Naar
boven

Ben jij klaar voor een grote SEO voorjaarsschoonmaak?

Lentekriebels? Zin om alles goed op te gaan ruimen en zaken op orde te stellen? Doe dit dan ook eens met je website!

lenteschoonmaak

Het is misschien al even geleden dat je goed hebt gekeken naar de SEO strategie van jouw website. Google verandert het algoritme regelmatig en het zoekgedrag van mensen verandert ook in de loop van de tijd. Stuur daarom regelmatig jouw werkzaamheden bij, zodat je niet wordt ingehaald door concurrenten. Tijd voor een grote SEO voorjaarsschoonmaak voor een frisse start.

In 5 stappen is jouw SEO strategie weer opgepoetst en klaar voor de rest van 2014!

1.Stof je zoekwoordonderzoek af

De vraag of zoekwoordonderzoek nog relevant is, bespraken Lianne en ik eind februari in de Answers on Air. Het antwoord: ja, dat is het zeker! Met behulp van een zoekwoordonderzoek inventariseer je de behoeften van de doelgroep. Misschien is het al een tijd geleden dat je hebt uitgezocht welke zoekwoorden voor jou interessant zijn.

Duik weer eens in de Zoekwoordplanner van Google en ontdek met behulp van Google Trends op welke zoekwoorden nu veel wordt gezocht. Dit kan heel anders zijn dan een jaar geleden!

Maak opnieuw een overzicht van interessante zoekwoorden en groepeer de zoekwoorden die dicht bij elkaar liggen.

2011 trends seo

Verschil in zoekopdrachten rondom ‘SEO’ in 2011 en 2013.

Kijk ook de video over zoekwoordonderzoek nog eens terug!

2. Ruim je website structuur op

Het zoekwoordonderzoek is de basis van jouw strategie. Dit zijn immers de zoekwoorden waarop jij hoger wilt gaan scoren. Als je de meest relevante zoekwoorden hebt geselecteerd, is het van belang dat deze zoekwoorden op de juiste plek op de website terug komen.

Of je nou een webshop, dienstenwebsite of blog hebt, een goede structuur is altijd belangrijk! Een gebruiksvriendelijke websitestructuur die niet te ingewikkeld en teveel niveaus heeft, is goed voor bezoekers én voor Google.

Ga bij jezelf eens na: is jouw website logisch ingedeeld of is dit door de tijd nog eens aangepast en is het een rommeltje geworden?

Bekijk goed welke hoofdcategorieën er zijn en welke subcategorieën daar onder vallen. Bepaal steeds welke zoekwoorden bij iedere categorie passen.

Tip: Heb je een webshop? Vergeet de filtermenu’s niet! Ook onderverdeling in kleur, formaat of merk is erg interessant om te optimaliseren, zodat je ook met longtail zoekwoorden in de zoekmachine naar voren komt.

voorbeeld filter

Voorbeeld van een geoptimaliseerde filter (Omoda.nl). Als er onder de categorie damesschoenen  ‘laarzen’ en het merk ‘Fred de la Bretoniere’ worden geselecteerd, wordt het aanbod én de tekst hier op aangepast.

3. Fris je content op

Is de websitestructuur weer logisch, loop dan alle tekst op je website eens na. Is de tekst nog up-to-date en sluit deze goed aan bij jouw doelgroep?

Zorg voor een unieke tekst op iedere website die aansluit bij de gekozen zoekwoorden.

Vergeet niet om de title tag, meta description, header tags en afbeeldingen ook te optimaliseren!

4. Mest je linkprofiel uit

Een goed linkprofiel is nog steeds heel veel waard. Dat gaat overigens niet om de kwantiteit, maar vooral om de kwaliteit van links. Afgelopen week schreef Dave hier al over in zijn artikel Linkbuilding zonder grenzen.

Heb je in het verleden linkbuilding uitgevoerd en was dat niet altijd vanuit het oogpunt van de bezoekers? Neem je linkprofiel onder de loep, bijvoorbeeld met een tool als MajesticSEO. Analyseer of je hier opvallende links in ziet terugkomen die mogelijk door Google als spam kunnen worden gezien. Bekijk of je deze links kunt laten verwijderen.

Tip: lees bovendien ook eens wat Google over links afwijzen zegt.

Disavow-Links

5. Poets je merk op

Wil je je SEO echt een oppepper geven, ga dan na hoe je op dit moment jouw bedrijf in de markt zet. Ben je al begonnen met social media, bloggen en het maken van andere, leuke content? Dan ben je op de goede weg.

Dit is waarschijnlijk de meest lastige en tijdrovende stap van de vijf, maar zal op de lange termijn het meeste opleveren.

Bedenk goed hoe je jouw bedrijf meer naamsbekendheid kunt gaan geven en je merknaam op te poetsen! Content marketing is daarvoor een goede manier.

Zorg voor een betrouwbare, open uitstraling en ga aan de slag om jouw doelgroep aan je te binden. Zoals we inmiddels weten, is de autoriteit en populariteit van een merk één van de belangrijkste factoren voor een hoge positie in Google.

Een frisse wind door je website voor het beste resultaat

Ga je aan de slag met deze vijf punten, van zoekwoordonderzoek tot content marketing, zorg je voor een schone lei en goed vervolg van je SEO strategie.

De kwaliteit van je website, content, linkprofiel en andere uitingen zijn voor Google belangrijke pijlers voor de ranking. Doe dit voorjaar dus eens een grote schoonmaak en ga met de bezem door je website!

Tip: Wil je meer leren over het opzetten van een goede SEO strategie? Yargon start 8 mei met de eerste webinar over SEO! Binnen 1 uur krijg je alle benodigde handvatten voor een succesvolle start van jouw persoonlijke SEO strategie. Schrijf je vandaag nog in.

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Susan Dullink
Susan is campagnemanager SEO en Content marketing specialist bij online marketingbureau KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom content en zoekmachine marketing.
6 reacties op "Ben jij klaar voor een grote SEO voorjaarsschoonmaak?"
  • Eduard de Boer zegt:
    14 Apr, 2014 om 15:02

    Leuke invalshoek, Susan!

    Zeker een nuttige tip om serieus met content marketing aan de slag te gaan.

    Voor lokale ondernemers zou je ook nog kunnen denken aan het maken van meer citations (bedrijfsvermeldingen) voor het verbeteren van hun vindbaarheid in de lokale zoekresultaten.

    Groet, Eduard.

    Reageren
  • Susan zegt:
    16 Apr, 2014 om 12:08

    Dank je, Eduard. En zeker een goede aanvulling!

    Reageren
  • Stefan zegt:
    18 Apr, 2014 om 10:19

    Het plannen van je contentstrategie is essentieel †“ maar het is de moeite waard om eerst wat afwegingen te maken.

    Reageren
  • Susan Dullink zegt:
    22 Apr, 2014 om 08:57

    Hoe bedoel je dat, Stefan? Ben benieuwd naar je visie!

    Reageren
  • Valerie zegt:
    06 Mei, 2014 om 00:51

    Heey Susan,

    Allereerst echt heel erg bedankt voor je duidelijke tips. Wauw, wat ik voel me een groentje sinds ik net begonnen ben met mijn blog. Het gekke is dat ik marketing studeer en zulk soort dingen dus nooit in het college krijg. (Ook een reden waarom ik mijn website begonnen ben, om zo de praktijk kant te leren). Nogmaals bedankt en ik ga het gebruiken. Heb totaal andere zoekwoorden uit de analyse gekregen dan ik verwachtte dus het heeft al iets opgeleverd!

    Reageren
  • Susan Dullink zegt:
    22 Mei, 2014 om 11:11

    Leuk om te horen, Valerie! Vanuit de praktijk kun je vaak het meeste leren, dus heel slim om zelf een website te beginnen. Veel succes!

    Reageren

Reageren