Naar
boven

Meer tips om hoger in de lokale zoekresultaten te verschijnen!

Dit artikel is een vervolg op dit artikel over lokale SEO. In het vorige artikel is besproken wat lokale zoekresultaten zijn en waarom je daarin zou willen verschijnen. Verder is besproken hoe dat je een Google+ Local pagina moet aanmaken en waar je daarbij op moet letten. Dit artikel bevat informatie over de verschillende factoren die bepalen wie er bovenaan staan in de lokale zoekresultaten.

Optimalisatie buiten de ‘local listing’ pagina’s

Je hebt nu op verschillende platformen een pagina aangemaakt met consistente informatie over je bedrijf. Op vele vakgebieden loop je al een stuk voor op je concurrentie betreffende lokale zoekresultaten. Er zijn echter nog een aantal factoren buiten het aanmaken en invullen van pagina’s, die invloed hebben op jouw positie binnen de lokale zoekresultaten.

Telefoonnummer en adres

Je hebt je telefoonnummer en adres al moeten invullen op de ‘local listing’ pagina’s, maar het is ook erg belangrijk dat je dit ook op de eigen website vermeld. Een goede plek om dit te plaatsen is natuurlijk de contact pagina. Ik zal het nog een keer melden omdat dit echt belangrijk is. Gebruik een telefoonnummer met een regiocode. Dit is extra verificatie aan Google dat je je echt bevindt waar je zegt dat je je bevindt.

Reviews

reviews

Klanten hebben de mogelijkheid om een review te schrijven over je bedrijf en je bedrijf daarbij te beoordelen op een aantal factoren. Google heeft in de afgelopen paar jaar al veel veranderd aan haar algoritme om ‘fake reviews’ te ontdekken.

Mijn advies aan jouw is dan ook om geen vrienden te vragen om een review over je te schrijven. Wat je wel kunt doen is tevreden klanten motiveren om een review over je te schrijven op één van de platformen waar je een bedrijfspagina hebt aangemaakt.

KML bestand

Een KML bestand is iets voor gevorderde programmeurs en de complete uitwerking hiervan zal ik nu niet bespreken. Toch wilde ik even kort uitleggen wat een KML bestand is. Een KML bestand is een XML bestand wat gebruikt wordt om geografische data te tonen in Google Maps.

Als je in een markt zit met veel concurrentie die zich bezighouden met zoekmachine optimalisatie en lokale zoekresultaten dan kan een KML bestand je misschien net dat zetje geven om boven te concurrentie te komen.

Zelf gebruik ik een handige tool die automatisch een KML bestand genereert voor de adresgegevens die je opgeeft.

Microdata

HTML5 Microdata is een manier om de zoekmachines te laten weten wat een bepaald stuk informatie op je website nou precies inhoudt. Ook hier ga ik nu niet heel erg uitgebreid op in, maar ben je toch van plan hier gebruik van te maken op je website? Dan raad ik je aan om schema.org te gebruiken. Hier staat handige documentatie en een complete lijst van de verschillende mogelijkheden van microdata.

Voor Microdata is ook een handige tool beschikbaar. Deze tool kan automatisch bepaalde blokken code voor je genereren die voorzien zijn van HTML5 Microdata. Verder is er ook een WordPress plugin beschikbaar die hetzelfde doet direct vanuit jouw WordPress WYSIWYG-editor.

Conclusie

Lokale zoekresultaten hebben al een enorme impact gemaakt op de manier waarop mensen bedrijven vinden. De mobiele markt groeit nog steeds exponentieel en daarom zullen lokale zoekresultaten alleen maar belangrijker worden.

Mijn advies is dan ook om eraan te werken om nu al een toppositie te veroveren binnen de lokale zoekresultaten. Die voorsprong op de concurrentie kan je later veel voordeel opleveren.

Over de auteur

Wesley Smits is eigenaar van een internetbureau in Dordrecht. Daarnaast schrijft hij ook regelmatig artikelen voor SEOcentro.nl.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
4 reacties op "Meer tips om hoger in de lokale zoekresultaten te verschijnen!"
  • Simon Vreeman zegt:
    08 Apr, 2013 om 10:13

    Voor WordPress heeft Joost de Valk inmiddels ook een Local SEO plugin. Deze is mede gemaakt met de developer van GEO sitemap generator.
    http://yoast.com/wordpress/local-seo/

    Reageren
    • deen zegt:
      09 Apr, 2013 om 12:41

      De WordPress plugins vam Yoast zijn ontzettend handig.
      De meeste zijn gratis.
      Vraag me af waarom er niets over te vinden is op deze blog.

  • Gerard van Wijk zegt:
    10 Apr, 2013 om 13:14

    Mijn vraag van de vorige keer is nog niet beantwoord, ook niet met de aanvulling in dit artikel:

    Dit is zeker interessant om lokaal goed vindbaar te zijn,
    ik ben echter alleen vindbaar als belastingadviseur. Niet als administratiekantoor of accountant. Tenminste niet in de zichtbare resultaten, maar wel op de kaart en bij de resultaten op de 2e of 3e pagina.

    Hoe kom je hoger in deze resultaten? Geldt hier wie het eerst komt, wie het eerst maalt? Of ligt dit aan andere zaken.

    Reageren
  • me zegt:
    12 Apr, 2013 om 13:54

    ik vraag me af hoe belangrijk is Microdata.. google heeft zelf gezegd dat ze het niet belangrijk gaan vinden..

    tevens hebben een aantal browser last om mee te werken. het is wel makkelijk gebruik met jquery maarja..

    ik weet het niet zo..

    Reageren

Reageren