Naar
boven

Belangrijke rankingsignalen voor zoekmachineoptimalisatie: doe er je voordeel mee!

rankingfactoren blog

Vandaag heb ik het over één van de meest interessante zaken op het gebied van online marketing. Het is in ieder geval een onderwerp waar mijn collega’s en ik veel vragen over krijgen: zoekmachineoptimalisatie en de bijbehorende rankingfactoren. Een aantal weken geleden is er een onderzoek geweest van SEMrush, en dat onderzoek had interessante resultaten. Van de top 100-posities hebben ze de 600.000 zoekwoorden geanalyseerd, en die hebben ze onderverdeeld. Het gaat hier dus om een behoorlijk grote dataset! In dit artikel vertel ik je over enkele van deze rankingsignalen, zodat je daar zelf van kunt leren.

>> Wil je liever kijken en luisteren naar dit verhaal in plaats van lezen? Bekijk dan mijn video ‘Rankingsignalen voor zoekmachine optimalisatie’. Hierin vertel ik onderstaand verhaal. <<

Het is allereerst wel belangrijk om te beseffen dat, als alle websites in de top 100 of de top 3 iets doen, dat niet per se wil zeggen dat jij óók hoge posities bereikt als je hetzelfde gaat doen. Maar, door een grote dataset wordt de data steeds meer valide en kun je er steeds betere conclusies aan verbinden. Een belangrijk onderdeel dat in het onderzoek is geanalyseerd, is welke overeenkomsten er zijn tussen heel veel van die websites in de top 100 en/of top 3.

HTTPS

Uit het onderzoek van SEMrush bleek dat 65 procent procent van alle domeinen in de top 3, en dan heb ik het over de zeer hoge zoekvolumes, draaien op HTTPS. Het HTTPS-verhaal is een belangrijke. Oftewel, het veilig maken van je website met een SSL-certificaat. Hier hebben we al veelvuldig over geblogd, want wij adviseren ook altijd om dat te doen. Het is veiliger voor je klanten, en Google pusht gewoon heel erg op HTTPS en beveiligde websites. Mijn advies is dan ook, heb je je website nog niet overgezet (of over laten zetten) naar HTTPS? Doe dat dan zo snel mogelijk. Het zorgt voor meer vertrouwen, en dat kan je conversie alleen maar ten goede komen.

https voorbeeld

Lengtes van de pagina’s

Een ander belangrijk element dat naar voren kwam uit het onderzoek van SEMrush, is dat de lengte van de teksten op de pagina’s een positieve correlatie heeft met de zoekresultaten. Dat betekent dat de content voor de top 3 posities is gemiddeld 45 procent langer is dan de content van de websites lager in de ranglijst. In mijn ogen is dit een vrij belangrijk punt. Ik wil hiermee niet zeggen dat je nu direct aan de slag moet gaan met het schrijven van hele lappen tekst, maar het geeft wel aan dat een goede pagina met goede informatie echt heel belangrijk is. Je bezoeker op een gedegen manier informeren kun je meestal ook niet in één alinea. Deze pagina’s hebben dus wel degelijk meer kans om hoger te scoren. Dat past ook helemaal bij wat we bij KG altijd adviseren: zorg ervoor dat je je gebruiker altijd zo goed mogelijk informeert.

Waar is het zoekwoord?

Uit het onderzoek is eveneens gebleken dat bij 35 procent van de domeinen die hoog scoren, het zoekwoord niet in de titel staat. Het is al heel lang bekend dat het belangrijk is om het zoekwoord in de titel te plaatsen. Dit betekent dus dat Google steeds beter wordt in het herkennen van wat er nu eigenlijk op een pagina staat. Google kan dit steeds beter koppelen aan de zoekwoorden die ermee te maken hebben.  

Daarnaast is gebleken dat bij veel hoogscorende pagina’s, in een groot aantal links ook niet het zoekwoord in de ankertekst staat. Ook dat is juist iets wat heel veel geadviseerd wordt, omdat we daarmee voor Google goed aangeven waar de pagina over gaat. Er is nu dus gebleken dat slechts 8 procent van de inkomende links dat specifieke zoekwoord in de ankertekst had staan. Alle andere linkjes bevatten bijvoorbeeld de domeinnaam, of ‘klik hier’ (niet de beste link, maar het wordt nog steeds veel gebruikt). Ook dit betekent dat Google steeds beter wordt in het herkennen van de informatie op de pagina. Google heeft steeds minder de ‘harde’ signalen nodig om de relevantie te herkennen van content en gerelateerde zoekwoorden. Hieronder zie je een voorbeeld van een interne link waarvan het zoekwoord wél in de ankertekst staat.

zoekwoord in ankertekst

Bouncepercentages en aantal pagina’s per sessie

Ook kwam er in het onderzoek interessante informatie naar boven over het bouncepercentage. Het gaat dan over de user signals, de gebruikerssignalen, waar het bouncepercentage en bijvoorbeeld ook het aantal pagina’s per sessie onder valt. Google geeft al een behoorlijke tijd aan dat zij die data niet gebruiken om te bepalen of een pagina gebruiksvriendelijk is of niet. Persoonlijk durf ik er niet mijn hand voor in het vuur te steken en te beloven dat ze dat niet doen: er is namelijk geen betere lineaal dan de gebruikersvriendelijkheid van een pagina.

Het bouncepercentage kan ontzettend veel zeggen over een bepaald zoekwoord, een pagina of een website. Het aantal pagina’s per bezoek kán ontzettend veel zeggen over de content, en over hoe interessant deze is. Persoonlijk, als ik Google zou zijn, zou ik deze data wel gaan gebruiken, of manieren bedenken waarop je deze data kan gebruiken. Dat Google zegt dat ze deze data momenteel niet gebruiken zal ook met privacy te maken hebben, de data van Google Analytics mag niet zomaar ingezet worden. Ik denk echter dat ze daar intern wel een oplossing voor hebben bedacht.

Waar SEMrush achterkwam, is dat het bouncepercentage voor de top 3 websites gemiddeld ontzettend laag is. Hoe lager je gaat in de ranglijst, hoe hoger dat bouncepercentage vervolgens ook blijkt te zijn. Dit hoeft er niet op te wijzen dat Google die data gebruikt… Het zegt echter wel iets over dat Google goed is geworden in het herkennen van pagina’s die daadwerkelijk meerwaarde bieden, om die hoger in Google te plaatsen. Dus ook voor jezelf, als je gaat optimaliseren: kijk naar de bouncepercentages en kijk naar het aantal pagina’s per sessie. Verwacht je dat iemand langer door moet gaan of meerdere pagina’s moet bezoeken om bepaalde informatie te vinden, dan moet je daar ook op optimaliseren.

Waarom zeg ik dit: het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand een vraag heeft, en dat jij direct in de eerste alinea die vraag al beantwoordt. Resultaat: je bezoekers zijn geholpen, ze zijn klaar en gaan weer weg. Dan is er dus een bounce gerealiseerd, en je bezoeker is maar kort op de pagina geweest. Tóch was je pagina gebruiksvriendelijke. Het wil dus ook niet zeggen dat een bouncepercentage of het aantal pagina’s per bezoeker iets zegt over hoe gebruiksvriendelijk je pagina is.

laadtijdKortere laadtijd

Het zal misschien geen verrassing zijn, maar bij de websites met de hogere posities bleek de laadtijd van de pagina’s een stuk korter te zijn dan die van de sites verderop in de rankings. We blijven er dan ook op hameren: zorg dat je laadtijd, zeker ten opzichte van je concurrentie, niet achter gaat lopen.

Veel direct verkeer

Uit het onderzoek van SEMrush bleek dat de websites in de top 3 allemaal veel direct verkeer hebben naar hun websites. Dat kan aan verschillende zaken liggen; het kan ook zijn dat Google het directe verkeer toch meerekent in het bepalen van je positie, hoewel ze zeggen dat ze de Google Analytics data niet gebruiken. Als ik zelf Google was en ik zag dat een website veel direct verkeer kreeg, meer dan gemiddeld of meer dan een concurrent die op hetzelfde zoekwoord concurreert, dan zou dat voor mij degelijk een teken zijn dat de content op die website van goede kwaliteit is. Want waarom zouden ze anders zoveel direct verkeer ontvangen? Deze laatste is misschien wat lastiger om iets mee te doen, omdat je er moeilijker conclusies aan kunt verbinden en niet ‘zo even’ realiseert dat je meer direct verkeer krijgt, maar ik wil hem toch even noemen. Omdat over de hele dataset wel bleek dat de topposities meer direct verkeer kregen.

Wat mij betreft waren dit de belangrijkste onderdelen, ofwel rankingsignalen, die uit het onderzoek naar voren kwamen. Wat vind jij van deze bevindingen? Laat het me weten in de comments!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
5 reacties op "Belangrijke rankingsignalen voor zoekmachineoptimalisatie: doe er je voordeel mee!"
  • Lex van de Straat zegt:
    09 nov, 2017 om 11:02

    Geen vraag maar reactie. Ik kan mij gedeeltelijk er wel in vinden. Ik ben geen specialist maar wel actief blogger. Mijn blog : huis kopen zonder eigen geld ben i mee begonnen ongeveer half jaar geleden. Pagina 10 of 11 begonnen op google 700 woorden. Door inderdaad iedere keer relevante ifo te loggen bestaat hij mu uit ongeveer 15.000 woorden. Sta wel op pagina 1 en zweef tussen plek 3 en 5. Hierdoor ontvang ik dagelijks leads en komt 90% van de omzet nu uit mijn eigen website. Besparing van € 14.000 aan leads kopen. Ook als je geen text meer weet in een bestaande blog en daar gewoon andere foto’s zet wordt je ook beloond door google. Dat heb ik met al mijn blogs.

    Dus is er geen andere text, gewoon foto’s verversen en je wordt beloond.

    Dat wilde ik kwijt,

    Vr groet,
    Lex van de Straat

    Reageren
  • Youri zegt:
    09 nov, 2017 om 12:16

    Over content gesproken. Wat als je teksten op de website hebt staan die hetzelfde zijn als die van jouw concullega’s. Dan komt al snel de term Duplicate content om de hoek kijken, maar ondanks dat wij (echt waar) de eerste waren met deze content, scoren de ‘anderen’ hoger dan wij.

    Bij het herschrijven van de content zijn we nooit boven de 300 woorden gekomen in de tekst. Is dit dan per se een slecht punt? Kijkt Google naar het feit: Wel origineel, maar geen lengte. Of niet origineel, maar wel lang. Originele teksten krijgen áltijd de voorkeur, denk ik dan. Toch?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      16 nov, 2017 om 09:20

      Het gaat alleen om de gebruiker. De pagina en de tekst moet de gebruiker goed helpen, dat is alles waar Google naar kijkt. Is daar veel tekst voor nodig, prima. Kan het met 5 regels, ook prima. Als de gebruiker maar geholpen is.

  • Rene zegt:
    09 nov, 2017 om 15:43

    Uit het onderzoek is eveneens gebleken dat bij 35 procent van de domeinen die hoog scoren, het zoekwoord niet in de titel staat.<<<< Dus bij 65 procent wel. Wel opvallend dat die 35 er toch goed mee scoort. Is dat een teken dat dit dus minder belangrijk is (wordt) ?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      16 nov, 2017 om 09:19

      Dat is inderdaad een conclusie die je zou kunnen trekken!

Reageren