Google Pagerank wordt weer geheim

Karel
10/3/2016
Linkbuilding
X
min leestijd
Karel
10/3/2016
Linkbuilding
X
min leestijd

Wie al wat langer meedraait kent ongetwijfeld de Google Pagerank Toolbar nog (en alle emotie die daarmee gepaard ging). Het is dat groene balkje wat in de Google Toolbar aangeeft wat de Pagerank van een pagina is:

011211_1349_JehebtPager1.png

Voordat je nu hals over kop deze toolbar gaat installeren: de Pagerank wordt al een hele tijd niet meer geüpdatet door Google. Sterker nog, Google heeft nu ook bevestigd dat deze weergave uit de toolbar wordt gehaald.Het definitieve einde van de zichtbare Pagerank, eindelijk!

Zichtbare Google Pagerank, haat-liefde verhouding

Ik kan me de dagen nog goed herinneren waarbij je angstig zat te wachten op de zogenaamde Google Pagerank Toolbar update. Eens in de zoveel tijd (meestal een maand of 3-6) werd namelijk de zichtbare Pagerank in de toolbar bijgewerkt.Dat was dan ook meteen het moment waarop je kon "zien" hoe populair je pagina was geworden. In de praktijk betekende dit vooral kijken hoe effectief je linkbuilding was geweest.En hiermee komt ook meteen het grootste probleem van de zichtbare Pagerank aan het licht: het zorgde ervoor dat men zich ging focussen op zoveel mogelijk linkjes zonder het werkelijke doel voor ogen te houden: het verhogen van je naamsbekendheid en populariteit.Er was dus een duidelijk onderscheid tussen twee verschillende soorten Pagerank:

Pagerank: De “uitvinder"

In het kort komt het hier op neer. De Pagerank is een term, afgeleid van mede -Google- oprichter Larry Page, die gebruikt wordt door Google om de populariteit/waarde van een pagina te bepalen binnen het wereld wijde web.Larry kwam namelijk met het ingenieuze idee om pagina's niet alleen op basis van de relevantie te ranken in de zoekresultaten, maar ook de populariteit mee te nemen. En die populariteit wordt afgeleid van de links die een pagina ontvangt.Vergelijk het maar met mond-tot-mond reclame. Des te meer mensen over iets prater, des te “belangrijker" het wordt. In de loop der jaren is dit ook uitgebreid met andere waarde-indicatoren, niet alleen populariteit.

Pagerank is een continu proces, en wordt dus continu geüpdate! Verder is de exacte Pagerank-waarde van Google nooit te achterhalen, en heeft elke pagina binnen je website een eigen Pagerank.

Toolbar Pagerank: dat zichtbare groene balkje in je browser

Wat je daar te zien krijgt is de Toolbar Pagerank, ook wel TBPR geheten. In deze toolbar is de Pagerank opgedeeld in 10 stukken, en zie je dus een score op 10.En hoewel het je een kleine indicatie kan geven, heb je er verder helemaal niks aan!

Toolbar Pagerank was logaritmisch

De Toolbar Pagerank was logaritmisch opgebouwd. Dit betekent in dit geval dat elke stap omhoog steeds lastiger wordt.Bekijk de onderstaande afbeelding maar eens:

En om het nog duidelijker te maken, volgt hieronder een voorbeeld:

  • Pagerank 1 = 1 links
  • Pagerank 2 = 100 links
  • Pagerank 3 = 1000 links
  • Pagerank 4 = 10000 links

(Belangrijk om te weten is dat we hier alleen het aantal links vermelden als voorbeeld, maar in werkelijkheid praten we hier over Pagerank-punten, die voortkomen uit de kwaliteit en kwantiteit van de inkomende links)Zoals je in het bovenstaande voorbeeld kunt zien was de Toolbar Pagerank vrij waardeloos, en wil een “Pagerank 3" weinig zeggen. Want dat kan een pagina zijn met 1000 inkomende links, maar het kan er ook één zijn met 9999"¦

Conclusie

Wat mij betreft is het goed dat dit hoofdstuk eindelijk wordt afgesloten. De Pagerank wordt weer écht geheim (was het al zonder de updates). En dat vind ik alleen maar goed. Want om heel eerlijk te zijn: Pagerank interesseert mij al heel lang niet meer.Wat mij interesseert is content ontwikkelen die jullie graag willen lezen. En laat dat nu net de content zijn die Google ook graag bovenaan plaatst!PS: Ik ben uiteraard benieuwd naar jouw mening, zeker de "internet-oudjes": deden jullie nog iets met de Pagerank?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier