Naar
boven

Van subdoel naar conversie

Veel webmasters onderschatten het nut van het instellen van doelen op de website. Gelukkig zie ik steeds vaker dat ze op zijn minst de daadwerkelijke verkoop als doel instellen.

Men neemt dan bijvoorbeeld de “bedankt voor uw bestelling” pagina als doel. In het artikel “instellen van doelen met Google Analytics” heb ik al uitgelegd hoe je dit moet doen.

Maar wat doe je met bezoekers die niet direct tot verkoop overgaan? Bereiken die dan geen doelen? Natuurlijk wel, je meet ze alleen niet!

Om het één en ander wat te verduidelijken heb ik een afbeelding gemaakt van een conversie trechter:

Conversietrechter online marketing

Je ziet hier grofweg 3 stadia staan met als ultieme doel de daadwerkelijke conversie. De daadwerkelijke conversie kan bijvoorbeeld een verkoop zijn, het invullen van een formulier (lead) of het registreren op een website (forum bijvoorbeeld).

Zoals ik al eerder schreef meten de meeste webmasters alleen de uiteindelijke conversie. Maar wat als een bezoeker nu een brochure download of contact opneemt via een mailformulier of de mailto:xxxx functie (het e-mailprogramma van de bezoeker wordt dan automatisch geopend)?

Dat zijn ook doelen! Iemand die bijvoorbeeld een brochure download leest deze rustig door of laat hem aan andere mensen zien. En de kans is groot dat ze uiteindelijk toch gaan bestellen. Of iemand die contact opneemt via de mail wil waarschijnlijk wat meer informatie om later tot de gewenste conversie te komen.

Het is dus van groot belang dat je ook al deze doelen meet. Want bij alles wat je meet kun je ook gaan bijsturen. Zie je bijvoorbeeld dat niemand de printfunctie gebruikt of niemand de tell-a-friend functie gebruikt zul je je af moeten vragen hoe dat komt en actie ondernemen.

Eerst zal ik een aantal subdoelen opnoemen die je eenvoudig kunt meten (maar wat meestal niet gebeurt):

  • Printfunctie;
  • Contactformulier/mailto functie;
  • Tell-a-friend;
  • Inschrijven nieuwsbrief;
  • Inschrijven op RSS feed;
  • Downloaden van brochure;
  • ”¦

Veel van deze subdoelen kun je eenvoudig via Google Analytics instellen:

  • Tell-a-friend: de pagina met “uw mail is succesvol naar x verzonden” kan als doel worden ingesteld;
  • Inschrijven nieuwsbrief: de pagina met “u bent nu ingeschreven” kan als doel worden ingesteld;
  • Contactformulier: de pagina met “wij hebben uw mail ontvangen” kan als doel worden ingesteld;

Er zijn echter ook subdoelen waarbij de bezoeker niet naar een andere pagina wordt doorgestuurd. Denk daarbij aan de mailto: functie, het downloaden van een brochure en de printfunctie.

Misschien zie je al wat deze subdoelen doen (of beter gezegd NIET doen). Al deze doelen vinden niet meer op de eigen website plaats, sterker nog, deze subdoelen worden op de computer van de bezoeker uitgevoerd.

En Google Analytics kan veel maar het meten van acties op iemands system gaat te ver”¦

Gelukkig is er toch een manier om deze subdoelen te meten via Google Analytics. In het volgende voorbeeld gaan we uit van de mailto:.. functie.

Wanneer je geen gebruik maakt van een contactformulier maak je waarschijnlijk gebruik van de mailto:info@webdres.nl. Wanneer men op die link klikt opent zich automatisch het mailprogramma van de bezoeker. We kunnen deze “klik” instellen als doel en wel op de volgende manier:

<a href=”mailto:test@test.nl” mce_href=”mailto:test@test.nl” onclick=”urchinTracker(‘/mailto/test[at]test.nl’)”>Mail ons</a>

Vervolgens kun je de pagina test[at]test.nl in de map mailto als doel instellen!

In het geval van de mailto functie weet je nog niet zeker of dat de bezoeker ook daadwerkelijk gaat mailen maar je weet wel of die functie gebruikt wordt (en je kunt er dus op sturen.

Ditzelfde kun je doen voor de printfunctie, downloaden van brochure enz. In principe kun je dus elke klik op deze manier meten!

Bronnen:
Dit artikel is tot stand gekomen met de hulp van Ruben Timmerman  en André Scholten.

Deze video over usability in de reisbranche van Ruben is gebruikt als inspiratie voor het theoretische gedeelte van dit artikel. André heeft de code voor het instellen van de subdoelen aangeleverd. Bedankt jongens!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
2 reacties op "Van subdoel naar conversie"
  • Brian zegt:
    10 Jan, 2008 om 23:56

    Bedankt Karel, Ruben en André.
    Hier kan ik wel wat mee.
    ik ben nog niet zolang bezig met e-marketing en het meten van kliks, ik ga er direct mee aan de slag ;).

    Brian

    Reageren
  • Leo zegt:
    11 Jan, 2008 om 14:02

    Hoi Karel,
    Fraai vormgegeven én heldere uitleg. Uiteindelijk willen we de koffie in het kopje en niet de prut in de trechter. Maar we kunnen beter met zorg met alle onderdelen van het proces omgaan, zoals jij het met Ruben en André geanalyseert hebt. Dan krijg je de lekkerste koffie.

    Reageren

Reageren