Naar
boven

6 vragen om te beoordelen of je webshop aan vervanging toe is

Op 21 april veranderde Google haar algoritme waarmee webshops die niet mobielvriendelijk zijn vanaf dat moment slechter scoren in de zoekresultaten van Google op mobiele apparaten. Als je webbouwer of webwinkelsoftware leverancier hier niet op was voorbereid, dan mis je hierdoor de komende maanden waarschijnlijk veel (mobiele) klanten.

Dit is slechts één van de frustraties die je kunt hebben met je huidige webshop, maar er zijn er zeker nog meer. Daarom bespreek ik in deze blogpost 6 vragen die je jezelf kunt stellen om te beoordelen of je webshop aan vervanging toe is.

Wij krijgen regelmatig vragen van ervaren webwinkeliers die willen weten of ons platform aan hun behoeften voldoet. De 6 meest voorkomende vragen heb ik in dit artikel uitgewerkt. Deze vragen kunnen je vervolgens helpen om vroegtijdig problemen te ontdekken, zodat je die met je webbouwer kunt bespreken.

Vraag 1: groeit mijn webshop met mij mee en is hij voldoende schaalbaar?

Voor beginnende webwinkeliers is het vaak moeilijk om in de eerste jaren direct veel omzet te realiseren. Hierdoor is niet omzet, maar groei vaak een prioriteit. Hoewel groei erg mooi kan zijn, kan het ook voor de nodige problemen zorgen. Immers, als je groeit heb je ook meer orders te verwerken en misschien realiseer je je dan dat je het niet meer allemaal alleen kunt.

Voor de ervaren webwinkelier is groei wellicht eenvoudiger te managen, maar zelfs dan kan groei voor problemen zorgen. Denk bijvoorbeeld maar aan webshops met seizoensproducten die opeens grote orderhoeveelheden moeten verwerken. De vraag is dan: kan de webshop dit aan?

Zeker wanneer er bespaard wordt op goede hosting, kan dit problemen veroorzaken voor de stabiliteit van de webshop. Met andere woorden, de webshop is misschien tijdelijk niet bereikbaar in een periode dat veel mensen bij je willen kopen! Of is in ieder geval zo traag, dat mensen naar een andere webshop gaan om het product te kopen.

Test de snelheid van je websiteGoede betrouwbare en snelle hosting is dus zeker belangrijk wanneer je wilt groeien. Op de site van Pingdom.com kan je zelf controleren of jouw webshop wel snel genoeg is.

Meer orders betekent meestal bovendien meer klanten. En meer klanten betekent vaak meer vragen. Hoe ga je daarmee om? Kan je deze vragen eenvoudig beheren, zonder e-mails kwijt te raken? Kan je deze vragen in je webshop koppelen aan de orders?

Dat zijn allemaal vragen die je met ‘ja’ zou moeten kunnen beantwoorden als je wilt dat je webshop blijft groeien.

Vraag 2: heeft mijn webshop voldoende basisfuncties en is hij gebruiksvriendelijk?

De vraag die je jezelf waarschijnlijk regelmatig stelt is ‘heeft mijn webshop eigenlijk wel alle vereiste functies?’ Gelukkig zijn er sites waar verschillende webshop oplossingen met elkaar worden vergeleken, zodat je een idee hebt van de mogelijke functies die er zijn. Voorbeelden zijn webwinkelsucces.nl en webshopsoftware-vergelijken.nl.

De basisfuncties zijn natuurlijk dat bezoekers eenvoudig producten kunnen vinden, deze in de winkelwagen kunnen plaatsen, kunnen kiezen uit verschillende betaal- en verzendmethoden en hun bestelling kunnen afronden.

Of dit werkelijk zo eenvoudig is voor de bezoeker kun je testen met vrienden of kennissen, of met een professionele tool zoals Usertesting.com. Dit is een tool die opneemt hoe bezoekers in je webshop navigeren.

Voorbeeld Usertesting.com
Als de navigatie in een webshop niet eenvoudig is, haken klanten af. Klanten moeten eenvoudig kunnen bestellen en dat betekent ook dat de bestelpagina eenvoudig moet zijn. Met name de one page checkout is populair bij online shoppers, omdat hier op één pagina belangrijke bestelgegevens kunnen worden ingevuld, zoals het aflever- en factuuradres en de betaal- en verzendmethoden.

Naast dat het belangrijk is dat je klanten je webshop eenvoudig kunnen gebruiken, is het natuurlijk ook belangrijk dat je medewerkers dat kunnen. Als je medewerkers veel scholing nodig hebben om je webshop te gebruiken, dan kan dat op termijn veel kosten opleveren die je maar moeilijk terugverdient.

Vraag 3: is mijn webshop eenvoudig aanpasbaar?

In een zo snel veranderende markt als de e-commerce markt wil je natuurlijk eenvoudig je webshop kunnen aanpassen aan de wensen van je klanten.

Dat begint bij het aanpassen van het design. Niet alleen is het belangrijk dat je design responsive is ”“ en dat het dus meeschaalt met het apparaat waarop je webshop wordt bezocht ”“ maar ook is het belangrijk dat je je eigen huisstijl erin kunt verwerken. Voor een professioneel design moet je dus minimaal de HTML- en CSS-bestanden kunnen (laten) aanpassen.

Aanpasbaarheid heeft ook te maken met de functies die je webshop biedt en de eenvoud waarmee nieuwe functies door jou zelf kunnen worden toegevoegd. Maak je gebruik van een open source webshop, dan kan je die functies toevoegen via plugins. Maak je gebruik van een SaaS webshop, dan kan je die functies toevoegen via een app store.

Biedt je webshop dergelijke mogelijkheden niet, dan word je daardoor beperkt in je groei.

Vraag 4: is mijn webshop klaar voor de internationale markt?

Misschien wil niet iedere webwinkelier in het buitenland verkopen, maar het is een feit dat er voor Nederlandse webwinkeliers veel kansen in het buitenland liggen. Waar het in Nederland al de normaalste zaak van de wereld is om producten online te kopen, is dit in veel andere Europese landen nog steeds in opkomst. Met de kennis en ervaring die je “thuis” hebt opgedaan, kun je in het buitenland de concurrentie aftroeven.

Om dat te kunnen doen, moet je natuurlijk wel een webshop hebben die eenvoudig een internationaal publiek kan aanspreken. Dat begint natuurlijk bij de mogelijkheid om meerdere talen toe te voegen. Als je daarnaast buitenlandse collega’s hebt, dan wil je ook dat zij de webshop kunnen beheren in hun eigen taal (of in ieder geval in het Engels).

Voorbeeld internationale webshop

Wil je buiten de Euro-zone verkopen, dan moeten klanten bovendien in buitenlandse valuta kunnen betalen. Ook betekent dat, dat ze hun favoriete betaal- en verzendmethode moeten kunnen kiezen. Het populaire iDEAL wordt bijvoorbeeld in het buitenland niet (of nauwelijks) gebruikt.

Vraag 5: krijg ik voldoende ondersteuning van mijn webshop leverancier?

Wat gebeurt er als je webshop even niet bereikbaar is? Uiteraard wil je dan dat je iemand kunt bellen die je kan helpen om je webshop weer zo snel mogelijk online te krijgen. Dat geldt natuurlijk ook voor minder urgente situaties, want ook dan wil je graag dat iemand je snel kan helpen.

Zorg dus altijd dat je goede afspraken hebt met je webshop leverancier over de ondersteuning die je krijgt.

Vraag 6: beschikt mijn webshop over voldoende zoekmachine-optimalisatie en marketing tools?

Uiteraard wil je dat je webshop goed gevonden wordt in de zoekmachines en daar speelt de technologie van je webshop ook een belangrijke rol in. Karel heeft hier een artikel over geschreven waarin de zoekmachine-optimalisatie mogelijkheden van de verschillende webshop oplossingen met elkaar worden vergeleken.

Vanaf 21 april heb je dus zeker een mobiele webshop nodig (HMTL5) of een responsive design om goed te ranken in zoekresultaten op mobiele apparaten.

Naast zoekmachine optimalisatie mogelijkheden heb je ook marketing tools in je webshop nodig. Denk hierbij aan integraties met klantenfeedback tools, vergelijkingssites en sites als bol.com, Amazon.com en Marktplaats.nl.

Conclusie

Als het antwoord op veel van deze 6 vragen ‘nee’ is, dan is het tijd om verder onderzoek te doen om te bepalen of je echt een nieuwe webshop nodig hebt.

Om je verder te helpen, hebben we een checklist met 101 punten opgesteld, die je gratis kunt downloaden en waarmee je je webshop nog verder kunt beoordelen.

Heb je zelf nog tips? Deel ze dan in de comments!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Bertram Welink
Bertram Welink is Marketing Manager bij webwinkelsoftware leverancier SEOshop, waar ondernemers gemakkelijk zelf een webwinkel kunnen beginnen. Hij heeft in het verleden voor Google en Yahoo! gewerkt en is ruim acht jaar werkzaam in de e-commerce branche.
1 reactie op "6 vragen om te beoordelen of je webshop aan vervanging toe is"
  • Peter Nieling zegt:
    10 Jun, 2015 om 10:42

    Pingdom is inderdaad een goede tool om te ontdekken of je webshop snel is. Deze tool: http://gtmetrix.com/ vind ik zelf ook heel erg handig. Deze tool test verschillende onderdelen en laat ook zien hoe en wat.

    Reageren

Reageren