Naar
boven

Zoekwoord in domeinnaam verstandig?

We kennen een aantal elementen op onze website waar we ons zoekwoord het liefst in terug zien komen. Oorspronkelijke reden: omdat bezoekers op die manier weten waar ze aan toe zijn. Reden voor internet marketeers tegenwoordig: omdat Google hier waarde aan hecht.

Zo is het niet anders met de domeinnaam. Het is algemeen bekend dat Google kijkt naar de zoekwoorden die in de domeinnaam staan. De vraag is nu, hoe belangrijk is dat eigenlijk?

Gelukkig geeft Matt Cutts van Google hier zijn visie op in de onderstaande video:

Voordelen “zoekwoord-domein”

  • Google kijkt inderdaad nog steeds naar de eventuele zoekwoorden in de domeinnaam;
  • Wanneer men naar je linkt is de kans groter dat ze als ankertekst je belangrijkste zoekwoord gebruiken.

Voordelen “branding-domein”

  • Gebruiksvriendelijker, bezoekers zullen je domeinnaam beter onthouden = branding = langetermijnvisie;
  • Zoals Matt ook aangeeft, met een branding-domein val je op tussen de concurrenten;
  • Professioneler. Geef toe, Youtube.com klinkt geloofwaardiger dan watch-online-videos-online.com”¦

Tot slot

Aan het einde van de video vermeldt Matt nog even dat het gewicht van zoekwoorden in de domeinnaam waarschijnlijk wel wat wordt teruggeschroefd.

Het blijft dus een afweging die je zelf moet maken. Ik persoonlijk kies liever voor een branding-domein.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
32 reacties op "Zoekwoord in domeinnaam verstandig?"
  • Jorgo Kokkinidis zegt:
    10 Mrt, 2011 om 13:20

    Hoi iedereen

    Ikzelf heb bijvoorbeeld voor mijn internet marketing blog ook geopteerd op mijn voornaam&naam te registreren & niet internetmarketingXYZ…

    Persoonlijk vind ik branding net iets belangrijker dan een SEO-vriendelijkere URL. Trouwens SEO bestaat uit veel meer dan enkel en alleen een vriendelijke URL. Vroeger was dat inderdaad van doorslaggevende waarde, maar tegenwoordig zijn er een hele hoop andere aspecten waar Google meer belang aan hecht.

    Ik zou eerder kiezen voor seo-vriendelijke domeinnamen als ik bv. een E-book in een specifieke markt verkoop.

    Voordeel 1: seo ranking
    Voordeel 2: herkenning (erkenning ;))

    Maar als je jezelf wilt profileren in je eigen markt, dan opteer ik het om op mijn manier te doen.

    Wie deelt mijn mening?

    Groet

    Jorgo Kokkinidis

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Mrt, 2011 om 13:46

      Ik ben het met je eens Jorgo ;-)

  • Snelrelatiegeschenken.nl zegt:
    10 Mrt, 2011 om 13:45

    Branding is inderdaad beter, al moet ik zeggen dat wij op Snel relatiegeschenken.nl veel terugkerende klanten hebben. Krachtige URL die direct zegt wat de site inhoudt geeft ook een beter weigeringspercentage.

    Reageren
  • Dick Hofman zegt:
    10 Mrt, 2011 om 14:05

    Concrete voorbeelden?

    Reageren
  • Bjorn van der Neut zegt:
    10 Mrt, 2011 om 14:06

    Wat ik me ook afvraag qua url structuur welke het beste is:
    http://www.vechtloop.nl/uitslagen/uitslagen-2010/
    of
    http://www.vechtloop.nl/uitslagen/2010/

    Op de uitslagen 2010 pagina staat wel de h1 tag “Uitslagen 2010”. Aan de andere kant die met 2x uitslagen er in is wel een langere url wat wellicht weer een nadeel kan zijn.

    Ben benieuwd naar jullie mening.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Mrt, 2011 om 14:16

      Dag Bjorn,

      Die laatste lijkt me beter. Is ook wat korter. En normaal gesproken zou je de headertags op paginaniveau aan moeten kunnen passen en niet afhankelijk moeten zijn van hoe de bestandsnaam heet.

  • ruud list zegt:
    10 Mrt, 2011 om 14:18

    de keuze voor een al dan niet domeinnaam met zoekwoord is denk ik erg afhankelijk van de markt waar je je op richt.
    voor een webshop is het m.i. belangrijker als voor dienstverlening, voor een sterk concurrerende markt meer als voor een minder concurrerende markt, en zo zijn er nog een paar voorbeelden te bedenken.

    Reageren
    • scott zegt:
      07 Apr, 2011 om 07:15

      Ben ik het helemaal mee eens. Kijk, als je nu in een hoek zit (bijvoorbeeld seo) waar ontzettend veel concurrentie zit,d.w.z. vele honderdduizenden (misschien wel meer..?)website’s hebben ook een “seo”keyword in hun url, dan kun je i.d.d. een hele combinatie gaan maken met woorden waarvan er 1 valt onder ‘seo’ keywords, je zult het heel moeilijk gaan krijgen als je hoog in de zoekmachine’s resultaten wilt komen met je keyword. zowiezo is het uiteraard regel, hoe korter (bv 1 keyword) hoe beter,maar die zijn natuurlijk allang geregistreerd. Dan kom je al gauw uit op de longtail keywords ( ipv backlinks.com , onlinebacklinkingsolutions.com ofzo, maar ja, die is weer stukken moeilijker te onthouden voor iemand die uw site op het web tegenkomt, (-naast het feit dat u nu ‘gezocht’ dient te worden in de search-engine’s met EN backlinks EN online (<heel moeilijk om mee te scoren,wordt veel gebruikt) en u heeft dan solutions er nog achteraan…. Kijk,als ik een seo bedrijf ga zoeken met google, zou ik daar niet bij uitkomen om t feit dat ik dan die keyword-combinatie niet zou gebruiken, dan kun je het beter op 'branding' gaan werken.. Maar da's mijn mening.. En als iedereen n beetje goed staat na veel werk in het domein gestopt te hebben,en Google krijgt t op zn heupen, val je zo 30 pagina's omlaag zoals vorig jaar?

  • Abderrahim zegt:
    10 Mrt, 2011 om 14:52

    Goed artikel!
    Je hebt goede informatie over zoekwoorden in domeinen.
    Trouwens goede video

    Reageren
  • Internetbureau Elephant zegt:
    10 Mrt, 2011 om 15:39

    Ik zou toch ook echt voor branding kiezen. Helemaal als je met een lange termijn strategie bezig bent.

    Kijk naar een Youtube. Als mensen opzoek zijn naar websites waar je gratis filmpjes kunnen plaatsen zoeken ze tegenwoordig op termen als “youtube websites”.

    Als je voor branding kiest moet je natuurlijk wel ook echt een merk neerzetten!

    Reageren
    • Bremshey zegt:
      11 Mrt, 2011 om 10:34

      Hier ben ik het niet mee eens

      Ik zou zelf nooit youtube video’s intypen maar: online video plaatsen bijvoorbeeld

  • Jedidja | Relatiegeschenken zegt:
    10 Mrt, 2011 om 16:55

    Lastig! Je merkt dat urls met het keyword hoger staan in Google, maar niet alle. Toch is het waar dat je zonder keyword in je domein wat meer werk moet doen dan je concurrent met wel een seo-vriendelijke domein.

    Branding is belangrijk. Ik merk dat bij ons veel bezoekers de naam wel goed onthouden. De alliteratie werkt hier weer goed.

    Ik zou zeggen: als je dus wel voor branding kiest, zorg er dan voor dat het lekker in de mond ligt. Bezoekers moeten je naam makkelijk kunnen onthouden om terug te keren…

    Reageren
  • Posters zegt:
    10 Mrt, 2011 om 19:03

    Branding is belangrijk, al kan het in sommige markten wel handig zijn om de exacte keywords te hebben in de domein naam als je beter wilt concurreren. Valt me nog wel ”te” vaak op dat de domeinnaam erg belangrijk is.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    10 Mrt, 2011 om 19:25

    Domeinnaam met (s) werkt voor ons prima.
    Een korte duidelijke URL, eenvoudig te onthouden werkt ook goed.
    Wij zijn met veel succes gebruik gaan maken van Twitter en Facebook.
    Kost tijd maar is het waard.

    Dubbel woordgebruik in een URL raad ik af, dit op advies van mijn SEO persoon.

    Niet zo maar iemand, Karel heeft hem ooit een opdracht teruggegeven :)

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    10 Mrt, 2011 om 23:07

    Wat zijn de ervaringen met – en _ in een domeinnaam. Maakt het nog enig verschil?

    watch-online-videos-online.com
    watch_online_videos_online.com
    watchonlinevideosonline.com

    Buiten het feit dat het zeer onhandig is voor een gebruiker om te onthouden.

    Reageren
    • Danny zegt:
      12 Mrt, 2011 om 19:33

      Underscores zijn (helaas?) niet toegestaan in een domeinnaam. Verder is er volgens mij een minimaal verschil waarbij de versie zónder streepjes net iets beter scoort dan de versie mét dashes / hyphens.

      Leuk onderzoekje hierover op SEOmoz: http://www.seomoz.org/blog/bing-vs-google-prominence-of-ranking-elements

    • Albert K. zegt:
      15 Mrt, 2011 om 08:23

      Dit, en soortgelijke berichten ben ik meermalen tegengekomen.
      Hier doelde je op?

      Use hyphens ( †“ ) and not underscores ( _ ) to separate words in directory and file names. Most search engines parse a hyphen like a reader would parse a space. Using underscores makes what_would_you_do look like whatwouldyoudo to most search engines. You should definitely separate words in your URLs

  • Nomar zegt:
    11 Mrt, 2011 om 11:35

    Een branding domein is ook beter, maar niet in alle gevallen. Ligt er maar net aan in welke niche je aan de slag gaat en vooral wat je wil bereiken. Een simpele adsense site die je een paar tientjes / honderd euro per maand op moet gaan leveren, zou ik voor een keyword domain gaan. Als je echt wilt groeien, bekend, en groot wilt worden, voor een branding domain.

    Reageren
  • Sam zegt:
    11 Mrt, 2011 om 12:26

    Volgens mij is het beste een combinatie van de twee, dus branding en het trefwoord in de domeinnaam. Zoals bv (ik vind maar wat uit): bakkerij-degroote.be of fietsenverhuur-thomas.com

    Reageren
  • Cees zegt:
    11 Mrt, 2011 om 12:54

    Al die resultaten in google met keywords in het domein geven steeds meer een onbetrouwbaar imago aan Google. Zoekers zijn ook niet dom en weten steeds beter dat dit meestal op snel resultaat gerichte paginas zijn.

    Reageren
  • Harald zegt:
    12 Mrt, 2011 om 11:56

    Ik heb meerdere websites met domeinnaam die gelijk is aan zoekterm, maar mijn 2 meest succesvolste sites hebben dat weer niet.

    Moelijke keuze, maar ik zou nog steeds gaan voor ‘ exact match domain’ .

    Reageren
  • Sjaals zegt:
    12 Mrt, 2011 om 14:23

    Het ligt er maar net aan wat je doel is. Wil je uitsluitend nieuwe bezoekers, dan is een domeinnaam met keyword verstandig. Linkbuilding werkt gemakkelijk en je scoort sneller.

    Wil je echt bouwen aan een merk, dan zou ik zeggen, probeer er nog steeds op een of andere originele manier een keyword in te verwerken.

    Reageren
  • Willy zegt:
    12 Mrt, 2011 om 20:32

    Als je kiest voor sleutelwoorden dan blijft nu nog de vraag: “Met of zonder koppelteken(s)?”

    Reageren
  • Harald zegt:
    13 Mrt, 2011 om 11:09

    ” Met of zonder koppelteken” : volgens mij maakt het niks uit (mijn ervaring met 1 website en wat ik zoal zie snuffelend op het internet) hoewel sommige Amerikanen beweren dat het echt exact moet zijn dus zonder koppelteken.

    Bij dit soort zaken probeer ik altijd vanuit google te denken: zal die googlebot werkelijk minder denken van keywords als er een koppelteken tussen zit? Denk dat ze daar in de google headquarters wel wat anders te doen hebben.

    Reageren
    • ruud zegt:
      15 Mrt, 2011 om 09:02

      Misschien afwijkend binnen de discussie maar toch met een overeenkomst m.b.t. gebruik koppelstreepje:
      zeg je hiermee ook dat bestandsnamen (foto, logo e.d.) niet zoals gebruikelijk (was?) gewoon een koppelstreepje mogen hebben en niet meer perse een underscore?
      Sterker nog, dat een koppelstreepje de voorkeur heeft?

  • Harald zegt:
    15 Mrt, 2011 om 10:57

    De enige die weet of een koppelteken tussen je keywords afdoet of niet is Google, wij kunnun slechts gissen en op ons gevoel afgaan.

    Reageren
    • ruud zegt:
      15 Mrt, 2011 om 12:09

      ik bedoel niet de keywords maar de naam die je toekent aan een afbeelding.
      bijv, de naam die je geeft aan de foto van een vw kever
      vwkever.jpg
      vw-kever.jpg
      vw_kever.jpg

  • Bart zegt:
    17 Mrt, 2011 om 13:36

    Ik vind persoonlijk keyword-domains erg amateuristisch ogen. Met alle respect, want er zal vast een goede organisatie achter zitten, maar toch zou het bij mij niet opkomen om naar “snelrelatiegeschenken.nl” te gaan.

    Bovendien is maar de vraag of de bezoeker dat allemaal zo goed kan onthouden. Goede, unieke en lekker ‘bekkende’ brandnames zijn dan m.i. veel beter. Want was het nou “vlugrelatiegeschenken” of “gauwrelatiegeschenken”… hoe vaak kóm je op zo’n site?

    Dus is de vraag hoe goed onthoudt de bezoeker die naam die jij als site-eigenaar zo briljant vindt, en makkelijk te onthouden. Logisch, want jij ziet hem elke dag. Die klant niet.

    Ook niet onbelangrijk: Je onderscheidt je op geen enkele wijze met zo’n naam. Je concurrent (met “relatiegeschenken.nu” bijvoorbeeld) is voor de bezoeker, net als jij, gewoon “een bedrijf” dat relatiegeschenken verkoopt. De kans is zelfs groot dat die klant jouw site en die van de concurrent met elkaar verwart. Er is geen enkel onderscheid. Daar kun je voor kiezen, maar ik acht het waarschijnlijker dat je je als bedrijf ook met een “smoel” wilt presenteren, en niet uitsluitend met je bedrijfsactiviteit.

    En nu blijkt, uit de bijzin van Matt, dat Google (veel?) minder waarde gaat hechten aan die keywords in de domeinnaam, is het helemaal eenvoudig geworden. Zorg voor goede SEO in je URL, niet in je domeinnaam alleen. Zorg voor goede SEO in je content, adverteer verstandig en zorg dat mensen je bedrijf op de eigen unieke náám onthouden, niet alléén maar op (een van) de activiteiten.

    Reageren
  • Willy zegt:
    17 Mrt, 2011 om 14:40

    Misschien heb je wel gelijk dat branding – op termijn – beter is. Je weet ook niet altijd of het sleutelwoord-domein de lading altijd blijft dekken.

    Maar ik moet hier toch een kleine kanttekening maken. Ik heb recent de ervaring om zéér goed te scoren in Google met een 6 maanden oud keyword-domain. Toegegeven de concurrentie was inzake content niet echt geweldig.

    Misschien kunnen we stellen dat je voor je bedrijf gaat voor branding en dat je eventueel ter (tijdelijke) promotie/lancering van een product of dienst kijkt naar een mini website met sleutelwoord-domeinnaam.

    Reageren
  • Tony zegt:
    20 Sep, 2011 om 02:14

    Voor beginners lijkt een domeinnaam dat keyword gericht is, verstandiger. Echter, er wordt steeds minder waarde aan gehecht. Er spelen vele factoren mee waardoor de kracht van het domeinnaam minder is dan wordt gedacht. Het is een “combinatie van” denk ik.

    Een nietszeggende domeinnaam en matige SEO kan alsnog succes opleveren. Door goede inlinks. Of je nu wel of geen 100% SEO en een alleszeggende domeinnaam hebt, je hebt het altijd moeilijk als je een van de … bent. Soms kun je erg succesvol zijn wanneer je helemaal geen goede SEO hebt.

    Als je het maar goed weet te promoten, prettig leesbaar maakt en je vernieuwend bent. Ik vermoed dat ranking straks grotendeels af gaat hangen van wat mensen op social media over sites vertellen. Het gaat allemaal tenslotte om de bezoekers. We willen allemaal hoog scoren in de SERPS en veranderingen in algoritmes zijn aldaar omdat meer mensen hetzelfde doen als het gaat om SEO/Ranking. Google Panda, tja, wie zijn er de volgende keer de L*L?

    Maar 1 ding is zeker, dat we hoogsvermoedelijk nooit zullen weten wat nu de perfecte combinatie is.

    Reageren
  • WebwinkelKeur zegt:
    04 Jan, 2012 om 17:23

    In veel gevallen is ook een naam met keyword erin wel te branden. Denk aan de multishop bedrijven waaronder PDAShop.nl, etc. De combinatie van een zoekterm plus een branding term kan dus zeker voor beginnende webwinkels een groot voordeel opleveren.

    Reageren
  • Shamier Coffie zegt:
    10 Mei, 2012 om 16:26

    bedank voor de info altijd heel intressant om dit te lezen.

    gr,
    Shamier Coffie

    Reageren

Reageren