Zoekwoorddichtheid een rankingsfactor voor Google?

Karel
8/9/2009
Karel
8/9/2009
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Overal kom ik artikelen tegen die gaan over zoekwoorddichtheid. ‘Hoeveel zoekwoorden mogen er in mijn webtekst staan?' ‘Mijn zoekwoorddichtheid is 9%, is dit een goed percentage?' Ook kom ik SEO-tooltjes tegen om snel en eenvoudig inzicht te krijgen in de zoekwoorddichtheid van een pagina.Zoekwoorddichtheid is het aantal keren dat je een zoekwoord opneemt in je webtekst ten opzicht van het totaal aantal woorden van een webtekst. Mijn inziens is de invloed van zoekwooorddichtheid op de ranking van Google te verwaarlozen. Ik kom tot deze conclusie omdat dat we op het web te maken hebben met verschillende soorten teksten. Van beschrijvende teksten op informatieve sites tot wervende / commerciële teksten. Hieronder volgen twee voorbeeldteksten. Een van een beschrijvende en één van een commerciële tekst. In beide teksten wordt het zoekwoord ‘digitale tv' even vaak wordt genoemd. Het gaat hierbij om verzonnen tekstjes.

Beschrijvende tekst:

Digitale tv is een vorm van televisie waarbij het televisiesignaal digitaal wordt overgezonden. Sinds begin jaren '90 is digitale tv aan een opmars bezig. Voordat de digitale tv zijn intrede deed, maakten we in Nederland uitsluitend gebruik van analoge tv. Voordelen van digitale tv zijn de mogelijkheid van een betere beeld- en geluidskwaliteit en de mogelijkheid tot compressie van het digitale tv-signaal. Hierdoor wordt het mogelijk om 6 tot 8 keer meer televisiekanalen uit te zenden in dezelfde bandbreedte. Een bijzondere vorm van digitale tv is HDTV, dit is digitale tv met een hogere resolutie.

Commerciële tekst:

Digitale tv van UPC staat garant voor een optimale beleving van digitale tv. Naast een perfect beeld en geluid biedt digitale tv van UPC u tevens de mogelijkheid om programma's op te nemen, om ze vervolgens op een ander tijdstip af te spelen. Met digitale tv van UPC haalt u de beste digitale tv in huis tegen een zeer scherpe prijs. Bestel vandaag nog digitale tv van UPC en geniet binnen enkele dagen van de ongekende mogelijkheden van digitale tv. De zoekwoorddichtheid in bovenstaande tekstjes is nagenoeg gelijk. Toch zal je ervaring als lezer waarschijnlijk zijn dat het commerciële tekstje over UPC, in tegenstelling tot het beschrijvende tekstje, een stuk onnatuurlijker leest. Dit terwijl de zoekwoorddichtheid van voor beide tekstjes hetzelfde is. Een verklaring hiervoor is dat beschrijvende teksten als het ware vragen om herhaaldelijk gebruik van een zoekwoord, dit in tegenstelling tot commerciële teksten. Wat betekent dit nou?Stel dat Google zoekwoorddichtheid als factor zou hebben in haar ranking. Dit zou betekenen dat, bij een gelijke zoekwoorddichtheid, zowel de beschrijvende als de commerciële tekst een gelijke beoordeling van Google zouden krijgen op de factor ‘zoekwoorddichtheid'. Dit strookt met de opvatting dat Google zich richt op haar gebruikers. Een gebruiker / lezer zal zich storen aan de commerciële tekst, maar niet aan de beschrijvende tekst. Het gebruik van zoekwoorddichtheid als factor is voor Google dus in feite onmogelijk.Een mogelijke vraag van je zou nu kunnen zijn; ‘dus over-geoptimaliseerde webpagina's zouden evengoed een hoge ranking kunnen krijgen bij een bepaalde zoekopdracht?'Het antwoord hierop is dan: Nee, de kans hierop is niet groot, want een groot gedeelte van Google-ranking wordt bepaald door de linkpopulariteit van je pagina (natuurlijke linkprofiel). En mensen / gebruikers zullen niet gaan linken naar een pagina die door over-optimaliseren niet meer goed leesbaar is. Alleen goede content krijgt een natuurlijke aanwas van backlinks!

Conclusie en aanbeveling

Zoekwoorddichtheid is als factor zijn in de ranking van Google te verwaarlozen. Staar je dus niet blind op het percentage zoekwoorddichtheid van je webtekst. Veel belangrijker is dat je tekst prettig leest voor je bezoekers. Dat is waar je het immers allemaal voor doet! De locaties van je zoekwoord zijn uiteraard wel belangrijk. Denk aan title-tags, meta-tags, url, site-architectuur, H-tags, interne links etc.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier