Naar
boven

Duplicate content in een webwinkel met “dezelfde producten” voorkomen met rel=canonical

In dit artikel beantwoord ik weer een vraag van één van onze lezers middels een video.

Wij hebben een webshop waar veel dezelfde producten van verschillende formaten worden verkocht. Wat is de beste manier om de content en META’s goed in te vullen?

Bekijk de onderstaande video voor het antwoord!

Samenvatting

Om te voorkomen dat dezelfde artikelen in een andere uitvoering duplicate content veroorzaken moet je de rel=canonical tag gebruiken. In een eerder artikel heb ik al beschreven hoe je de rel=canonical tag moet gebruiken.

Een andere optie, die ik persoonlijk ook wat gebruiksvriendelijker vind is door de opties van de uitvoering in het product zelf te laten kiezen. Op die manier heb je dus slechts 1 artikel op je website staan en is de kans op duplicate content nul. Echter, om voorraad bij te houden is het weer wat lastiger ;-).

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
19 reacties op "Duplicate content in een webwinkel met “dezelfde producten” voorkomen met rel=canonical"
  • Albert zegt:
    10 Dec, 2012 om 16:21

    Denk erom dat je met filter functies ook vaak vele URL’s genereert, deze kun je uit laten sluiten.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Dec, 2012 om 16:40

      Een stapje verder voor de meesten, maar inderdaad een goede tip Albert!

  • Kees Schepers zegt:
    10 Dec, 2012 om 16:53

    Hoi Karel,

    Goed artikel maar als je jouw site met een mobiel (samsung g nexus) bezoekt dan krijg je een popup met een foto van jou die je maar niet weg krijgt ;)

    Met een refresh wel maar dat weten veel mensen wellicht niet!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Dec, 2012 om 16:55

      Ai! Dat zou niet mogen Kees. Ik ga het even uitzoeken!

    • Albert zegt:
      10 Dec, 2012 om 17:16

      Misschien een stukje´Karel’ branding? :)

  • Jan zegt:
    11 Dec, 2012 om 11:25

    @ Albert.

    Hoe los je dat op ? Je kan ze allemaal wel een canonical geven maar het kost nog steeds crawle power.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Dec, 2012 om 11:45

      In Google Webmaster Tools kun je deze aangeven.

    • Albert zegt:
      11 Dec, 2012 om 11:57

      Wat Karel zegt inderdaad, onder configuratie en dan onder URL-parameters.

      Dan kun je opgeven wat je met de URL parameters wilt doen. Het is wel een geavanceerder functie, google zelf zegt dan ook (Gebruik deze functie alleen als u zeker weet hoe parameters werken. Als u URL’s incorrect uitsluit, kan dit ervoor zorgen dat veel pagina’s verdwijnen uit de zoekresultaten.).

      Ik heb zelf in een catalogus welke ik beheer ook de robots.txt voorzien om url parameters uit te sluiten, zoiets ziet dat eruit:

      # Filters
      Disallow: /*page=
      Disallow: /*newysize=
      Disallow: /*newxsize=

  • Emile Giethoorn zegt:
    11 Dec, 2012 om 12:04

    Karel, weer een mooi artikel(tje) ;)

    Algemeen aandachtpunt/aanvulling:
    Helaas ben ik al genoeg webshops tegengekomen waarbij standaard (goedkope) shop software is gebruikt. Bij de meeste van deze online shops is geen mogelijkheid voor de klant om een canonical aan te maken of aan te zetten, terwijl dat in deze tijd idd een goed aandachtspunt zou dienen te zijn voor mensen die een eigen shop online willen zetten.

    Meestal is het zo dat de shop-ontwikkelaars/verkopers niet vermelden dat er vele SEO beperkingen zijn en dat is jammer.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    12 Dec, 2012 om 14:23

    Hallo Karel,

    Bedankt voor het behandelen van de vraag! Leuk!
    Weer wat te doen..

    Reageren
  • Maarten Debrouwer zegt:
    12 Dec, 2012 om 14:56

    Hey Karel,
    ik heb een leuke variant hierop om over na te denken:

    Wat doe je met een website die op verschillende (fysieke) locaties hetzelfde produkt/dienst aanbied?

    Door een Canonical ga je alle rankpower fixeren op de “bronpagina”, wat in dit geval dus niet de bedoeling is… het is de bedoeling dat elke pagina (die voor een andere lokatie staat) even sterk is, maar tegelijk niet als duplicate content bestempelt wordt. Zodanig dat elke pagina op zich lokaal de concurentie kan aangaan…

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Dec, 2012 om 20:50

      Vrij eenvoudig ;-). Ik zou ervoor zorgen dat er locatiespecifieke pagina’s zijn (met locatiespecieke zoekwoorden). Verder zou ik algemene productpagina’s maken die gericht zijn op in principe dezelfde zoekwoorden (vaak wat breder) maar dan zonder de locaties.

  • ruud zegt:
    12 Dec, 2012 om 17:11

    hey karel

    wat is bij magento nou de beste oplossing, er zijn nog al veel verschillende meningen.moet je rel=Canonical aan of uit zetten? ik ben hier al een tijd naar aan het kijken maar vind geen eenduidig antwoord.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Dec, 2012 om 20:44

      Zonder precies te weten wat je bedoelt en in welke hoedanigheid je het wil gebruiken kan canonical over het algemeen geen kwaad. Maar ik moet hier een flinke slag om de arm houden omdat ik de context hier niet ken.

  • Margareth zegt:
    18 Dec, 2012 om 09:58

    En hoe zit dat dan eigenlijk als je eigenlijk allemaal dezelfde producten verkoopt alleen met een net iets ander uiterlijk.

    Bijvoorbeeld stickers. Ik verkoop stickers met verschillende teksten of vormen etc .. Bij iedere sticker kan men zelf de maat en de kleur kiezen…Maar omdat de tekst en of vorm anders is, kan ik niet maar 1 product op de website zetten met meer dan 1000 verschillende mogelijkheden.

    Nu heb ik eigenlijk bij iedere sticker dezelfde tekst staan. Ik zou niet weten hoe ik in hemelsnaam 250 of meer verschillende teksten kan verzinnen als beschrijving van het product.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      18 Dec, 2012 om 11:12

      Ligt eraan of er ook daadwerkelijk gezocht wordt op dergelijke combinaties. Zoniet, dan hoef je die pagina’s niet te laten indexeren.

      Indien er wel op wordt gezocht dan is het een afweging. Persoonlijk zou ik dan de “hardlopers” of degene met potentie een eigen pagina geven die ook geïndexeerd mag worden.

  • Margareth zegt:
    18 Dec, 2012 om 13:17

    Ah kijk, ik begin het te snappen ..

    Ik laat eigenlijk alle pagina’s door google indexeren, maar dat hoeft dus inderdaad niet.

    Reageren
  • Kees Reemse zegt:
    28 Dec, 2012 om 23:37

    Mooi artikel

    Reageren
  • Rob zegt:
    15 Mrt, 2014 om 09:24

    Karel, bedankt voor alle goede info.

    Reageren

Reageren