouw je als verzender automatisch autoriteit op, gaan de ontvangers eerder reageren etc..

    Reageren
  • Sjaals zegt:
    12 Mrt, 2011 om 14:25

    Denk dat hier tegenwoordig nog veel kansen onbenut gelaten worden. Gesegmenteerd emails versturen werkt wel zeker!

    Heb zelf ook ervaring met MailChimp, maar een eigen script op basis van klantprofielen werkt ook prima!

    Reageren
  • Dennis zegt:
    13 Mrt, 2011 om 11:27

    Zeer goed artikel. Ben op dit moment druk bezig om mijn vriendin te helpen die een aardig iets nieuws op de markt gaat zetten. Dit doet ze ook door middel van een webwinkel. Mailing is ook een punt op de agenda waar het het nog over moeten hebben en hoe we dit het beste gaan aanpakken. Dit artikel helpt hier erg goed bij. Lijkt me zeer leuk om hier nog een keer een artikel over te krijgen en dan misschien over de daadwerkelijke inhoud van de mail. Hoe je dit moet opbouwen, wat uit onderzoek is gebleken wat lezers belangrijk vinden of juist frustrerend vinden.

    Erg goed artikel Dominique

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      14 Mrt, 2011 om 16:17

      Dank je wel Dennis! Ik zal hier in de nabije toekomst een vervolg artikel op schrijven.

Reageren