Welke statistieken worden gemeten?

Karel
9/5/2012
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
9/5/2012
Google Analytics
X
min leestijd

Als website eigenaar heb je (in potentie) toegang tot een schat aan statistieken. En met al die cijfers over klanten, bezoekersverkeer, leads, landingpagina's, omzetten en conversie kun je sleutelen aan een nóg betere website of webwinkel. Weten is meten. Maar wat wordt er zoal gemeten?Baynote (pdf) vroeg zo'n honderdvijftig winkeliers onder andere om hun favoriete merchandise- en navigatie-tactieken voor klantenbehoud aan te geven, waarbij ‘5' staat voor de meest belangrijke strategie-tactiek en ‘1' voor de minst belangrijke. Uiteindelijk bleek dat het evalueren van analytische gegevens bij 93% van de retailers in de top 2 stond (‘meest belangrijk', ‘ietwat belangrijk'). Twee op de drie bestempelden deze tactiek zelfs als de meest belangrijke tactiek.

(Klik voor groter, leesbaar formaat.)Statistieken zijn in deze tijd, waarin de concurrentie soms moordend is en er tal van sociale toepassingen en manieren zijn om de klant erbij te betrekken (of juist af te leiden), erg belangrijk om in de race te blijven. Iedere ondernemer kan dan wel een unieke strategie hebben om hun succes met statistieken te analyseren, maar belangrijker is om te weten hoe succesvol bedrijven zijn met het integreren van deze bevindingen in hun marketingstrategieën.

Conversie

Als we kijken naar de conversieratio's zien we dat zes op de tien ondervraagden een conversieratio heeft tussen de 0 en 2,9 procent. Eén op de zes haalt een conversie van 5 tot 7,9 procent. Tien procent van de ondervraagden ziet via het mobiele web een hogere conversie-score dan via de normale website. Bij de tablets is dit percentage zelfs 22 procent.

(Klik voor groter, leesbaar formaat.)

Social media

De impact van ‘social' moet uiteraard ook niet vergeten worden. Maar in hoeverre wordt het succes in social media-gebruik gemeten en wat zijn daarin de belangrijkste meetpunten? Winkeliers zijn de betrokkenheid van fans en de hoeveelheid fans meer aan het meten dan een jaar geleden en dat zal alleen maar meer worden nu vandaag uit onderzoek van IBM wederom bleek dat social shoppers, commercieel interessante shoppers blijken te zijn. Vooral het meten van Facebook-likes (90 procent tegenover 78 procent vorig jaar) en Twitter-followers (66% vs. 61%) is populair.

(Klik voor groter, leesbaar formaat.)

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier