Naar
boven

Geef jouw online marketing een boost deze zomer met deze tips

online marketing boost

Schrik niet wanneer je je bezoekersaantallen ziet dalen in de zomermaanden. Het is immers vakantietijd, en dat zorgt ervoor dat men minder achter de computer kruipt. Vooral als het beter weer wordt…

Dan ga je dus niet lekker achterover zitten en denken: ‘Ach, er komen nu toch niet zo veel mensen op de site… even lekker relaxen…’ Nee, je gebruikt juist deze tijd om alles even op een rijtje te zetten. Tijd voor actie dus!

#1 Opschonen die inbox!

Dit zou je eigenlijk altijd moeten doen, maar het kan er soms bij inschieten. Zorg voor een ‘opgeruimde’ inbox. Want weet jij nog met welke e-mails je wel of niet nog iets moest doen? Zoek dit uit en onderneem actie!
Voorkom de volle inbox met deze tips:

Check je e-mail maar op drie vaste momenten per dag. Zo blijf je gefocust op je werk, en ben je niet de hele tijd bezig met het verwerken van je e-mail.

Open je e-mail en bepaal direct de actie. Gaat het om een korte verwerkingstijd van maximaal twee minuten? Doe dit dan direct, en wis daarna de e-mail. Heb je er meer tijd voor nodig, voeg hem dan toe aan je takenlijstje en archiveer de e-mail. (Hier lees je hoe je dat handig in Gmail doet.) Discipline en planning zijn hier van belang!

Sluit de dag af met een lege inbox. Wanneer je bovenstaande tips ter harte neemt, moet je je hier in principe makkelijk aan kunnen houden.

#2 Recycle content

Het klinkt misschien simpel, maar content uit het verleden is prima opnieuw te gebruiken (mits het natuurlijk nog steeds relevant is). Check dus of je oude whitepaper, video, of andere content nog voldoende up-to-date is. Plaats vervolgens een tweet of Facebook update met een link naar deze oude content.

Wij delen op Twitter bijvoorbeeld ook artikelen in de categorie ‘uit de oude doos’.

Handig: het hergebruiken van artikelen die anders minder gelezen zouden worden (gezien het karakter van een blog), maar die wel nog zeer relevant en volledig up-to-date zijn!

#3 Ben je nog wie je zegt dat je bent?

Loop al je online profielen nog eens na, en kijk of alle beschrijvingen nog kloppen. Tijd om alles te updaten en ervoor te zorgen dat je profielen overal dezelfde identiteit uitstralen. Vergeet ook de ‘contact’ en ‘wie zijn wij’  pagina’s op je website niet!

Je kunt hierbij ook een stapje verder gaan, en even de tijd nemen om na te denken of je überhaupt nog wel tevreden bent met je identiteit. Sla de marketing- en communicatieplannen er nog eens op na. Ga je door met de gekozen koers, of ben je toe aan verandering en vernieuwing?

#4 Onthul periodiek tips uit een whitepaper of e-book

In deze relatief rustigere periode kun je je juist storten op het creëren van nieuwe grotere stukken content voor een release na de zomer.

Ontwikkel bijvoorbeeld een uitvoerige whitepaper of e-book, over een relevant onderwerp voor je doelgroep.

Gedurende je ontwikkelproces in de komkommertijd kun je periodiek, het liefst wekelijks, een klein stukje van je grote stuk content onthullen, zodat dat dus weer nieuwe content vormt. Bijvoorbeeld:

  • Plaats één of twee tips uit je paper of e-book, in de vorm van Tweets;
  • Plaats een afbeelding uit je whitepaper op Facebook, bijvoorbeeld uit het hoofdstuk waar je die week aan hebt gewerkt, met korte uitleg of tip erbij;
  • Plaats een screenshot of afbeelding van een interessante alinea uit je whitepaper;
  • Schrijf een kort blogartikel over een hoofdstuk uit je whitepaper;

Ontwerp tevens een aftelpagina tot de datum van de release van de volledige whitepaper of e-book. Deze pagina kun je dan weer wekelijks promoten via je social media. Mensen die als eerste graag de nieuwe whitepaper of het e-book willen ontvangen, kunnen zich wellicht hiervoor inschrijven. Moedig mensen vervolgens aan om deze pagina zelf ook weer te delen met andere (mogelijk) geïnteresseerden.

Het lijkt zo misschien alsof je al veel weggeeft van de volledige whitepaper, maar door deze continue acties gaat je content al leven bij je doelgroep voordat het überhaupt volledig af is. Men kan dan bijna niet wachten tot de releasedatum!

#5 Verzamel user generated content van klanten

In de vakantieperiode is iedereen wat relaxter: ook de mensen die al op vakantie zijn geweest, of die hun vakantie juist nog voor de boeg hebben. De perfecte tijd dus om je klanten te vragen of ze iets over jou of jouw producten willen delen. Of om persoonlijk contact met je klanten zoeken, en te polsen hoe tevreden ze zijn (dit zou je eigenlijk al op regelmatige basis moeten doen!).

Dit laatste geldt voornamelijk voor dienstverlenende partijen. Deel vervolgens quotes of aanbevelingen van klanten. Deze zijn zeer waardevol voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Vooral webshops met producten die meegaan of gebruikt worden op vakantie kunnen mooie social media acties verzinnen waardoor je direct unieke user generated content van/door klanten verzamelt!

Moedig je klanten aan om hun leukste foto’s te delen van hun vakantieavonturen met jouw producten, waarmee ze een leuke prijs kunnen winnen. Denk aan webshops met kleding, schoenen, zonnebrillen, zonnebrandcrème, hoeden, koffers, parasols, tuinartikelen, etc.

Wat te denken van mensen die uitgebreid gaan klussen tijdens hun vakantieperiode? Bouwmarkten kunnen hier perfect op inspelen, door een win- of kortingsactie te promoten op social media. Laat mensen bijvoorbeeld hun gekste of leukste klusfoto’s delen!

#6 Waardeer wat je in huis hebt

Check de databases die je hebt en vergeet niet om de verschillende gegevens eens met elkaar te vergelijken. Misschien heb je wel aanvullende gegevens over een klant waar je op kunt inspelen. Denk hierbij aan een verjaardag, de geboorte van een kind, nieuwe baan, etc. Schoon ook je database weer eens op, erg belangrijk voor effectieve communicatie.

#7 Laat je bezoekers zien dat je ook de zomer viert

Je hoeft natuurlijk niet je complete lay-out te veranderen, maar fleur het hier en daar wat op. Bijvoorbeeld in je nieuwsbrief, of met afbeeldingen op de site. Daarnaast kun je natuurlijk ook zomeracties houden zoals speciale kortingen.

#8 Update de look en feel van je social media kanalen

De komkommertijd is tevens een ideale periode om de look van je social media kanalen te updaten. Dat klinkt als een grote, ingrijpende klus, maar een nieuwe header voor je Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn of YouTube kanaal hoeft niet veel tijd te kosten, als je de formaten voor de verschillende kanalen maar weet.

Kleine opsomming social media afbeeldingen (b x h):

  • Twitter: 1500 x 500 pixels
  • Facebook: 828 x 315 pixels
  • YouTube: 2560 x 1440 pixels
  • Google+: 1080 x 608 pixels
  • LinkedIn: 646 x 220 pixels

Ook hierover kun je vervolgens je volgers en fans vragen wat ze ervan vinden. Je zou men zelfs van tevoren een paar afbeeldingen van mogelijke headers kunnen voorleggen als een soort poll, en ze kunnen vragen om te stemmen op hun favoriet.

Welke zomertip heb jij voor mede-ondernemers?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
Wees de eerste die reageert!

Reageren