Naar
boven

Google Speed Update: paginasnelheid als rankingfactor voor mobiel

Google Speed Update

Dat Google de laadtijd van een website belangrijk vindt, wisten we natuurlijk al. Vanuit de bezoekers gezien is een snelle website immers een must. Aangezien Google de bezoekers altijd voorop stelt is het niet meer dan logisch dat ‘paginasnelheid’ al lange tijd een belangrijke factor is in het landschap van zoekmachineoptimalisatie (desktop). Google heeft hier nog een schepje bovenop gedaan, met het aankondigen van de Google Speed Update voor mobiel.

Google Speed Update

Google heeft aangekondigd dat de paginasnelheid nu ook voor mobiel prioriteit wordt. In juli 2018 voert Google de zogenoemde Speed Update uit, waardoor paginasnelheid een rankingfactor wordt voor mobiele zoekopdrachten. De zoekintentie blijft echter leidend.

Google zelf zegt hierover het volgende:

The “Speed Update,” as we’re calling it, will only affect pages that deliver the slowest experience to users and will only affect a small percentage of queries. It applies the same standard to all pages, regardless of the technology used to build the page. The intent of the search query is still a very strong signal, so a slow page may still rank highly if it has great, relevant content.

Speed Scorecard

Omdat paginasnelheid zo ontzettend belangrijk is bij het bieden van een optimale mobiele gebruikerservaring, heeft Google een tool ontwikkeld waarmee je kunt bekijken hoe het ervoor staat met de paginasnelheid van jouw website, ten opzichte van die van concurrenten.

Vul één voor één de domeinen in van jouw website en die van je concurrenten, en Google rankt de websites op basis van de mobiele paginasnelheid.

Gebruik de tool (De tool is overigens gratis in gebruik!)

Speed-Scorecard

Daarnaast kun je met deze tool het mogelijke effect van de paginasnelheid op je conversieratio’s meten.

Mobielvriendelijke website?

Natuurlijk zijn er ook andere factoren die bijdragen aan een mobielvriendelijke website. Hoe jouw website eruitziet op mobiel en tablet wordt steeds belangrijker. Google wil alleen relevante én gebruiksvriendelijke resultaten tonen na mobiele zoekopdrachten. Wanneer je een nieuwe website laat maken, kun je dan ook het beste gaan voor de zogenoemde ‘mobile first’ benadering.

Wil je weten wat op dit moment de status is van jouw mobiele website?

Doe de test (ook deze test is gratis)!

Lees ook: Belangrijke rankingsignalen voor zoekmachineoptimalisatie

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
4 reacties op "Google Speed Update: paginasnelheid als rankingfactor voor mobiel"
  • Klaas Koopman zegt:
    12 mrt, 2018 om 07:37

    Vanwaar wordt AMP niet genoemd in dit artikel? Zelf halen wij prima resultaten namelijk met de implementatie van AMP!

    Reageren
    • Ellen Stam zegt:
      12 mrt, 2018 om 08:37

      Hoi Klaas,
      Goede toevoeging.
      Dit artikel is echter gericht op de aankondiging van de Speed Update die Google onlangs deed en de tool die Google hierbij lanceerde (Speed Scorecard).

    • Edith de Roy zegt:
      13 mrt, 2018 om 12:53

      de tool accepteert mijn url niet?
      De google speedtest was altijd gebaseerd op 3G is dat definitief veranderd naar 4G?

    • Ellen Stam zegt:
      13 mrt, 2018 om 13:08

      Hoi Edith,

      Het kan zijn dat een url niet werkt in deze tool. De meest waarschijnlijke reden die Google hiervoor aangeeft is: Not all domains are included in our dataset, the Speed Scorecard covers a subset of sites from the CrUX Report which provides speed data for popular URLsthat are known by Google’s web crawlers.

      Deze is inderdaad aangepast naar 4G. Wil je een test doen op 3G kun je de volgende tool gebruiken: https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl.
      Hierbij doet jouw url het wel.

Reageren