Meer uit Analytics deel 1: Instellen van doelen (met expressie uitleg)

Karel
9/4/2008
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
9/4/2008
Google Analytics
X
min leestijd

Wat mij op valt is dat veel bedrijven/mensen gebruik maken van Analytics. Echter, wat er vaak uit gehaald wordt is veel beperkter dan wat er in Google analytics te verkijgen valt. Dit is het eerste artikel van een viertal wat er allemaal met Google analytics gemeten kan, maar ook wat er gemeten zou moeten worden.In dit eerste artikel gaan we in op praktische zaken: het instellen van doelen. Hoewel dit op het eerste gezicht makkelijk lijkt, komt er bij ingewikkeldere websites nog wel wat bij kijken. Als we de doelen hebben ingesteld, gaan we in het volgende artikel kijken naar het meten van gedrag van bezoekers: het leukere werk dus! Maar eerst een uitleg over hoe u doelen goed moet instellen.Op de allereerste pagina als u inlogt op Google analytics vindt u een overzicht van de accounts. Klik onder “instellingen" op bewerken. Hier ziet u een overzicht van de instellingen van uw account. Vervolgens klikt u op bewerken achter G1. U komt nu op een pagina waar u de doelen dient in te stellen. Per keuze wordt hier uitgelegd wat u dient te doen:Actief doelIndien uw doel actief is op de website (met andere woorden: als dit werkelijk een doel is op de website die nu live staat), dan zet u hem uiteraard op actief.Optie voor zoekwoordenHier kunt u drie keuzes maken:

  1. Exacte zoekwoorden: deze keuze maakt u als de URL statisch is (met andere woorden: als de pagina die u als doel opgeeft volledig in HTML is geschreven). U geeft hier alleen het deel aan wat niet binnen het domein valt, zoals bijvoorbeeld /bedankt.html in plaats van www.voorbeeld.nl/bedankt.html.
  2. Kop zoeken: als uw website geschreven is in PHP, zullen er delen in de URL zijn die niet exact overeenkomen met het doel. Stel dat iedere ingelogde bezoeker zijn ID meekrijgt in de URL. Ik, als bezoeker zijnde, heb in dan voorbeeld ID 345. De URL die mij bedankt voor mijn aankoop ziet er dan als volgt uit: www.voorbeeld.nl/bedankt.php?page=1&ID=345. Als dit zo zou zijn, dan geef ik /bedankt.php?page=1 op als zijnde het doel (dus zonder de altijd veranderende &ID=345).
  3. Overeenkomst reguliere expressie: dit is handig wanneer de stam en/of het einde van de URL verschillend zijn. Dus stel als mensen een conversie hebben gedaan, dan heb ik in de URL altijd het woord /bedankt staan. Maar met reguliere expressies kan je veel meer. Daarom hier ook kort uitleg over reguliere expressies.

Reguliere expressiesReguliere expressies zijn eigenlijk simpelweg tekens die je gebruiken als joker. Dit is op zich heel gemakkelijk, maar je moet wel even weten hoe je deze moet instellen. In principe kent Google Analytics de volgende expressies:. = elk willekeurig teken. Dus als je /doel..html heb staan in je doelen, dan meet Analytics doel1.html, doel2.html, doel3.html, doelA.html, maar niet doel12.html.* = nul of meer van de vorige items. Dit teken is vaak handig in combinatie met de punt. Indien je /doel.*.html als doel hebt opgegeven, met Analytics zowel doel1.html als doel2.html, als doel123.html als doel1afsle9832.html.+ = één of meer van de vorige items. Dit werkt weer handig met de blokhaken (zie verderop in de lijst voor meer info over blokhaken). Stel dat je /doel[abc]+.html opgeef als doel, dan meet analytics doela.html, doelb.html en doelc.html als doel, maar niet doeld.html. Let op: dit is wel hoofdlettergevoelig!( ) = inhoud tussen haakjes als item onthouden. Dit is dan weer handig in combinatie met blokhaken (zie verderop). Dus als je /doel[a(bc)e]+.html opgeef als doel, dan zal Analytics doela.html, doelbc.html, en doele.html meten, maar niet doelb.html en doelc.html.[ ] = één item in deze lijst. Hier is al eerder op ingegaan.- = een bereik in een lijst maken. Hierin kan je dus kiezen om een alfabetische reeks of nummerieke reeks aan te maken. Dus als je /doel[a-g1-3].html opgeef, zal Analytics doela.html, doelb.html tot en met doelg.html en doel1.html, doel2.html en doel3.html aanslaan als hit! Let wel, doelB.html (hoofdletter) zal hij niet meten. Hiervoor dien je binnen je blokhaken ook echt een reeks met hoofdletters aan te maken, zoals bijvoorbeeld /doel[a-gA-G1-3].html.| = of. Dus als /doel(a|g).html. je doel is, dan meet Analytics zowel doela.html als doelg.html, maar niets daar tussen in. = de tekens escapen. Dit wil dus zeggen als je een expressieteken wilt gebruiken als zijnde echt teken, dan dien je daar voorafgaand een te zetten. Dus in alle voorbeelden had ik de punt vóór het woord HTML eigenlijk altijd moet escapen, omdat die altijd echt een punt is en niet elk willekeurig teken (dus bijvoorbeeld /doel(a|g).html)Waarschijnlijk zijn er nog meer expressies te gebruiken en heb ik hier niet alles 100% duidelijk of volledig beschreven. Graag zie ik jullie aanvullingen. Maar eerst ga ik nog even mijn verhaal afmaken over het instellen van doelen in Analytics, met als aflsuitende deel het maken van trechters:TrechtersAls laatste optie in het instellen van doelen, kunt u trechters aangeven. Stel dat de ideale flow van de websitebezoeker er zo uit ziet (klik op de afbeelding om te vergroten):

Analytics trechter

Dan geef je natuurlijk de bedankpagina op als doel. Je zou er dan voor kunnen kiezen het gehele proces (vanaf welkom) op te slaan als conversiepad. Het voordeel hiervan is dat je alles zeer nauwkeurig kan meten. Echter, je kan er ook voor kiezen om mensen uit schoen Y en schoen Z (twee andere bezoekers dus) ook in te laten stromen op persoonlijke gegevens, zoals hieronder zichtbaar (klik op agbeelding om te vergroten):

Analytics trechter

Je kan dan twee dingen kiezen:

  1. Ik geef de bedankpagina op als doel, met persoonlijke gegevens en betalingsgegevens als stappen.
  2. Ik geef de bedankpagina op als doel, met persoonlijke gegevens en betalingsgegevens als stappen (makkelijk te omschrijven) en ga de andere stappen met reguliere expressies aangeven. Zo meet stap schoen..html zowel schoeny.html, als schoenx.html en schoenz.html. en meet .*schoenen.html (vergeet de punt niet) zowel dameschoenen.html als herenschoenen.html, maar ook bijvoorbeeld kinderschoenen.html. Zo is toch het hele pad te omschrijven zonder meer dan 1 doel te bezetten.

Graag zou ik weer jullie mening zien, maar vooral aanvullingen, verhelderingen en wat nog meer, omdat dit natuurlijk best moeilijke materie is. Het volgende artikel van mij zal een stuk luchtiger zijn: hoe krijg ik inzicht in het gedrag van mijn bezoekers!Deel 2 van deze reeks van 4 is via de volgende link te bereiken: Het meten van gedrag door segmentatie.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier