Naar
boven

Review: Next2News

Naar aanleiding van een blogbericht over kleine adverteerders die toe worden gelaten op grote nieuwssites heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben wat verder in Next2News gedoken.

Het concept

Voor wie het gemist heeft, nog even een korte uitleg over het concept. Grote nieuwssites hebben massa, bezoekers, de wereld aan content. Nu wordt daarbij vaak gebruik gemaakt van vaste adverteerders die zichtbaar zijn binnen een categorie en van Google AdSense advertenties. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de AdSense uitingen doorgaans een rampzalig lage CTR hebben. Een dergelijk concept, om deze ruimtes op te vullen, heeft dus ongetwijfeld potentie. Om te kijken hoe het concept nu daadwerkelijk in elkaar zit, ben ik voor jou wat dieper in de materie gedoken.

De Website

De website is duidelijk, deze laat precies zien hoe de service werkt. Op dit moment zijn de Telegraaf, de Volkskrant, Trouw, NRC, Managementsite en Hyped.nl partners in dit concept. Een redelijk voorzichtige test dus.

Hoe werkt het?

Voor een vast bedrag per advertentie kan een advertentie bij een artikel worden geplaatst. Het bedrag kan overigens sterk varieren afhankelijk van hoe actueel en hoe veel bezocht een onderwerp is. Een passend artikel kan vanuit een database worden geselecteerd. De adverteerder kan een eigen advertentie (in gif, jpg of png formaat) opgeven en de URL van de website. Daarna is het een kwestie van betalen met iDeal en de advertentie is vrijwel gelijk zichtbaar. Het meest gebruikte formaat op dit moment is de Large Rectangle van 336×280 pixels. Er kan gekozen worden voor het plaatsen van een advertentie voor een week, een maand of een jaar. Niet alle keuzes zijn bij alle media mogelijk.

Advertentie opmaken

Het opmaken van een advertentie zul je echte zelf moeten doen, tenzij je toevallig een keuze kunt maken uit de slechts 6 beschikbare sjablonen. Ook het schalen van afbeeldingen is niet echt een succes overigens.

Bestelproces

Een leuk item is het bestelproces. Registreren vergt alleen het invullen van een e-mail adres. Daarna doorloop je heel eenvoudig een aantal stappen en voor je het weet ben je bij stap 4: bevestigen en betalen. Wel een kritische noot is dat je de bestemmings URL in een stap in voert die niet in het proces staat. Een klein puntje voor verbetering dus.

Er kleeft nog een nadeel aan het bestelproces, tijdens het typen van dit artikel kwam ik daar achter. Wanneer je te lang niets doet (stel: je gaat even op je gemakje een bak koffie halen), komt er opeens een melding in beeld: uw reservering verloopt over x seconden. Het telt af vanaf één minuut – je moet op een knop ‘reservering verlengen’ klikken. De advertentie ben je echter niet helemaal kwijt, maar zekerheid van een reservering is er niet meer. Je kunt daarna alsnog het proces afmaken.

Een laatste nadeel is dat je alle gegevens van je bedrijf in moet vullen bij ‘Bevestigen en betalen’. Deze beschrijving is dus niet passend op wat je in de laatste stap moet doen.

Voordelen en nadelen Next2News.com

Een nieuw concept, daarom mijn visie op de voor- en nadelen van dit concept en mijn verwachting voor de toekomst.

Voordelen:

  • Gericht adverteren (alleen bij passende artikelen)
  • Je weet waar je aan toe bent (vast bedrag)
  • Grote partners met een groot bereik
  • Dynamisch pricing: hoe ouder het artikel, hoe goedkoper

Nadelen:

  • Onzeker resultaat, je weet niet hoevaak het artikel wordt bekeken.
  • Relatief veel werk.
  • Blijvend veel werk, nieuws is erg dynamisch.
  • Advertentie worden onder een artikel geplaatst.

Mijn mening

Als internet marketeer in hart en nieren heb ik mijn ernstige twijfels bij dit concept. De basis, het concept op zich, daar heb ik alle vertrouwen in. Alleen zal dit concept uit moeten worden gebreid met meer partners. Het oogt ook nog niet heel goedkoop voor zo’n onzeker effect. Vergeet niet dat wat vandaag nieuws is, morgen tot de categorie oud papier behoort!

Het businessmodel, daar moet denk ik nog wel wat aan worden gesleuteld. Er kleven nogal wat nadelen aan die weerlegd moeten worden. Ook zal er gezocht moeten worden naar een model waarbij de ‘koper’ van een advertentiepositie constant wordt gekieteld om weer nieuwe ads te plaatsen. Misschien door af en toe een ‘suggestie’ te versturen? De basis is aardig, maar nog lang niet perfect. Wanneer er niets veranderd gaat dit concept het niet maken, wanneer er hard aan gesleuteld blijft worden is het in potentie erg groot!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

15 reacties op "Review: Next2News"
  • Internet Tilburg zegt:
    09 Mrt, 2010 om 14:18

    Ik heb het getest. Of beter gezegt, ik ga het testen. Ik heb net een advertentie gemaakt welke ter beoordeling nu staat. Middels de sjablonen kun je zeer makkelijk en snel een banner maken. Hoeveel bezoekers een oud artikel trekt heb ik ook geen idee van. We wachten even af.

    Reageren
  • Bart zegt:
    09 Mrt, 2010 om 14:23

    Wieger,

    Is er ook iets van een screeningbeleid? Ik kan me voorstellen dat concurrenten van bedrijven/producten/merken die in een nieuwsitem worden genoemd, maar al te graag onder een (negatief) item van de concurrent willen staan! Ik zou het in ieder geval proberen… ;)

    Reageren
    • Wieger Waardenburg zegt:
      09 Mrt, 2010 om 14:27

      @Bart:
      Een screeningbeleid heb ik niet echt kunnen ontdekken.
      Wel staan er een aantal zaken in de algemene voorwaarden die het bedrijf een beetje indekken. Proberen kan dus altijd, het enige risico is dat je banner – zonder vergoeding van gemaakte kosten – zal worden verwijderd.

    • Stefaan Galle zegt:
      09 Mrt, 2010 om 16:14

      Alle geplaatste advertenties worden door next2news gecontroleerd. Het is niet verboden om bij een artikel over een concurrent te adverteren, maar let wel op met de tekst die je plaatst.
      Indien jouw advertentie niet door de screening geraakt, wordt u in principe niets aangerekend, dan wel gecontacteerd met de vraag deze aan te passen.

  • Bjorn van der Neut zegt:
    09 Mrt, 2010 om 14:59

    Wat ik me ook afvraag is of het is wie het eerst komt wie het eerst maalt?

    Of wordt je advertentie random getoond op het artikel afhankelijk van hoeveel mensen er voor een artikel hebben betaald?

    Of worden alles advertenties onder elkaar getoond, lijkt mij niet maar goed.

    Ben benieuwd naar de echte ervaringen en de CTR!

    Reageren
    • Wieger Waardenburg zegt:
      09 Mrt, 2010 om 15:27

      Het gaat om een ‘exclusieve’ claim voor de positie. Dus geen roulatiesysteem. Dat valt ook af te leiden uit het feit dat je op een gegeven moment de melding ‘uw reservering vervalt in….’ te zien krijgt.

    • Stefaan Galle zegt:
      09 Mrt, 2010 om 15:53

      @ Bjorn

      Het is inderdaad zo dat wie als eerste de advertentie plaatst, exclusief die plaats afkoopt als het ware. Er komt slechts één advertentie bij ieder artikel en dat blijft er ook staan voor de zelf bepaalde duur, dus geen sprake van rotatie.

  • Sander Koppelaar zegt:
    09 Mrt, 2010 om 15:23

    Beste Wieger,

    Bedankt voor je review. Misschien is het interessant als ik op je nadelen inga:

    1) Het resultaat is inderdaad onzeker, maar de prijsstelling is erop gebaseerd dat je bij meerdere plaatsingen gemiddeld goed uitkomt. Verder neemt de prijs af naarmate een bericht ouder wordt. Het is overigens alsnog het slimst om bij een nieuw bericht te adverteren aangezien daar nog het meeste verkeer op komt.

    2&3) Het is inderdaad een handmatige handeling. De suggestie-mails waar je het over hebt lanceren we binnenkort. Je kunt dan zoekwoorden instellen waarvoor je op de hoogte gehouden wordt per email en in een later stadium zelfs met RSS.

    4) Het blijkt dat de positie die Next2news heeft, degene is met de hoogste Click-Through-Rate. “Above the fold” is interessant als je een schreeuwerige irrelevante banner hebt, maar daar is Next2news niet voor. Met Next2news geplaatste advertenties spelen in op de inhoud van het bericht en dan wil je dáár staan waar de aandacht van de lezers is nadat deze het bericht heeft gelezen: en dat is onder of naast de tekst.

    Verder zullen er inderdaad meer uitgevers bij Next2news worden aangesloten. We zijn met veel partijen in gesprek en ontvangen de laatste dagen erg veel aanvragen.

    Tenslotte ontwikkelen we Next2news continu verder. We luisteren hierbij goed naar de adverteerders, uitgevers en anderen met goede ideeën. Reviews zoals deze waarderen we enorm, dus nogmaals dank.

    Groeten,

    Sander Koppelaar (Directeur Next2news)

    Reageren
  • Sander Koppelaar zegt:
    09 Mrt, 2010 om 15:30

    En om nog even op de andere opmerkingen in te gaan.

    @Internet-Tilburg: Ik raad je aan om bij een recent nieuwsbericht te gaan staan. Daar zien we tot nu toe het beste resultaat.

    @Bart: Ja, er is een screening beleid. Elke geplaatste advertentie wordt direct door Next2news gecontroleerd. Bij een concurrent staan mag, maar let wel op de tekst die je gebruikt.

    @Bjorn: Het is inderdaad “wie het eerst komt, wie het eerst maalt”. Als jouw advertentie er staat, komt er op die plek geen enkele andere advertentie te staan gedurende de looptijd van jouw plaatsing. Als hij niet door onze screening vooraf komt, betaal je ook niet voor de plaatsing. In principe zullen we je dan bellen en vragen om een alternatieve banner aan te leveren.

    Reageren
  • Sven zegt:
    09 Mrt, 2010 om 18:03

    @Sander

    Als ik de website bekijk onder Firefox 3.5.8 in Windows 7 stoor ik me aan de belangrijkste button van de website.

    De button staat niet juist gepositioneerd onder de tekst; Zoek nu een relevant nieuwsbericht . Misschien dat je hier wat aan kan doen.

    Reageren
  • Sander Koppelaar zegt:
    10 Mrt, 2010 om 12:46

    @Sven Bedankt voor de reactie! Klopt en ziet er inderdaad erg raar uit. Er komt een iets ‘getweakte’ homepage aan, waar dit in wordt meegenomen.

    Reageren
  • Hypotheek Deventer zegt:
    18 Mrt, 2010 om 12:02

    Even van een hele andere kant bekeken.

    € 6,- per jaar voor een link op een PR7 site is niet zo verkeert. Alhoewel het nogal lijkt te wisselen of het nofollow is (er draait bij mij standaard een programmaatje dat dit controleert) of follow. Sommige advertenties worden bij mij weergegeven als follow.

    Ook voor indexatie is het wellicht handig. Een davertentie voor een nieuw onderwerp met de juiste landingpage kan op die manier voordelen hebben.

    ?

    Reageren
    • hypotheekrente zegt:
      24 Mrt, 2010 om 09:23

      Als de links ‘follow’ zijn, dan lijkt het me een goede investering.

  • Goliath Games zegt:
    28 Okt, 2010 om 15:28

    Ik ben zeer tevreden over dit systeem!

    De snelheid van werken wordt alleen maar sneller naar mate je er vaker mee werkt aangezien je eerder gebruiktje banners opgeslagen worden!

    De prijsstelling is perfect!

    Reageren

Reageren