Naar
boven

Eis jouw plek op in de zoekresultaten met Google Shopping!

Hoe zichtbaar ben jij online? Google is continu aan de slag met het verbeteren en uitbreiden van haar pakket. Er zijn veel mogelijkheden om optimaal zichtbaar te zijn op de resultatenpagina van Google.

Denk hierbij aan de nieuwe Google Adwords extensies, Google Plus, maar ook Google Shopping.

Sinds kort is er een Google Shopping beta versie, waar wij al gebruik van mogen maken. Vandaag laat ik je kennis maken met de nieuwe versie van Google Shopping!

Goede combinatie van Google Shopping en AdWords

Even terug naar de basis. Wat kun je met Google Shopping? Met Google Shopping kun je naast de Google AdWords advertenties, tevens een afbeelding laten zien, zoals op afbeelding 1 te zien is.

Om te starten met Google Shopping heb je een aantal elementen nodig;
– Merchant Center Account;
– Goede productfeed met specificaties;
– Google AdWords account, om hierin jouw Google Shopping campagne op te zetten (PLA-campagne)

Als je bovenstaande elementen hebt, kun je aan de slag om naast de ‘reguliere’ Google Adwords campagnes een Google Shopping campagne op te zetten. Een reguliere Google Adwords campagne samen met een Google Shopping campagne is een perfecte combinatie om jouw zichtbaarheid te vergroten. Naast het vergroten van de zichtbaarheid heeft het inzetten van Google Shopping meer positieve gevolgen. Bekijk hiervoor de presentatie over het huwelijk van Google Shopping en Google AdWords.

Google Shopping -vans
Afbeelding 1. Adwords advertentie en Google Shopping

Google Shopping: wat is er veranderd?

Zoals gezegd zit Google niet stil. Ze blijven hun producten ontwikkelen, waaronder Google Shopping. Wij hebben al kennis mogen maken met de Google Shopping beta versie. Interessante veranderingen zijn:

1. Verbeterde gebruiksvriendelijkheid

Met een nieuwe Google Shopping campagne wordt automatisch jouw productfeed in Google AdWords geladen en gecategoriseerd. Hierdoor kun je snel en gemakkelijk prioriteit geven aan de producten van jouw keuze, en hoef je de producten handmatig toe te voegen.

2. Slechts één advertentiegroep

Gebruik niet meerdere advertentiegroepen, maar slechts één advertentiegroep. Binnen de advertentiegroep kun je productgroepen aanmaken. Dit doe je door op de + te klikken, zie afbeelding 2. De productgroepen kun je indelen op basis van categorie, merk en ID. De biedingen kun je aanpassen per productgroep. Hierdoor kun je een categorie of bijvoorbeeld product een andere bieding geven.

Shopping productgroepen
Afbeelding 2. Productgroepen in Google Shopping

3. Krijg meer inzicht in jouw concurrent

Op het tabblad productgroepen kun je 2 interessante kolommen toevoegen:
– CTR Benchmark. Deze kolom geeft aan hoe advertenties met productvermeldingen, voor vergelijkbare producten van andere adverteerders, presteren op basis van het aantal kliks op de advertentie.

– Max. CPC Benchmark. Deze kolom geeft aan hoeveel andere adverteerders bieden voor vergelijkbare producten.

4. Uitgebreider prestatie inzicht

De laatste interessante verandering is de mogelijkheid om de prestaties te bekijken via het tabblad Dimensies. Hier kun je specifieke prestaties bekijken van onder andere de categorie of één specifiek product, zie afbeelding 3. Dit biedt veel informatie waarmee je goed aan de slag kunt met de optimalisatie van jouw Google Shopping campagne.

shopping - dimensies
Afbeelding 3. tabblad dimensies in Google Shopping

Kortom…

Google is volop in ontwikkeling en maakt grote stappen in de gebruiksvriendelijkheid van Google Shopping. De komende tijd vindt de (wereldwijde) introductie plaats. Grijp dan direct je kans en ga er direct mee aan de slag. Gebruik de informatie en wees daarmee jouw concurrent een stap voor! Laat je in een reactie even weten wat je van deze versie vindt?

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rianne Swijtink
Rianne is SEA Consultant bij KG Bureau. Rianne is de markeerstift van KG Bureau. Ze zet de grote lijnen uit voor projecten en lost problemen op door de kern te onderzoeken.
Wees de eerste die reageert!

Reageren