Naar
boven

Google Voice Search en zoekmachine marketing

Donderdag 4/11 jl. introduceerde Google in Nederland een nieuwe dienst die spraak gestuurde zoekopdrachten mogelijk maakt. Vooralsnog is deze dienst alleen toegankelijk voor smartphones met Android-software en Iphones uitgerust met de Google Mobile App. Vanaf heden kan deze groep gebruikers zoekmachine Google besturen via hun stem.

Nadat de zoekopdracht is ingesproken verschijnen de resultaten razendsnel én gebaseerd op de locatie van de gebruiker. Onderstaande video geeft nadere uitleg over het gebruik van Google Voice search via Google Mobile App op een IPhone.

Google Voice search op Google Mobile App


 

Effecten op zoekmachine marketing

Misspellingen zijn verleden tijd

Veel sites profiteren van traffic via misspellingen. In veel gevallen wordt er in het optimalisatietraject rekening gehouden met eventuele spellingfouten. Tevens kan het soms behoorlijk lonend zijn om op misspellingen te adverteren. De komst van Google Voice search maakt spellingfouten onmogelijk. Bovendien worden alle verschillende accenten in Nederland herkend. 

 
Misspellingen zijn verleden tijd 

Longtail wordt nóg interessanter

De tijdsbarrière dat het toetsenbord normaliter met zich mee bracht is verleden tijd. Naar verwachting zullen mensen een ‘geschreven’ zoekopdracht anders en sneller formuleren dan een zoekopdracht via spraak. Dit zal mijn inziens resulteren in meer woorden per zoekopdracht.

Bovendien zal er sprake zijn van meer woordvariatie in totaliteit. Spraak geeft immers veel vrijheid en is bovendien natuurlijker dan het toetsenbord. 

Google wordt toegankelijker

Nederland telt 1.75 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven (laaggeletterd) waarvan bijna 15% analfabeet (bron: lezenenschrijven.nl). Door middel van spraakgestuurde zoekopdrachten wordt Google toegankelijker voor deze groep mensen. Logischerwijs kunnen de resultaten niet gelezen worden, maar een kaart, telefoonnummer of afbeelding biedt wellicht genoeg informatie. Om nog maar niet te spreken over de toegankelijkheid voor kinderen en ouderen.

Mobile search

 
Mobile search zit enorm in de lift en staat nog in de kinderschoenen. Google Voice search is weer een kleine stap naar volwassenheid. De combinatie van een exploderend aantal mobiel internetabonnementen, de razendsnelle mobiele ontwikkelingen én de crossmediale toepasbaarheid zorgt ervoor dat mobile search langzamerhand écht niet meer te negeren valt.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gerben Lievers
Gerben is als internetstrateeg werkzaam bij Reclamebureau Team Nijhuis.
14 reacties op "Google Voice Search en zoekmachine marketing"
  • Parkeren Schiphol zegt:
    09 Nov, 2010 om 14:44

    Misspellingen zijn verleden tijd. Ik ben benieuwd wat ze doen met dialecten ed. Voor mensen met een handicap zie ik het nuttig zijn maar heb zelf nog nooit gemist als funsctionaliteit.

    Reageren
    • Gerben Lievers zegt:
      09 Nov, 2010 om 14:52

      Google heeft hulp gevraagd aan mensen uit alle windstreken van Nederland om Google Voice Search ‘dialect-proof’ te maken.
      Als tukker vind ik dit best prettig ;-)!

    • Tunturi zegt:
      12 Nov, 2010 om 18:30

      Dialect proof nog wel… Ze stoppen er tijd in…

  • Dirk zegt:
    09 Nov, 2010 om 17:32

    ben benieuwd hoe het internet er over 5 jaar gaat uitzien met de enorme sprongen die ze momenteel maken.

    Reageren
  • Backlink Checker zegt:
    09 Nov, 2010 om 21:06

    @Gerben: Dialect proof, dat moet ik nog zien! ben ook een tukker, maar hier zijn er ook nog wel veel verschillen :p

    Reageren
  • Tom Broekhoven zegt:
    10 Nov, 2010 om 10:02

    Werkt dit ook voor plat Tilburgs :)?

    Reageren
    • Gerben Lievers zegt:
      10 Nov, 2010 om 10:19

      Probeer het eens ;-)! Ik ben benieuwd!

    • parkeren schiphol zegt:
      10 Nov, 2010 om 11:35

      @tom Morgen is het weer 11-11 dus leef je uit

    • Fitnessapparatuur zegt:
      11 Nov, 2010 om 21:36

      Lijkt me niet….. maar probeer het uit, wie weet wat er uit komt en hoe je jezelf kunt optimaliseren ;)

  • Fitnessapparatuur zegt:
    11 Nov, 2010 om 21:36

    Erg leuk gevonden voor mobile devices, maar spraak zoekopdrachten op de normale pc zie ik niet gebeuren. Ik denk wel als de ipads enz de pc gaan vervangen in de “normale” huishoudens dat je hier zeker rekening mee moet houden. Tot die tijd blijft bij mij mobile ver achter (95/05 ongeveer)

    Reageren
  • Korting zegt:
    12 Nov, 2010 om 16:12

    Misspellingen verleden tijd, maar met wat splaakgebrek en wat omgevingsruis denk ik dat je je zoekopdracht vaak mag herhalen.

    Reageren
  • Teun Driessen zegt:
    15 Nov, 2010 om 15:55

    Wat een ontwikkelingen rondom Google. Volgen elkaar in rap tempo op. Waar eindigt dit :)

    Reageren
  • Cursus fotografie zegt:
    15 Nov, 2010 om 20:07

    Nu nog een systeem waarmee Google alleen de data weergeeft en geen website meer, kan je via je headset zeggen dat je een grieks restaurant wilt reserveren op 12-12 voor twee personen om 18:00 in amsterdam met een minimale beoordeling van een 8. Als Google dat automatisch de beste optie geeft en meteen boekt werkt het pas tijdswinst op! :P Wie weet!

    Reageren
  • Sander zegt:
    07 Dec, 2010 om 16:26

    “De komst van Google Voice search maakt spellingfouten onmogelijk.”

    Ik vraag mij af of bovenstaande zin van Google of van de maker van dit stuk komt. Toevallig vorige week wat op de iPad en iPhone geëxperimenteerd met Google Voice en ik moet zeggen, het werkt beter dan verwacht! Maar in een aantal gevallen ook niet, zeker niet in omgevingen met relatief veel achtergrondlawaai (auto, spelende kinderen zoals bij ons thuis. Bijvoorbeeld bij een rumoerig feestje wat pizza’s bestellen ;) maar ook in goede isolatie werkt het systeem niet feilloos. Ik moet aantekenen dat ik het systeem best goed vind werken maar nogmaals, niet feilloos.

    Lijkt mij juist een hele nieuwe tak van sport: uitvinden welke woorden/zinnen niet goed worden herkend en traffic herleiden.

    Reageren

Reageren