Naar
boven

Hoe overtuig je bezoekers dat jij te vertrouwen bent?

vertrouwenMensen kopen van mensen. Niet van websites.

“Je ziet ze niet, maar echte mensen gebruiken je website. En ze weten waarom ze naar je website komen, ze hebben een behoefte. Die afstand overbruggen, is de uitdaging. Dan kan een website een verschil maken”, vertelde Gerry McGovern me toen ik hem tijdens het Congres Webredactie 2012 interviewde.

Mensen komen alleen bij je kopen als ze je vertrouwen.

Mensen weten meestal niet wie je bent. Dat is nu juist cruciaal, want hoe weten ze of je producten en diensten, en jijzelf te vertrouwen zijn?

Hun vertrouwen win je niet door ze te vertellen dat je goed bent in wat je doet en dat je producten en diensten van superkwaliteit zijn. Die marketingbeloftes zijn al te vaak niet nagekomen. Daar trapt niemand meer in.

Wat moet je doen en zeggen om het vertrouwen te krijgen?

Als je een strategie in je content wilt steken, laat het dan deze zijn:

  1. Alles wat je doet en zegt, symboliseert wie je bent. Zorg dus dat je consistent bent in wat je doet en zegt. Op je website, social media, in je folders en brochures op netwerkevents.
  1. Laat je bezoekers voelen dat je hun probleem begrijpt. Dat is online wel even een ander verhaal met dat scherm tussen jullie in. Om hun probleem te begrijpen, moet je hun probleem kennen. Praat en luister, doe testen. Maak je bezoekers dan bewust van hun probleem en wat ze daardoor verliezen of mislopen.
  1. Geef antwoord op het verhaal dat je bezoeker al in zijn hoofd heeft. Je websitebezoeker zit voor zijn computer met een te vervullen behoefte. Daarbij heeft hij zijn eigen verhaal. Geef antwoord op die gedachteballonnen boven het hoofd van je bezoekers. De belangrijkste gedachteballonnen bij aankomst op je website zijn: bij wie ben ik? Waar staat wat ik zoek? Waarom zou ik voor jou kiezen?
  1. Maak duidelijk hoe je hun probleem oplost. Concreet en transparant. Kom niet met eigenschappen en technische details. Nee, maak duidelijk wat het hen opbrengt in tijdwinst, geld verdienen of beter presteren. Als mensen kunnen winnen, heb je hun aandacht.

Doel: je bezoekers helpen bij wat ze willen doen. Je bezoekers weten wat ze zoeken en waarvoor ze naar je website komen. Als je ze daar niet bij helpt, ben je ze kwijt.

PS. Als je echt goed bent en super kwaliteit levert, laat anderen dat dan over jou vertellen. Je echte reputatie is wat mensen over je zeggen als jij de kamer verlaat.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
7 reacties op "Hoe overtuig je bezoekers dat jij te vertrouwen bent?"
  • Joeri zegt:
    08 Feb, 2013 om 13:22

    Interessante invalshoek en inspireerde me om ook iets over vertrouwen te schrijven, heb het wel iets anders aangepakt http://nl.foxx.be/blog/tips-2/zorg-voor-vertrouwen-bij-jouw-websitebezoekers/

    Reageren
  • Mischa zegt:
    08 Feb, 2013 om 14:44

    Joeri, tof dat ik je inspireerde.
    Las dan ook direct het artikel waartoe ik je inspireerde.

    De punten die je in je artikel opsomt om vertrouwen te scheppen, zijn belangrijk. Ik denk echter niet dat ze de essentie zijn om het vertrouwen van je bezoeker te winnen.

    Waarom ze volgens mij niet essentieel zijn?

    1. Correct taalgebruik en geen gebroken links:
    Niemand is perfect. Ook professionele copywriters maken fouten. Een gebroken link kan altijd gebeuren. Fouten maken is menselijk. Vertrouwen win je veel meer door hoe je omgaat met gemaakte fouten. Schuif je ze af of neem je de verantwoordelijkheid voor wat er is misgegaan.

    2. Thrustindicatoren zoals lidmaatschap van koepelorganisaties:
    Als iemand de vakorganisaties waarbij je bent aangesloten niet kent, zegt het niets. Voor veel keurmerken en lidmaatschappen hoef je ook niet te bewijzen dat je te vertrouwen of professioneel bezig bent. Of het vraagt weinig moeite. En zeg nu zelf hoe sterk is het als je voor het winnen van vertrouwen afhankelijk bent van organisaties waarbij je bent aangesloten?

    3. Logo†™s en foto†™s:
    Gebruik geen stockfoto†™s en zorg dat de foto†™s aansluiten bij waar je site over gaat.

    4. Contactgegevens maken meer transparant dat je echt bestaat of toch dat iemand kan checken of dat zo is. Of je met het vermelden van je contactgegevens vertrouwen wint. Misschien. Ze weglaten, is in elk geval geen goed idee.

    Over testimonials ben ik het volledig met je eens, zie ook de PS in mijn artikel hierboven.

    Eigenlijk is er voor het winnen van vertrouwen weinig verschil tussen online en offline. Het gaat om de eerste indruk. Voelt het goed? Je krijgt weinig tijd om die indruk te maken, zo†™n 7 tot 10 seconden max.

    De punten die jij aangeeft om vertrouwen te winnen, vragen meer tijd en inspanning van de bezoeker.

    Reageren
  • Christian zegt:
    11 Feb, 2013 om 15:34

    Leuke insteek Mischa en ik ben het met je eens, de eerste indruk telt. Mede naar aanleiding van je artikel ga ik nog eens goed naar mijn website kijken.

    Hoe sta jij tegenover het tonen van tarieven? Geeft dit meer vertrouwen of draagt dit niet echt ergens toe bij?

    Reageren
    • Mischa zegt:
      14 Feb, 2013 om 14:10

      Christiaan,

      Tof dat ik je aanzet om nog eens naar je website te kijken. Er kan altijd wel iets beter of anders. Maar zoals ik hierboven al reageerde perfectie bestaat niet.

      Keek uit nieuwsgierigheid ook even naar je site. Hier mijn eerste indruk.

      Ik vind dat je met de sliders de meest essentiële ruimte van je website verspilt. Ze werken niet bovendien. Waarom niet? Zie: Gooi die carrousels van uw website: http://lowette.wordpress.com/2013/01/29/gooi-die-carrousels-van-uw-website/

      Je laat een typemachine zien, geinig maar ik zie de link naar content marketing niet. ‘Wij helpen je graag Realiseer met content marketing je doelstellingen’. Ja, ja. Hoe help je me dan? Wat doe je om mijn doelstellingen te realiseren? Hoe weet ik dat jij weet wat mijn doelstellingen zijn?

      Kijk ik verder zie ik blogartikelen. Horen die op je homepage? Misschien wel als voorbeeld van content marketing? Maar is je blog de reden voor mensen om naar je website te komen, vraag ik me af.

      Ik scan verder en ik zie ‘Interview met Karel Mercx van Grote Feesten? Wie is die man, nooit van gehoord en over welke Grote Feesten gaat het? Wat heeft hij met content marketing te maken? Een quote uit het interview die de kern van het interview weerspiegelt, geeft me een beter beeld of het een interessant en relevant artikel voor me is.

      Je vraag over tarieven is een lastige. Het antwoord is, hangt er van af. Voor e-commerce vanzelfsprekend een ja. Voor formules die duidelijk de verschillen tonen, ja. Voor dienstverlening: hangt er van af.

      Probleem is dat als je niet heel snel en kort duidelijk kunt maken wat mensen krijgen voor hun geld kan het verkeerd uitpakken. Vinden ze je te duur haken ze af (Doen ze misschien ook als ze eerst contact opnemen). De kans dat iemand je volledige tekst woord voor woord leest, is zo goed als nul. Dat vergroot de kans dat iemand iets mist dat belangrijk is voor je prijszetting en hij oordeelt dat je prijs te hoog is.

      Een prijs geven is open en transparant: een vanaf-rpijs kan al een indicatie geven.

  • Cindy zegt:
    17 Feb, 2013 om 12:37

    Net de lucht in (de site, that is…not me) en met interesse blog gelezen over vertrouwen. Ik heb de bof dat ik een geniale designer had voor logo en huisstijl. Sluit heel goed aan bij mij persoonlijk, waardoor mensen het gaan herkennen als een ‘cindy-ding’. Consistentie in je boodschap is dus cruciaal. En natuurlijk goede kwaliteit, dan gaat t balletje vanzelf rollen!

    Reageren
  • Mischa zegt:
    18 Feb, 2013 om 10:42

    Consistentie in je boodschap is absoluut cruciaal, Goede kwaliteit is moeilijker om je op te onderscheiden. Hoeveel kwaliteit jij ook levert, kun je garanderen dat een leerling bij zijn volgende rapport een 10 haalt?

    Mensen zijn tegenwoordig ook al vrij snel tevreden met goed genoeg. Of om in schooltermen te blijven: met de hakken over de sloot.

    Kwaliteit heeft nauwelijks nog waarde als onderscheidend voordeel. Kwaliteit is eigenlijk het minste wat een klant/consument verwacht. En terecht, als je het mij vraagt.

    En ja, je hebt een tof, open en toepasselijke huisstijl. Als ouder zou ik ook wel een foto van je willen zien: naar wie gaat mijn kind?

    En wat denk je van aantal reacties van leerlingen over hoe ze de huiswerkbegeleiding van jou ervaren.

    Reageren
  • Karel Mercx zegt:
    20 Nov, 2014 om 22:57

    “Ik scan verder en ik zie †˜Interview met Karel Mercx van Grote Feesten? Wie is die man, nooit van gehoord”

    Uitzendbureau van de Heineken Music Hall, Melkweg, Club air en de bekende grote Amsterdamse horecazaken :-)

    Reageren

Reageren