Naar
boven

Redenen voor bedrijven om aan Social Media te doen

Middels Social Media kun je als bedrijf erachter komen waar je doelgroep/klanten zich bevinden. Zitten ze vooral op Twitter of juist meer op Facebook en in Nederland kan het zelfs toch ook nog Hyves betreffen. Het is overigens ook altijd goed een eigen blog te starten. Tevens kunnen je klanten middels Social Media echt mee praten over je bedrijf. Je kunt erachter komen wat de wensen zijn en nog veel meer. Je kunt hier ook goed bekijken wie je concurrenten zijn.

Uiteraard kun je met social media ook veel meer bekendheid geven aan je bedrijf of nieuwe producten en merken. Hierbij is het heel belangrijk dat je zoveel mogelijk volgers hebt op twitter, vrienden/fans op facebook en groepsleden op hyves. Hoe groter je netwerk, hoe meer mensen over je product mee kunnen praten. De mensen uit je netwerk hebben ook weer een netwerk en zo verspreid je nieuws/nieuwe product/merk zich steeds meer. Let wel op, zorg dat je netwerk wel mensen zijn uit je doelgroep, niet zo maar ‘Piet van de hoek’.

Laat de mensen uit je netwerk uit de Social Media ook met je mee praten. Plaats een blog  of stel een vraag. Op die manier kun je heel veel belangrijke informatie over de wensen en meningen van je klanten verzamelen.

Met Social Media krijgt je bedrijf ook meer een image. Mensen hebben een beter plaatje bij het bedrijf en krijgen er echt een gevoel bij. Hoe meer je mensen betrekt door het plaatsen van een blog of het stellen van een vraag, hoe persoonlijker het wordt. Het is wel ook erg belangrijk dat als er vragen aan u worden gesteld, u deze serieus neemt en beantwoordt.

Voordat je als bedrijf begint aan Social Media bedenk dan goed dat er enorm veel tijd in gaat zitten om het optimaal te kunnen benutten. Je moet dagelijks (liefst zelfs meerdere malen per dag) tijd investeren in je Social Media. Het bedenken van een blog, het plaatsen van interessante tweets, het beantwoorden van vragen en zo meer. Tevens moet je goed weten waar je mee bezig bent. Je moet verstand hebben van Social Media. Heb je deze tijd en expertise niet, huur er iemand voor in of doe het anders niet. Het kan dan namelijk ook tegen je gaan werken.

Succes.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Babette Soffer
Babette is eigenaresse van Promopostings. Een bedrijf dat zich richt op internet marketing en viral marketing.
2 reacties op "Redenen voor bedrijven om aan Social Media te doen"
  • Atlan Eindhoven zegt:
    09 Jan, 2011 om 19:24

    Inderdaad, veel mensen willen wel een blog, maar vergissen zich vaak in de tijd die ze moeten steken in het bijhouden van content. Geef dit dan ook duidelijk aan bij nieuwe en/of bestaande klanten.

    Reageren
  • Masja zegt:
    12 Jan, 2011 om 12:02

    Hallo Babette,

    Ik wou eens iets kwijt over het gebruik van video’s via sociale media en dan met name YouTube: We zien steeds vaker dat video’s worden gemaakt voor de vindbaarheid, terwijl ze inhoudelijk vaak nietszeggend zijn en de beeld- en geluidstechniek slecht. Omdat de scores in zoekmachines gebaseerd zijn op de tekst rondom de video†™s en de aantallen video†™s, is de trend bij marketingbedrijven om weinig aandacht te besteden aan beeld- en geluidsinhoud. De vindbaarheid en de zoekscores staan voorop. Als videoproductiebedrijf (www.bmtv.nl) betreuren wij deze ontwikkeling.
    Want voor hetzelfde geld en met dezelfde inspanningen kun je een video maken, die niet alleen visueel, maar ook inhoudelijk aantrekkelijk en informatief is.

    En ik heb een vraag: als wij een blog willen maken over hoe je inhoudelijk goede video’s maakt ( met natuurlijk ook de bedoeling om meer verwijzingen naar onze site te krijgen), is het dan verstandig om deze een eigen domeinnaam te geven, of om het via een weblogsite zoals blogger te doen?

    Reageren

Reageren