Naar
boven

Maak kennis met de online nieuwskiosk: Blendle. De Itunes voor de media.

BlendleDe introducering van Blendle is ons niet voorbij gegaan. Met Blendle kun je online de beste kranten en tijdschriften van Nederland inzien en lezen. Met je computer, tablet of mobiel kun je zelf bepalen wat je wel, en wat je niet leest. Je betaalt alleen voor de artikelen die je leest.

Blendle werd op maandag 28 april 2014 officieel gepresenteerd en beloofd een groot succes te worden op nationaal én internationaal niveau volgens de oprichter(s): ‘Blendle verdient nu al meer dan Facebook en Twitter in hun beginjaren.’ Een veelbelovende start. Maar welke gevolgen heeft deze nieuwe ontwikkeling? Zal de populariteit van social media afnemen naarmate die van Blendle groeit? Of wordt Blendle een nieuw social media kanaal? Lees het artikel: Blendle, en nu?!

Offline wordt online

Dat offline langzamerhand over gaat in online weten we allemaal. Grote webshops verslaan fysieke winkels, boeken worden e-books en print magazines gaan hun aanbod uitbreiden richting digitale magazines en magazines voor op mobiel en tablet.
Digitale magazines
Ook de meeste kranten en dagbladen gaan met de tijd mee. Verschillende dagbladen bieden hun artikelen online aan via hun website. Maar consumenten verwachten meer. Dit is de reden dat Marten Blankesteijn een nieuw concept heeft ontwikkeld: Blendle.

Dit is Blendle.

Ken je de frustratie dat je een krant of tijdschrift wilt kopen, maar dat je van die ene krant dat ene column goed vindt en dat van een andere krant een ander artikel interessant lijkt? Vanuit deze frustratie is Blendle ontstaan. Oprichter Marten Blankesteijn heeft samen met Alexander Klöpping een nieuwe online krantendienst ontwikkeld.
Blendle krantendienst
Het idee achter Blendle is vrij simpel. Je koopt niet meer een complete krant, maar slechts de losse artikelen die jij interessant vindt. Net zoals je geen hele cd meer koopt, maar losse nummers. Om deze reden wordt Blendle ook wel de Itunes van de journalistiek genoemd.

De jonge generatie heeft geen abonnement meer op kranten, terwijl op Twitter wel van alles wordt geroepen over dát ene artikel uit de Volkskrant of dat goede interview wat in de NRC stond. Als lezer van deze tweets wil je dan alleen dié artikelen lezen en niet de hele bundel.

Koppeling met social media

Koppeling met social mediaBlendle heeft een belangrijke koppeling gemaakt richting de social media. Artikelen kunnen worden aangeraden via social media, tot nu toe via de kanalen Facebook en Twitter. In Blendle kun je dit terug vinden in een speciaal voor jou samengesteld overzicht van de beste stukken/artikelen (ongeacht de bron) die door jouw vrienden als best zijn beoordeeld en zijn aangeraden.

Commentaar op tweet lengteJe kunt stellen dat Blendle de ambitie heeft om naast een nieuwsmedium ook een sociaal medium te zijn, door gebruikers in staat te stellen om artikelen te delen, te liken of van commentaar te voorzien op tweet-lengte.

Wanneer de populariteit van Blendle stijgt zullen nieuwsartikelen minder snel op social media worden gedeeld via alle verschillende kanalen (bijvoorbeeld via de website van AD), maar zal er slechts één kanaal nodig zijn: Blendle. Waar nu nog een foto wordt gemaakt van een fysiek artikel om online te delen, zal straks misschien je Facebook startpagina vol staan met artikelen gedeeld via Blendle?

Wat gratis is wordt nu in ieder geval wel gedeeld. Consumenten berichten in de social media hun mening over de krant die zij in huis hebben, bijvoorbeeld wanneer er een goed interview in de krant staat of een discutabele column.

Sommige journalistiek is echter te goed om gratis weg te geven, alsdus de grote uitgevers.

Verschuiving in het mediagebruik

De manier waarop wij media gebruiken verandert. Een verschuiving verloopt op twee manieren: van fysiek naar digitaal en van bezit naar toegang. Waar twee jaar geleden uitgevers nog vreesden voor hun voortbestaan en hun content gratis op het web publiceerden zijn we nu in een fase beland dat men op zoek is naar een manier om goede journalistiek te scheiden van minder goede journalistiek. En goede journalistiek kost geld. De oprichters van Blendle zijn van mening dat wanneer je echt meer wilt weten over een goed artikel je dit artikel niet op nu.nl gaat lezen, maar in een krant van goede journalisten.

Zoektocht naar de beste online nieuwsweergave

Voor hoofdredacteuren van dagbladen en tijdschriften is het een grote zoektocht naar het online weergeven van nieuws. Volkskrant gaat bijvoorbeeld over tot een betaald online systeem. NRC heeft the reader gelanceerd, een app waarmee je elke dag de acht beste stukken uit de krant kunt lezen met een abonnement van vijf euro per maand. Het is allemaal zoeken naar hetzelfde, goede artikelen worden in andere vormen verkocht dan de krant.

Blendle als concurrent of partner voor kranten en tijdschriften

Consumenten stellen via Blendle hun eigen krant samen. Hoofdredacteuren van grote dagbladen twijfelen om Blendle als concurrent of als partner te zien. Blendle kan het systeem zijn om de vissen die buiten hun vijver zwemmen binnen te kunnen halen. Wanneer jij als Blendlelaar merkt dat je vooral artikelen van NRC interessant vindt, kun je overwegen om een abonnement op NRC te nemen. Verder gaat er 70 procent van de opbrengsten naar de afkomst van de content en wordt er 30 procent besteed aan de uitbreiding van Blendle.

Blendle, en nu?

Het is afwachten of consumenten weer bereid zijn om te betalen voor nieuws. In ieder geval blijkt dat kwalitatief goede content belangrijker wordt dan ooit! Het aantal Beta gebruikers van Blendle is over het algemeen tevreden en hebben hun tegoed opgewaardeerd. Een week na de start telt het platform al 40.000 gebruikers.

“Als magazine-addict die nooit kan kiezen tussen titels geeft Blendle me de mogelijkheid om overal de leukste artikelen uit te pikken. Daar betaal ik graag voor.” – tevreden Blendle gebruiker.

De Consumentenbond testte Blendle en is positief gestemd. Blendle gaat uitbreiden in mogelijkheden via social media en gaat een app ontwikkelen, om mobiele gebruikers tevreden te stellen. Dit is ook wel nodig, blijkt uit onderstaande diagram.

Overzicht van Blendle gebruikersUit dit overzicht van Blendle gebruikers blijkt dat 49 procent van alle Blendlelaars via een smartphone of tablet artikelen lezen, tegenover 51 procent via desktop (‘undefined’). Die 49 procent bestaat weer voor een groot deel uit Apple-gebruikers, die met een iPhone of iPad Blendle bezoeken. Niet gek dus, dat er een app gaat komen.

Mogelijkheden voor ondernemers als jij

Adverteerders vinden inmiddels nieuwe etalages dan adverteren via traditionele media. De verschuiving verplaatst zich dan ook steeds meer richting online adverteren. Adverteren in kranten en dagbladen is lang niet meer zo interessant als dat het vroeger was. Daarnaast is veel nieuws gratis.

Wanneer blijkt dat consumenten bereid zijn om te betalen voor journalistiek van kwaliteit kan dit een kans zijn om te adverteren voor ondernemers. Een niéuwe kans, want adverteren op nieuwswebsites die voor consumenten gratis zijn, zoals nu.nl, is al wel mogelijk vanuit het Google Display Netwerk. Het Google Display Netwerk werkt door middel van targeten op vooraf bepaalde websites en de inhoud van deze websites.

Wanneer er geadverteerd kan worden via een platform als Blendle zou er specifiek geadverteerd kunnen worden bij een top artikel. Bijvoorbeeld bij een populair artikel (met veel aanbevelingen en likes) waarvan het onderwerp aansluit bij jouw producten of diensten. Het aantal vertoningen zal lager zijn dan bij adverteren via het Google Display Netwerk, maar doordat er gericht geadverteerd wordt zal de CTR hoger zijn. De stap om het desbetreffende artikel te gaan lezen is al genomen, de consument heeft immers betaald om het artikel te kunnen lezen. De stap om te klikken op een advertentie dat aansluit bij het artikel is dan veel kleiner om te nemen. Je zult specifiek moeten betalen voor deze vorm van adverteren, want dat is immers het hele concept van Blendle. Over deze mogelijkheden laat Blendle nog niks los, vanuit KG Bureau geven we je direct een update als het zover is.. :-)
bol en ikea advertentie
Adverteren bij het overzicht van artikelen? Of pas als er op het desbetreffende artikel is geklikt? Koppeling met Shopping? We wachten de mogelijkheden af..

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
Wees de eerste die reageert!

Reageren