Naar
boven

What’s new: de advertising nieuwtjes van deze zomer

whats new juli en augustus header

Ook dit keer hebben we weer alle advertising updates voor jou, zodat je niets meer hoeft te missen van de laatste ontwikkelingen. Wat werd er aangekondigd of geïntroduceerd in juli en begin augustus? 

Expanded Text ads

Het grootste nieuws van deze What’s New, is dat de Expanded Text ads sinds 26 juli voor alle accounts is uitgerold. In een eerder blog van Rianne werd deze nieuwe functie al aangekondigd. Het voordeel van deze nieuwe advertenties is dat deze tot 50 procent groter zijn dan de vorige tekstadvertenties! Er is gewoonweg meer ruimte om je boodschap te communiceren naar je doelgroep. Door de grotere advertentie pak je meer ruimte en wordt je advertentie prominenter vertoond. De kans is daardoor groter dat men op jouw advertentie klikt.

Deze update houdt overigens niet in dat de standaard text advertenties direct zijn verdwenen. Deze zijn nog steeds aan te maken. Het is niet duidelijk wanneer de standaard text advertenties gaan verdwijnen. Er is in ieder geval al wel gecommuniceerd dat de standaard text ads vanaf 26 oktober 2016 sowieso niet meer gemaakt kunnen worden.

Oude situatie

Kop: 25 tekens

Beschrijvingsregel 1: 35 tekens

Beschrijvingsregel 2: 35 tekens

Zichtbare url: 35 tekens

130 tekens totaal

oude situatie text ads screenshot

Nieuwe situatie

Kop1: 30 tekens

Kop2: 30 tekens

Pad: 30 tekens (domein wordt niet meegerekend)

Omschrijving: 80 tekens

170 tekens totaal

screenshot expanded text ads

Bekijk ook deze video van Adwords voor meer informatie over deze extensie:

https://www.youtube.com/watch?v=Jo4DcmBzEdk

Ook in de Adwords Editor is deze update al doorgevoerd.

Met deze nieuwe opzet van advertenties zul je weer goed na moeten denken over welke boodschap je wáár in de advertentie terug wil laten komen. Wees je concurrenten voor en gebruik deze extentie in je voordeel: start meteen met het maken van expanded text ads!

(Bron: http://searchengineland.com/google-adwords-expanded-text-ads-live-254548)

Prijsextensie (bètaversie)

Ook is de uitrol gestart van de prijsextensie, welliswaar in de bètaversie. De prijsextensie geeft een extra mogelijkheid om voor verschillende product categorieën, diensten, locaties, evenementen en merken de prijzen te communiceren. De extensie wordt alleen getoond op mobiele apparaten en tablets, én als je advertentie de eerste positie heeft.

Let op bij het maken van een prijsextensie: er moeten minimaal drie regels worden ingevuld.

prijsextensie screenshot

De prijsextensie is op dit moment alleen nog beschikbaar voor Engelse sites. Wanneer de prijsextensie voor Nederland beschikbaar wordt is (helaas) nog niet bekend.

Device bidding

Het laatste grote nieuws is dat, zoals in mijn vorige blogartikel beschreven, de uitrol van bodaanpassingen per device is begonnen. Hiermee is het mogelijk om een hogere of lagere bieding in te stellen per device, en niet alleen op mobiel zoals dat tot op heden mogelijk was. Hierdoor kun je per campagne een hogere bieding instellen op het device dat bijvoorbeeld het hoogste conversieratio heeft.

Deze toevoeging is nog niet in alle accounts te zien. Wil je weten of dit op jouw account al van toepassing is? Ga dan naar Adwords en klik een campagne aan. Ga vervolgens naar instellingen en klik op apparaten. Is het alleen mogelijk om voor mobiel een bodaanpassing te doen? Dan is de aanpassing nog niet in jouw account actief.

device-bid-adjustments-google screenshot

device-bid-adjustments-google screenshot 2

 

Houd ons blog in de gaten, want zodra er weer een nieuwe ontwikkeling aankomt geven wij jou de details!

 

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Doornbos
Rick is online marketing consultant bij KG Online Marketing. Rick is de airconditioning van ons bedrijf. Zelfs bij de meest lastige problemen houdt hij zijn hoofd koel.
1 reactie op "What’s new: de advertising nieuwtjes van deze zomer"
  • Santousha Kalk zegt:
    09 Aug, 2016 om 22:56

    Dit ziet er allemaal veelbelovend uit.
    De Uitgebreide tekstadvertenties zijn al 2 weekjes in mijn accounts mogelijk. De statistieken zijn dus nog summier, maar ik merk wel een verbetering in CTR.

    De prijs extensie kan ik ook goed gebruiken. Lastig dat die niet binnenkort in Nederlandse accounts beschikbaar wordt gesteld.

    Reageren

Reageren