Naar
boven

Google Pagerank wordt weer geheim

Wie al wat langer meedraait kent ongetwijfeld de Google Pagerank Toolbar nog (en alle emotie die daarmee gepaard ging). Het is dat groene balkje wat in de Google Toolbar aangeeft wat de Pagerank van een pagina is:

011211_1349_JehebtPager1.png

Voordat je nu hals over kop deze toolbar gaat installeren: de Pagerank wordt al een hele tijd niet meer geüpdatet door Google. Sterker nog, Google heeft nu ook bevestigd dat deze weergave uit de toolbar wordt gehaald.

Het definitieve einde van de zichtbare Pagerank, eindelijk!

Zichtbare Google Pagerank, haat-liefde verhouding

Ik kan me de dagen nog goed herinneren waarbij je angstig zat te wachten op de zogenaamde Google Pagerank Toolbar update. Eens in de zoveel tijd (meestal een maand of 3-6) werd namelijk de zichtbare Pagerank in de toolbar bijgewerkt.

Dat was dan ook meteen het moment waarop je kon “zien” hoe populair je pagina was geworden. In de praktijk betekende dit vooral kijken hoe effectief je linkbuilding was geweest.

En hiermee komt ook meteen het grootste probleem van de zichtbare Pagerank aan het licht: het zorgde ervoor dat men zich ging focussen op zoveel mogelijk linkjes zonder het werkelijke doel voor ogen te houden: het verhogen van je naamsbekendheid en populariteit.

Er was dus een duidelijk onderscheid tussen twee verschillende soorten Pagerank:

Pagerank: De “uitvinder”

In het kort komt het hier op neer. De Pagerank is een term, afgeleid van mede -Google- oprichter Larry Page, die gebruikt wordt door Google om de populariteit/waarde van een pagina te bepalen binnen het wereld wijde web.

Larry kwam namelijk met het ingenieuze idee om pagina’s niet alleen op basis van de relevantie te ranken in de zoekresultaten, maar ook de populariteit mee te nemen. En die populariteit wordt afgeleid van de links die een pagina ontvangt.

Vergelijk het maar met mond-tot-mond reclame. Des te meer mensen over iets prater, des te “belangrijker” het wordt. In de loop der jaren is dit ook uitgebreid met andere waarde-indicatoren, niet alleen populariteit.

Pagerank is een continu proces, en wordt dus continu geüpdate! Verder is de exacte Pagerank-waarde van Google nooit te achterhalen, en heeft elke pagina binnen je website een eigen Pagerank.

Toolbar Pagerank: dat zichtbare groene balkje in je browser

Wat je daar te zien krijgt is de Toolbar Pagerank, ook wel TBPR geheten. In deze toolbar is de Pagerank opgedeeld in 10 stukken, en zie je dus een score op 10.

En hoewel het je een kleine indicatie kan geven, heb je er verder helemaal niks aan!

Toolbar Pagerank was logaritmisch

De Toolbar Pagerank was logaritmisch opgebouwd. Dit betekent in dit geval dat elke stap omhoog steeds lastiger wordt.

Bekijk de onderstaande afbeelding maar eens:

En om het nog duidelijker te maken, volgt hieronder een voorbeeld:

  • Pagerank 1 = 1 links
  • Pagerank 2 = 100 links
  • Pagerank 3 = 1000 links
  • Pagerank 4 = 10000 links

(Belangrijk om te weten is dat we hier alleen het aantal links vermelden als voorbeeld, maar in werkelijkheid praten we hier over Pagerank-punten, die voortkomen uit de kwaliteit en kwantiteit van de inkomende links)

Zoals je in het bovenstaande voorbeeld kunt zien was de Toolbar Pagerank vrij waardeloos, en wil een “Pagerank 3” weinig zeggen. Want dat kan een pagina zijn met 1000 inkomende links, maar het kan er ook één zijn met 9999”¦

Conclusie

Wat mij betreft is het goed dat dit hoofdstuk eindelijk wordt afgesloten. De Pagerank wordt weer écht geheim (was het al zonder de updates). En dat vind ik alleen maar goed. Want om heel eerlijk te zijn: Pagerank interesseert mij al heel lang niet meer.

Wat mij interesseert is content ontwikkelen die jullie graag willen lezen. En laat dat nu net de content zijn die Google ook graag bovenaan plaatst!

PS: Ik ben uiteraard benieuwd naar jouw mening, zeker de “internet-oudjes”: deden jullie nog iets met de Pagerank?

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
14 reacties op "Google Pagerank wordt weer geheim"
  • Ridder Letselschade zegt:
    10 Mrt, 2016 om 11:30

    Jarenlang checkte ik dagelijks en daarna wekelijks de pagerank. Daar had ik ook allerlei checkers en trackers voor, maar uiteindelijk bleken die pagina’s meer informatie te verzamelen dan terug te geven. Hoger dan PR 5 kwamen wij toch niet. Ik begreep alleen wel dat het niet slim was om links te plaatsen naar sites met lagere PR, dan zou er waarde weglekken. Is dat nog steeds zo?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Mrt, 2016 om 12:13

      Theoretisch gezien wel, maar dit moet je verwaarlozen en GEEN aandacht aan besteden. Als het een link is die interessant is voor jou bezoeker: plaatsen!

      Daarnaast kun je nu dus niet meer weten welke pagerank een pagina heeft, dus is deze vraag sowieso overbodig ;-).

  • dennis tromp zegt:
    10 Mrt, 2016 om 11:54

    wij deden ook al weinig met pagerank was leuk om te zien.
    maar laatste tijd had je er weinig aan dus nam je het gewoon aan en ging je weer door

    Reageren
  • Christian zegt:
    10 Mrt, 2016 om 12:02

    Dacht dat ik iets gemist had, maar de pagerank is denk ik al 2 jaar niet meer up-to-date. Alleen maar goed dat de pagerank verdwijnt uit de toolbar. Er waren nog zat mensen die zich lieten leiden door de verouderde pagerank..

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Mrt, 2016 om 12:13

      Inderdaad, vandaar dat ik er ook nog een keer aandacht aan besteed. Dan is het nu voor eens en voor altijd afgelopen ;-).

  • Etienne Rozenblad zegt:
    11 Mrt, 2016 om 00:49

    De Google PageRank was ook voor mijn tijd en toch heb ik (helaas) veel linkruilen gehad waarbij mensen nog steeds vroegen naar de PageRank.

    Indien je nog doet aan Linkbuilding, welke tool gebruik je dan het liefst om de Metrics van een site/URL te meten?

    Reageren
  • Inge zegt:
    12 Mrt, 2016 om 20:20

    Hmm, ik ben een leek vergeleken met die “oudjes” hierboven en houd het afgelopen half jaar mijn ranking nog steeds in de gaten. Dat deed ik door op google te zoeken op page ranking of iets dergelijks. Maar ik begrijp het goed dat dat dus allemaal niet meer up-2-date is? (ik heb nooit een groenbalkje gezien.

    Reageren
  • Tim Hoogewerf zegt:
    16 Mrt, 2016 om 17:32

    Hi Karel,

    Interessant artikel! Je hoorde al steeds vaker en meer dat de Pagerank er niet meer toe deed. Toch kwam ik tijdens mijn linkbuilding werkzaamheden genoeg mensen tegen die daar nog erg veel waarde aan hechten. Tegenwoordig let ik eigenlijk voornamelijk op de domain authority, welke voor mij een soort graadmeter is om te zien hoe sterk de domeinwaarde is. Waar let jij, naast goede content, nog meer op?

    Reageren
  • Christian zegt:
    17 Mrt, 2016 om 13:01

    God dat je dit weer even onder de aandacht brengt Karel, want mij wordt ook nog regelmatig de vraag over de waarde van PageRank gesteld.

    Een paar jaar geleden keek ik er nog wel naar, maar mede omdat de PR weinig tot geen wijzigingen liet zien en er vervolgens geen updates meer van werden uitgerold en andere metrics belangrijker werden, heb ik het losgelaten.

    Reageren
  • Gerard zegt:
    21 Mrt, 2016 om 11:42

    Ik kijk niet naar pagerank maar naar de prestaties van de pagina en het domein waar ik een link plaats. Zijn deze bezoekers relevant voor mij?
    Want uiteindelijk wil je geen bezoeker maar klanten.
    Bezoekers hadden ze bij v&d, met koffie.
    Maar een goede All In 1 Tool heb ik nog niet gevonden.
    Suggesties?

    Reageren
  • John zegt:
    16 Apr, 2016 om 18:16

    Ik keek er al jaren niet meer naar, nu alleen nog TF en DA. Ik verbaas me al tijden over het feit dat nog zoveel mensen daar waarde aan hechtten. Nu zijn we daar eindelijk van af.

    Reageren
  • Mike zegt:
    19 Sep, 2016 om 16:41

    Beste Karel,

    kan jij mij mogelijk vertellen waar ik dan het beste naar kan kijken als een bedrijf bij mij een artikel wilt plaatsen met een uitgaande link. Wil geen concurrentie op de site natuurlijk maar een niche moet mogelijk zijn. Echter wil je zelf niet dalen en wil ik ook niet zomaar uitgaande link plaatsen. Tips waar ik op moet letten zijn dan meer dan welkom!

    Reageren
  • Zowik zegt:
    20 Sep, 2016 om 19:57

    Interessant en ook zeker iets wat men in acht moet nemen bij het linkbuilden bijvoorbeeld. Jarenlang hard gewerkt aan het opbouwen van de PageRank en nu blijkt het niets meer waard te zijn. Uiteraard zijn de Domain Authority en Page Authority veel belangrijker om goed in de gaten te houden, deze wijzigen ook steeds vaker. Persoonlijk gebruik ik de tool van Moz: http://opensiteexplorer.org. Lees vooral ook even mijn blog over Linkbuilding hier: https://www.kleinmedia.nl/seo/hoe-werkt-linkbuilding-linkruil/

    Reageren
    • Mike zegt:
      20 Sep, 2016 om 21:17

      Dank je, ga er zeker mee aan de slag!

Reageren