Naar
boven

Inspelen op de actualiteit; kans of bedreiging?

Wie tot het creatieve brein achter een marketingcampagne behoort, zal er waarschijnlijk als eerste induiken: de actualiteit.

Je merk en bijbehorende boodschap koppelen aan iets wat op dat moment speelt in het land, spreekt immers veel mensen aan. Om deze reden is het een enorme kans je reclame uitingen hier op te passen, mits goed uitgevoerd.

Voetbal = Marketing

De aanleiding van dit onderwerp? Het WK 2014 in Brazilië natuurlijk. Zelden worden marketingcampagnes zo volledig afgestemd op de actualiteit als op voetbalevenementen. Hieronder vind je een opsomming van alle creatieve uitingen die ik, als consument, de afgelopen weken voor de kiezen heb gekregen:

juichpak
Het Roy Donders Juichpak van Jumbo

holandress

De HolanDress van Bavaria

wkmera
De WK-mera van HEMA

hamsters
Hup Holland Hamsters van Albert Heijn

selfie

Het sambashirt van Heineken, met Samba selfie

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Elk merk heeft zich laten inspireren door het aankomende voetbalfestijn, met bijbehorende Oranjegekte.

Het “Oranje gevoel”

En die Oranjegekte is precies waar het in mijn ogen een beetje ‘mis’ gaat. Ik krijg namelijk de indruk dat merken het WK simpelweg aangrijpen om mee te kunnen liften op de populariteit van het WK en niet omdat het zo’n goede link heeft met het desbetreffende product.

Wat hebben bier en jurkjes bijvoorbeeld met elkaar gemeen? Het wordt mij niet helemaal duidelijk. Het effect van zo’n campagne is voor mij eerder vermoeiend dan succesvol. Wéér een merk dat een slaatje uit ‘ons’ elftal probeert te slaan. Ik snap dat het Oranje gevoel een mooie inhaker kan zijn, het schept verbondenheid, maar dat valt niet op elk product toe te passen.

Van bovenstaande voorbeelden vind ik overigens de campagne van Heineken slim aangepakt, die hebben niet alleen het WK aan zich weten te koppelen maar ook het populaire nemen van ‘’selfies”. Twee keer zoveel kans om je doelgroep zich met je te laten identificeren.

Zelf aan de slag met deze tips!

Hoe zou je (nog) slim(mer) gebruik kunnen maken van de actualiteit? Onthoud bij het bepalen van je strategie de volgende punten:

Past het bij je merk/product?

Spreek je hiermee je eigen doelgroep aan? Voorbeeld: Lidl komt met het Mens Erger Je Wel Voetbalspel, ook een inhaker op het WK. De link tussen een (familie)supermarkt en een oud Hollands bordspel zie ik wel degelijk, een geslaagde zet dus. Wanneer je niet een direct link ziet, moet je iets actueels ook links durven laten liggen.

Is het al door veel concurrenten toegepast?

Timing is hierbij erg belangrijk. Wanneer iedereen je al is voorgegaan moet je jezelf afvragen of het nog zinvol is ook mee te willen doen.

Is het actief of reactief?

Een evenement als het WK zie je ver van te voren aankomen, hier kun je met je marketing dus ruim op tijd mee beginnen. Inspelen op een onverwachte situatie, zoals een blunder van een BN’er, kan niet voorbereid worden. Bekijk dus aan de hand van een content kalender* welke actualiteiten er aan zitten te komen en hoe je hier op in kunt spelen.

*Een content kalender is een een kalender met een overzicht van aankomende evenementen waar je op in kunt / wilt spelen met content. Hierover later meer in een ander artikel!

Leer van het verleden

Niet alleen van je eigen fouten en successen kun je leren, ook van die van concullega’s ;-).

Inplannen en voorbereiden

Om je alvast een handje te helpen heb ik nog een tip voor je!  Twitter heeft ter inspiratie een heel handig overzicht: Own the Moment. Hierin vind je alle eventuele inhakers voor de komende 3 maanden. Doe er je voordeel mee!

plan for the moment twitter

Hebben je nog meer toevoegingen voor de agenda van 2014? Laat dan vooral een reactie achter! Ook ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met campagnes gebaseerd op de actualiteit.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anne Westerik
Anne is SEA campagne manager bij KG Bureau. Naast AdWords specialist is Anne gespecialiseerd in Bing Ads.
4 reacties op "Inspelen op de actualiteit; kans of bedreiging?"
  • Daniel zegt:
    10 Jun, 2014 om 13:27

    Deze extra publiciteit is natuurlijk altijd extra meegenomen. Bijv. de webshop waar ik voedingsupplementen bestel geeft nu een gratis oranje shake beker erbij. Erg lastig hoeft het dus niet te zijn.

    Reageren
  • Anne zegt:
    10 Jun, 2014 om 15:55

    Hoi Daniel,

    Klopt, extra publiciteit of waardering is natuurlijk nooit weg. Maar in jouw voorbeeld zie ik wel een goede link tussen het product (voedingsupplement) en de promotie er van (beker). De link moet er mijn ogen wel altijd zijn.

    Reageren
  • Kees zegt:
    12 Jun, 2014 om 14:01

    Nu had ik een vraag betreffende actualiteit+seo. Is het een slim idee om een tijdelijke categorie op een website te wijden aan een evenement zoals het WK voetbal om het later weer te verwijderen (ieder geval offline te halen). Schaadt dat je ranking op langere termijn?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Jun, 2014 om 18:58

      Op zich schaadt dat je ranking niet Kees. Maar wat je dan beter kunt doen is die pagina laten doorverwijzen naar de best passende pagina. Misschien EK 2016 bijvoorbeeld.

Reageren