Naar
boven

5 tips voor loyaliteitscampagnes met e-mailmarketing

Je hebt eindelijk het vertrouwen van de consument gewonnen om iets te bestellen in je webwinkel. Nu is het van belang dat deze nieuwe klant een tevreden klant is maar vooral ook blijft. Het kost namelijk veel meer energie en geld om iemand klant te maken dan die te behouden.

Door met marketing automation je e-mailmarketing te automatiseren kan je namelijk veel tijd en geld besparen. Maar zeker ook geld op laten leveren in het geval van loyaliteitscampagnes. Daarom geef ik je hier 5 tips om je klanten te behouden met e-mailmarketing.

1. Beloon je beste klanten

Weet jij wat de gemiddelde orderwaarde is van je klanten? En wie er voor meer dan gemiddeld iets heeft besteld in je winkel? Dat zijn namelijk klanten die je vaker wilt zien terugkomen. Door ze te belonen met korting zorg je ervoor dat ze een volgende keer weer bij je bestellen. Doen ze dat na een bepaalde periode niet, dan is het wellicht een idee om hen te herinneren aan de korting die je ze hebt gegeven.

Om dit te kunnen doen zorg je ervoor dat je jouw webwinkel hebt geïntegreerd met e-mailmarketingsoftware. Zo laat je informatie uit je webwinkel, zoals bestellingen, automatisch bijwerken in je e-maildatabase. Vervolgens maak je een selectie aan van iedereen die meer heeft besteld dan gemiddeld. Om jezelf veel tijd te besparen voeg je daaraan een dynamische datumcriteria aan van ‘vandaag’. Oftewel, iedereen die ‘vandaag’ voor meer dan gemiddeld iets besteld heeft, stuur je iedere dag een e-mail. Daarmee ontvangt iemand die ‘gisteren’ dat heeft gedaan niet alsnog een e-mail van je.

Vervolgens maak je een selectie aan van iedereen die ‘twee maanden geleden’ een kortingscoupon heeft gehad, maar nog niet heeft gebruikt. Stuur deze personen een reminder van de korting en wijs hen op de Unique Selling Points van je bedrijf. Als je ook deze selectie dynamisch laat opbouwen, dan verstuur je ook deze e-mails automatisch.

2. Ontdek trendbreuken

Trouwe klanten zijn de beste klanten die je kan hebben. Ze zorgen vaak voor de meeste omzet dus die wil je het liefste zo lang mogelijk behouden. Maar wat nu als een loyale klant ineens niet meer terugkomt? Hoe herken je dat en hoe ga je daarmee om?

Maak daarvoor gebruik van een RFM-methode. Iedere keer dat iemand een bestelling bij je doet, geef je deze klant een punt. Je kan dit eventueel koppelen aan een orderbedrag. Zo geef je iemand die meer dan gemiddeld besteld bij die ene order meer punten. Vervolgens stel je een selectie samen, waarbij je selecteert op een minimum aantal punten en waarbij het puntenveld het afgelopen half jaar niet is gewijzigd.

RFM Loyaliteit

Vervolgens kan je hier twee dingen mee doen. In de eerste plaats stuur je deze personen een persoonlijke aanbieding. Reageren personen hier niet op (te zien aan of een e-mail wel of niet is geopend en of er op een link is geklikt), dan is het tijd om deze wat meer persoonlijke aandacht te geven.

In dat geval kan je naar jezelf wekelijks een export-bestand mailen met daarin de contactgegevens van deze groep. Je zou zo deze personen eens kunnen bellen om na te gaan of je iets extra’s voor hen kan betekenen.

3. Maak je content relevanter

Aan de hand van het aankoop- en klikgedrag weet je waar iemand zijn interesses liggen. Merk je bijvoorbeeld dat een klant alleen mannenkleding besteld, dan kan je er vrij zeker van zijn dat deze persoon ook een man is. Waarom zou je deze persoon dan een mailing sturen met vrouwenkleding?

Bekijk welke productcategorieën je in jouw webwinkel kan onderscheiden en laat je e-mailing automatisch aanpassen aan de aankopen en interesses van je ontvanger.

Je kan ook een campagne specifiek voor een bepaalde doelgroep versturen. Heb je bijvoorbeeld herenschoenen maat 43 over in je magazijn, stuur dan een aanbieding naar personen die herenschoenen met maat 43 hebben aangeschaft.

4. Verstuur een verjaardagcampagne

Het versturen van een verjaardagcampagne per e-mail is al vrij bekend. Voor je loyale klanten kan je echter een stapje verder gaan door hen per post een kaartje te sturen.

Sommige marketingsoftware bieden de mogelijkheid om ook PDF-documenten te personaliseren. Als je een verjaardagskaart maakt, dan kan je de software automatisch bepaalde velden in de kaart laten aanpassen. Denk daarbij aan een naam of een leeftijd.

Om dit te kunnen doen maak je allereerst een PDF-bestand aan met daarin enkele PDF-blokken met behulp van de PDF-lib tool. In je marketingsoftware geef je aan welke informatie je in deze contentblokken wilt plaatsen.

Maak vervolgens een vergelijkbare selectie aan als bij punt twee met daarbij als toevoeging iedereen die de komende week jarig is. Op deze manier kan je wekelijks alle ansichtkaarten downloaden en vervolgens verzenden.

5. Maak van die bijna loyale klant een loyale klant

Bij punt 1 legde ik al uit hoe je kan selecteren op je beste klanten en hoe je deze eventueel kan belonen. Maar wat vind je ervan om van je ‘bijna loyale klant’ een ‘loyale klant’ te maken? Stel dat je iedereen die voor meer dan €50 in totaal bij je bestelt (loyale klant), beloont met 20% korting bij hun volgende aankoop. Stuur dan iedereen die voor €40 in totaal heeft aangeschaft (bijna loyaal) een mailing. Daarin schrijf je dat een aankoop van €10 zorgt voor 20% korting bij hun volgende aankoop.

Je hebt nu vijf tips die je kan inzetten om van iemand een loyale klant te maken en te behouden. Welke tips kan jij geven?

 

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michael Linthorst
Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketingsoftware voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.
Wees de eerste die reageert!

Reageren