Naar
boven

De fysieke aanwezigheid van jouw winkel benutten voor je online onderneming!

Tips hoe jij met jouw online onderneming kunt profiteren van een fysieke winkel
Winkelcentra worden steeds minder bezocht en ieder Nederlands stads- of dorpscentrum kampt wel met leegstand. Onlangs kwam Miss Etam nog in het nieuws, deze modeverkoper met tientallen winkels in Nederland heeft het ontzettend moeilijk. En toch gaat deze blog over het nut van een fysieke winkel. Offline aanwezigheid versterkt namelijk jouw online onderneming.

Kijk maar naar trendsetter Coolblue, in 2013 namen zij een opvallende beslissing om ook fysieke winkels te openen. Niet alleen om klanten persoonlijk te woord te staan, maar ook omdat de online omzet in de buurt van de fysieke winkels flink toeneemt!

Een aantal tips hoe jij optimaal kunt profiteren van een fysieke winkel, zelfs voor als je er geen hebt.

Het draait om vertrouwen

Het is geen nieuws dat veel consumenten wel een winkelwagentje vullen, maar niet afrekenen. Daar zijn veel verschillende redenen voor, één daarvan is het gebrek aan vertrouwen. Door de vele berichten over online fraude gaan mensen op zoek naar bevestiging dat zij met een gerust hart hun geld uit kunnen geven in jouw webwinkel.

Reviews van andere klanten helpen daar uiteraard bij, net als levendige social media accounts. Maar wat helemaal de doorslag geeft: een fysieke winkel of bedrijfspand.

Extra lees tip: vijf manieren om vertrouwen te winnen in je webwinkel

Contactpagina of ‘over ons’

Op het moment dat een twijfelende klant ziet dat hij altijd in jouw winkel terecht kan, heb je al een twijfelpunt weggenomen. Stel dat er iets mis is met het product, dan kan hij altijd bij jou in de winkel terecht.

Zorg er daarom voor dat je op je contactpagina of op de ‘over ons’-pagina een fysieke en liefst bezoekbare locatie kunt vermelden. Zorg er ook voor dat je er foto’s bij toont of geef zelfs een virtuele rondleiding.

Google+ Lokaal bedrijf

Niet alleen je klanten hechten waarde aan een fysieke locatie, Google deelt hun mening. Zoek in Google maar eens op ‘notaris Utrecht’. Rechts in beeld verschijnt een kaartje van Google Maps met een overzicht van Utrechtse notarissen. Een klant kan direct de dichtstbijzijnde notaris uitzoeken.

Dat kan dus ook als je herensokken of kettingzagen verkoopt of juist vakantiehuisjes aan de Friese meren verhuurt. Zorg er dus voor dat je jouw bedrijfslocatie doorgeeft aan Google.

Een tijdelijke pop-up store

Voor veel online ondernemers is het niet mogelijk om een winkelpand te huren, je kan er dan voor kiezen om een tijdelijke pop-up store te openen. Juist in deze tijden van leegstand is dat ook financieel haalbaar. Deze kan je op verschillende manieren inzetten, zie hiervoor de infographic van checklist webwinkel.

De voordelen van een pop-up store

Stel dat je interieuraccessoires verkoopt, dan kun je de pop-up winkel gebruiken om een woonkamer in te richten aangevuld met je producten. De bezoeker kan dan meteen zien hoe jouw aanbod er in een woonomgeving uitzien. Een fietsenverkoper kan mensen testritjes laten maken en een webwinkel in keukengerei kan demonstreren hoe consumenten een braadpan het beste gebruiken.

Door een dergelijke activiteit te organiseren genereer je ook nog eens extra aandacht. De foto’s en video’s uit de pop-up winkel zet je weer online, zodat het daar verder ‘doorwerkt’.

Heb jij nog meer ideeën hoe je kunt profiteren van een fysieke winkel voor betere resultaten online? Laat dan zeker even je reactie achter.

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Auke Bullema
Als redacteur werkt Auke Bullema sinds de oprichting voor het vakblad Checklist Webwinkel. Checklist Webwinkel is een tweewekelijks magazine vol praktische artikelen voor ondernemers die een webwinkel gaan starten en webwinkeliers die willen professionaliseren.
11 reacties op "De fysieke aanwezigheid van jouw winkel benutten voor je online onderneming!"
  • Piet zegt:
    09 Jun, 2015 om 20:16

    Goed artikel, vooral de tip over de pop up stores is zeker welkom

    Reageren
  • Emmy zegt:
    10 Jun, 2015 om 09:05

    Bedankt voor je artikel. In aanvulling denk ik dat deelname aan beurzen dan ook zal bijdragen aan zichtbaarheid, vertrouwen en online omzet.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Jun, 2015 om 09:19

      Inderdaad Emmy, goede aanvulling!

  • J.W. de Coo zegt:
    10 Jun, 2015 om 09:13

    Een variant van een tijdelijke pop-up store is een jaarmarkt of braderie. Als webwinkelier zijn dit prima gelegenheden om jezelf te presenteren aan het publiek.
    Ik sta zelf 15 tot 20 keer per jaar op een braderie. Ik doe dit (uiteraard) ook om omzet te halen maar ook voor klantenbinding, jezelf laten zien, kennis te delen (2 richtingen: klant winkelier), vertrouwen te creëren (er blijkt een heel gewoon iemand achter de ‘anonieme’ webshop te zitten), visitekaartjes uit te delen etc.

    Uiteraard moet je product hier wel geschikt voor zijn en moet je het zelf ook willen. Als je twijfelt: gewoon een keer proberen op de lokale jaarmarkt in je eigen dorp of woonwijk!

    Succes!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Jun, 2015 om 09:19

      Hele goede tip John!

  • Auke Bullema zegt:
    10 Jun, 2015 om 09:37

    @Emmy, dat is zeker een goede tip. Juist op beurzen komen specifieke doelgroepen, dat is absoluut een goede aanvulling op de ‘offline aanwezigheid’. Hier kan je bijvoorbeeld je trouwste klanten (je ambassadeurs) uitnodigen, een leuk moment om aan klantenbinding te werken.

    @J.W. de Coo ook een goede tip. Dat zijn ook ideale momenten om bijvoorbeeld een nieuw product te testen en de reacties van je doelgroep te peilen.

    @Piet: graag gedaan!

    Reageren
  • Hans zegt:
    10 Jun, 2015 om 12:03

    Toeval of niet maar na 2 jaar een webwinkel te runnen in zilveren sieraden, openen we dit weekend onze fysieke winkel.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Jun, 2015 om 12:05

      Heel leuk! Succes met de opening!

  • J.W. de Coo zegt:
    10 Jun, 2015 om 12:07

    @Auke: Volgens mij is een tip nog nooit zo snel geïmplementeerd :):)

    Reageren
  • Auke Bullema zegt:
    10 Jun, 2015 om 14:16

    Dat is inderdaad een record ;-)

    @Hans, dat kan natuurlijk geen toeval zijn. Ik ben benieuwd of de fysieke winkel straks een positieve invloed heeft op de online verkopen! Succes

    Reageren
  • Inge zegt:
    11 Jun, 2015 om 10:31

    Ik heb in de maand april een pop-up store gehad in Bilzen (Belgisch Limburg). Ik heb hier veel van geleerd. Vooral de face-to-face feedback van de klanten was onbetaalbaar. Bovendien heeft de pop-up mooie extra omzet gegenereerd. Ben van plan om in november opnieuw een pop-up store te openen, maar dan in Hasselt. Als je dan toch gaat voor een pop-up store kan je er best ‘all the way’ voor gaan en meteen opteren voor een A-locatie.

    Reageren

Reageren