Naar
boven

Meer uit Analytics deel 1: Instellen van doelen (met expressie uitleg)

Wat mij op valt is dat veel bedrijven/mensen gebruik maken van Analytics. Echter, wat er vaak uit gehaald wordt is veel beperkter dan wat er in Google analytics te verkijgen valt. Dit is het eerste artikel van een viertal wat er allemaal met Google analytics gemeten kan, maar ook wat er gemeten zou moeten worden.

In dit eerste artikel gaan we in op praktische zaken: het instellen van doelen. Hoewel dit op het eerste gezicht makkelijk lijkt, komt er bij ingewikkeldere websites nog wel wat bij kijken. Als we de doelen hebben ingesteld, gaan we in het volgende artikel kijken naar het meten van gedrag van bezoekers: het leukere werk dus! Maar eerst een uitleg over hoe u doelen goed moet instellen.

Op de allereerste pagina als u inlogt op Google analytics vindt u een overzicht van de accounts. Klik onder “instellingen” op bewerken. Hier ziet u een overzicht van de instellingen van uw account. Vervolgens klikt u op bewerken achter G1. U komt nu op een pagina waar u de doelen dient in te stellen. Per keuze wordt hier uitgelegd wat u dient te doen:

Actief doel
Indien uw doel actief is op de website (met andere woorden: als dit werkelijk een doel is op de website die nu live staat), dan zet u hem uiteraard op actief.

Optie voor zoekwoorden
Hier kunt u drie keuzes maken:

  1. Exacte zoekwoorden: deze keuze maakt u als de URL statisch is (met andere woorden: als de pagina die u als doel opgeeft volledig in HTML is geschreven). U geeft hier alleen het deel aan wat niet binnen het domein valt, zoals bijvoorbeeld /bedankt.html in plaats van www.voorbeeld.nl/bedankt.html.
  2. Kop zoeken: als uw website geschreven is in PHP, zullen er delen in de URL zijn die niet exact overeenkomen met het doel. Stel dat iedere ingelogde bezoeker zijn ID meekrijgt in de URL. Ik, als bezoeker zijnde, heb in dan voorbeeld ID 345. De URL die mij bedankt voor mijn aankoop ziet er dan als volgt uit: www.voorbeeld.nl/bedankt.php?page=1&ID=345. Als dit zo zou zijn, dan geef ik /bedankt.php?page=1 op als zijnde het doel (dus zonder de altijd veranderende &ID=345).
  3. Overeenkomst reguliere expressie: dit is handig wanneer de stam en/of het einde van de URL verschillend zijn. Dus stel als mensen een conversie hebben gedaan, dan heb ik in de URL altijd het woord /bedankt staan. Maar met reguliere expressies kan je veel meer. Daarom hier ook kort uitleg over reguliere expressies.

Reguliere expressies
Reguliere expressies zijn eigenlijk simpelweg tekens die je gebruiken als joker. Dit is op zich heel gemakkelijk, maar je moet wel even weten hoe je deze moet instellen. In principe kent Google Analytics de volgende expressies:

. = elk willekeurig teken. Dus als je /doel..html heb staan in je doelen, dan meet Analytics doel1.html, doel2.html, doel3.html, doelA.html, maar niet doel12.html.

* = nul of meer van de vorige items. Dit teken is vaak handig in combinatie met de punt. Indien je /doel.*.html als doel hebt opgegeven, met Analytics zowel doel1.html als doel2.html, als doel123.html als doel1afsle9832.html.

+ = één of meer van de vorige items. Dit werkt weer handig met de blokhaken (zie verderop in de lijst voor meer info over blokhaken). Stel dat je /doel[abc]+.html opgeef als doel, dan meet analytics doela.html, doelb.html en doelc.html als doel, maar niet doeld.html. Let op: dit is wel hoofdlettergevoelig!

( ) = inhoud tussen haakjes als item onthouden. Dit is dan weer handig in combinatie met blokhaken (zie verderop). Dus als je /doel[a(bc)e]+.html opgeef als doel, dan zal Analytics doela.html, doelbc.html, en doele.html meten, maar niet doelb.html en doelc.html.

[ ] = één item in deze lijst. Hier is al eerder op ingegaan.

– = een bereik in een lijst maken. Hierin kan je dus kiezen om een alfabetische reeks of nummerieke reeks aan te maken. Dus als je /doel[a-g1-3].html opgeef, zal Analytics doela.html, doelb.html tot en met doelg.html en doel1.html, doel2.html en doel3.html aanslaan als hit! Let wel, doelB.html (hoofdletter) zal hij niet meten. Hiervoor dien je binnen je blokhaken ook echt een reeks met hoofdletters aan te maken, zoals bijvoorbeeld /doel[a-gA-G1-3].html.

| = of. Dus als /doel(a|g).html. je doel is, dan meet Analytics zowel doela.html als doelg.html, maar niets daar tussen in.

= de tekens escapen. Dit wil dus zeggen als je een expressieteken wilt gebruiken als zijnde echt teken, dan dien je daar voorafgaand een te zetten. Dus in alle voorbeelden had ik de punt vóór het woord HTML eigenlijk altijd moet escapen, omdat die altijd echt een punt is en niet elk willekeurig teken (dus bijvoorbeeld /doel(a|g).html)

Waarschijnlijk zijn er nog meer expressies te gebruiken en heb ik hier niet alles 100% duidelijk of volledig beschreven. Graag zie ik jullie aanvullingen. Maar eerst ga ik nog even mijn verhaal afmaken over het instellen van doelen in Analytics, met als aflsuitende deel het maken van trechters:

Trechters
Als laatste optie in het instellen van doelen, kunt u trechters aangeven. Stel dat de ideale flow van de websitebezoeker er zo uit ziet (klik op de afbeelding om te vergroten):

Analytics trechter

Dan geef je natuurlijk de bedankpagina op als doel. Je zou er dan voor kunnen kiezen het gehele proces (vanaf welkom) op te slaan als conversiepad. Het voordeel hiervan is dat je alles zeer nauwkeurig kan meten. Echter, je kan er ook voor kiezen om mensen uit schoen Y en schoen Z (twee andere bezoekers dus) ook in te laten stromen op persoonlijke gegevens, zoals hieronder zichtbaar (klik op agbeelding om te vergroten):

Analytics trechter

Je kan dan twee dingen kiezen:

  1. Ik geef de bedankpagina op als doel, met persoonlijke gegevens en betalingsgegevens als stappen.
  2. Ik geef de bedankpagina op als doel, met persoonlijke gegevens en betalingsgegevens als stappen (makkelijk te omschrijven) en ga de andere stappen met reguliere expressies aangeven. Zo meet stap schoen..html zowel schoeny.html, als schoenx.html en schoenz.html. en meet .*schoenen.html (vergeet de punt niet) zowel dameschoenen.html als herenschoenen.html, maar ook bijvoorbeeld kinderschoenen.html. Zo is toch het hele pad te omschrijven zonder meer dan 1 doel te bezetten.

Graag zou ik weer jullie mening zien, maar vooral aanvullingen, verhelderingen en wat nog meer, omdat dit natuurlijk best moeilijke materie is. Het volgende artikel van mij zal een stuk luchtiger zijn: hoe krijg ik inzicht in het gedrag van mijn bezoekers!

Deel 2 van deze reeks van 4 is via de volgende link te bereiken: Het meten van gedrag door segmentatie.

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark van Loon
27 reacties op "Meer uit Analytics deel 1: Instellen van doelen (met expressie uitleg)"
  • Thomas M. zegt:
    09 Apr, 2008 om 17:25

    Mooi artikel!

    Alhoewel wil ik toevoegen dat dit zelfs handig kan zijn voor blogs, wat heel wat mensen vaak niet inzien.

    Als je bijvoorbeeld een tutorial schrijft, of gewoon wat posts in een directory plaatst, kun je in plaats van naar de post te linken, ze naar een pagina linken waar de post opstaat. Dat zorgt ervoor dat alleen verkeer van de directory op die pagina komt, terwijl je gewone gebruikers naar de post gaan.

    Op die pagina staat natuurlijk ook je sidebar en alle andere links (zorg wel dat je deze niet laat vermelden in je navigatie..) en ik zie hier niet echt een nadeel aan.

    Zo kun je via een trechter dan tracken hoeveel volk er na het lezen van je pagina/artikel dan ook naar je hoofdpagina gaat, en indien dit te weinig is, kun je ze aanmoedigen om dit te doen.

    Dit telt dan wel vooral voor Engelse blogs sinds er niet zoveel bekende nederlandse tutorial directories zijn.

    Reageren
  • Hypotheek zegt:
    10 Apr, 2008 om 10:40

    Dag Karel,

    Wij hebben een website waar bezoekers een detailpagina kunnen bekijken. Deze detailpagina’s hebben allemaal de volgende structuur: 1234.html of 33575.html

    Als ik dit wil meten moet ik dan gebruik mag van /[0-9].html? Begrijp ik dat goed?

    Reageren
  • Mark zegt:
    10 Apr, 2008 om 11:08

    @hypotheek,

    Ik ben dus mark, niet karel. Maar dat geeft niet.

    Je gebruikt inderdaad blokhaken om een reeks te onthouden. Je gebruikt echter een punt om een willekeurig getal uit de reeks te halen, en vervolgens een ster om deze reeks voort te zetten:
    dus je gebruikt de volgende code:
    /[0-9].*.html

    De laatste slash is om de . in .html te escapen.
    Check wel regelmatig of dit echt werkt, want ik heb hier niet veel praktijk ervaring mee.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    10 Apr, 2008 om 11:14

    Goed artikel Mark!!

    Reageren
  • Mark zegt:
    10 Apr, 2008 om 12:29

    @jaap,

    dank je! Tegenwoordig weinig tijd om de boel te checken en wel regelmatig ge-update. Dat is natuurlijk vragen om problemen! Zeker saillant detail…

    Reageren
  • Tom zegt:
    10 Apr, 2008 om 12:21

    Goed artikel! Ik gebruik zelf al reguliere expressies om de exacte zoekwoorden uit Google Adwords te halen, maar dit is zeker handig om het aantal profielen voor doelen te beperken.

    Zowieso jammer dat je maar tot 4 doelen kunt instellen per profiel, maar dit maakt het wel een stuk overzichtelijker.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    10 Apr, 2008 om 12:24

    Mark, naast Ok artikel toch even kanttekening dat op je eigen site, onder kopje usability / experimenten een dode link hebt staan. Saillant detail ;)

    Reageren
  • Hypotheek zegt:
    10 Apr, 2008 om 16:20

    @ Mark,

    Excuses. Moet nog even wennen dat niet alleen Karel blogt op deze website :P. Ik ga het zeer zeker proberen en wil je bedanken voor het artikel en de hulp.

    Ik zal de bevindingen z.n.m. posten

    Reageren
  • dave zegt:
    10 Apr, 2008 om 19:10

    @ Tom, gewoon een kopie maken van je site in GA en je kan weer 4 doelen gaan instellen :o

    Dave

    Reageren
  • Mark zegt:
    11 Apr, 2008 om 06:37

    Dave bedoelt natuurlijk dat je gewoon nog een account kan aanmaken met 4 andere doelen. Maar dat maakt het wat mij betreft niet overzichtelijker. Ik zelf maak liever gebruik van generieke expressies, maar zo heeft natuurlijk ieder zijn voorkeur.

    Reageren
  • Mark zegt:
    11 Apr, 2008 om 08:00

    @tom
    Wil je ook even laten weten of het goed werkt allemaal? Lijkt mij wel leuk om even te horen!

    Reageren
  • dave zegt:
    11 Apr, 2008 om 07:32

    Ik had het niet echt op het aanmaken van een nieuwe account maar het aanmaken van een nieuw profiel en dan “Een profiel toevoegen voor een bestaand domein” aanklikken en je bent vertrokken. Maar dit is idd een oplossing die ook zijn nadelen kent:o

    Reageren
  • Tom zegt:
    11 Apr, 2008 om 07:32

    Ik heb net even een aantal doelen opnieuw ingesteld. Nu hoef ik geen gebruik meer te maken van 8 verschillende profielen :)

    Reageren
  • Yeos zegt:
    11 Apr, 2008 om 08:54

    Mooi Artikel en zeker handig :D.

    @Thomas M.

    Bedankt voor de tip ik zal het eens uit gaan proberen met analytics.

    Reageren
  • Thomas M. zegt:
    11 Apr, 2008 om 17:00

    Hehe bedankt :)

    Heb het zelf ook nog maar onlangs gevonden, en ik moet zeggen dat het er toch wel op wijst dat het belangrijk is om ze eens duidelijk te maken om je andere artikels te lezen

    Reageren
  • Mark zegt:
    11 Apr, 2008 om 20:16

    @degene die het laatste reageerde: wat bedoel je precies met het laatste deel van je comments?

    Alvast bedankt voor je aanvulling.

    Reageren
  • Mark zegt:
    11 Apr, 2008 om 20:17

    Ik bedoelde dus @Thomas M: wat bedoel je met je laatste zin: “dat het belangrijks is om ze eens duidelijk te maken om je andere artikels te lezen?”

    Reageren
  • Thomas M. zegt:
    12 Apr, 2008 om 06:08

    Het had nog te maken met mijn eerste comment,
    mensen die van directories komen zijn meestal maar op je blog voor een kort termijn, en gaan dan weer naar de directory voor het volgende artikel.
    Dus hebben ze soms ‘wat hulp nodig’ om je andere artikels ook te lezen, of om eens naar je laatste artikels te kijken. Dit kan door bv. een link te plaatsen naar een andere post en hem de post aan te raden aanraden, of ze nog eens expliciet er op wijzen dat je je kan inschrijven voor, zoals hier, een gratis eBook.

    Reageren
  • Mark zegt:
    12 Apr, 2008 om 13:17

    mee eens Thomas M.

    Reageren
  • Corne zegt:
    30 Jun, 2008 om 10:22

    Beste Mark,

    Mijn reactie is misschien wat laat maar ik heb twee vragen met betrekking tot doelen in Analytics.

    – Welke reguliere expressie moet je toevoegen om de exacte zoekwoorden uit je Analytics resultaten te filteren van de brede zoekwoorden?
    – Welke filter moet je toepassen om in een Analytics profiel alleen de bezoekers vanuit AdWords te meten?

    Ik kijk uit naar de reactie(s)!

    Reageren
  • bino zegt:
    14 Jul, 2008 om 00:05

    Hi,

    ikzelf zit met een vraag ivm regular expressions en doelen in Google Analytics.
    Ik zou in de query URL van mijn site de waarde van een bepaalde variabele willen tracken.
    default.asp?SID=default
    default.asp?SID=test
    default.asp?SID=bino
    default.asp?SID=test&nr=1
    default.asp?SID=default&a=5
    ….
    dus de var is SID en de waarde wil ik tracken.

    Kan iemand mij hierbij helpen?

    Reageren
  • Pieter zegt:
    29 Jun, 2009 om 13:05

    Beste Mark,

    Heb jij ook enig idee hoe je een doel/trechter instelt als er gebruik wordt gemaakt van een iframe?
    Op mijn site is dat het geval namelijk; de url blijft http://www.x.nl/iframe heten maar er worden wel een aantal pagina’s in dat iframe doorlopen. Analytics herkent die pagina’s echter niet omdat de url steeds hetzelfde blijft, zelfs de bedankpagina. Hoe kan ik ervoor zorgen dat Google toch de stappen onderscheid?

    Reageren
  • Dennis zegt:
    26 Jan, 2011 om 15:04

    Sinds kort bezoek ik je website doordat ik via twitter (@yourhosting) op hoogte word gehouden door je artikelen.

    Ik heb een vraag over doelen instellen.
    Bij wordpress is dit url van de contact pagina bijvoorbeeld /wordpress/contactpagina
    Hoe stel ik de contactpagina in als doel?

    Kan google analytics overweg met een doel als een pagina eindigt zonder b.v. de index.php of contact.php?
    Dus kan ik bijvoorbeeld als doel http://www.website.nl/wordpress/contactpagina toevoegen als doel zonder dus te eindigen met .php?

    Ik kijk uit naar je reactie!

    Reageren
  • Wouter zegt:
    19 Okt, 2011 om 15:27

    @Dennis

    Het gaat erom dat je aangeeft welke pagina analytics moet zien als bestemmingspagina voor het doel. Of je daar dan een extensie achter zet maakt niet uit.

    Je geeft als doel het complete pad aan na de hoofdurl, in jouw voorbeeld /wordpress/contactpagina

    Reageren
  • Joris zegt:
    23 Nov, 2011 om 14:25

    Beste Mark,

    Ik probeer sinds kort onze nieuwe website te monitoren, maar kan geen doelen instellen. Ik krijg op de 1e pagina van Analytics 5 accounts te zien (heeft mijn voorganger waarschijnlijk aangemaakt), waarvan ik enkel bij 3 de optie bewerken heb staan (onder acties).
    Is er een alternatieve manier om doelen in te stellen, of moet ik iets wijzigen aan de account om dit mogelijk te maken?

    BVD

    Groet Joris

    Reageren
  • J.Verhouden zegt:
    15 Mei, 2013 om 16:33

    Weet iemand hoe je doel moet instellen ,bv contactform, waarbij je ook kunt zien via welk zoekwoord degene op de site is gekomen ?

    Mvrgr
    Jeroen

    Reageren
  • dominique zegt:
    25 Aug, 2016 om 15:18

    Hoi, ik heb een vraagje..

    Is dit wel mogelijk als ik 2 verschillende domeinnamen heb? de button op mijn site gaat namelijk naar een site die net iets anders is.

    dus het domein van mijn bestemming is bijvoorbeeeld: lalali.nl
    en het domein van mijn eerste stap is bijvoorbeeld: lala.nl

    vooral omdat analytics aangeeft dat je juist de domein weg moet laten en alleen /lala.lala moet invullen.. Ik heb heel veel gezocht maar kan dit nergens terug vinden! hoop dat iemand dit weet :)

    Reageren

Reageren