Naar
boven

3 lessen voor (nog niet) failliete online ondernemers

Een paar dagen geleden kreeg ik een triest bericht. Een ondernemer vertelde mij dat al zijn websites een penalty hadden gekregen. De bewoordingen waren zelfs nog harder: hij kreeg de tranen in zijn ogen toen hij dit opmerkte want dit betekent voor hem zeer waarschijnlijk een faillissement.

Los van waarom de penalty is opgelegd en of deze ondernemer zich bewust was van het feit dat hij “illegale” technieken heeft toegepast; herhaal ik het nog eens:

…hij gaat heel waarschijnlijk failliet…

Failliet gaan = niet leuk

Als ondernemer begrijp ik maar al te goed dat failliet gaan het laatste is waar je op zit te wachten. Het brengt een hoop ellende met zich mee. Om nog maar te zwijgen over het emotionele leed.

Met dit artikel wil ik een aantal “lessen” (of tips) meegeven waarmee je de kans om failliet te gaan als online ondernemer verkleint. Uiteraard ben je van harte welkom om onder dit artikel jouw lessen of tips te delen!

Lessen voor (nog niet) failliete online ondernemers…

Les 1: Korte termijn = lange pijn

Zelf verzonnen, leuk he? Echter de inhoud is minder leuk. Volgens mij is dit namelijk één van de grootste redenen dat online ondernemers failliet gaan. Een kortetermijnvisie. Of nog erger, een géénvisie…

Het is zo’n simpele uitdrukking maar behelst o zo veel. Het begint vaak al bij de basis. Men “begint” iets online  zonder eigenlijk goed na te hebben gedacht over wat het nu precies inhoudt. Noem dit misschien voorbereiding, maar een goede voorbereiding is voor mij in deze hetzelfde als een langetermijnvisie.

Dit hele principe werkt overigens ver door. De les die ik hierbij wil meegeven heb ik als volgt “verzonnen”:

De keuze voor korte termijn is kort fijn en doet lang pijn,
De keuze voor lange termijn doet kort pijn en is lang fijn…

(indien je deze op een tegeltje laat drukken, stuur er ook eentje naar ons ;-)

Les 2: Goedkoop is duurkoop

Google Adwords kost alleen maar geld. SEO en social media zijn gratis bezoekers. Een webshop van €5.000? Ik huur er wel eentje voor €10 euro per maand. Hosting €50 per maand, ben je gek, ik kan het voor €2,50 per maand!

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Samen met het kortetermijnprincipe van hierboven heb je het klassieke recept voor een faillissement.

Moest je het nog niet weten: ook online ondernemer betekent investeren! De tijd dat wanneer je geen cent te makken had toch een succesvolle webwinkel kan starten ligt al een tijdje achter ons…

In het geval van goedkoop kan je dit ook een penalty opleveren van Google (snel wat links kopen voor een prikje of teksten automatisch laten schrijven is misschien goedkoop maar voor deze ondernemer in kwestie extreem duurkoop. Zo duur dat het waarschijnlijk zelfs het faillissement betekent.

Les 3: Al je eieren in één winkelmand…

Maar liefst 80% van mijn bezoekers komt van Google! Goed he? Nee! Dat is helemaal niet iets om trots op te zijn. Sterker nog, het kan er zomaar voor zorgen dat je morgen failliet bent.

Spreid je winkansen, zoals ze bij het voormalige staatsbedrijf Holland Casino zeiden. En dat geldt hier ook. Zorg er op zijn minst voor dat als je grootste verkeersbron zou wegvallen je nog steeds bestaansrecht hebt. Let op: vanaf een procent of 50 wordt die kans wel heel erg klein vermoed ik…

Open deuren?

Wanneer je “open deuren” denkt bij het lezen van dit artikel; proficiat. Waarschijnlijk hoor je dan niet bij de groep van failliete online ondernemers. Toch adviseer ik je dan om ze nog eens goed tegen het licht te houden of beter: tegen je eigen online onderneming.

Voor degene die zich herkennen bij (één van) deze punten: het is nog niet te laat. Wanneer je eenmaal erkend dat zaken nog niet lopen zoals ze moeten lopen en je weet welke zaken dat zijn kun je actie ondernemen!

Foto Door Nomadic Lass

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
34 reacties op "3 lessen voor (nog niet) failliete online ondernemers"
  • Albert zegt:
    11 Dec, 2012 om 15:33

    Ik vind het wel heel wat wanneer je totaal afhankelijk bent van bezoekers VS inkomsten. Dan moet je wel donders goed weten dat je business op een goede wijze bezig is met de website en geen black hat technieken in huis haalt of de verkeerde insteken maakt met de site & optimalisatie.

    Dat failliet gaan door een penalty uit Google niet leuk is, begrijp ik maar al te goed, waar ik voornamelijk benieuwd naar ben is waarom deze onderneming de penalty had verkregen en waarom ze (waarschijnlijk black hat) technieken op de hals hebben gehaald waarvan ik vermoed dat ze de risico’s geweten moeten hebben.

    Sneu is het zeker, een zeer harde les om nooit en te never ‘foute’ technieken voor een site in te zetten!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Dec, 2012 om 15:41

      Waarom dit precies is gebeurd maakt niet zoveel uit. Sterker nog, het is bijna onmogelijk om één oorzaak te vinden.

      Wat ook wel belangrijk is: niet elke ondernemer weet waar hij mee bezig is of nog erger, welke cowboy hij inhuurt.

      “Grappige” is ook dat deze cowboys uiteindelijk ook een kortetermijnvisie hebben, soort zoekt soort dus in dit geval ;-).

    • Albert zegt:
      11 Dec, 2012 om 23:32

      Ik heb zelf recentelijk ‘sales’ mannen over de vloer gehad welke ons graag hét ultieme linkbuild traject wilden tonen met de top nr1 resultaten.

      Daar heb ik ons allen toch snel uit weten te halen…

      Ik begrijp de western verhalen, helaas maak je het nog wel eens mee… helaas is te zacht gezegd voor de ondernemers die er wel mee in zee zijn gegaan…

  • Thomas M zegt:
    11 Dec, 2012 om 16:08

    Wat is dan een goede verdeling van binnenkomende bezoekers? Bij mij blijft het toch grotendeels google en ik ben niet zeker hoe ik dat zou moeten veranderen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Dec, 2012 om 16:25

      Verschillende verkeersbronnen:

      -Google organisch
      -Google AdWords
      -Social media (Twitter, Facebook, enz.)
      -Verwijzende sites
      -E-mailmarketing
      -Direct verkeer

      Dat zijn toch al flink wat andere verkeersbronnen waar je je op kunt concentreren!

    • Albert zegt:
      11 Dec, 2012 om 23:29

      Onderschat ook niet het aandeel dat Bing nog in zijn mar(s)rkt bevat dat jou bezoekers kan leveren :).

  • christian zegt:
    12 Dec, 2012 om 09:49

    Goed om hier eens op te wijzen Karel. Op één paard wedden is ook zo’n dooddoener maar o zo waar. Zet niet in op 1 kanaal want als die weg valt komt en faillissement wel erg dichtbij.

    Reageren
  • Dirk zegt:
    12 Dec, 2012 om 11:37

    Ik had verwacht dat we een aantal lessen kregen om geen google penalty te krijgen… Vindt de lessen wel erg algemeen geformuleerd.

    Effe vrij vertaald ;-)
    Les 1: Maak zoveel mogelijk plannen, let op dat je niets ‘probeert’
    Les 2: Kies de aanbieder met de hoogste prijs
    Les 3: Doe minder met Google.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Dec, 2012 om 11:39

      Geweldig Dirk! Je vertaling is voor mij het bewijs dat je er geen snars van hebt begrepen / doet alsof je het niet hebt begrepen / niet wil begrijpen. ;-).

    • Dirk zegt:
      12 Dec, 2012 om 12:07

      Ik snap dat dat niet de vertaling is die jij bedoelt met je artikel.

      Waar het me om gaat is dat de lessen zo algemeen zijn dat je ze niet echt kunt gebruiken om te voorkomen dat je in een valkuil loopt en opeens failliet bent.

      Het onderwerp waar je over schrijft vind ik heel interessant, dus ik hoop dat de lessen nog wat concreter kunnen..

      Mijn aanzet mag je vergeten :-)

    • Karel Geenen zegt:
      12 Dec, 2012 om 12:43

      In deze context zijn de lessen al erg concreet. In een ander artikel zal ik wel eens een aantal redenen voor een penalty opnoemen. Echter, wanneer iemand zich afvraagt of iets een penalty op kan leveren is de kans groot dat dit ook zo gaat zijn ;-).

  • Jaap zegt:
    12 Dec, 2012 om 11:48

    Persoonlijk vind ik het toch wel interessant om te horen over de oorzaken van penalty’s. We zijn allemaal bezig met optimale vindbaarheid en ergens gaat een slimme strategie over in een te slimme strategie die gestraft wordt.

    Reageren
    • Gertjan zegt:
      12 Dec, 2012 om 13:01

      Ik ben het met je eens Jaap.
      Dit is algemene informatie en geen echte oplossing.
      Ik heb in mijn webwinkel enige artikelen die alleen verschillen in naamgeving, de omschrijving is verder het zelfde. oa. beschermengeltjes voor elke maand 1. Heb ze nu dus ondergebracht in een keuzemenu waar je de maand kunt kiezen. Visueel is de pagina nu niet opgevuld maar dat moet ik dan maar accepteren denk ik.

  • Errol zegt:
    12 Dec, 2012 om 12:03

    Natuurlijk is het wel belangrijk om te weten hoe zoiets is gebeurd.
    Er zullen echt wel een aantal herkenbare fouten gemaakt zijn.
    En een gewaarschuwd manes telt voor twee.

    Reageren
  • Stefan zegt:
    12 Dec, 2012 om 12:36

    Illegale technieken: Het inkopen van links wordt in het artikel genoemd en we kennen allemaal wel de verborgen content op een website.

    Eerlijk is eerlijk Karel, ik denk dat ze graag een lijstje willen zien met de redenen voor een penalty…

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Dec, 2012 om 12:45

      Begrijp ik, maar vind ik langs de ene kant ook jammer. Ik vraag me dan af of mijn verhaal en strekking dan wel goed overkomt. Want dit gaat veeeeeel dieper dan een penalty. Ik gebruikte alleen het verhaal om mijn verhaal in te leiden.

      Hoe dan ook, ik ben inmiddels begonnen met een artikel over penalties!

  • Errol zegt:
    12 Dec, 2012 om 13:06

    Je verhaal en de strekking daarvan komt bij mij heel goed over. Maar als je een aantal oorzaken niet noemt is het ook een beetje bangmakerij :-).

    Reageren
  • Maarten Debrouwer zegt:
    12 Dec, 2012 om 14:19

    Als je tussen de lijnen leest geeft Karel wel het antwoord.

    Indien je denkt op korte termijn te gaan scoren in Google heb je 2 mogelijkheden: je scoort op een term waar geen concurentie op bestaat en bijgevolg algenmeen gezien je geen bezoekers mee binnenhaald.

    De 2de mogelijkheid: je hebt een techniek waarmee je denkt de rankings op korte termijn mee te beïnvloeden. Indien zo dan maak je kans op een penalty als Google erachter komt.

    Het heeft totaal geen meerwaarde om van deze technieken een opsomming te maken. Wil je echt resultaat halen dan moet je zoeken wat Google verwacht van websites (lange termijn visie), niet waarmee je Google kan om de tuin leiden (korte termijn visie).

    ps: wat Google verwacht= meerwaarde voor bezoekers = meer kans op conversie naar klanten = win win win ;)

    Reageren
  • Wilco zegt:
    12 Dec, 2012 om 14:24

    Dit vind ik nu precies zo’n blogartikel dat zich erg interessant voordoet en waar je als lezer naar het blog gaat en daar de inhoud van het artikel leest en dan geïrriteerd raakt. Je stuurt me als lezer naar een artikel dat ik interessant vind, en ik vind daar een zeer globaal verhaal. Zo globaal dat ik na lezen geen idee heb wat een Google Penalty is, en hoe ik die kan krijgen en wat ik nou zou kunnen doen om het te voorkomen. Idem rondom thema failliet gaan. Bangmakerij die tot verspilling van mij van mijn tijd leidt, want ik heb er niets aan.

    Ben me nog aan oriënteren op internetmarketing en de hele business er omheen. Maar ik heb al veel gelezen, maar nog nooit gehoord van zo’n penalty. Dus dat zal voor merendeel van je lezers zo zijn.

    Wat ik wel heb geleerd is dat je in een blog beter een goede tip kunt geven die mensen werkelijk kunnen toepassen en die rendement oplevert dan een vaag verhaal schrijven.

    Ik hoop dus dat het echte inhoudelijke artikel nog komt!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Dec, 2012 om 14:30

      Dank voor je feedback Wilco. Qua internet marketing staan hier niet zoveel tips in, ben ik met je eens. Echter om nu te zeggen dat er helemaal geen waarde in zit vind ik wat ver gaan ;-).

      Hoe dan ook, ik hoop dat er tenminste 1 iemand is die de intentie van het artikel begrijpt en er ook eens goed over nadenkt, dan ben ik allang blij ;-).

      Mijn volgende artikel zal in ieder geval exact aangeven waardoor je een Google penalty kunt krijgen!

    • Christian zegt:
      12 Dec, 2012 om 14:42

      @Wilco misschien is het een idee om ook eens dit artikel te lezen? http://www.karelgeenen.nl/24/een-penalty-van-google-gekregen-wat-nu/

  • Maarten Debrouwer zegt:
    12 Dec, 2012 om 14:29

    @ Wilco, zoek dan verder op pinguin en panda update van Google. Periode eind maart vorig jaar dacht ik is de grote hype hierover begonnen. (je zoekt best in het engels)

    Reageren
  • Mike van den Broek zegt:
    12 Dec, 2012 om 14:30

    Een wijze inzicht Karel. Ik heb zelf heel lang het idee gehad dat investeren in een goede Adwords campagne niet nodig was. Totdat ik het eens ging proberen, toen bleek het meer succes te hebben dan ik had verwacht. Achteraf gezien denk je dan weer ‘was ik er maar eerder aan begonnen’.

    Les 3: Bij een van de websites van een klant hebben we enorm veel verkeer via een backlink (goed voor 60%) maar proberen dat nu langzaamaan te veranderen, al blijkt dat niet heel eenvoudig te zijn..

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Dec, 2012 om 14:31

      Dank voor je reactie!

  • Wilco zegt:
    12 Dec, 2012 om 14:56

    Uiteraard roept het artikel iets op, zelfs zoveel dat ik getriggerd word om naar het blog te gaan en het te lezen. Het onderwerp is meer dan prima, uitstekend! Er zijn veel ondernemers die op het randje zitten en die graag willen weten hoe ze kunnen voorkomen dat ze er vanaf vallen. Ik denk dat je er een serie artikelen over zou kunnen schrijven.

    Uiteraard kan ik ook op Google gaan zoeken over het hoe en wat van de penalty en dat doe ik dat ook wel eens. Maar dan altijd vanuit een basiskennis die ik al heb gekregen in een artikel of video van de blogs waarop ik geabonneerd ben. Nu had ik voor mijn gevoel alleen de trigger ontvangen, waar ik blijkbaar sterk op reageer, en voor mijn gevoel geen basiskennis. Dan zit er alleen waarde in de trigger. Die waarde daarvan is blijkbaar zo groot dat ik er nu al twee reacties heb geschreven. Ik denk dat de irritatie zit dat ik iets meer inhoud had verwacht in het artikel. Ik heb alleen abo’s van sites die ik waardevol vind, en dit is er zeer zeker eentje. Dan is het verwachtingspatroon hoog.
    Het komt goed. Karel gaat er een uitgebreider artikel over schrijven. Dank daarvoor!

    Reageren
  • Wilco zegt:
    12 Dec, 2012 om 15:10

    Denk dat niveau van de site van Karel zo hoog is dat ik zelf ook nog wat kennis ontbeer al ben ik zeker geen beginner. Zit al tijdje te denken om cursus zoekmachineoptimalisatie van Karel aan te schaffen, omdat dat zak punt is in mijn kennis. Maar zag er ergens anders ook een die bijna 4x zo duur was maar veel meer content leek te hebben. Geen tijd gehad om me erin te verdiepen. Kan iemand iets zeggen over deze online-cursus van Karel.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Dec, 2012 om 15:21

      Ik kan er heel kort over zijn. We hebben een duidelijke tevredenheidsgarantie. Ben je dus niet tevreden krijg je je geld terug ;-).

      Moest je nog verdere vragen hebben over de cursus, mail me dan even persoonlijk op karel@karelgeenen.nl.

  • Michel zegt:
    12 Dec, 2012 om 17:00

    Lange termijnvisie is natuurlijk goud waard als je er al een hebt. Je merkt echter “along the way” dat je steeds sneller steeds meer wilt. waren het gisteren nog 5000 bezoekers dan moeten dat er morgen 10000 zijn. En de conversie moet natuurlijk net zo snel mee groeien. Ik denk dat dit een reden zou kunnen zijn voor ondernemers om een fout traject in te gaan. Ik vind het goed dat je zo nu en dan met je neus op de feiten gedrukt wordt door zo’n “algemeen geschreven :-)”artikel.

    Wat ik me in mijn geval afvraag: Hoe sta ik er over 3 tot 5 jaar voor nu vrijwel elke zichzelfrespecterende multinational massaal in online shopping stort. Kun je als webwinkel wel op tegen de budgetten die een zalando, ikea en blokker ed tot hun beschikking hebben?

    Heb jij hier een antwoord op Karel?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Dec, 2012 om 20:46

      Een “antwoord” heb ik hier niet op, wel een visie/mening (een antwoord lijkt alsof ik het zeker weet, en dat weet niemand). Deze wil ik graag met je delen in een uitgebreider artikel. Ergens de komende tijd zal ik hier dus mijn licht eens over laten schijnen! Bedankt voor de inspiratie.

  • Patrice zegt:
    14 Dec, 2012 om 18:02

    Alleen al het volgen van deze discussie is de moeite waard! Ik kijk uit naar het artikel/de artikelen van Karel als vervolg op deze discussie. Het blijft m.i. een kwestie van je gezonde verstand gebruiken.

    Reageren
  • Eelco de Boer zegt:
    16 Dec, 2012 om 11:50

    Een ondernemer die op basis van een (pittige) tegenslag er direct vanuit gaat dat op basis van die tegenslag direct al failliet gaat…

    Een beetje ondernemer kijkt direct naar wat de mogelijkheden wel zijn om dit om te buigen. Om zo snel de handdoek in de ring te gooien is ook zo wat…

    Als Google je eruit kickt zijn er nog zoveel andere methodes om (veel) bezoekers naar je website te krijgen en je business uit te breiden.

    Door jezelf al door één tegenslag failliet te verklaren beperk je direct alle andere (tig van) mogelijkheden en zal het hoogstwaarschijnlijk een volgende keer bij een (andere) tegenslag weer zijn “faillissement” zijn.

    Met zijn verhaal heeft ie waarschijnlijk veel “begrip” gekregen (oftewel erkenning, een basisbehoefte van ons allemaal) maar wat ie echt nodig heeft is een duw in de juiste richting.

    Allemaal gebaseerd op een korte blogpost van jou Karel, dus het zit vol met aannames van mijn kant en met aannames kunt je ook niet al teveel ;)

    Gr,
    Eelco

    Reageren
  • Ralph zegt:
    17 Dec, 2012 om 12:03

    Waarom is een hosting van (om maar even de tekst aan te houden) € 2,50 per maand i.p.v. € 50,- per maand dan eigenlijk zoveel slechter?
    Een dure webshop t.o.v. een voordelige kan ik me wel wat verschillen bij indenken, maar hosting is toch hosting…? Of zeg ik nu iets doms?

    Groeten!
    Ralph

    Reageren
    • Michel zegt:
      17 Dec, 2012 om 12:12

      Hosting is zeker niet hosting.

      Je moet denken aan de uptime van de server. Hoeveel toegang heb je tot je eigen stukje serverruimte. Deel ik het ipadres van deze server nog met anderen. Wat kan allemaal wel op de server en veel belangrijker wat kan niet.

      Dit is allemaal van belang als je met gecompliceerde systemen werkt zoals bijvoorbeeld webwinkel software.

      Dat moet je allemaal goed uitgezocht hebben voor je begint.
      En anders is het een klassiek geval van “aldoende leert men”

      Ook hosting van 2,50 kan trouwens prima werken afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt.

Reageren