Naar
boven

Wat is beter: korte of lange webteksten?

Hier is al veel over gediscussieerd, maar nog niet hier op karelgeenen.nl.

“Mensen scannen, ze lezen niet. Schrap minstens de helft van een tekst die je voor offline communicatie gebruikt. Kortom: kort en bondig. Dat is het advies.”

Maar is dat werkelijk zo en hoe kort is dan kort?

Is 250 woorden kort genoeg? Of is 500 woorden beter, want dan kun je keywords vaker gebruiken en scoor je beter in Google.

Aanleiding voor dit artikel is het webinar Long copy vs. short copy van MarketingExperiments.com dat ik volgde. Daarin is ook een checklist gepresenteerd om de optimale lengte van je webteksten te bepalen.

Die checklist staat aan het eind van dit artikel.

Waar het in essentie op neerkomt, zijn 3 belangrijke vragen om de lengte van je content te bepalen:

  1. Wat is het doel van je bezoeker?

  2. Hoe zoekt hij naar de content om dat doel te bereiken?

  3. Hoeveel informatie heeft hij nodig om een actie te ondernemen?

Een voorbeeld met die 3 vragen

Ik zocht naar een apparaat om mijn wifi overal in huis en kantoor dezelfde sterkte te geven. Ik had er al over gelezen en wist exact wat ik nodig had. Ik heb dus al een berg informatie in mijn rugzak als ik online ga. Mijn doel is dus prijs vergelijken en kopen. Ik zoek op: “Devolo dlan 500av roaming wifi move networking kit”.

Hoe anders was dat als ik een vriend had verteld over hoe frustrerend het is dat mijn wifi niet overal even sterk bereik heeft en hij me vertelde dat Devolo daar oplossingen voor heeft.

Die merknaam is de enige informatie in mijn rugzak. Meer informatie om te weten of dit is wat ik zoek is dan mijn eerste doel, daarna eventueel kopen. Ik zoek in Google op ‘Devolo’ en hoop op een link naar meer informatie om te kunnen besluiten wat ik nodig heb. Ik wil weten welke oplossingen ze hebben, hoe die werken, of ze ook bij mij gaan werken, welke problemen zich kunnen voordoen, wat ik allemaal moet installeren etc.

Tussen haakjes: het is maar goed dat ik wist wat ik zocht, want op de website van Devolo was ik daar niet uitgekomen. ;-)

Wat de lengte van je webteksten met conversie te maken heeft

Eén van de meest effectieve manieren om van meer bezoekers je klanten te maken (conversie), is twijfels wegnemen bij je bezoekers. Die twijfels zitten in hun hoofd. Het zijn de vragen die ze zich stellen voor het nemen van een aankoopbeslissing.

De lengte van je webteksten is vaak de eenvoudigste manier om die twijfels te verminderen. Vraag je af waarom mensen wel of niet reageren, zich inschrijven, bestellen ”¦ Is het duidelijk genoeg hoe jouw product of dienst hen helpt? Dat het veilig is? En dat jij en je producten en diensten te vertrouwen zijn? ”¦

Iets toevoegen of schrappen kan een wereld van verschil maken voor je conversie. Denk daarom goed na over hoe je alle twijfels bij je bezoekers tackelt.

Met te weinig tekst loop je het risico dat je niet alle twijfels wegneemt en haakt je bezoeker af. Andersom roep je met meer tekst dan nodig nieuwe twijfels op. In beide gevallen gaat je toegevoegde waarde ten onder door de content.

Relatie tussen lengte van je webteksten en complexiteit/kosten van je product of dienst

Uit testen van MarketingExperiments.com blijkt dat er een directe relatie is tussen de kosten/complexiteit van je product of dienst en de hoeveelheid informatie die nodig is om je bezoeker te sturen in zijn beslissingsproces.

  • Korte teksten werken beter bij een goedkoper of simpel uit te leggen product of dienst, omdat het minder verplichtingen voor je bezoeker met zich meebrengt. Je bezoeker heeft daardoor minder vragen en twijfels (angst). Bijvoorbeeld inschrijven op een nieuwsbrief of een gratis e-book downloaden brengt weinig risico en verplichtingen voor je bezoeker met zich mee.
  • Lange teksten werken beter bij een duurder of complex product of dienst, omdat het meer verplichtingen voor je bezoeker met zich meebrengt. Je bezoeker stelt zich meer vragen, heeft grotere twijfels en vraagt dus om meer zekerheid dat hij de juiste beslissing neemt om jouw product of dienst te kopen. Bijvoorbeeld het cursusaanbod op dit blog.

Checklist voor optimale lengte van je webteksten

In de video van het webinar Long copy vs. short copy (Engelstalige video) van MarketingExperiments.com is naast voorbeelden (vanaf minuut 23:55 in de video) de volgende checklist gepresenteerd om de optimale lengte van je webteksten te bepalen:

  • Heb je een duur product of dienst. Eentje waarbij voor de aankoopbeslissing een antwoord op meer vragen nodig is om de angst voor een miskoop te tackelen. Of is de betrokkenheid van je bezoeker vereist.
  • Hoe complex is je product of dienst: heeft het veel of weinig uitleg nodig om begrepen te worden.
  • Hoeveel kennis heeft je bezoeker al als hij op je website aankomt? Kent hij je product al en is hij er specifiek naar op zoek of is hij zich aan het oriënteren.
  • Beschrijft of ondersteunt de inhoud van je website de toegevoegde waarde van je product of dienst. Alle tekst die dat niet doet, kun je sowieso schrappen.
  • Kan het design van je pagina zo worden aangepast dat alle relevante inhoud in de hoofdkolom staat? Zet alle niet-noodzakelijke, maar ondersteunende content in de rechterkolom. Laatst had ik nog een website zonder oproep tot actie. Die is er wel hoor, zei de website-eigenaar: contactopname staat in de rechterkolom. Ik had dat wel gezien, maar eenmaal beneden aan de pagina was de inhoud van de rechterkolom ook niet meer zichtbaar.

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
18 reacties op "Wat is beter: korte of lange webteksten?"
  • Christian zegt:
    10 Jun, 2013 om 10:48

    Leuk en interessant artikel Mischa. Ik denk dat je inderdaad eerst moet kijken naar wie je doelgroep is en aan welke soorten content zij behoefte hebben (lang vs kort). Daarbij is het stadium van het beslissingsproces zoals je al noemt van belang. Ik heb er zelf ook al eens een artikel over geschreven http://www.slagtermedia.nl/uit-hoeveel-woorden-moet-een-artikel-bestaan-voor-een-content-marketing-strategie/.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    10 Jun, 2013 om 11:55

    Dankjewel Christiaan. Lang artikel heb je geschreven :-)

    Reageren
  • Remko Piepers zegt:
    10 Jun, 2013 om 12:47

    Hoe belangrijk je SEO geoptimaliseerde content ook acht het is inderdaad altijd een tekst die geschreven moet zijn voor de lezers en niet voor Google. (oké uiteraard speelt dat wel altijd mee).

    Goede content schrijven is en blijft een vak apart en kan vooral in competitieve markten erg belangrijk zijn.

    Reageren
  • Ruud zegt:
    10 Jun, 2013 om 15:09

    En dan heb je een zoekvraag, concreet, een raamhor maken, heeft Karwei een video en een boodschappenlijst en een beschrijving klaar ….. en dan geen vervolg in de zin van ‘kost dat’ en sterker, het zoekvenster kan met raamhor, of hor, of horregaas heeeeeeeelemaal niets vinden.
    Dan kom je niet eens toe aan de vraag, dat je ook moet schrijven naar een conversie. ( actueel afgelopen zaterdag )
    Je kunt dus je teksten niet los zien van de totale funktionaliteit van de website. imho

    Reageren
  • Mischa zegt:
    10 Jun, 2013 om 20:35

    Dankjewel Ruud, Karwei is een schitterend voorbeeld van een gemiste kans. Je kunt zo met hun boodschappenbriefje naar de concurrenten.

    Reageren
  • Dick Hofman zegt:
    12 Jun, 2013 om 09:21

    Korte of lange tekst: hangt van het product af zou ik zeggen. Voor een doosje lucifers “nú in de aanbieding” kan je met een paar regels volstaan. Maar voor een nieuwe auto, een hypotheek of een ingewikkelde verzekering is meer ruimte nodig. Hoevéél ruimte is weer afhankelijk van hoe “gericht” je kan schrijven.

    Je denkt dat mensen nooit lange teksten lezen? Als een artikel met de kop “Deze pagina gaat over Karel Geenen” 20000 woorden telt, garandeer ik je dat hij ze allemaal verslindt. Dat betekent dat, wanneer een tekst dicht bij de lezer staat, de kans dat hij doorleest wel groot is.

    Je kan ook bijvoorbeeld van een lange verhaal een samenvatting maken met een “lees verder” button naar een volgende pagina.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    12 Jun, 2013 om 12:31

    Hangt inderdaad zoals ik schrijf van complexiteit en prijs af Dick.

    Ik vermoed dat je ook gelijk hebt dat als je dicht bij de lezer zit deze meer leest. Of wellicht beter gezegd: scant.

    Karel zelf leest misschien wel 20000 woorden over zichzelf, maar of de andere 99% ook tot het eind leest, is nog maar de vraag. Terwijl de inhoud voor Karel waarschijnlijk niet nieuw is, bereik je minder mensen voor wie die inhoud mogelijk wel nieuw is.

    Neem mijn voorbeeld van Devolon, ik was geïnteresseerd, maar waarom zou ik er 20.000 woorden over lezen. Dat zou me de indruk geven dat het een ingewikkeld product is.

    Reageren
  • Marco Sanders zegt:
    12 Jun, 2013 om 16:08

    Het mooiste is natuurlijk als je zowel de liefhebbers van long copy als de short copy-fans kunt bedienen. In veel gevallen kan dat ook, door bijvoorbeeld goed na te denken over je tussenkopjes. Die helpen de ‘scanners’ een indruk te krijgen van je verhaal.

    En vooral door meerdere calls-to-action in de tekst te plaatsen, dus niet alleen aan het eind. De een is namelijk na vijftig woorden al overtuigd en de ander heeft daar vijfentwintig alinea’s voor nodig.

    Zoals al eerder geopperd is, is een ‘Lees meer’ ook een uitstekend middel om zo min mogelijk bezoekers af te schrikken. En wat ook niet onvermeld mag blijven: maak je tekst aantrekkelijk door met korte alinea’s te werken.

    Reageren
  • Dave zegt:
    13 Jun, 2013 om 00:19

    Ik vraag me soms af het goed is om bepaalde content te bundelen in een pdf en deze dan vervolgens aan te bieden als een download. Werkt dat ook goed voor Google?

    Reageren
  • Mischa zegt:
    13 Jun, 2013 om 08:43

    Interessante en relevante content bundelen in een pdf en weggeven is een goed idee Dave. Zie bijvoorbeeld het artikel ‘De kracht van whitepapers’ op dit blog: http://www.karelgeenen.nl/03/de-kracht-van-whitepapers/

    Hoe pdf’s werken voor je vindbaarheid in Google weet ik niet. Daarvoor schakel ik even een hulplijn in: Karel of Lianne hebben jullie daar een antwoord op?

    Reageren
  • Mischa zegt:
    13 Jun, 2013 om 08:51

    Tussenkopjes, korte alinea’s en call to actions zijn zeker van belang. Dat is echter meer de techniek van het webschrijven. Over titels en tussenkopjes leverde ik eerder een bijdrage aan dit e-boek van Karel Geenen: http://www.karelgeenen.nl/58tips/. Daarin vind je ook tips voor call to actions terug trouwens.

    Het gaat in mijn artikel over de kengte van je webteksten vooral om de bewustwording dat er een relatie is tussen de lengte van je content en de complexiteit/prijs van je product en hoe de lengte van je webteksten van invloed is op conversie. Meer het fundament.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    13 Jun, 2013 om 09:00

    PDF’s kunnen wel degelijke scoren in Google. Over het algemeen is het content die ook echt geschikt is voor PDF, zoals handleidingen en gebruiksaanwijzingen.

    Tenslotte is vooral de populariteit van belang of zo’n document hoog scoort (dus hoe vaak wordt er naar verwezen met een link).

    Reageren
  • Marco Sanders zegt:
    13 Jun, 2013 om 09:23

    @Mischa: in dat kader moet je mijn reactie ook zien. Je kunt i.m.o. de lengte van je tekst niet los zien van de manier waarop je die presenteert. Ik sta volledig achter de gedachte dat de lengte van je copy gemiddeld genomen evenredig is aan de prijs van je product/dienst.

    Maar wat ik duidelijk wil maken is dat je niet altijd een keus hoeft te maken tussen long en short copy en dat je, bijvoorbeeld door het plaatsen van meerdere calls-to-action, die keus min of meer aan de bezoeker overlaat.

    Er zijn nu eenmaal ook mensen die geen zin hebben in lange teksten of sneller overtuigd zijn door je verhaal. Wanneer een copywriter heeft bepaald dat de bezoeker per se de complete long copy moet hebben gelezen alvorens hij een call-to-action voorgeschoteld krijgt, zijn er zeker al mensen afgehaakt.

    Reageren
  • Dave zegt:
    13 Jun, 2013 om 10:26

    Ik maak vaak mee dat marketing managers (vooral het MKB) al hun product/service informatie online willen gooien. “Bang zijn” om niet volddoene informatie te tonen. Het blijft dan lastig om een evenwicht te vinden tusse de indexatie van Google en de user/buying experience van de bezoeker.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    14 Jun, 2013 om 13:29

    Bedankt Karel.

    @Dave Voor het evenwicht tussen Google-indexatie en de gebruiks- en koopervaring van je bezoeker is het goed om in het achterhoofd te houden dat Google zeker niets bij je komt kopen.

    @Marco Ik kom nog terug op je reactie.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    17 Jun, 2013 om 09:39

    @Marco. Presentatie van content speelt zeker een rol, dat is de kern van het 5de punt in de checklist.

    Of meerdere call-to-actions wel of niet werken, durf ik niet zo te beweren, dat zou ik testen. Want wat doe je dan best: een opvallende button of een meer voorzichtige link? Als het merendeel van de bezoekers meer content nodig heeft, in hoeverre komt die button of link voor hen dan pusherig over? Haken ze daardoor af? Ik meen dat er veel meer en belangrijkere factoren een rol spelen, dan †œdat sommige mensen geen zin hebben in lange teksten en sneller overtuigd zijn:† Discussiëren over welke is opinie, testen welke geeft de feiten.

    In mijn artikel gaat het er zeker niet om dat de †œcopywriter bepaalt dat de bezoeker per se de complete long copy moet lezen† Integendeel, de copywriter heeft niets te bepalen, je bezoeker bepaalt de lengte die je nodig hebt.

    Reageren
  • Brenda zegt:
    22 Jun, 2013 om 10:12

    Leuk en interessant artikel, Thanks voor het publiceren.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    25 Jun, 2013 om 09:49

    Dank voor je compliment Brenda.

    Reageren

Reageren