Naar
boven

En nu wordt mobiel écht belangrijk als je wil scoren in Google!

scoren in google met goede mobiele website header

Al geruime tijd vertelt Google ons, en ik op mijn beurt jullie gewaardeerde lezers, dat mobiel een steeds grotere plek inneemt op het www.

Vandaag de dag zoeken de meeste mensen via hun mobiel, volgens Google. Het rankingsysteem van Google baseert zich echter in eerste instantie nog op de content van de “normale website”.

Dit kan voor problemen zorgen wanneer bepaalde content niet op de mobiele versie van de website te zien is. Het algoritme bekijkt namelijk de content van de “normale website” en rankt hier de websites op. Maar wanneer men op een mobiel een andere website te zien krijgt, klopt die ranking misschien dus ook niet.

Vanaf nu begint Google te experimenteren met het tegenovergestelde: ranking op basis van de content op de mobiele website/pagina!

Belangrijke wijziging in het algoritme van Google

Over het algemeen is dit een belangrijke wijziging in het algoritme van Google. Vandaar dat Google ook aangeeft dat ze dit stap voor stap zullen uitrollen en testen. Pas wanneer ze zeker weten dat het voor een betere gebruikerservaring zal zorgen, wordt dit helemaal uitgerold.

Enkele belangrijke tips van Google: zeker lezen!

Google heeft voor deze belangrijke stap een aantal tips op een rijtje gezet. Lees ze zeker eens aandachtig door. Mocht je niet goed begrijpen wat er staat, laat het dan je webbouwer lezen.

  • Wanneer je een responsive website hebt waarbij de hoofdmoot van de content en markup hetzelfde blijft op zowel mobiel als desktop hoef je verder niets te doen.
  • Wanneer je een website hebt waarbij het grote deel van de content en markup verschilt per device adviseert Google om de volgende wijzigingen toe te passen:
    • Zorg dat je gestructureerde markup gebruikt voor zowel de desktop als de mobiele versie. Test dit met de Structured Data testing tool, door beide URL’s in te voeren en de uitkomst te vergelijken;
    • Voorkom dat je grote hoeveelheden niet relevante markup gebruikt wanneer je gebruikmaakt van gestructureerde data voor een mobiele website;
    • Gebruik de robots.txt testing tool om te verifiëren dat je mobiele website toegankelijk is voor de Googlebot;
    • Canonical links kunnen gewoon blijven bestaan zoals ze nu bestaan;
  • Zorg dat je ook altijd je mobiele website toevoegt aan Google Search console zodat je eventuele fouten en problemen kunt onderscheppen;
  • Wanneer je alleen een desktop site hebt, dus niet responsive en ook geen mobiele variant, zal Google deze nog steeds indexeren, zij het met de mobiele user agent.

Het advies dat ik graag nog toe zou willen voegen is om vooral te kijken naar een responsive website. Budgettechnisch is dit vaak de meest interessante oplossing. Ook qua onderhoud is een responsive website aan te raden. Je hoeft immers de content maar op één plaats aan te passen en je hoeft je ook niet druk te maken om hoe (en of) je website goed wordt vertoond op verschillende devices.

Poll: wat voor soort website heb jij?

Ik ben overigens erg benieuwd of je gebruikmaakt van een responsive website, een aparte mobiele en desktop site of alleen een niet responsive desktop site:

Wat voor type website heb je?

Responsive website
Aparte desktop en aparte mobiele website
Alleen desktop site

Survey Maker

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
Wees de eerste die reageert!

Reageren