Naar
boven

Verbeterde Google keywordtool: exacte aantal zoekopdrachten

Paul Schoenmakers wees me vandaag op het feit dat Google Adwords de keywordtool heeft uitgebreid. Vanaf nu is het mogelijk om te zien hoeveel zoekopdrachten er exact geweest zijn op een bepaald zoekwoord.

Het heeft me altijd verbaasd waarom Google deze data niet eerder heeft vrijgegeven. Waarschijnlijk om de concurrentie niet wijzer te maken dan ze al zijn. Persoonlijk vind ik dit een goede ontwikkeling van Google. De vraag blijft natuurlijk hoe betrouwbaar deze data is”¦

Hoe de nieuwe tool werkt zie je in de onderstaande video die ik heb gemaakt:

Klik hier om naar de Google Adwords keywordtool te gaan

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
19 reacties op "Verbeterde Google keywordtool: exacte aantal zoekopdrachten"
  • Eduard Blacquière zegt:
    09 Jul, 2008 om 17:23

    Inderdaad een zeer welkome en bruikbare uitbreiding van de tool, zowel voor SEA als voor SEO, zeker ook gezien het ‘overlijden’ van de Overture (Yahoo) Keyword Assistant.

    We zullen nooit weten of de data representatief/betrouwbaar is, maar dat is niet zo belangrijk. Belangrijk is dat we nu een indicatie hebben waar we zoekwoorden op kunnen beoordelen. Zolang we dezelfde tools gebruiken om dezelfde data te meten en te vergelijken, is het waardevolle informatie.

    Ik heb er vanmiddag ook iets over geschreven:
    http://www.edwords.nl/2008/07/09/google-adwords-toont-schatting-zoekvolume/

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    09 Jul, 2008 om 17:30

    Als ik zoek met de Adwords keyword tool naar ‘internet marketing’ staat er bij de resultaten wel ‘wat is internet marketing’ en niet alleen ‘is internet marketing’ :)

    Reageren
  • Edwin zegt:
    10 Jul, 2008 om 12:42

    een testje: in de maand juni had ik de nummer 1 positie voor de combinatie photoshop shapes dit in zowel Google.be als Google.nl
    Volgens het tooltje was photoshop shapes alleen al in Google.nl goed voor 1900 zoekopdrachten in Juni.
    Volgens awstats heeft dit mij slechts 471 bezoekers opgeleverd. Ofwel heb ik een barslechte conversie ofwel zijn de cijfers, net als de balkjes , indicatief. Ik hoop op het 2de :-)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    10 Jul, 2008 om 13:23

    Mmm, proficiat met je nieuwe blog Mike. Ook al goed bezig met de zoekmachine optimalisatie ;-). Ik heb je reactie dus even aangepast.

    Je reactie slaat namelijk nergens op en is in mijn ogen alleen bedoeld om een linkje te scoren…

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    10 Jul, 2008 om 13:55

    @Edwin
    Verwar het zoekvolume niet met het daadwerkelijke aantal klikken.

    Allereerst is het natuurlijk niet zo dat alle 1900 zoekers ook klikken, omdat men vaak niet vindt wat men zoekt en daardoor weggaat of een verfijning in de zoekopdracht aanbrengt.

    Daarnaast heb je alleen op de 1e pagina al 9 andere concurrenten waarop men kan klikken. Als je dus ongeveer 25% van het totale zoekvolume naar je site toe krijgt, doe je zeer goed!

    Reageren
  • Mike Post zegt:
    10 Jul, 2008 om 13:08

    “Vanaf nu is het mogelijk om te zien hoeveel zoekopdrachten er exact geweest zijn op een bepaald zoekwoord.”

    Dit was al een tijdje, hoor.

    Neem ook eens een kijkje op mijn zoekmachine optimalisatie blog. (link is verwijderd, zie reactie hieronder. Karel)

    Met vriendelijke groet,
    Mike Post

    Reageren
  • Hans zegt:
    10 Jul, 2008 om 15:12

    Zal op 3:00 misschien http://www.is.nl betekenen? Is veel op de radio geweest.

    Reageren
  • Dave zegt:
    10 Jul, 2008 om 15:46

    Goed opletten dames en heren dat je de opties voor zoekwoorden gaat aanklikken (breed/exact/zinsdeel) er zit namelijk een heel klein verschil in :o

    Het brede zoekwoord zal 3-5x meer zijn dan een exact zoekwoord..

    Dave

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    10 Jul, 2008 om 16:10

    Bedankt, staat bij mijn favorieten. Is erg handig als ik een nieuwe jouwpagina wil aanmaken.

    M.v.g.

    Reageren
  • Wonen in Duitsland zegt:
    10 Jul, 2008 om 16:18

    “Goed opletten dames en heren dat je de opties voor zoekwoorden gaat aanklikken (breed/exact/zinsdeel) er zit namelijk een heel klein verschil in

    Is het dan niet zo dat je veel vaker inrelevant naar voren komt, en op die manier je conversie kleiner maakt ?

    Reageren
  • Edwin zegt:
    10 Jul, 2008 om 20:23

    @Dave: bedankt voor de tip: met exact is het resultaat voor “photoshop shapes” beperkt tot maar 480 zoekresultaten in juni ( Google.nl ). Alweer wat bijgeleerd…

    Reageren
  • Edwin zegt:
    10 Jul, 2008 om 20:47

    Nog een kleine aanvulling, de trafiek voor photoshop shapes ( breed ) op mijn pagina was in Juni 528 bezoekers volgens Awstats
    .. op het moment heb ik een photoshop tutorials page op 4,de exacte trafiek zou gemiddeld 8000 per maand zijn voor Google.nl..
    Ik kan besluiten dat de exacte cijfers van de Adwordstool toch ergens op slaan..

    Reageren
  • Ertje zegt:
    14 Jul, 2008 om 23:19

    Karel, ‘is internet marketing’ kan ook verwezen worden naar de internet service provider IS. Hoewel deze niet hoog in Google staat, maar het zou kunnen.

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    17 Jul, 2008 om 13:40

    @Edwin, ik snap je reacties niet zo best (je zinsopbouw is wat vaag waardoor ik er niet meer uitkom volgens mij). Na 3 keer lezen snap ik hem nog steeds niet ;).

    Maar goed, zoals Eduard al zegt, mensen klikken ook op andere resultaten. Ik zou met je no1 positie je title en description tekst maar wel een onder handen nemen, misschieb helpt enige optimalisatie hier nog in?

    Reageren
  • Joris Toonders zegt:
    19 Jul, 2008 om 13:50

    Handig, werkt prima deze aanvulling, en geeft een nog beter inzicht voordat je een traject in gaat met een klant!

    Reageren
  • website optimalisatie zegt:
    21 Jul, 2008 om 15:15

    Volgens mij kloppen de cijfers van Google ook niet altijd. Kijk maar eens naar de verschillen tussen keywordtool en de verkeerschatter. De verhouding zou m.i. redelijk gelijk moeten zijn terwijl dit veelal niet klopt. De verkeerschatter is in mijn ervaring nauwkeuriger dan de keywordtool.

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    21 Jul, 2008 om 23:46

    @website optimalisatie (met wie heb ik het genoegen?)
    Zoals ik ook al schreef in mijn reactie op je comment op m’n blog, is het juist andersom.

    De Verkeersschatter is onbetrouwbaar – dat heeft Google mij ook bevestigd – waardoor de uitbreiding van de Keyword tool juist zeer welkom is.

    Reageren
  • website optimalisatie zegt:
    22 Jul, 2008 om 11:01

    @Edurad

    Zeer interessant zeker gezien de bevestiging van Google. Mijn ervaring is echter precies andersom. Niet zozeer dat de getallen kloppen van de verkeerschatter maar van de verhouding. Vraag me niet direct om websites maar op basis van de keywordtool ben ik aan de slag gegaan voor een paar long tails waarmee met succes nr.1 posities werden bereikt. Vervolgens zat hier praktisch geen verkeer op ondanks dat volgens de keywordtool een redelijk zoekvolume voor de geoptimaliseerde woorden is. De verkeerschatter liet dan inderdaad nauwelijks verkeer zien en bleek het meer bij het rechte eind te hebben. Deze ervaring is bij meerdere zoekwoorden teruggekomen.

    Ik heb tevens het idee dat de keywordtool het ondanks de selectie Nederlands en Nederland nog altijd moeilijk heeft om dan ook werkelijk alleen uit deze bronnen te putten.
    Een laatste opmerking over de keywordtool, hij geeft verdacht weinig longtails. De tendens naar zoeken met meerdere woorden zie ik niet echt terug in de keywordtool.
    Mvg
    (jan den Hollander)

    P.S. waar zet je de discussie het liefst voort?

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    22 Jul, 2008 om 15:09

Reageren