Naar
boven

(Lokale) ondernemers: Van telefoonboek naar Google My Business!

google my businessZoals je waarschijnlijk weet biedt Google momenteel verschillende mogelijkheden voor het managen van je lokale business: Google Places, Google Places for Business en Google+ Local. Voor veel ondernemers erg verwarrend allemaal, daarom heeft Google enkele weken geleden besloten om Google My Business te lanceren. Maar wat kun jij er mee?

Je kunt nu door Google My Business je bedrijfspagina’s op Google vanuit één dashboard managen en zodoende gemakkelijker als organisatie één uniforme identiteit uitstralen. Een belangrijk onderdeel van jouw online identiteit daarbij is de Google+ pagina van je bedrijf.

google my business welcome

Omdat deze pagina’s ook worden geïndexeerd door Google is een optimaal ingerichte Google+ pagina van groot belang voor de de zichtbaarheid van je bedrijf. Je zou het kunnen zien als de moderne variant van het ouderwetse Telefoonboek. Met jouw naam en contactgegevens. Alleen heb je nu online de mogelijkheid om jouw bedrijf écht te laten zien!

De voordelen van Google My Business voor jou

De lancering van Google My Business heeft 3 grote voordelen. Ze zijn niet allemaal revolutionair en baanbrekend, maar de komst van Google My Business plaatst deze voordelen wel in een helder perspectief en creëert onderlinge samenhang en een uniforme uitstraling:

1. Beter vindbaar zijn

Door zichtbaar te zijn in My Business zorg je ervoor dat jouw klanten je makkelijk en snel kunnen vinden. En daarnaast in één oogopslag inzicht krijgen in relevante gegevens zoals openingstijden, contactgegevens en de locatie van je bedrijf. Je zet je bedrijf letterlijk op de kaart!

2. Eenvoudig connecten met je klant

starbucks google my businessVia Google+ kun je eenvoudig relevante content delen met je doelgroep en klanten. Daag je klanten actief uit om te reageren en ga met ze in gesprek. Goede content wordt door je klanten beloond met een +1 en feedback kun je gebruiken om je business te verbeteren. Dit hoeft overigens in Google+ niet alleen via geschreven reacties, maar kan ook door een chatsessie (met camera) te houden via Google Hangouts!

De interactie is zoals gezegd van groot belang voor het succes van jouw bedrijf op Google+. Interactie kun je bereiken door kwalitatief goede en relevante content te plaatsen. Google+ biedt deze mogelijkheid door plaatsen het van een opvallende omslagfoto, profielfoto, tekst en afbeeldingen video’s etc.

Het uiteindelijke doel is om een trouwe groep volgers te creeëren die ware ambassadeurs zijn voor jouw organisatie. Dit laten ze zien door jouw bedrijf op Google+ te ‘volgen’ en je content te waarderen met een ‘+1′.

3. Alles op één plek

Het grote voordeel van Google My Business is mijn inziens dat alles eenvoudig beheersbaar is vanuit één dashboard. Ook heeft Google een app gebouwd om onderweg updates te posten en data vanuit je doelgroep te bekijken.

google my business dashboard

Je hebt dus voortdurend inzicht in de online reputatie bij je doelgroep en kunt hierop inspelen en ingrijpen wanneer dat nodig is. Ook geeft Google My Business inzicht in klikken op een routebeschrijving naar jouw bedrijf en klikken naar je website.

Dus”¦ waarom moet jij aan de slag met Google My Business?

Google my business knowledge panelZoals bekend bestaat Google uit een groot aantal producten. Denk hierbij aan organisch, betaald etc.
Al deze verschillende producten richten zich op een verschillende plaats binnen de Google omgeving.

My Business is het onderdeel binnen Google dat sterk gericht op het zognaamde ‘knowledge panel’. Dit gedeelte binnen de Google omgeving (die ik persoonlijk vaak gebruik in combinatie met Wikipedia) geeft lokale ondernemingen een podium. Je kunt hier de adres- en contactgegevens van je website plaatsen en klanten de mogelijkheid bieden je middels een review te beoordelen.

Profiteer van Google My Business!

Als de klant bij jou Koning is en je niets te verbergen hebt kan Google My Business een enorme toegevoegde waarde zijn voor jouw organisatie. Bovendien zoekt een groeiende groep consumenten via mobiele apparaten. Google kan de locatie van jouw (potentiële) klant koppelen aan een zoekopdracht. Jouw klant, die op dat moment bijvoorbeeld 2 straten verderop loopt en enorm trek heeft in pizza. Of een ander product of dienst die jij aanbiedt.

Marketing gericht op de lokale markt staat wat mij betreft nog in z’n kinderschoenen en de mogelijkheden zijn eindeloos, maar door deze Google producten te voorzien van nieuwe features, eenvoudig design en mogelijkheden tot analyse van data zet Google wel een enorme stap in de goede richting in de (lokale) markt.

Succes!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dion Penterman
Dion is campagnemanager SEA bij KG Bureau. Hij houdt zich dagelijks bezig met zoekmachine adverteren voor uiteenlopende klanten en heeft een brede interesse in (online) marketing.
2 reacties op "(Lokale) ondernemers: Van telefoonboek naar Google My Business!"
  • Linda Haest zegt:
    11 Jun, 2015 om 11:38

    Dag Dion, klinkt aantrekkelijk, maar we schrikken toch wel van de kleine letters in de gebruiksvoorwaarden van Google Mijn Bedrijf; “U verleent Google ook een permanente, onherroepelijke, wereldwijde, royaltyvrije en niet-exclusieve licentie om de basisinformatie voor uw entiteit die u opgeeft op uw pagina (zoals de entiteitsnaam, locatie, telefoonnummer, categorie, openingstijden en website), te reproduceren, te bewerken, aan te passen, te vertalen, te publiceren, openbaar uit te voeren, openbaar weer te geven, te distribueren en er afgeleide werken van te maken. U bevestigt en garandeert Google dat u over alle rechten of machtigingen beschikt om deze licentie te verlenen. U verleent eindgebruikers van Google-services ook het recht die informatie in te zien en te gebruiken, waaronder het recht deze te bewerken, zoals toegestaan in overeenstemming met de toepasselijke Servicevoorwaarden van Google. Alle andere inhoud die u opgeeft op uw pagina (zoals bedrijfsfoto’s), wordt in licentie gegeven aan Google in overeenstemming met de Servicevoorwaarden van Google.” Wat wordt er bedoeld met ‘uw pagina (zoals .. de website)’? Betekenen eerste en de laatste zin tezamen juridisch gezien dat Google onherroepelijk eigenaar wordt van alles op je Mijn Bedrijf Pagina? Of van alles op je website? Dat is gezien de formulering niet duidelijk. In het eerste geval: opletten, want je geeft Google je beeld weg voor totaal ander commercieel gebruik! In het tweede geval: no go, lijkt ons. Wat is jouw mening?

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      15 Jun, 2015 om 08:39

      Beste linda

      Opletten! Zeker altijd. Je ontkomt er tegenwoordig niet aan om de juridische voorwaarden te tekenen.

      Tot dusver is er bij mijn weten nog nooit misbruik gemaakt van de data door Google. Wij gebruiken dit zelf ook al vanaf vrijwel het begin en een vlugge blik op welke bedrijven er allemaal al gebruik maken van Google Mijn Bedrijf zegt genoeg denk ik.

Reageren