Naar
boven

Wat bepaalt het succes van contentmarketing?

Er zijn verschillende manieren voor een marketeer om te bepalen of zijn wijze van contentmarketing bedrijven succes heeft. Uit een onderzoek van eMarketer blijkt dat bijna negen op de tien marketeers dit meten aan de hand van de sociale betrokkenheid van fans, gebruikers en klanten.

Merken gaan aan de slag met deze vorm van marketing, zowel om de betrokkenheid van hun klanten te vergroten als om de onverschilligheid van het publiek en de lastige digitale marketingwereld te doorbreken. Door de toenemende populariteit van deze marketingsvorm gedragen sommige merken zich als heuse mediabedrijven: ze produceren video’s, schrijven blogposts en gastartikelen, maken slideshows en delen infographics.


Merken hebben moeite met verschuiven perspectief

Volgens eMarketer hebben veel merken moeite met het verschuiven van het perspectief. Effectieve contentmarketing draait namelijk niet meer om de oude, vertrouwde zelfpromotie. Sterker nog, het gebrek aan openlijke promotie draagt alleen maar bij het aantrekken van een publiek dat de content consumeert, deelt, becommentarieert of zelfs creëert.

Volgens het rapport van eMarketer zijn er diverse manieren waarop merken goede marketing omtrent hun content kunnen bedrijven. Zo moeten ze waarde creëren, een verhaal vertellen, het juiste kanaal kiezen en traffic genereren. Maar misschien wel het allerbelangrijkste is dat marketeers zich in de schoenen van de consumenten moeten proberen te begeven.

Denk als de consument

Volgens Emily Schildt, directeur Digitale Communicatie bij yoghurtfabrikant Chobani, moet je denken zoals de consument. “Zou ik dit pinnen op Pinterest? Zou ik dit liken op Twitter?” Maar het creëren van zulke content alleen is niet voldoende. Je wilt natuurlijk ook het succes van die content meten. Dat is niet altijd even gemakkelijk, vaak is het zo dat de gecreëerde content gehost wordt of een succes is op externe sites. De impact van diens inzet is voor de marketeer daardoor soms moeilijk te meten.

Delen gelijk aan mate betrokkenheid

Sommige merken stellen het delen van content gelijk aan de mate van betrokkenheid: als het publiek genoeg om de content geeft en het het delen waard vindt, dan houden zij zich bezig met het merk. Bijna 89% van de ondervraagde marketeers uit Amerika haalde social media-betrokkenheid en verwijzingen aan als een gegeven dat ze gebruikte om hun online contentmarketing-inspanningen te meten. Voor andere marketeers kan content-betrokkenheid enkel plaatsvinden als mensen die content ook echt tot zich nemen (lees: downloaden of bekijken).

Sentiment

Aangezien het succes van contentmarketing sterk afhangt van de reacties in de sociale sfeer, oftewel op sociale media, is het meten van het sentiment een belangrijke indicator. Sommige bedrijven hebben ontdekt dat deze sentiment-statistieken, of de reacties nou positief of negatief zijn, effectief zijn voor het kunnen begrijpen van hoe goed hun contentmarketing nou werkt.

Ik ben benieuwd hoe jij de mate van succes met je contentmarketing berekent, laat een reactie achter!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dirkjan Vis
Eigenaar van internetbureau Zietuwel.nl en internetuitgeverij Eurolutions.
7 reacties op "Wat bepaalt het succes van contentmarketing?"
  • Tijmen zegt:
    09 Nov, 2012 om 12:40

    Goed artikel Dirkjan,

    Ik meet de sociale betrokkenheid door middel van het social media dashboard in Analytics. We maken doelstellingen voor het verkeer vanaf de gekozen kanalen die relevant zijn voor een bedrijf en doelgroep. Het is interessant om te zien dat de doelgroep die via Social Media binnenkomt bijna altijd langer op website blijft, meer pagina’s bekijkt, een lager bounce-precentage heeft en ook een hoger gemiddeld conversie percentage heeft. De Klout score is ook een goede graadmeter en ik raad bedrijven aan om een profiel aan te maken. Op de marketing.grader.com site van Hubspot kunnen bedrijven statistieken zien over hun website. In welke mate de website aan de principes van inbound marketing voldoet. Inbound marketing is voornamelijk gebaseerd op content marketing en is daarom een goede graadmeter.

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    10 Nov, 2012 om 12:52

    Ik vind het moeilijk om te meten. Het 58 tips project hier op deze blog werd en wordt veel gedeeld. Maar het is niet gezegd dat die mensen ook daadwerkelijk klant worden.

    Reageren
  • Christian zegt:
    12 Nov, 2012 om 09:31

    Leuk artikel Dirkjan, het onderzoek was ik inderdaad ook al vaker tegengekomen en geeft goede inzichten.

    Ik merk zelf dat veel mkb bedrijven content marketing graag willen meten in termen als meer leads of omzet. Terwijl het juist ook gaat om de mate van exposure en views in mijn optiek.

    Hoe bereken jij zelf eigenlijk hoe succesvol een content marketing campagne is geweest?

    Reageren
  • Dirkjan zegt:
    12 Nov, 2012 om 17:22

    @Christian Dankjewel. Contentmarketing in de vorm van leads, geloof ik niet zo in. Je moet eerst een goed gevoel creëren voor je met deze vorm van marketing (of eigenlijk branding) verkopen kunt. Voor de onderkant van het MKB is het m.i. alleen interessant als je echt wat te vertellen hebt, en je nek durft uit te steken.

    Als wij (Zietuwel) al meten doen we dat vaak via sites als Topsy, Google Analytics, soms in views. Nooit in omzet.

    Maar eigenlijk is het bij ons weinig concreet meten, en vooral voelen of puur op de man af bij de doelgroep navragen. Als ik mensen tegenkom die volgens mij een bepaald artikel, bedrijf, product of trend gezien moeten hebben, vraag ik dat letterlijk.

    Reageren
  • Dirkjan zegt:
    12 Nov, 2012 om 17:30

    @Daan dat project is eigenlijk precies wat ik bedoel. Het is erg leuk en veel mensen lezen het volgens mij aandachtig/met plezier.

    Maar hoe meet je nu of dat project uiteindelijk zichzelf terugverdient? Voor deze site maakt het waarschijnlijk niet direct uit maar voor een commerciële retailer is het lastig uit te leggen dat je dat soort dingen soms moet doen puur omdat het kan. Omdat mensen het waarderen.

    Ik denk overigens dat je die specifieke betrokkenheid/waardering zeker kunt meten, als die een paar keer terugkomt. Eenmalige contentmarketing is namelijk per definitie lastig te meten.

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    18 Nov, 2012 om 13:53

    Ik wil toch nog even inhaken op @christian en daarna de reactie van @dirkjan over “content marketing in de vorm van leads/omzet geloof ik niet in”.

    Ik geloof daar wel in namelijk, alleen worden er in de meeste gevallen teveel credits gegeven aan het kanaal waarvan de webmaster denkt dat de conversie vandaan komt.

    Een voorbeeld; Door de uitstekende SEO resultaten hebben we x percentage conversie behaalt (zo word er geconcludeerd) maar moeten alle credits wel gaan naar SEO?

    Doordat je bijvoorbeeld bent begonnen met het creëren van content die veel goede links hebben aangetrokken of veel shares hebben gekregen op twitter.

    Content is daarmee de basis van de behaalde resultaten in Google en is dus zeker de oorzaak van een deel van de conversie.

    Reageren
    • Christian zegt:
      19 Nov, 2012 om 08:40

      Bedankt Danny voor de onderbouwing, ik ben het daarmee eens :). Content kan prima de basis zijn voor je doelen/doelstellingen.

      Ik denk daarbij dat elk mkb bedrijf iets te vertellen heeft, dus een verhaal of eigen inzichten die het verschil kunnen maken binnen de markt.

Reageren