Naar
boven

Trend: PRETAIL – Kopen vóór massaproductie

Crowdfunding platforms worden tegenwoordig gezien als nieuwe online winkelcentra. Wanneer je als consument op zoek bent naar het nieuwste, meest innovatieve en unieke product of dienst moet je bij entrepreneurs en start-ups zijn.

Sinds de opmars van de “Presumers”, zijn de trendbriefings van Trendwatching.com onafgebroken gevuld met trends die hierop voortborduren. Ook in de briefing van deze maand grijpen we terug op het feit dat consumenten graag als eerste een nieuwe product of dienst in handen willen hebben. Je bezit namelijk als een van de eerste de nieuwste items, nog voordat het officieel gelanceerd wordt. Zo is de basis ontstaan voor de trend van deze maand: PRETAIL.

In dit artikel bespreek ik kort wat het inhoud (infographic!) en geef ik, tot slot, een aantal tips om zelf aan de slag te gaan met deze trend.

3 pijlers van PRETAIL

“The expanding of the global brain”

Collectieve creativiteit van honderden (al dan niet duizenden) consumenten van over de hele wereld komt online samen. Via online platformen komen ideeën en uitwerking samen. Waar consumenten de maker kan ondersteunen, door nog vóór productie een investering te doen.

“Perfect market fit”

Consumenten bepalen eigenlijk wat het wel en niet gaat halen op de markt. Zij beslissen welk concept ze al dan niet steunen, waardoor het concept vraag en aanbod perfect op elkaar aansluit. Dit zorgt voor een zeer klein risico als producent. Daarnaast is feedback van “presumers” een goede toets voor entrepreneurs om erachter te komen of hun idee überhaupt aan sluit op behoeften van de doelgroep.

“Instant trust”

Eerder beschreef ik dit onderdeel als “direct vertrouwd”. Transparantie speelt hierbij een hele grote rol. Consumenten die een innovatief idee ondersteunen geven een bedrijf bij voorbaat al het vertrouwen. Wordt dit niet nagekomen dan is er geen ontkomen meer aan voor de initiator van het idee. Niet alleen de consument weet dit, de entrepreneur weet dit ook ;-).

Infographic

Bekijk voor een visuele samenvatting ook de infographic van deze trend.

Trendwatching PRETAIL

Wat kun jij met deze trend?

Als laatste nog een aantal praktische tips om aan de slag te gaan met PRETAIL:

Zorg voor nog meer transparantie

Nee, dit betekent niet dat je alles meteen bloot moet geven, maar is er een afdeling (R&D) actief bezig met ontwikkeling van nieuwe producten of diensten? Laat je doelgroep eens toe in dat traject.

Is dat toch nog een stapje te ver voor je? Neem dan een voorbeeld aan HEMA, zij laten consumenten regelmatig producten testen om er zeker van te zijn dat ze goed genoeg zijn voor hun klanten.

hema testteam

Geef consumenten de kans tot PRETAIL

Komt er een idee van een consument waar je eigenlijk niet omheen kunt? Ga er dan ook echt mee aan de slag en geef jouw community de kans om het eerder te proberen. Dit zal ook je traditionele kanalen ondersteunen.

Kijk voor meer voorbeelden van deze trend dee volledige briefing (Engels) op Trendwatching.com.

Hoe ga jij aan de slag met deze trend?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
1 reactie op "Trend: PRETAIL – Kopen vóór massaproductie"
  • Peter zegt:
    08 Mei, 2013 om 11:34

    Ook deze vorm van sales is al verworden tot een adressenverzamelaar en./ sweepstake variant. Let op de zinsconstructie ” mogelijk” of “wie weet”. Voor de argeloze consument alleen maar de zoveelste belazer truc. Op deze manier gaat de kracht van internetverkoop zich nog eens tegen zich keren. Zeker de oudere generatie, een ware bron van spenders, kon wel eens een eigen, krachtig inkoopkanaal (laten) bedenken. Waarmee de agressieve salesbedrijven (zalando en varianten) met eigen wapens bestreden worden. Toen de consument er achter kwan dat “gewone” postorders toch wel duur waren, reageerden die ook te traag.

    Reageren

Reageren