Naar
boven

3 belangrijke trends volgens Google

Google heeft een tijdje geleden een interessante video gemaakt. Of beter gezegd, het hoofd van het webspamteam, Matt Cutts.

In die video gaat hij in op een korte vraag van Danny Sullivan, eigenaar van Searchengineland.com. De vraag van Danny luidt (vrij vertaald): Welke zaken staan er te gebeuren, of welke trends voor wat betreft zoekmachines zou je graag willen bespreken.

En dan komen er volgens mij drie interessante zaken naar voren. Bekijk de video maar eens:

1. Webmasterondersteuning wordt uitgebreid

Allereerst vertelt Matt dat de ondersteuning voor webmasters zal worden uitgebreid. Zo zullen er bijvoorbeeld nieuwe spamwaarschuwingen worden verstuurd, en zal de communicatie hieromtrent beter worden volgens hen. Een grote rol hierin speelt de Google Webmaster Tools omgeving.

2. Social Media van invloed op zoekresultaten

Hierover hebben we onlangs al een artikel geschreven, wat je hier kunt lezen: Google bevestigt: Social Media heeft invloed op rankings.

3. Reputatie van webwinkels van invloed op resultaten

Tenslotte is Google bezig met het implementeren van reputatiesignalen voor webwinkels in het zoekalgoritme. Simpel gesteld: Ontvangt jouw website veel slechte reviews, dan kan dat schadelijk zijn voor je rankings.

Op zich een logische stap, maar volgens Matt was het implementeren hiervan niet zo eenvoudig. Want het risico bestaat dat concurrenten expres negatieve reviews over jouw webwinkel schrijven, en je dus op die manier kunnen schaden. Echter volgens Matt is dat probleem nu opgelost, onder andere door het feit dat ze naar 500 bronnen/factoren kijken voor wat betreft de reputatie.

Overigens weet ik niet in hoeverre dit laatste al in Nederland wordt toegepast, over het algemeen worden dergelijke dingen eerst en vooral in de VS ingezet.

Conclusie

Hoewel dus niet elk punt al direct van invloed zal zijn hier in Nederland (of Europa) is het wel interessant om te zien wat volgens Matt (Google) enkele speerpunten van de komende tijd zijn. Kunnen we ons daar alvast op voorbereiden ;-).

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
5 reacties op "3 belangrijke trends volgens Google"
  • Hans zegt:
    10 Jan, 2011 om 13:15

    De reputatie van webwinkels meenemen zal in Amerika wel iets eenvoudiger zijn dan hier gezien de grotere markt en grotere aanbod van reviews.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Jan, 2011 om 14:20

      Precies, vandaar dat zoiets meestal ook eerst in de VS wordt uitgerold.

  • Gedichten zegt:
    10 Jan, 2011 om 16:06

    Het word tijd dat er meer door Google wordt gecommuniceerd met de webmaster. Zonder webmasters en website eigenaren is Google ook nergens!

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    12 Jan, 2011 om 14:54

    De reviews is interessant maar ook gevaarlijk. Een kleine markt kun je nu gaan beinvloeden.

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    13 Jan, 2011 om 09:10

    Dat met die reviews is idd een spannende ontwikkeling. Ik vraag me ook af wanneer ze de reviews zelf gaan meenemen in de zoekresultaten (rich snippets).

    Reageren

Reageren