E-mail en Social Media groeperen in Analytics

Karel
10/12/2009
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
10/12/2009
Google Analytics
X
min leestijd

Binnen Google analytics komt er ontzettend veel data beschikbaar. Maar sommige onderdelen zijn in mijn ogen aan de verkeerde bron/medium toegewezen of zouden beter anders genoemd worden. Enkele voorbeelden daarvan zijn het medium e-mail en de verschillende social media kanalen.Gelukkig kunnen we met geavanceerde filters zelf bepalen wat we aan welke bron toe willen kennen. Hieronder volgt een uitgebreide instructie van wat ik heb veranderd en hoe ik dit heb gedaan.

Woord vooraf

Voordat je verder gaat met het lezen van dit artikel en eventueel tot actie overgaat is het wel belangrijk dat je begrijpt wat de verschillende filters doen. Mijn dringend advies is dan ook om binnen Google Analytics een nieuw profiel aan te maken op basis van een bestaand profiel. Je kunt dan namelijk spelen met dit nieuwe testprofiel. Moest er iets mis gaan dan heb je altijd nog je originele profiel met originele data. Verder is het belangrijk dat je dit artikel aandachtig leest voordat je zelf aan de slag gaat!

E-mail A: Samenvoegen tot 1 bron

Wanneer je geen enkel filter hebt toegevoegd aan je Analytics account dan zie je bij het tabje "verwijzende sites" vaak meerdere url's van dezelfde mailserver terugkomen. In het onderstaande voorbeeld zie je wat ik bedoel:

Zoals je ziet zijn de geel gearceerde bronnen allemaal afkomstig van mail.live.com (het vroegere hotmail). In het bovenstaande voorbeeld is het niet te zien, maar dit geldt ook voor mail.yahoo.com. Wat we dus eerst willen doen is al deze verschillende url's afkomstig van dezelfde webmailclient (in het voorbeeld mail.live.com) samenvoegen. Hiervoor gaan we een filter toepassen op onze Analytics account (voor Yahoo en voor Live). Gmail (mail.google.com) wordt gelukkig altijd maar als 1 bron weergegeven, daar hoeven we dus geen filter aan toe te voegen. Verderop in dit artikel wordt uitgelegd hoe je een dergelijke filter maakt.

E-mail B: Medium veranderen van verwijzing naar e-mail

Wanneer je een mailing verstuurd en je zou de links in het artikel niet taggen (wat je eigenlijk wel altijd zou moeten doen, gebruik deze tool van Google) dan zal Google Analytics het verkeer afkomstig van een webmailclient (Gmail, Live enz.) wegschrijven als verwijzende site. Logisch ook want dit verkeer is immers ook afkomstig van een website, bijvoorbeeld vanaf Gmail. Echter dit is niet wat we willen. Want dit verkeer is namelijk afkomstig van het medium e-mail!In het onderstaande voorbeeld zie je wat ik bedoel:

Iemand die afkomstig is van Gmail wordt nu als "referral" weggeschreven terwijl deze eigenlijk afkomstig is van onze nieuwsbrief, via het medium e-mail dus.Om er nu toch voor te zorgen dat Google Analytics deze bezoekers als e-mail zal wegschrijven kunnen we wederom een filter toevoegen. Gelukkig heeft Andre Scholten, een gekende webanalytics specialist, al eens een artikel geschreven over hoe je deze beide filters kunt maken (het samenvoegen tot één bron en het wijzigen van het medium.Ik adviseer je om eerst het stukje over social media groeperen te lezen hieronder, maar als je echt niet kunt wachten vind je hier het artikel van Andre: Webmail clients en Google Analytics.

Social Media groeperen

Even voor de duidelijkheid, dit is een filter wat we na intern overleg hebben beslist om toe te passen. Er zijn namelijk ook enkele nadelen van dit filter te benoemen. Deze worden verderop uitgelegd.Binnen Google Analytics heb je verschillende mediums zoals:

  • Organisch;
  • E-mail;
  • Referall (verwijzende sites);
  • Betaald verkeer;

In mijn ogen mist hier een ontzettend belangrijke groep, namelijk social media! Het is je misschien wel bekend dat verkeer vanuit social media zich anders gedraagt tov. andere mediums. Daarom wil ik dat alle social media bronnen voortaan als medium de naam "Social Media" krijgen. Op deze manier is het namelijk veel eenvoudiger om de statistieken van deze groep te lezen en te interpreteren.Er zijn nu een aantal bronnen die in mijn ogen onder de "Social Media" groep vallen. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:

Zoals je ziet krijgen Facebook, Linkedin en Twitter nu als medium "referral" mee. Ook weer logisch natuurlijk, want het verkeer is ook daadwerkelijk afkomstig van deze websites. Maar ik zou deze bronnen liever als medium "Social Media" meegeven ipv. "referral". Zoals eerder vermeld, dit is onze bewuste keuzen, er zijn namelijk ook nadelen.Om deze bronnen nu voortaan het medium Social Media te geven kun je de volgende filter toepassen:

Dit filter zorgt ervoor dat iedereen die via twitter.com binnenkomt voortaan onder het medium "Social Media" valt! Je kunt dit filter dupliceren voor de andere social media sites (Facebook, Linkedin, Hyves"¦). Het resultaat is dan als volgt:

Nadeel van het groeperen van Social Media websites

Helaas kleeft er ook een nadeel aan dit laatste filter. Je kunt nu namelijk niet meer zien van welke pagina ze afkomstig zijn binnen de website. Hieronder vind je een voorbeeld van verkeer vanuit Twitter voordat het filter is geïnstalleerd:

Je kunt nu precies zien van welke pagina de bezoeker exact afkomstig is. Ik kan me voorstellen dat sommigen dat interessant vinden en ook echt iets met die data kunnen. Voor hen is het niet interessant om deze laatste filter te installeren. Wij hebben er bewust voor gekozen om dit wel te doen, maar die keuze is aan ieder voor zich!Veel succes met filteren!PS: Hier nogmaals de link naar het artikel van Andre voor het samenvoegen van de mailclients en het toekennen van een ander medium: Webmail clients en Google Analytics.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier