Naar
boven

LinkedIn adverteren: kan iedereen daar iets mee?

LinkedIn staat vooral bekend als sociaal medium dat voornamelijk bekend staat om het zakelijke aspect. De meeste bedrijven gebruiken LinkedIn dan ook voor het werven van nieuw personeel. Echter, heeft LinkedIn nog meer mogelijkheden die vaak nog niet benut worden door bedrijven. Kan adverteren op LinkedIn ook voor jouw bedrijf een toevoeging zijn?

Dagelijks zijn er rond de 300.000 mensen die gebruikmaken van LinkedIn. Vergeleken met het dagelijkse Facebook gebruik (6,8 miljoen dagelijkse gebruikers) is dit relatief weinig. De gebruikers intensiteit van LinkedIn ligt dus lager, maar als je kijkt naar het aantal bestaande LinkedIn accounts (4,2 miljoen), is er toch een groot potentieel bereik. Waarom is het slim om als organisatie gebruik te maken van de LinkedIn advertentiemogelijkheden?  

Tekst- en gesponsorde advertenties

Waarschijnlijk heb je als organisatie al een bedrijfspagina op LinkedIn. Vanuit hier kun je gaan kiezen hoe je jouw doelgroep wil bereiken. LinkedIn biedt daarvoor twee typen advertenties: gesponsorde content en tekstadvertenties. De tekstadvertenties geven je de mogelijkheid om een afbeelding van 50 x 50 pixels te tonen, samen met een titel en een omschrijving. Meestal worden de tekstadvertenties rechtsonder weergegeven. Zo ziet een LinkedIn tekstadvertentie eruit:

advertenties linkedin voorbeeld

Naast de tekstadvertenties kun je ook bestaande content te sponsoren. Je plaatst dan eerst een bericht op je bedrijfspagina. Als je dat hebt gedaan, biedt LinkedIn je de mogelijkheid het bericht te sponsoren. Voordat je dit doet, moet je goed nadenken over het doel dat je met je advertentie wil bereiken. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid creëren, of leads genereren? Gesponsorde content advertenties zijn goed te zien op mobiele apparaten. Ga je content sponsoren, zorg er dan wel voor dat je een call to action gebruikt.

Onderstaande advertentie is bedoeld om meer betrokkenheid te genereren:

voorbeeld advertentie linkedin

Is het verstandig om LinkedIn in te zetten voor jouw bedrijf?

Nu je weet welke vormen van advertenties er zijn, rest de vraag: kun jij hier iets mee binnen jouw organisatie? Een belangrijk gegeven daarbij is of je klantenbestaat uit bedrijven (business to business) of consumenten (business to consumer). In het laatste geval kun je namelijk beter eerst gaan testen met andere kanalen die iets minder zakelijk zijn, zoals Facebook en Twitter. Richt jouw bedrijf zich wel op ondernemingen? Dan geeft LinkedIn jouw de mogelijkheid kwalitatief betere leads te generen dan de andere sociale media kanalen.

De verschillende manieren om de doelgroep te targeten zijn zakelijk gezien zeer interessant. Je kunt namelijk targetten op functietitel en functie, bedrijfstak en bedrijfsgrootte en op ‘senioriteitsniveau’. Dit geeft ten opzichte van andere kanalen een voordeel. Stel je voor dat je trainingen verzorgt voor bedrijven die hun bedrijfsvoering commerciëler willen inzetten. Je kunt dan gericht een campagne opzetten waarin je richt op HR-managers van bedrijven met meer dan 100 werknemers, maar minder dan 500 werknemers. Op deze manier sluit je een groot deel van het irrelevante verkeer uit met je advertentie. Daarnaast weet je ook wie je niet wilt bereiken: stagiaires zijn bijvoorbeeld niet interessant. Deze doelgroep is gemakkelijk uit te sluiten.

Houd rekening met het budget

Door de doelgroep heel specifiek te maken worden je kosten per klik hoger, maar zijn de mensen die er op klikken relevanter. Bij de opzet van de campagne moet je dan ook goed nagaan hoeveel een lead mag kosten. Afhankelijk van de opbrengst die iedere geconverteerde lead oplevert moet je dus zelf inschatten welk budget je voor LinkedIn wil gebruiken. Met een goede test kun je vaak al snel zien of LinkedIn succesvol in te zetten is.

Uiteraard raad ik aan om te kijken welke voordelen LinkedIn jouw organisatie kan bieden. Je kunt bijvoorbeeld eerst even lezen wat LinkedIn anderen al heeft opgeleverd. Testen kan geen kwaad, je kunt altijd gewoon eens iets proberen. Kom je er niet uit? Neem dan eens contact op met KG Online Marketing om te zien hoe we jou kunnen helpen.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Max Ledeboer
Max is als online marketing consultant bij KG, gespecialiseerd in SEA (Search Engine Advertising).
1 reactie op "LinkedIn adverteren: kan iedereen daar iets mee?"
  • Gustavo Woltmann zegt:
    10 Nov, 2016 om 16:16

    Dus de conclusie is eigenlijk dat LinkedIn enkel interessant is voor B2B marketing…

    Reageren

Reageren