Naar
boven

Zo verhoog je de online omzet…

Het stadium dat de website als online visitekaartje wordt gezien zijn we allang voorbij gestreefd. De website moet rendement opleveren en het liefst zoveel mogelijk!

In dit artikel leg ik drie manieren uit om bestaande online omzet te verhogen. Om het uiterste uit je website te halen moet je je op deze drie manieren focussen.

In de praktijk zie je dat veel ondernemers zich enkel focussen op de eerste manier en hierdoor geld laten liggen door manier twee en drie niet toe te passen.

Manier 1: Meer bezoekers

De eerste vraag die ik meestal krijg van iemand die meer rendement uit zijn website wil halen is “Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website?”. Een terechte vraag want met meer bezoekers zal je ook meer rendement uit je website halen.

Dit dienen wel extra bezoekers te zijn die in je doelgroep vallen.

Als jij bijvoorbeeld fietsen verkoopt en er komen extra mensen op je website die eigenlijk op zoek zijn naar een auto dan is het onmogelijk om een fiets aan dit publiek te verkopen (ze klikken meestal namelijk meteen weg).

Ook Karel bevestigt dit in zijn artikel “Meer omzet door meer bezoekers?”.

Manier 2: Hogere conversie

Een conversie is een actie die een bezoeker onderneemt, bijvoorbeeld:

  • Inschrijven voor je nieuwsbrief
  • Ebook downloaden
  • Offerte aanvragen
  • Enzovoorts…

Als jij 100 bezoekers per maand hebt en 10 daarvan bestellen iets bij jou dan is je conversie 10%.

Maar als jij ervoor zorgt dat er geen 10 maar 20 mensen per 100 bezoekers iets bij jou bestelt dan is de conversie 20% (een stijging van 10% omzet).

Een hogere conversie kan je bereiken door te splittesten. Ik heb ook een artikel geschreven over een handige tool voor Joomla om te splittesten.

Manier 3: Meer verkopen per bezoeker

Een techniek die in Nederland nog niet veel wordt toegepast en zeker een manier waar veel bedrijven geld laten liggen.

Deze techniek wordt offline succesvol toegepast door Mac Donalds. Als jij bijvoorbeeld een patatje besteld wordt er eerst gevraagd of jij een grote variant wilt (door dit te vragen ontvangen ze al meer omzet) en daarna gevraagd of jij er een cola bij wilt.

Als de medewerker van Mac Donalds jou deze vraag niet stelt dan lopen ze veel omzet mist.

Hoe kan je dit concept online toe passen?

Heel simpel. Door gebruik te maken van je bedanktpagina!

Wanneer ik een product bij jou bestel wat wordt mij dan aangeboden op de bedanktpagina?

Je kan hierbij gebruik maken van een duurdere versie van je product (upsell) of een product dat een toevoeging is van het al aangeschafte product (cross sell).

Op deze manier is het erg simpel om de verkopen per bezoeker te verhogen omdat de bezoeker al zijn creditcard in de hand heeft en dus in het koopproces zit.

Voorbeeld: Ik verkoop 2 producten per dag van 39,-. Dit levert mij per dag 78,- op (ervan uitgaand 100% marge) en 2184,- per maand.

Als ik dan met mijn upsell 1 verkoop van 15,- per dag heb dan levert mij dit 420,- extra op per maand.

Natuurlijk als je meer upsells en crosselling toepast zullen je rendement toenemen (zelf testen hoever je hiermee kunt gaan).

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Danny Verhoeven
Danny is een jonge online ondernemer en onder andere eigenaar van Starting Business.
26 reacties op "Zo verhoog je de online omzet…"
  • Karel Geenen zegt:
    08 Feb, 2010 om 17:01

    Interessant artikel Danny!

    Voor wat betreft je laatste puntje over upsell/crossell –> het is ook verstandig om dit al toe te passen tijdens het bestelproces, niet alleen nadat ze daadwerkelijk besteld hebben (en op de bedanktpagina zijn).

    Verder een helder artikel, dank!

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    08 Feb, 2010 om 17:04

    @Karel Klopt. Goede toevoeging.

    Je kan natuurlijk testen op welke manier het het beste werkt.

    Reageren
  • Hypotheek Deventer zegt:
    08 Feb, 2010 om 17:35

    Het meest mooie dat ik op dit gebied tot nu toe gezien heb zijn volledig geautomatiseerde, interactieve autoresponders.

    Daarmee wordt de kopende, maar ook oriënterende bezoeker constant op de hoogte gehouden. De boodschap echter varieert per bezoeker daar deze interactief is.

    Geweldig zo`n systeem

    Reageren
    • Marco zegt:
      08 Feb, 2010 om 21:58

      infusionsoft schijnt dit helemaal top te doen

    • Danny Verhoeven zegt:
      09 Feb, 2010 om 08:50

      Interessant, zal er eens naar gaan kijken!

  • Marco zegt:
    08 Feb, 2010 om 21:41

    vistaprint doet dit geweldig.

    Reageren
    • Danny Verhoeven zegt:
      09 Feb, 2010 om 08:51

      Klopt! Van alleen gratis visitekaartjes weggeven kunnen ze niet leven…

  • Dries Bultynck zegt:
    08 Feb, 2010 om 23:38

    Amazon is daar ook heel sterk in, ik trap er bijna iedere keer in

    Reageren
  • Seth zegt:
    09 Feb, 2010 om 08:37

    Goede tips,

    Zijn er ook standaard modules binnen Oscommerce die dit voor je kunnen regelen. Ken wel x-sell maar deze doet dit niet voor je tijdens de checkout. Iemand tips?

    Reageren
    • Danny Verhoeven zegt:
      09 Feb, 2010 om 08:52

      Sorry, daar kan ik je niet mee helpen. Karel misschien?

  • Jeroen zegt:
    09 Feb, 2010 om 09:21

    Als je nu ook beschrijft hoe je die hogere conversie en bezoekersaantallen krijgt zou het “artikel” een stuk interessanter worden. Ik neem aan dat de meeste mensen inmiddels wel weten dat er met meer mensen in je winkel meer kans is op meer verkoop…….?

    Reageren
    • Danny Verhoeven zegt:
      09 Feb, 2010 om 09:26

      Ik denk als je even rond kijkt op dit blog in de verschillende categorieën dat je genoeg artikelen vindt over hoe je meer bezoekers naar je website krijgt.

      En niemand kan jou vertellen hoe jij een hogere conversie krijgt want dit is afhankelijk van je bezoekers en doelgroep.

      Wel kan je worden geadviseerd over wat gebruiksvriendelijker is voor je website en hierdoor de kans op conversie toeneemt.

      Je zou bijvoorbeeld kunnen testen met verschillende headlines, product afbeeldingen en teksten.

  • Internet Tilburg zegt:
    09 Feb, 2010 om 14:55

    Bij meer bezoekers krijg je natuurlijk weer die eindeloze discussie of meer bezoekers nu echt iets opleveren. Soms zijn minder bezoekers maar kwalitatief beter toch interessanter.

    Reageren
    • Danny Verhoeven zegt:
      11 Feb, 2010 om 09:33

      Daarom heb ik er ook bij gezet “Bezoekers die in je doelgroep vallen”.

  • Roel zegt:
    09 Feb, 2010 om 15:20

    Helder. Als je conversie overigens stijgt van 10 naar 20 stijgt je omzet niet met 10% maar met 100%. Je verdubbelt immers je omzet.

    Reageren
  • Koen zegt:
    09 Feb, 2010 om 16:58

    Jammer van ‘artikelen’ als deze, die van weinig toegevoegde waarde zijn voor de bezoekers van dit blog en waarschijnlijk slechts geschreven zijn ter promotie het bedrijf van de auteur..

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      09 Feb, 2010 om 18:06

      Ik weet zeker dat Danny dit niet ter zelfpromotie heeft gedaan. Sterker nog, Danny’s diensten hebben niets met de inhoud van dit artikel te maken.

      Ik vind het een heldere samenvatting van manieren om je online omzet te verhogen.

    • Marco zegt:
      09 Feb, 2010 om 19:01

      @Koen. Als je het beter kan, zou ik zeggen, ga er voor!

      Ken Danny als iemand die regelmatig waardevolle info post.

    • Danny Verhoeven zegt:
      09 Feb, 2010 om 20:47

      Bedankt @Karel en @Marco voor jullie reacties. Ik probeer inderdaad alleen een waardevol artikel te delen vanwege mijn passie voor internet marketing.

      @Koen Ik vindt het prima wanneer jij dit niet als toegevoegde waarde ziet maar er zijn veel mensen die deze informatie wel waardevol vinden (zie reacties hierboven)

  • Luc zegt:
    12 Feb, 2010 om 11:39

    Wehkamp past ook een leuke techniek toe. Ik ben geabonneerd op de wehkamp nieuwsbrief, dus mijn gegevens zijn daar bekend.

    Vorige week was ik op zoek naar een nieuwe frituurpan. Na wat googlen kwam ik via een vergelijker uit bij Wehkamp. Omdat ik nog aan het oriënteren was, heb ik nog niks besteld.

    2 Dagen later kreeg ik een mail van wehkamp met een aanbieding van dezelfde frituutpan die ik bekeken had op de website.

    Erg slim, maar volgens mij zoeken ze wel de grens op m.b.t. privacy wetgeving. Aan de hand van mijn cookie weten ze wie ik ben en achterhalen ze mij activiteit op hun website. Ik vraag me af of dat is toegestaan….

    Reageren
  • René zegt:
    12 Feb, 2010 om 12:07

    Goede en heldere samenvatting. nu nog een webshop maken…

    Bij cross-selling natuurlijk wel even goed nadenken welke producten je onder elkaar hangt. bij sommige webshops krijg je weleens van die “mensen kochten ook:” rubrieken, waar dan artikelen in staan, die m.i. slaan als een tang op een varken.

    Reageren
    • Fitnessapparatuur zegt:
      12 Feb, 2010 om 13:54

      Het moet uiteraard wel aansluiten. En let op dat je een klant daardoor niet mis loopt. Want dan verlies je juist 100% omzet

    • Pro Websites MKB zegt:
      25 Aug, 2010 om 13:30

      Het is inderdaad heel belangrijk om upsells en crossells te gebruiken om jouw omzet te verhogen. Zorg er alleen wel voor dat ze relevant zijn aan het product of de dienst die de klant eerder bij jou heeft gekocht.

      Upsellen direct na aankoop schijnt wel goed te werken, maar soms wordt je er zelf ook gek van wanneer je na je aankoop nog 4 upsells om je oren krijgt! Wanneer je echter een goede relatie met de klant opbouwt, dan kun je ook altijd nog via email upsells of crossells sluiten.

  • Monique zegt:
    12 Feb, 2010 om 14:58

    Nou, dat voorbeeld van Vista print werkt bij ons averechts.
    Ik voelde me bedonderd door de hoge verzendkosten. Nu krijg ik veel mails van hen en ik gooi ze allemaal ongezien weer in de prullenbak.
    Uitschrijven helpt ook niet echt daar.

    Reageren
  • Mario zegt:
    13 Feb, 2010 om 17:43

    Als de koper de bedankt-pagina heeft bereikt vis je achter het net met je up- en cross sell.

    Reageren
  • hardlopen zegt:
    31 Mei, 2010 om 23:33

    Tja dat splittesten lijkt me wel wat maar hoe kun je dat in bestaande software realiseren? Twee pagina’s aanmaken van het zelfde product? Dan klopt mn voorraad ook niet meer.

    Ik denk dat een aanrader bij dit product op de cart page een goede is, noem daar maximaal 2 extra producten die bij het te kopen product past en wellicht verkoop je er een extra.

    Reageren

Reageren