Naar
boven

De rol van Sociale Media in de creatie van Word of Mouth

Viral Marketing (word of mouth) is inmiddels een bewezen methode. Het is een marketingtechniek die hulp biedt om de bekendheid van een bepaald product/dienst/bedrijf te vergroten. Het lijkt op mond-tot-mondreclame, maar dan online, waardoor het sneller en goedkoper is en een groter aantal mensen bereikt kan worden.

Youtube heeft met ‘viral video’s’ eigenlijk de sociale media betrokken bij deze methode. Sociale Media heeft het makkelijker gemaakt om online informatie te verspreiden.

Het werkt als een piramide. Je stuurt informatie naar je vrienden op de sociale netwerksites (zoals Facebook, Twitter, Hyves, Linkedin), een paar vertellen het weer aan hun vrienden en ga zo door.

De invloed van sociale media op deze vorm van marketing is zeer hevig geworden. Er wordt vaak zelfs een aparte naam voor gebruik ‘viral social media’.

Mijn ervaring echter is dat Sociale Media, de netwerksites,  ook slechte invloed kunnen hebben. Ik vind het nog steeds een echte vaardigheid om hier op de juiste manier mee om te gaan. Vaak maken bedrijven op de sociale netwerksites een pagina aan, nodigen hier allerlei mensen voor uit, verspreiden informatie en laten het daarbij. Waarbij dus geen rekening gehouden wordt met de klant. Er worden talloze mensen geïnformeerd over producten/bedrijven/diensten waar ze niks mee hebben, waardoor het niet meer is dan SPAM.

Ik denk dat het belangrijk is om de Sociale Netwerksites alleen als toevoeging te gebruiken. En via deze pagina’s alleen mensen uit desbetreffende doelgroep te benaderen en informeren. Ik denk dat het heel belangrijk is dat met de sociale netwerksites je niet alleen de boodschap brengt, maar je ook goed ‘luistert’ naar de vragen en reacties.

Als je Sociale Media op juiste manier gebruikt is het een goede toevoeging aan ‘Word of Mouth’ en ook andere vormen van online marketing.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Babette Soffer
Babette is eigenaresse van Promopostings. Een bedrijf dat zich richt op internet marketing en viral marketing.
1 reactie op "De rol van Sociale Media in de creatie van Word of Mouth"
  • Jacob Ras zegt:
    09 Feb, 2010 om 22:29

    “Youtube heeft met †˜viral video†™s†™ eigenlijk de sociale media betrokken bij deze methode.”
    Youtube heeft dat niet gedaan, het is dankzij Youtube gedaan. Een viral video is immers toch niets anders dan een video die plots razend populair wordt?

    Reageren

Reageren