Naar
boven

Online adverteren: bied niet te laag per klik en koppel AdWords met Analytics!

2dos en donts

Een tijdje geleden schreef ik al eens over de twee belangrijkste do’s en dont’s bij het online adverteren.

Vandaag benoem ik nog een tweetal belangrijke onderdelen: het niet te laag bieden per klik, en ervoor zorgen dat Google AdWords met Google Analytics is gekoppeld. Lees snel verder en doe er vandaag nog je voordeel mee!

Don’t: Te laag bieden per klik

Uiteindelijk wil je zo min mogelijk betalen voor je leads en conversies. Daar is ook niks mis mee. Maar wat we vaak zien is dat men dit te vlug wil, waardoor het uiteindelijk niet lukt.

Hiermee bedoelen we het volgende:

De kosten die je per klik betaalt, zijn opgebouwd uit een aantal variabelen (waaronder de kosten die je per klik instelt). Er zijn echter ook nog andere variabelen, zoals het doorklikpercentage en de kwaliteit van de campagne.

Uiteindelijk gaat het de advertentieplatformen om het verdienen van zoveel mogelijk geld. Dit hoeft niet degene te zijn die het hoogste biedt!

Voorbeeld: stel dat jij €1,- per klik biedt, en je advertentie heeft een doorklikpercentage van 1 procent. Dat betekent dat men, per honderd keer dat jouw advertentie wordt vertoond, €1,- verdient.

Jouw concurrent biedt slechts €0,75 per klik, maar zijn advertentie heeft een doorklikpercentage van 3 procent. Per honderd keer dat zijn advertentie wordt vertoond, verdienen de advertentieplatformen €2,25!

In dit geval zal de advertentie van de concurrent hoger staan, omdat men daar immers meer aan kan verdienen. Kortom, de concurrent betaalt minder per klik én ontvangt ook nog eens meer klikken, omdat ‘ie hoger staat.

Alles draait in dit geval dus om het creëren van een advertentie waar men zoveel mogelijk op doorklikt, en waar men ook datgene vindt wat men verwacht. Maar daarvoor moet je campagne en advertentie wel historie opbouwen.

Do: Zo snel mogelijk data verzamelen

De truc is dus om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk historie opbouwt én aantrekkelijke campagnes ontwikkelt. Dit doe je door te testen en optimaliseren.

Maar hoe zorg je er als nieuwkomer voor dat je snel kunt testen om tot die optimale campagne te komen? Hiervoor heb je data nodig. Zorg voor een goede bieding, relevante advertenties en een goede landingspagina. Op die manier komen je advertenties hoger te staan en krijg je meer kliks. Dit zorgt ervoor dat je sneller kunt testen om zo de kwaliteit, waaronder het doorklikpercentage, omhoog te schroeven.

Overigens natuurlijk wel belangrijk om uiteindelijk te sturen op conversies, en niet zozeer op het aantal kliks.

Don’t: AdWords en Analytics niet gekoppeld

Wanneer je aan de slag gaat met het optimaliseren van je AdWordscampagnes, wil je uiteraard gebruikmaken van zoveel mogelijk data. Pas dan kun je namelijk ook gefundeerde beslissingen nemen, om uiteindelijk winstgevende campagnes te creëren.

Als het goed is maak je al gebruik van een goed webstatistiekenprogramma, zoals Google Analytics. Wanneer je deze koppelt aan je AdWordsaccount krijg je ineens veel meer informatie. Maar bij een groot deel van de AdWordscampagnes die wij overnemen zien we dat dit helemaal niet is gebeurd! Een gemiste kans.

Do: Koppelen!

Zorg er dus voor dat je AdWords en Analytics koppelt! Hoe je dit moet doen kun je hier bij Google lezen. Dit levert je uiteindelijk de volgende voordelen op:

  • Google Analytics-doelen en -transacties als conversies importeren in AdWords;
  • Gegevens van de sitebetrokkenheid van Google Analytics bekijken in AdWords;
  • Remarketinglijsten maken in Analytics en deze gebruiken in AdWords om specifieke doelgroepen te targeten;
  • Automatisch de klik- en kostengegevens van AdWords bekijken naast de gegevens van de sitebetrokkenheid van Analytics.

Kortom, je krijgt veel meer inzicht in het gedrag van je AdWordsverkeer. Dit kun je gebruiken om je campagnes te optimaliseren.

 

Succes!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
1 reactie op "Online adverteren: bied niet te laag per klik en koppel AdWords met Analytics!"
  • VO zegt:
    13 mrt, 2017 om 09:58

    Goed artikel, handig om eens te lezen hoe dat nou precies in zijn werk gaat met online adverteren!

    Reageren

Reageren