Naar
boven

Popups? Niet meer op mobiel a.u.b.!

geen popups meer op mobiel

Onlangs heeft Google aangekondigd dat mobiele bezoekers vanaf 10 januari 2017 niet meer geplaagd mogen worden door popups. Google heeft het over “intrusive interstitials”. Hoewel het erg logisch lijkt, heeft Google hier nu écht een duidelijk standpunt bij ingenomen. De toegankelijkheid van mobiele content moet optimaal zijn.

Wat zijn intrusive interstitials volgens Google

Google geeft enkele voorbeelden van technieken die de content minder toegankelijk maken:

  • Een popup die helemaal over de content verschijnt, direct nadat men op de pagina komt of tijdens het browsen;
  • Een standalone “advertentie” die een gebruiker weg moet klikken alvorens de werkelijke content te zien;

Voorbeelden die niet mogen waaronder een popup en advertentie die eerst weggeklikt moet worden.

Voorbeelden die niet mogen waaronder een popup en advertentie die eerst weggeklikt moet worden.

Wat mag nog wel?

Er zijn nog een aantal technieken mits goed toegepast wel nog mogen van Google:

  • Overlays uit juridische overwegingen: bijvoorbeeld een popup over cookievoorwaarden die moeten worden geaccepteerd;
  • Leeftijdsverificatie (bijvoorbeeld voor drankenverkopers);
  • Banners die slechts een klein deel van het scherm beslaan, bijvoorbeeld een advertentie voor het installeren van een app.

Voorbeelden die van Google nog wel mogen waarden cookieacceptatie en leeftijdsverificatie.

Voorbeelden die van Google nog wel mogen waaronder cookieacceptatie en leeftijdsverificatie.

Conclusie

Wanneer Google dergelijke zaken aangeeft, kun je maar beter luisteren. Ze geven in dit geval immers duidelijk aan dat websites die hier niet aan voldoen, slechter of zelfs helemaal niet meer zullen scoren in Google. Op onze blog zijn overigens al veel artikelen geschreven over het belang van een mobiele website. Zorg dus dat je er klaar voor bent!

En Karelgeenen.nl dan?

Om de vraag voor te zijn: wij gebruiken in sommige gevallen een popup, om downloads/inschrijvingen te verzamelen. Op dit moment wordt het systeem omgebouwd, zodat ze niet meer worden vertoond bij mobiele bezoekers.

Over de reden dat wij nog dergelijke popups gebruiken kan ik kort en krachtig zijn: de voordelen wegen voor ons sterk op tegen de nadelen. Daarnaast doen we er alles aan om terugkerende bezoekers of vaste lezers dergelijke popups niet te laten zien.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
3 reacties op "Popups? Niet meer op mobiel a.u.b.!"
  • Stefaan zegt:
    08 Sep, 2016 om 12:20

    Bedankt voor de heads up!
    Dit geld ook voor België neem ik aan?

    Reageren
    • Lianne Bleumink-Spin zegt:
      08 Sep, 2016 om 15:35

      Hallo Stefaan,

      Deze aankondiging van Google is ‘wereldwijd’, en geldt dus ook voor België!

  • Gustavo Woltmann zegt:
    13 Sep, 2016 om 13:00

    Bedankt voor deze informatie, ik had er al iets over gehoord, maar nu is duidelijk wat wel en niet mag. Om eerlijk te zijn storen die pop-ups mij ook weleens tijdens het surfen, dus de ervaring van de gebruikers zal erop verbeteren met deze regels. Nu moeten wij, de marketeers, ons nog zien aan te passen.

    Reageren

Reageren